Πέμπτη 16 Ιουνίου 2022

Πανελλήνιες 2022: Πέφτουν οι βάσεις στα ΑΕΙ – Οι πρώτες εκτιμήσεις για τις βαθμολογίες

 Πανελλήνιες 2022: Πέφτουν οι βάσεις στα ΑΕΙ – Οι πρώτες εκτιμήσεις για τις βαθμολογίες 

Τα Μαθηματικά φαίνεται ότι ήταν το μάθημα που πρωταγωνίστησε φέτος ως μία δυσάρεστη έκπληξη που επιφύλασσαν οι Πανελλαδικές στους υποψηφίους. Εν αναμονή των βαθμολογιών προς τα τέλη Ιουνίου, οι πρώτες εκτιμήσεις για την πορεία των επιδόσεων των υποψηφίων δείχνουν καθοδική πορεία των βάσεων αλλά και μείωση του ορίου της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής σε σχέση με πέρσι.

Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, οι φετινές εξετάσεις δεν έκρυβαν δυσάρεστες εκπλήξεις για τους μαθητές, αν και πλέον είναι σαφής η στροφή της επιτροπής των εξετάσεων για θέματα που απαιτούν περισσότερο κριτική σκέψη απ’ ό,τι αποστήθιση.

Το μάθημα των Μαθηματικών, όμως, δυσκόλεψε αρκετά τους υποψηφίους των πολυτεχνικών σχολών, της Οικονομίας και της Πληροφορικής, και, παρά τις περσινές χαμηλές «πτήσεις» στις επιδόσεις ενός μεγάλου αριθμού υποψηφίων, οι εκτιμήσεις λένε ότι οι επιδόσεις θα είναι λίγο χαμηλότερες από πέρσι, συμπαρασύροντας τις βάσεις εισαγωγής, ιδίως στο 2ο και το 4ο επιστημονικό πεδίο.

Κι αν για κάποιους αριστούχους η πτώση στις βάσεις κρύβει μια ευκαιρία για εισαγωγή στην πρώτη δημοφιλή επιλογή τους, για τους υποψηφίους με χαμηλές επιδόσεις φέρνει και μείωση του ορίου στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, εφόσον επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις.

Πέρσι, η ΕΒΕ, που παρουσιάζει διακυμάνσεις ανά επιστημονικό πεδίο, κινούταν μεταξύ 8,2 και 9,5 στις σχολές και τα τμήματα που είχαν επιλέξει τον χαμηλότερο συντελεστή. Φέτος, εφόσον οι επιδόσεις των υποψηφίων είναι κατά μέσο όρο χαμηλότερες από πέρσι, θα πέσει και το όριο της ΕΒΕ.

4ο επιστημονικό πεδίο

«Τα Μαθηματικά είχαν αυξημένες απαιτήσεις από τους υποψηφίους. Σε περίπτωση που δεν μπορούσε ο μαθητής να ερμηνεύσει καλά τα θέματα, δεν θα μπορούσε να αποδώσει», εξηγούν καθηγητές του Ομίλου Φροντιστηρίων Αξία στον «Ε.Τ.» και προβλέπουν ότι το 80% των υποψηφίων του 4ου επιστημονικού πεδίου, που διεκδικεί τμήματα Οικονομίας και Μαθηματικών, θα γράψει κάτω από τη βάση.

Βέβαια αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα κατακόρυφη πτώση σε βάσεις, καθώς τα υπόλοιπα εξεταζόμενα μαθήματα στο 4ο επιστημονικό πεδίο δεν ανησύχησαν καθόλου τους υποψηφίους, με τα ζητούμενα να κρίνονται εύκολα στη διαχείριση από όσους μαθητές είχαν προετοιμαστεί.

Οι υποψήφιοι του 2ου επιστημονικού πεδίου διαχρονικά έχουν καλύτερες επιδόσεις στα Μαθηματικά από αυτούς του 4ου επιστημονικού πεδίου, γεγονός που ίσως διατηρήσει σταθερές τις βάσεις με μία καθοδική τάση σε κάποιες σχολές και τμήματα.

Κι αυτό γιατί φέτος αναμένονται πολύ καλύτερες επιδόσεις στο μάθημα της Χημείας, το οποίο μπορεί να αντισταθμίσει τις απώλειες από τα Μαθηματικά για όσους διεκδικούν πολυτεχνικές σχολές.

3ο επιστημονικό πεδίο

Για όσους διεκδικούν Ιατρικές και άλλες σχολές και τμήματα επιστημών Υγείας, δηλαδή όσοι υπάγονται στο 3ο επιστημονικό πεδίο, οι προβλέψεις κάνουν λόγο για σταθερότητα στις βάσεις εισαγωγής, μιας και το μάθημα της Βιολογίας δυσκόλεψε λίγο τους υποψηφίους σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, όμως οι απώλειες σε μόρια αναμένεται να καλυφθούν από το μάθημα της Χημείας.

Τέλος, για το 1ο επιστημονικό πεδίο και τους υποψηφίους που διεκδικούν Νομικές, Ψυχολογία, Φιλολογικά, οι αναλυτές προχωρούν σε επισφαλείς εκτιμήσεις. Τα Αρχαία δυσκόλεψαν αρκετά τους υποψηφίους, οι οποίοι ναι μεν ανταποκρίθηκαν στα άλλα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, όμως οι επιδόσεις τους αναμένεται να επηρεαστούν, με τις βάσεις σε αυτό το πεδίο να εκτιμώνται με πτωτικές τάσεις. Σημειώνεται πάντως ότι πρόκειται για ένα πεδίο που διαχρονικά δεν παρατηρούνται μεγάλες αυξομειώσεις στις βάσεις εισαγωγής.

Η Εκθεση

Το μάθημα-κλειδί για όλες τις παραπάνω προβλέψεις αποτελεί η Εκθεση, ένα μάθημα στο οποίο δύσκολα ξεχωρίζουν ακόμα και οι αριστούχοι, με τις πρώτες εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για λίγα παιδιά που θα ξεπεράσουν το 15, καθώς τα θέματα αν και βατά ήταν απαιτητικά.

Η ΕΒΕ πέφτει, οι υποψήφιοι που αποκλείονται όμως δεν μειώνονται. Η δυσκολία των θεμάτων στα μαθήματα των Μαθηματικών, της Βιολογίας και των Αρχαίων από τη δεύτερη κιόλας ημέρα των εξετάσεων έφεραν τις πρώτες εκτιμήσεις για μείωση και της ΕΒΕ.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι υποψήφιοι φέτος δεν θα πρέπει να λάβουν υπ’ όψιν την περσινή ΕΒΕ για το αν θα αποκλειστούν από κάποιες σχολές και τμήματα στο μηχανογραφικό τους, καθώς το όριο αναμένεται να είναι λίγο χαμηλότερο.

Υπολογισμός εισακτέων

Τι σημαίνει όμως αυτό; Οτι θα εισαχθούν περισσότεροι υποψήφιοι απ’ ό,τι πέρσι;

Η απάντηση είναι όχι. Ο σχεδιασμός της ΕΒΕ στοχεύει στο να διαμορφώνεται βάσει του μέσου όρου επίδοσης των υποψηφίων ανά επιστημονικό πεδίο. Ενα μέρος των υποψηφίων που έχει επιδόσεις κάτω από αυτόν τον μέσο όρο έχει δυνατότητα να εισαχθεί στα πανεπιστήμια, όμως το μεγαλύτερο μέρος αυτών, που έχουν γράψει κάτω από τη «βάση», όπως αυτή προκύπτει από τον μέσο όρο επίδοσης όλων των υποψηφίων, αποκλείεται από την είσοδό του στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Δηλαδή, μπορεί φέτος να εισαχθούν υποψήφιοι με 7,5 για παράδειγμα, ενώ πέρσι το όριο ήταν 8,2, όμως αυτό σημαίνει ότι περισσότεροι υποψήφιοι φέτος έχουν γράψει χαμηλότερα από 7,5 σε σχέση με πέρσι.

Σίγουρα η μείωση της ΕΒΕ λειτουργεί ως ένας «θετικός ψυχολογικός παράγοντας», όμως η ουσία της εφαρμογής της, δηλαδή να αποκλείει τους υποψηφίους που έχουν σημειώσει τις χαμηλότερες επιδόσεις, παραμένει.

Χαρακτηριστικά, πέρσι ο αριθμός των εισακτέων ήταν σχεδόν 78.000, αλλά μόλις 60.000 υποψήφιοι πέτυχαν την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, με περίπου 30 τμήματα να έχουν λιγότερους από 30 εισακτέους, ενώ κάποια να παραμένουν χωρίς κανέναν υποψήφιο.

Αν και πέρσι παρατηρήθηκαν και αστοχίες, οι οποίες φέτος αποφεύχθηκαν, και πάλι ο αριθμός των υποψηφίων που θα μείνουν εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, λόγω χαμηλών επιδόσεων, δεν θα έχει μεγάλες αποκλίσεις σε σχέση με πέρσι.

Πονοκέφαλος» το μηχανογραφικό

Οι εκτιμήσεις των βάσεων από φέτος «παίζουν» με όλες τις δυνατές πιθανότητες. Η αλλαγή στους συντελεστές βαρύτητας, με κάθε πανεπιστημιακό τμήμα να ορίζει τον δικό του συντελεστή ανά μάθημα, ακόμα και μεταξύ ομοειδών αντικειμένων σπουδών, θα προκαλέσει έναν «μίνι πονοκέφαλο» στους υποψηφίους όταν πάνε να υποβάλουν το μηχανογραφικό τους.

Κι αυτό γιατί οι αποκλίσεις για τον μέσο όρο του ίδιου υποψηφίου θα είναι αρκετά μεγάλες, σε επίπεδο εκατοντάδων μορίων.

Τι σημαίνει πρακτικά για έναν υποψήφιο η εφαρμογή των νέων συντελεστών βαρύτητας; Μέχρι πέρσι τα μαθήματα βαρύτητας ήταν συγκεκριμένα για όλους τους υποψηφίους και υπήρχε η δυνατότητα μιας ασφαλούς εκτίμησης της πορείας των βάσεων.

Φέτος όμως η «πριμοδότηση» γίνεται από τα ίδια τα πανεπιστήμια και πολλοί αναλυτές θεωρούν ότι η επιλογή των σχολών στο μηχανογραφικό θα επηρεαστεί από αυτό.

Ενδεικτικά, για έναν υποψήφιο στο 4ο επιστημονικό πεδίο που διεκδικεί χαμηλόβαθμες σχολές, ο μέσος όρος του που θα του εξασφαλίσει την εισαγωγή του διαφοροποιείται αυτόματα ανάλογα με την επιλογή του.

Πριμοδότηση

Στην περίπτωση που δηλώσει το τμήμα Περιφερειακής και Οικονομικής Ανάπτυξης στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, θα πριμοδοτηθεί με 40% στο μάθημα των Μαθηματικών (σ.σ. στο οποίο εκτιμάται ότι το 80% των μαθητών θα γράψει κάτω από τη βάση), ενώ αντίθετα ο μέσος όρος του μεταβάλλεται αυτόματα στην περίπτωση που επιλέξει το τμήμα Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας.

Το μάθημα της Πληροφορικής αναμένεται να έχει υψηλές βαθμολογίες συνολικά και το εν λόγω τμήμα το πριμοδοτεί με 40%, έναντι των υπολοίπων μαθημάτων στα οποία μοιράζεται ένας συντελεστής 20%.

Ενδιαφέρον στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου θα έχει και η απόκριση των υποψηφίων στα περιφερειακά πανεπιστήμια. Με μία εκρηκτική κατάσταση στον τομέα της ενέργειας και έναν αυξανόμενο πληθωρισμό, η επιλογή των ελληνικών οικογενειών για ένα πανεπιστήμιο μακριά από τον τόπο κατοικίας γίνεται ακόμα πιο δύσκολη.

Ηδη τα προηγούμενα χρόνια, η οικονομική κρίση στην Ελλάδα είχε οδηγήσει στα τάρταρα τις βάσεις εισαγωγής στα περιφερειακά ιδρύματα, ασχέτως επιπέδου σπουδών που παρείχαν, και τα νέα δεδομένα στην οικονομία είναι πολύ πιθανόν να λειτουργήσουν αποτρεπτικά για την εισαγωγή των υποψηφίων σε σχολές και τμήματα σε απομακρυσμένες περιοχές, αφήνοντας πανεπιστήμια άδεια, όχι λόγω χαμηλής ποιότητας σπουδών ή αντικειμένων σπουδών με χαμηλό ενδιαφέρον από τους υποψηφίους, αλλά λόγω οικονομικής αδυναμίας των ελληνικών νοικοκυριών.