Μια βασική κατηγορία του επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας κ. Καραβά, στο χειμαρρώδες διαδικτυακό ξέσπασμα του, αφορά την πρόσφατη αύξηση δημοτικών τελών οδοφωτισμού και καθαριότητας που αναγκαστήκαμε ως δημοτική αρχή να αποφασίσουμε.
Παραπληροφόρηση και Αλήθεια
Η Ευθύνη των Δύσκολων Αποφάσεων
Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε ότι δεν είχαμε καμία αξίωση να υπερψηφίσει η αντιπολίτευση την αύξηση τελών μοιραζόμενη με εμάς το πολιτικό κόστος. Το κόστος αυτής της απόφασης ανήκει λογικά στην δημοτική αρχή η οποία οφείλει να παίρνει τις δύσκολες αλλά επιβεβλημένες όπως θα δούμε αποφάσεις. Είχαμε όμως αφελώς την ελπίδα για ένα όριο λαϊκισμού και δημαγωγίας. O κ.Καραβάς ή δεν γνωρίζει τι είναι τα τέλη οδοφωτισμού και καθαριότητας μετά από τόσα χρόνια στην αντιπολίτευση οπότε υπάρχει πρόβλημα βασικών γνώσεων ή γνωρίζει αλλά σκοπίμως αλλοιώνει την εικόνα οπότε υπάρχει σοβαρό πρόβλημα αξιοπιστίας.
Ανταποδοτικότητα και Αύξηση Κόστους
Τα τέλη οδοφωτισμού και καθαριότητας είναι ανταποδοτικά και εισπράττονται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ. Ανταποδοτικά σημαίνει ότι όσα χρήματα πληρώνουν οι δημότες για αυτά, τόσα ακριβώς μπορεί να χρησιμοποιήσει ο Δήμος για τον δημοτικό φωτισμό και την αποκομιδή και απόθεση των απορριμμάτων. Όσο το κόστος για φωτισμό και απορρίμματα αυξάνεται, αυξάνεται και το οικονομικό βάρος για τους δημότες. Άλλες μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν δυστυχώς.
Η Αύξηση της Τιμής του Ρεύματος και το Δραματικό Κόστος Διαχείρισης Απορριμμάτων
Μέχρι το 2022 τα τέλη ήταν ισοσταθμισμένα με τεράστιες προσπάθειες των υπηρεσιών και των δημοτικών αρχών και οι δημότες πλήρωναν σταθερά ποσά για χρόνια. Η κατακόρυφη αύξηση όμως της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος δημιούργησε σημαντική διαφορά μεταξύ εσόδων και εξόδων, όπως άλλωστε σε όλα τα νοικοκυριά. Αυτό που έκανε όμως την κατάσταση δραματική ήταν η τεράστια αύξηση του κόστους διαχείρισης των απορριμμάτων.
Τα Στάδια και το Κόστος Διαχείρισης Απορριμμάτων
Η διαχείριση των απορριμμάτων του Δήμου περιλαμβάνει τρία στάδια. Την αποκομιδή στην οποία πλέον συμμετέχει ο ιδιώτης, την μεταφορά σε κάποιον αδειοδοτημένο χώρο και την εναπόθεση τους σε αυτόν. Το κάθε στάδιο έχει το δικό του οικονομικό κόστος. Από το 2022 άλλαξαν δραματικά τα δεδομένα και των τριών σταδίων.
Η Αλλαγή των Δεδομένων και το Κλείσιμο του ΧΥΤΑ Ξυλοκάστρου
Μέχρι το 2022 λειτουργούσε ο ΧΥΤΑ Ξυλοκάστρου με αποτέλεσμα το κόστος μεταφοράς σε αυτόν να είναι ασήμαντο, ενώ το κόστος εναπόθεσης ήταν 25 ευρώ ανά τόνο, Άρα για 7500 περίπου τόνους ετησίως το κόστος μεταφοράς και εναπόθεσης ήταν περίπου 187.000 ευρώ τον χρόνο.
Το μακρινό 2012 όμως η διαχείριση του ΧΥΤΑ με υπουργική απόφαση έπαψε να ανήκει στον Δήμο μας. Συστάθηκε ο Φορέας Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων Πελοποννήσου (ΦΟΔΣΑ), ο οποίος ανέλαβε την διαχείριση. Ταυτόχρονα ξεκίνησε ο προγραμματισμός για την κεντρική διαχείριση των απορριμμάτων της περιφέρειας από ιδιωτική εταιρία με διαγωνισμό, ο οποίος ολοκληρώθηκε το 2018. Ο διαγωνισμός δεν περιλάμβανε στον σχεδιασμό του τον ΧΥΤΑ Ξυλοκάστρου, ο οποίος έπρεπε να κλείσει.
Τον Σεπτέμβριο του 2022 ο ΧΥΤΑ Ξυλοκάστρου έκλεισε με απόφαση της Περιφέρειας. Πλέον τα απορρίμματα του Δήμου μας υποχρεωτικά πηγαίνουν καθημερινά στην Παλαιόχουνη Αρκαδίας σε απόσταση 145 χμ σε αδειοδοτημένη μονάδα ιδιωτικής εταιρίας. Το κόστος πλέον μεταφοράς είναι περίπου 25 ευρώ ανά τόνο και το κόστος εναπόθεσης 95 ευρώ ανά τόνο. Επιπλέον το κράτος επιβάλει ένα επιπλέον τέλος ταφής 35 ευρώ ανά τόνο. Έτσι για το 2025 το συνολικό κόστος μεταφοράς και εναπόθεσης φτάνει στα 135 ευρώ τον τόνο τουλάχιστον.
Η Σημαντική Αύξηση του Κόστους και η Μοναδική Λύση
Το 2022 για 7500 τόνους πληρώναμε για μεταφορά και
εναπόθεση 187.000 περίπου.
Το 2025 για 7500 τόνους πρέπει να πληρώσουμε πάνω από 1.000.000 ευρώ.
Υπάρχει κάποιος που αμφισβητεί την παραπάνω θηριώδη αύξηση;
Υπάρχει κάποιος που έχει μαγικό τρόπο να βρούμε περίπου 1.000.000 ευρώ παραπάνω τον χρόνο;
Υπάρχει κάποιος που να αμφισβητεί ότι η αύξηση δημοτικών τελών αποτελούσε μονόδρομο εξαιτίας της τερατώδους αυτής αύξησης για την οποία δεν είχαμε καμία ευθύνη;
Η Προσπάθεια για Αύξηση της Ανακύκλωσης και οι Αντιξοότητες
Η προσπάθειά μας παραμένει να αυξήσουμε την ανακύκλωση ώστε να μειώσουμε τις ποσότητες σύμμικτων απορριμμάτων άρα και το οικονομικό κόστος, προστατεύοντας ταυτόχρονα το περιβάλλον. Δυστυχώς οι αρμόδιοι φορείς μέχρι σήμερα δεν στέκονται αρωγοί στην αυτονόητη επιδίωξή μας. Παρά τις ενέργειές μας δεν μας παρέχεται η αναγκαία υποδομή, ούτε καν η παροχή μπλε κάδων ανακύκλωσης όπως η Ελληνική Εταιρία Αξιοποίησης Ανακύκλωσης (ΕΕΑΑ) υποχρεούται.
Επιτυχίες και Συνεχιζόμενες Προσπάθειες στην Ανακύκλωση
Παρά τις αντιξοότητες, το 2024 είμαστε επίσημα στην τρίτη θέση ανακύκλωσης ανάμεσα στους 26 Δήμους της Περιφέρειας Πελοποννήσου, ενώ λειτουργεί ήδη η ανταποδοτική ανακύκλωση στο Ξυλόκαστρο και σε λίγο χρονικό διάστημα στο Δερβένι.
Η Κληρονομιά του 2012 και η Αναγκαιότητα Επαναδιαπραγμάτευσης
Καλούμαστε λοιπόν να διαχειριστούμε μια κατάσταση η οποία έχει δρομολογηθεί από το
2012. Μια κατάσταση η οποία επιβαρύνει τους δημότες των δήμων της περιφέρειας με
δυσβάστακτο οικονομικό βάρος. Η επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης του 2018
αποτελεί μονόδρομο και αυτή είναι η πεποίθηση όλων των Δήμων της Περιφέρειας
Πελοποννήσου.
Αντιλαμβανόμαστε απολύτως την σοβαρότητα του θέματος, δεν θα
επιτρέψουμε όμως σε κανέναν αυτοδιοικητικό «χουντίνι» να υπόσχεται μαγικές λύσεις
εντυπωσιασμού.
Τις επόμενες μέρες θα δούμε αν υπήρχε ή όχι αναγκαιότητα σύμβασης με ιδιώτη για την
αποκομιδή των απορριμμάτων.
Βλάσης Τσιώτος
Δήμαρχος Ξυλοκάστρου - Ευρωστίνης