Με στόχο τα τέλη Μαρτίου του 2017 το τμήμα της «Ολυμπίας Οδού» Κόρινθος – Πάτρα μήκους 120 χλμ. να έχει πρακτικά ολοκληρωθεί, συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς οι κατασκευαστικές εργασίες, όσο και οι δοκιμές των επιμέρους μηχανολογικών και ηλεκτρονικών συστημάτων.
Με τη συνολική πρόοδο της κατασκευής να βρίσκεται σε ποσοστό 88%, η εταιρία «Ολυμπία Οδός» (στην εκμετάλλευση της οποίας ανήκει το συγκεκριμένο τμήμα από το 2008 με παραχώρηση για 30 χρόνια), φιλοδοξεί μέσα σε τρεις περίπου μήνες να μετατρέψει την -κακή- πραγματικότητα ενός «εθνικού» δρόμου -η χάραξη του οποίου στηρίχτηκε σε δεδομένα των αρχών του ’70- σε…
παρελθόν.
Για να συμβεί αυτό, η κατασκευαστική κοινοπραξία «Άπιον Κλέος» (VINCI, J&P Άβαξ, HOCHTIEF, ΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ), έχει διαιρέσει το τμήμα σε 6 εργοτάξια, που ενεργούν σε συνολικά 20 εργοταξιακές ζώνες με πάνω από 3.000 εργαζόμενους, προκειμένου να κατασκευάσει έναν σύγχρονο, άνετο και κυρίως ασφαλή αυτοκινητόδρομο, που θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο.
Το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου ανέρχεται σε 1,487 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από ένα συνδυασμό ιδιωτικών κεφαλαίων (τραπεζικά δάνεια και ίδια κεφάλαια), ευρωπαϊκών κονδυλίων, διοδίων και φυσικά της συμμετοχής και των αποζημιώσεων του Ελληνικού Δημοσίου.
Η Ολυμπία Οδός είναι το μοναδικό έργο από τους υπόλοιπους τέσσερις αυτοκινητοδρόμους, που κατασκευάζεται σε παράλληλες συνθήκες κυκλοφορίας στο 85% του δρόμου, καθιστώντας το έτσι ένα από τα δυσκολότερα έργα που υλοποιούνται σήμερα στη χώρα. Η διαπλάτυνση της υφιστάμενης οδού είναι σε άλλα σημεία μονόπλευρη και σε άλλη αμφίπλευρη, με αποτέλεσμα οι προκλήσεις του έργου να είναι:
Ο μεγάλος αριθμός κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και η αποτελεσματική διαχείριση της κυκλοφορίας.
Η διέλευση κοντά σε κατοικημένες περιοχές.
Το απότομο ανάγλυφο (τεκτονικά ρήγματα, κίνδυνος κατολισθήσεων, στενότητα χώρου κα.).
Ο μεγάλος αριθμός των υφιστάμενων τεχνικών έργων που χρήζουν επεμβάσεων ή καθαιρέσεων.
Και τέλος -το σημαντικότερο ίσως όλων- η παράλληλη κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής (ΕΡΓΟΣΕ) που ήταν και η σημαντικότερη αιτία καθυστέρησης των εργασιών, μαζί με τις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογικές έρευνες.
Ο αυτοκινητόδρομος που «αγκαλιάζει» τη βόρεια ακτογραμμή της Πελοποννήσου, έχει εξαντλήσει τη σχετική βιβλιογραφία ως προς τα έργα αντιστήριξης, αφού σε αυτόν χρησιμοποιούνται όλες οι γνωστές μέθοδοι και οι συνδυασμοί τους.
Σήραγγες
Για το λόγο αυτό και στο τμήμα κατασκευάζονται 12 σήραγγες συνολικού μήκους 16 χλμ. Οι τέσσερις από αυτές, μήκους 8,2 χλμ., αποτελούν ένα σύμπλεγμα σηράγγων στην περιοχή της Παναγοπούλας, μεταξύ Αιγίου και Ρίου. Εκεί κατασκευάζεται και η μεγαλύτερη σήραγγα του αυτοκινητόδρομου, μήκους 4 χλμ., η οποία είναι η τρίτη μεγαλύτερη στη χώρα. Οι σήραγγες διαθέτουν δύο λωρίδες κυκλοφορίας, 5 παρκινγκ ανά κατεύθυνση και 10 συνδετήριες σήραγγες (πέντε πεζών και πέντε οχημάτων).
Πέρα από τις μελέτες που χρειάστηκαν λόγω της ιδιαίτερης γεωμορφολογίας της περιοχής, μια ακόμη ιδιαιτερότητα είναι ότι παράλληλα, πολύ κοντά και κάτω από τις σήραγγες του αυτοκινητοδρόμου, κατασκευάζονται και οι σήραγγες του σιδηρόδρομου, καθιστώντας το έργο τεχνικά ακόμη πιο δύσκολο.
Σήραγγες Ολυμπίας Οδού στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα:
Κατεύθυνση Κόρινθος Κατεύθυνση Πάτρα
Δερβένι 670μ. + 535μ. --
Μαύρα Λιθάρια 1.246μ. 1.218μ.
Ακράτα 846μ. + 308μ. --
Πλάτανος 1.870μ. 1.626μ.
Παναγοπούλα 548μ. + 581μ. + 4.033μ. 3.179μ.
Οι 209 γέφυρες του τμήματος Κόρινθος - Πάτρα και συγκεκριμένα 47 γέφυρες, 22 άνω διαβάσεις και 140 κάτω διαβάσεις ξεπερνούν σε ποσοστό ολοκλήρωσης το 92%. Οι 43 απ’ αυτές είναι μεγαλύτερες από 25μ. και η μεγαλύτερη είναι του ποταμού Κράθι και έχει μήκος 190 μέτρα.
Ο αυτοκινητόδρομος διαθέτει συνολικά 29 Ανισόπεδους Κόμβους, που τον συνδέουν με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο και τις παρόδιες περιοχές. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα πυκνό δίκτυο κόμβων, αφού κατά μέσο όρο αντιστοιχεί ένας κόμβος σε κάθε 7 χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομου.
Ο «υπέρ» Κόμβος του Ρίου
Ο Κόμβος του Ρίου είναι ένα ιδιαιτέρως πολύπλοκο τεχνικό έργο, γιατί λόγω της γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου και της σύνδεσης της με την «Ιόνια Οδό», εξυπηρετεί συνολικά 8 διαφορετικές κατευθύνεις. Στην τελική του μορφή ο κόμβος θα περιλαμβάνει:
3 άνω διαβάσεις
6 κάτω διαβάσεις
2 γεφυρώσεις του ποταμού Σέλεμνου
Πολλαπλές ράμπες εισόδου/εξόδου.
Η συμβατική υποχρέωση είναι τον Μάρτιο του 2017 να παραδοθεί λειτουργικός ο αυτοκινητόδρομος σε όλο το μήκος του και οι όποιες εκκρεμότητες να έχουν ολοκληρωθεί έως τον Αύγουστο του 2017. Στο μεσοδιάστημα παραδίδεται σε λειτουργία κάθε τμήμα του έργου που είναι δυνατό να λειτουργήσει αυτόνομα.
Έτσι, στις αρχές Σεπτεμβρίου δόθηκαν σε κυκλοφορία:
Τα πρώτα 20 χλμ. ολοκληρωμένου νέου σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, από τον Κόμβο Αρχαίας Κορίνθου μέχρι τον Κόμβο Κιάτου.
Δύο νέες σήραγγες στην περιοχή του Δερβενίου. Οι δύο αλλεπάλληλες σήραγγες έχουν συνολικό μήκος 1.210 μ., ενώνονται μεταξύ τους με γέφυρα 120 μ. και εντάσσονται σε νέο-κατασκευασμένο οδικό τμήμα μήκους 2 χλμ.
Νωρίτερα (Μάιος 2016) είχαν δοθεί σε κυκλοφορία οι δύο αλλεπάλληλες σήραγγες στην περιοχή Ακράτας - Αιγείρας, μήκους περίπου 1.150 μέτρων.
Ενώ τέλος, ο επόμενος άμεσος στόχος (Ιανουάριος) είναι η παράδοση σε κυκλοφορία του τμήματος Κιάτο – Ξυλόκαστρο, μήκους 14 χλμ.
Ρεπορτάζ: Πάνος Κατσαχνιάς
economy365.gr