Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2014

Ολυμπία Οδός. Το τμήμα Κόρινθος – Πάτρα στο νέο κατάλογο με τα μεγάλα έργα

Ολυμπία Οδός. Το τμήμα Κόρινθος – Πάτρα στο νέο κατάλογο με τα μεγάλα έργα 

Το τμήμα Κόρινθος - Πάτρα θεωρείται το δυσκολότερο έργο σε σχέση με άλλα οδικά έργα καθώς σχεδόν σε όλο το μήκος του δρόμου, εργασίες και κυκλοφορία διεξάγονται παράλληλα 

Ο αυτοκινητόδρομος Ολυμπία Οδός είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα παραχώρησης σε όλη την Ελλάδα.
Περιλαμβάνει ένα πολύ μεγάλο τμήμα δρόμου που ξεκινά από τα διόδια της Ελευσίνας και περνά από την Κόρινθο, την Πάτρα, τον Πύργο, για να καταλήξει σε σύνδεση με τον Αυτοκινητόδρομο Μορέα στην περιοχή της Τσακώνας. Το αντικείμενο των έργων πλέον περιλαμβάνει το τμήμα Κόρινθος - Πάτρα.
Το έργο κατασκευάζεται με τη μέθοδο της παραχώρησης και προβλέπει εκμετάλλευση από ιδιωτικές εταιρείες για χρονική περίοδο 30 ετών και μερική χρηματοδότηση από το Κράτος και από την παραχωρησιούχο εταιρεία.
Όταν ολοκληρωθούν τα έργα η Ολυμπία Οδός από Ελευσίνα μέχρι Πάτρα θα είναι ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος με 2 λωρίδες και ΛΕΑ ανά κατεύθυνση (τμηματικά μέχρι και 5 λωρίδες ανά ρεύμα) και στηθαίο ασφαλείας. Σε όλο το μήκος του έργου θα υπάρχουν ΣΕΑ, οδική βοήθεια, αναλογική και ψηφιακή σήμανση.

Το έργο δημοπρατήθηκε το 2005 και η σύμβαση υπογράφηκε στα μέσα του 2007. Ανάδοχο σχήμα είναι η κοινοπραξία των εταιριών Vinci, Hochtief, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ,ΑΚΤΩΡ, ΑΘΗΝΑ, J&P ΑΒΑΞ. Τα πρώτα έργα ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 2008 με αρχικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2013. Το έργο αντιμετώπισε εξαρχής σοβαρά προβλήματα με τις μελέτες (εμπλοκή με τα εκτελούμενα έργα Σιδηροδρόμου σε περίπου 200 σημεία), τις απαλλοτριώσεις που δεν ήταν ώριμες όταν ξεκίνησαν τα έργα και φυσικά την υποχρηματοδότηση που οδήγησε στην διακοπή των εργασιών τον Μάιο του 2011.

Η ΛΥΣΗ-ΣΟΚ ΚΑΙ Η ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ
Χρειάστηκε ενάμιση έτος για να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις και τον Νοέμβριο του 2012 ανακοινώθηκε η συμφωνία μεταξύ Υπουργείου και παραχωρησιούχων για την κατασκευή του τμήματος μέχρι την Πάτρα καθώς δεν υπήρχε αρκετή χρηματοδότηση για να καλύψει όλο το έργο. Χρειάστηκε να περάσουν ακόμα 12 μήνες και να φτάσουμε στις 17 Δεκεμβρίου 2013, όταν υπεγράφησαν οι νέες συμβάσεις παραχώρησης που διέκοπτε οριστικά από το αντικείμενο του έργου το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα.
Από τις αρχές του 2014 τα έργα ξαναζωντάνεψαν και ήδη η πρόοδος είναι αρκετή. Το τμήμα Κόρινθος - Πάτρα θεωρείται το δυσκολότερο έργο σε σχέση με άλλα οδικά έργα καθώς σχεδόν σε όλο το μήκος του δρόμου, εργασίες και κυκλοφορία διεξάγονται παράλληλα. Σύμφωνα με την νέα σύμβαση τα έργα πρέπει να ολοκληρωθεί μέχρι τον Δεκέμβριο του 2015. Πιθανότατα από το τέλος του έτους θα αρχίσουν να δίδονται κάποια μικρά τμήματα και οι παραδόσεις τμημάτων θα συνεχιστούν μέσα στο 2015.

ΔΥΤΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ ΠΑΤΡΑ-ΠΥΡΓΟΣ-ΤΣΑΚΩΝΑ
Αυτή την εποχή σε δημοπράτηση είναι το πρώτο από τα τρία τμήματα της Δυτικής Ολυμπίας Οδού που δεν ανήκει στην παραχώρηση των παραπάνω έργων. Πρόκειται για το τμήμα Πάτρα-Πύργος μήκους 75χλμ και κόστους 340εκ.ευρώ. Σύμφωνα με το Υπουργείο Υποδομών το έργο αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2015 και να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2016. Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το Νέο ΕΣΠΑ 2014-2020.
Το δεύτερο τμήμα Πύργος-Καλό Νερό παραμένει μπλοκαρισμένο λόγω περιβαλλοντικών προβλημάτων στην χάραξη για τη διέλευση του Καϊάφα. Αυτό το τμήμα έχει ουσιαστικά παραπεμφθεί για το μακρινό μέλλον και η λύση αργεί.
Το τρίτο τμήμα Καλό Νερό-Τσακώνα είναι σε φάση προετοιμασίας μελετών και τευχών δημοπράτησης από το Υπουργείο Υποδομών. Σύμφωνα με τις εξαγγελίες το έργο θα δημοπρατηθεί στα τέλη του 2014 και τα έργα θα ξεκινήσουν το 2015. Πιθανός ορίζοντας ολοκλήρωσης είναι το 2017.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
1.ΤΜΗΜΑ ΕΛΕΥΣΙΝΑ-ΚΟΡΙΝΘΟΣ (ΕΤΟΙΜΟ)

2.ΤΜΗΜΑ ΚΟΡΙΝΘΟΣ – ΠΑΤΡΑ (αυτοκινητόδρομος με 2 λωρίδες ανά ρεύμα + ΛΕΑ) - ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΧΡΟΝΙΚΗ ΦΑΣΗ
Κόρινθος – Κιάτο (20.4 χλμ). Περιλαμβάνει: Γέφυρα Ραχιάνη, Γέφυρα Περιστερώνα, Γέφυρα Ασωπού, Γέφυρα Ελίσσωνα, Γέφυρα Ζαπάδη.
Κιάτο – Δερβένι (33.1 χλμ). Περιλαμβάνει: Σήραγγα Δερβενίου, Γέφυρα Δερβενιώτη, Ημιστέγαστρο Κοιμητηρίου Δερβενίου, Γέφυρα Ροζενών.
Δερβένι – Πλάτανος (13.5 χλμ).Περιλαμβάνει: Σήραγγα Μαύρων Λιθαριών, Σήραγγα Ακράτας, Ημιστέγαστρο Ακράτας, Γέφυρα Κράθη.
Πλάτανος – Αίγιο (23.1 χλμ). Περιλαμβάνει: Σήραγγα Πλατάνου, Ημιστέγαστρο Πλατάνου, Γέφυρα Λαδοποτάμου, Ημιστέγαστρο Τεμένης, Ημιστέγαστρο Ελίκης, Γέφυρα Βουραικού, Γέφυρα Κερυνίτη, Γέφυρα Σελινούντα.
Αίγιο – Αραχοβίτικα Πάτρας(30 χλμ). Περιλαμβάνει: Σήραγγες Παναγοπούλας, Γέφυρα Μεγανίτη, Γέφυρα Φοίνικα, Γέφυρα Καμάρων.
Οι σήραγγες στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα:
Δερβένι προς Κόρινθο: 480m προς Πάτρα: 627m
Μαύρα Λιθάρια προς Κόρινθο: 1.189m προς Πάτρα:1.160m
Ακράτα προς Κόρινθο: 790m προς Πάτρα:252m
Πλάτανος προς Κόρινθο: 1.677m προς Πάτρα:1.571m
Παναγοπούλα προς Κόρινθο:530m - 555m + 4.003 προς Πάτρα:3.160m

3.ΤΜΗΜΑ ΠΑΤΡΑ – ΠΥΡΓΟΣ (αυτοκινητόδρομος με 2 λωρίδες ανά ρεύμα + ΛΕΑ)-ΣΕ ΑΝΑΜΟΝΗ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΑΜΕΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ
Πάτρα - Κυλλήνη (42.8 χλμ). Περιλαμβάνει το τμήμα μήκους 18 χιλιομέτρων μεταξύ Μιντιλόγλι και Κάτω Αχαΐα.
Κυλλήνη - Πύργος (37.8 χλμ). Περιλαμβάνει: Γέφυρα Πηνειού

4.ΤΜΗΜΑ ΠΥΡΓΟΣ-ΚΑΛΟ ΝΕΡΟ-ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

5. ΚΑΛΟ ΝΕΡΟ-ΤΣΑΚΩΝΑ (αυτοκινητόδρομος με 2 λωρίδες/ ρεύμα ) -ΣΕ ΜΕΛΕΤΕΣ ΓΙΑ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΣΗ ΓΙΑ ΑΜΕΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ

*Το έργο συνολικά ανήκει διοικητικά στις Περιφέρειες Αττικής,
Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας, περιλαμβάνεται στον ΚΑΤΑΛΟΓΟ ΜΕ ΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ του ypodomes.com είναι και πάλι σε εξέλιξη.
*Μήνες που απομένουν για την ολοκλήρωση του έργου: 15
Πηγή: ypodomes.com