Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2014

Το Ξυλόκαστρο σε αδιέξοδο για τα σκουπίδια - “Παραδίδει” τα σκήπτρα στο Κιάτο

Το Ξυλόκαστρο σε αδιέξοδο για τα σκουπίδια - “Παραδίδει” τα σκήπτρα στο Κιάτο
 Πως είναι δυνατόν να υπογράφει κάποιος ένα ψήφισμα θέτοντας μια «κόκκινη γραμμή» και αμέσως μετά να το ακυρώνει παίρνοντας πρωτοβουλίες και ξεκινώντας συζητήσεις (εκτός έδρας μάλιστα) για το ανάποδο.

Στη προ 3 δεκαετιών πασίγνωστη Βρεατανική τηλεοπτική σειρά "Yes Minister" ο μέχρι τότε υπουργός (και μέλλων Πρωθυπουργός) Jim Hacket ρώτησε κάποιο σύμβουλο εάν πρέπει να κάνει μια επίσημη ανακοίνωση ότι ενδιαφέρεται για την πρωθυπουργία και πήρε την απάντηση να κάνει το ακριβώς ανάποδο. "Καλύτερα να κάνετε μία δήλωση για το ακριβώς αντίθετο, ότι δεν ενδιαφέρεστε καθόλου".
Φαίνεται ότι στο Ξυλόκαστρο, 3 δεκαετίες αργότερα, κάποιοι "ξεπατίκωσαν" τη σειρά.
Πιο συγκεριμένα: 

Η πρόθεση του ΦΟΔΣΑ προ 10 ημερών περίπου να στείλει τις «στρατιές» σκουπιδιών (1500 τόνους) που έχουν πλημμυρίσει την Τρίπολη σε ένα «πράσινο σημείο» στην Κορινθία (χωρίς όμως να το κατονομάζει) φαίνεται πυροδότησε μεγάλες αντιδράσεις στο Ξυλόκαστρο
Οι τοπικοί παράγοντες φάνηκε να αρνούνται κάθε συζήτηση για να λάβουν απορρίμματα εκτός Κορινθίας (συζητούν πλέον όμως το ενδεχόμενο πλέον να δεχθούν αυτά των γύρω περιοχών).
Το σημείο που «φωτογραφήθηκε» ήταν το ΚΔΑΥ του επιχειρηματία Δ. Ραψωματιώτη στο Μπολάτι. 
Επειδή όμως μετά τη διαλογή των ανακυκλώσιμων μένει ένα «υπόλειμμα» (το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες στην περίπτωση της Τρίπολης μπορεί να πλησιάζει και τον 1 τόνο) τα σκουπίδια σύμφωνα με το νόμο (όπως ανέφερε και ο επιχειρηματίας σε ανακοίνωσή του) θα πρέπει να μεταφερθούν στην αφετηρία τους, οπότε θα έπρεπε να αναζητηθεί εκ νέου μέρος εναπόθεσης.
Σύμφωνα με μελέτη του 2014 (αλλά με στοιχεία του 2005) ο ΧΥΤΑ Ξυλοκάστρου μπορεί να δεχθεί μέχρι 12.500 τόνους το χρόνο αν και σύμφωνα με πληροφορίες παράγει κατά τι λιγότερα. 
Με αυτή τη σκέψη ο ΧΥΤΑ μπορεί να λειτουργήσει περίπου 30 χρόνια δεχόμενος 300.000 τόνους συνολικά σύμφωνα και με τον κ. Σκούρα.
Προ μηνός σύσσωμο το Δ.Σ. της περιοχής υπέγραψε ψήφισμα όπου όλοι δήλωναν πλήρως κάθετοι στο ενδεχόμενο να φιλοξενήσουν στο ΧΥΤΑ σκουπίδια πέραν της περιοχής τους. 
Από αυτό το σημείο και μετά αρχίζουν να εμφανίζονται περίεργες πρωτοβουλίες και βεβιασμένες ενέργειες που γεννούν πολλά ερωτηματικά.
Κατ’ αρχάς πριν προλάβει να στεγνώσει το μελάνι του ψηφίσματος, αντιπροσωπεία του Δ.Σ. της περιοχής (απόντος του κ. Ζάρρου και με το το περιβάλλον του κ. Τσιώτου να επιμένει ότι πήγε μόνο να ενημερωθεί ως θεσμικός παράγοντας) βρέθηκε στο Κιάτο να συζητά το ενδεχόμενο να δεχτεί τα σκουπίδια του Δήμου Σικυωνίων (ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες κινδυνεύει με μεγάλα πρόστιμα για το δικό του –ανενεργό πλέον- ΧΥΤΑ)  
Στην κουβέντα φαίνεται να μπήκαν και τα σκουπίδια  του Δήμου Βέλου – Βόχας και ανάμεσα στα ανταλλάγματα συζητήθηκε να αναλάβει το Κιάτο να συνδιαχειριστεί την Πολεοδομία Ξυλοκάστρου την οποία από ότι φαίνεται ο Δήμος δεν μπορεί να … χειριστεί!!!
Και εδώ αρχίζουν τα παράδοξα
  • πως είναι δυνατόν να υπογράφει κάποιος ένα ψήφισμα θέτοντας μια «κόκκινη γραμμή» και αμέσως μετά να το ακυρώνει παίρνοντας πρωτοβουλίες και ξεκινώντας συζητήσεις ("εκτός έδρας" μάλιστα) για το ανάποδο. 
Τα απορρίμματα του Δήμου Σικυωνίων υπολογίζονται στα 12.000 το χρόνο και αυτά του Βέλου-Βόχας άλλα τόσα. 
Αν υποθέσουμε ότι τελικά όλα καταλήγουν στο Ξυλόκαστρο, ουσιαστικά μιλάμε για 35.000 περίπου τόνους απορριμμάτων το χρόνο (και φυσικά εάν δεν περάσουν από ΚΔΑΥ).
Με μία τέτοια ενέργεια όμως αυτομάτως η διάρκεια λειτουργίας του ΧΥΤΑ Ξυλοκάστρου πέφτει δραματικά. 
Μία πιθανή εξήγηση είναι ίσως ότι ο Δήμαρχος Ηλ. Ανδρικόπουλος θα ήθελε να δει ως εξαίρεση την περίπτωση του Δήμου Σικυωνίων (και πιθανώς και αυτή του Βέλου – Βόχας, δηλ. όλης της Δυτ. Κορινθίας) αλλά ταυτόχρονα δεν θα ήθελε να προκαλέσει και αντιδράσεις στην κοινή γνώμη της περιοχής. 
Όπως σημείωσε και ένας σημαντικός παράγοντας της περιοχής «υποθέσεις σαν του ΧΥΤΑ μπορεί να καταστρέψουν πολιτικές καριέρες» και αυτό δείχνει να είναι ο «φάρος» της τακτικής του νεοεκλεγέντα Δημάρχου που φαίνεται ότι προσπαθεί να ισορροπήσει σε δύο «βάρκες».
Η θέση μας είναι ότι το Ξυλόκαστρο θα έπρεπε να βοηθήσει περιοχές (κυρίως γειτονικές) με παρόμοια προβλήματα και (γιατί όχι;) να δεχθεί να πάρει και κάποια ανταλλάγματα για τη συνεισφορά του. Ανταλλάγματα όμως που θα έχουν μια αναπτυξιακή λογική και όχι αυτή της μετακύλισης δικών τους ευθυνών.
Οι ενέργειες με τις οποίες φαίνεται να θέλουν να το κάνουν παραπέμπουν σε ερασιτεχνισμούς που συνολικά υποβαθμίζουν το ρόλο της περιοχής ως κέντρο λήψης αποφάσεων αφού όπως φαίνεται το ρόλο αυτό δείχνει να τον κατοχυρώνει το Κιάτο με τη συναίνεση μάλιστα των τοπικών αρχόντων της περιοχής (ή έστω την πλειοψηφία αυτών)