Γράφει ο
Δρ. Απόστολος Ε. Παπαφωτίου
Δρ. Απόστολος Ε. Παπαφωτίου
Ιδιαίτερα
τυχεροί σταθήκαμε όσοι παρευρεθήκαμε
την Κυριακή 9.10.2016 στο Αρχαίο Λιμάνι
Λεχαίου, σε μία πολύ ενδιαφέρουσα και
επιστημονική ξενάγηση από τον κο.
Παναγιώτη Αθανασόπουλο, αρχαιολόγο της
ομάδος εργασίας του Lechaion
Harbour
Project.
Η
εκδήλωση ήταν πρωτοβουλία του Μουσείου
Περιβάλλοντος Στυμφαλίας και του
Ιστορικού-Λαογραφικού Μουσείου Κορίνθου
στο πλαίσιο του προγράμματος συνεργασίας
«Γέφυρες» με στόχο τη γνώση των Κορινθιακών
αρχαιοτήτων στην κοινωνία.
Το
Lechaion
Harbour
Project
είναι ένα πρόγραμμα συνεργασίας την
Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, του
SAXO-Institute,
του University
of
Copenhagen,
του Αρχαιολογικού Ινστιτούτου Δανίας
στην Αθήνα. Η χρηματοδότηση γίνεται από
το Augustinus
Foundation
και το ίδρυμα Carlsberg.
Στόχος
του ανασκαφικού και ερευνητικού
προγράμματος είναι η μελέτη και η
ανάδειξη του Αρχαίου Λιμένα Λεχαίου,
με διάρκεια πέντε (5) χρόνια (2013-2017).
Η
ερευνητική ομάδα έχει ξεκινήσει το 2013
ανασκαφές πλήρους κλίμακας με παράλληλη
ψηφιακή και γεωφυσική έρευνα της
θαλάσσιας πλευράς του λιμανιού,
χρησιμοποιώντας καινοτόμες τεχνολογίες.
Τα
μερικά συμπεράσματα που έχουν προκύψει
έως τώρα είναι σημαντικά και επιβεβαιώνουν
το μέγεθος του λιμένα στο θαλάσσιο
μέτωπο - εξωτερικό τμήμα λιμένα και τον
πλούτο και τη δύναμη της Κορίνθου.
Λιμένες
Κορίνθου:
Καί
ῥαδίας
ποιεῖ
τὰς
ἑκατέρωθεν
ἀμοιβὰς
τῶν
φορτίων
πρὸς
ἀλλήλους
τοῖς
τοσοῦτον
ἀφεστῶσιν.
Στράβων
Η΄, VI, 20 4-5
Έτσι
οι
μεταφορές
εμπορευμάτων
και
προς
τις
δύο
κατευθύνσεις
γίνονται
εύκολα,
ενώ οι αρχικοί προορισμοί απέχουν τόσο
πολύ
μεταξύ τους.
Η
“αμφιθάλασσος”
Κόρινθος
διέθετε
δύο
μεγάλους
λιμένες,
έναν
σε
κάθε
κόλπο,
το
Λέχαιο
στον
Κορινθιακό
και
τις
Κεγχρεές
στον
Σαρωνικό,
καθώς
και
ένα
μικρό
λιμένα
στην
έξοδο
του
∆ιόλκου
στον
Σαρωνικό,
τον
Σχοινούντα.
Είναι
λογικό
να
υποθέσουμε
ότι
κατασκευάσθηκαν
περίπου
την
ίδια
εποχή,
βάσει
ενός
ενιαίου
σχεδιασμού
ο
οποίος
πέρα
από
την
εύκολη
και
ασφαλή
μεταφορά
των
εμπορευμάτων,
προσπόριζε
πλούτο
στην
Κόρινθο.
Είναι
ότι
ακριβώς,
πολύ
εύστοχα,
αναφέρει
ο
Στράβων
στα
Γεωγραφικά
του.
- ἀγαπητὸν οὗν ἑκατέροις ἦν τοῖς τε ἐκ τῆς ‘Ιταλίας καὶ ἐκ τῆς Ἀσίας ἐμπόροις, ἀφεῖσι τὸ περί Μαλέας πλοῦν, κατάγεσθαι τὸν φόρτον
- αὐτόθι: πεζῇ δὲ τῶν ἐκκομιζομένων ἐκ τῆς Πελοποννήσου καὶ τῶν εἰσαγομένων ἔπιπτε τά τέλη τοῖς τά κλεῖθρα ἔχουσι.
Στράβων Η, VII, 20, 10-12Ήταν λοιπόν επιθυμητό και για τους Ιταλούς και για τους Ασιάτες εμπόρους να αποφεύγουν το ταξίδι από τον Μαλέα και να ξεφορτώσουν στην Κόρινθο το φορτίο, ακόμα και τα τέλη των εμπορευμάτων που έμπαιναν και έβγαιναν από την Πελοπόννησο, έπεφταν σ’ αυτόν που είχε τα κλειδιά.
- Ὁ δὲ Κόρινθος ἀφνειὸς μὲν λέγεται διὰ τὸ ἐμπόριον, ἐπὶ τῷ Ἰσθμῷ κείμενος καί δυεῖν λιμένων κύριος, ὧν ὁ μὲν τῆς Ἀσίας ὁ δὲ τῆς Ἰταλίας ἐγγύς ἐστι.
Στράβων
Η,
VII, 20, 10-12
Η
Κόρινθος
τώρα
λέγεται
πλουσία
από
το
εμπόριο,
βρίσκεται
στον
Ισθμό
και
έχει
δύο λιμάνια. Το
ένα που φέρνει κοντά την Ασία και το
άλλο την Ιταλία.
Στον
Κορινθιακό
κόλπο,
στο
άκρο
του
∆ιόλκου,
δεν
αναπτύχθηκε
λιμένας,
όπως
έγινε
στο
Σαρωνικό
κόλπο
με τον
Σχοινούντα,
και
αυτό
διότι
το Λέχαιο,
που
βρισκόταν
κοντά
στο
δυτικό
άκρο,
ήταν
στη
διαδρομή
των
πλοίων
και
κάλυπτε
όλες
τις
ανάγκες
του
ταξιδιού.
Στον
άλλο
κόλπο
ο
λιμένας
των
Κεγχρεών
ήταν
εκτός
διαδρομής
του
ταξιδιού
προς
Πειραιά
και
Αθήνα
και
έτσι
ήταν
επιβεβλημένη
η
ανάγκη
κατασκευής
του
λιμένα
Σχοινούντα.
Λέχαιο:
Αριστοτέλης
Πολιτικά,
1327a
31-36
ή §1327a
Επειδή
δε
και
σήμερα
βλέπομεν
εις
πολλάς
χώρας
και
πόλεις
επίνεια
και
λιμένας
προσφυή
κατέχοντα
ως
προς
το
άστυ
θέσιν,
ώστε
μήτε
πολύ
πλησίον
μήτε
πολύ
μακράν
αυτού
να
κείνται,
αλλά
να
είναι
αποκλεισμένα
της
πόλεως
διά
τειχών
και
δι’ άλλων τοιούτων οχυρωμάτων...
Μεγάλος
λιμένας
της
Κορίνθου
στον
Κορινθιακό
κόλπο.
Αποτελούσε
το
κυρίως
επίνειο,
με
τεράστιες
λιμενικές
εγκαταστάσεις,
χωρίς
ποτέ
να
εξελιχθεί
σε
αυτοτελή
οικισμό.
Διακρίνεται
σε δύο επί μέρους λιμένες, τον εσωτερικό
και τον εξωτερικό.
Ο
εξωτερικός
λιμένας
είχε
δημιουργηθεί
στην
θάλασσα,
με
τεχνικά
έργα,
παράλληλα
και
κάθετα
στην
ακτή,
όπως
κυματοθραύστες,
προκυμαίες
και
μόλους.
Ήταν
από
τους
μεγαλύτερους
λιμένες
του
αρχαίου
κόσμου.
Επισκευάστηκε
και
ανακατασκευάστηκε
τμηματικά
πολλές
φορές.
Συνδέθηκε
με
την
Κόρινθο
με δρόμους και
προστατευόταν
από
τα
Μακρά
τείχη
και
το
ενδιάμεσο
διατείχισμα.
Τα
Μακρά
τείχη
ξεκινούσαν
από
τον
λιμένα
και
έφθαναν
μέχρι την οχύρωση της πόλεως, αποτελώντας
μία ενιαία οχύρωση.
Σημείωση:
Το κείμενο είναι απόσπασμα από το βιβλίο
του Αποστόλου Ε. Παπαφωτίου με τίτλο "Ο
ΔΙΟΛΚΟΣ ΣΤΟΝ ΙΣΘΜΟ ΤΗΣ ΚΟΡΙΝΘΟΥ"
(2006).
Δρ. Απόστολος
Ε. Παπαφωτίου
Εντεταλμένος
Σύμβουλος Πελοποννήσου
Πολιτικός
Μηχανικός Ε.Μ.Π.