Τρίτη, 23 Ιανουαρίου 2018

ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ ΝΤΟΡΑΣ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ- Καθυστερήσεις στην πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων

Αθήνα, 23 Ιανουαρίου 2018 

Επερώτηση στον Υπ. Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Παπαδημητρίου, 
τον Υπ. Οικονομικών κ. Τσακαλώτο και τον Υπ. Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Σταύρο Κοντονή 
(υπ’ όψιν Αν. Υπουργού κ. Παπαγγελόπουλου)
 
ΘΕΜΑ: Καθυστερήσεις στην πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων

Σε απάντηση της υπ’ αριθμόν 2936/2017 ερώτησης που κατέθεσα για τις «πειραγμένες» αντλίες σε μεγάλο αριθμό πρατηρίων καυσίμων», ο αρμόδιος Αναπληρωτής Υπουργός κ. Παπαγγελόπουλος αναφέρει ότι με το ν. 4410/2016 ιδρύθηκε Συντονιστικό Επιχειρησιακό Κέντρο (ΣΕΚ) για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου σε προϊόντα που υπόκεινται σε ΕΦΚ. Κύριος σκοπός του ΣΕΚ είναι η ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ των συναρμόδιων Αρχών για την πάταξη του λαθρεμπορίου, καθώς και η συγκέντρωση όλων των απαραίτητων στοιχείων, προκειμένου να καταστεί εθνική μονάδα πληροφοριών.


Όμως, στην απάντηση του κ. Αν. Υπουργού, αναφέρεται ότι «η στελέχωση του ΣΕΚ είναι υπό εξέλιξη και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα», παρόλο που ο σχετικός ν. 4410 ψηφίστηκε το καλοκαίρι του 2016. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το λαθρεμπόριο στο χώρο των καυσίμων συνεχίζεται, τη στιγμή που η κυβέρνηση κωλυσιεργεί και καθυστερεί να θέσει το ΣΕΚ σε πλήρη λειτουργία. 
Την ίδια στιγμή, οι έλεγχοι στην αγορά καυσίμων δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα, ούτε επιβεβαιώνουν τον αρχικό στόχο της κυβέρνησης που διατυμπάνιζε ότι σχεδιάζει να συγκεντρώσει έσοδα 1,5 δισ. από τους ελέγχους. Επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας, την περίοδο 2013 – 2014, τα εισπραχθέντα ποσά από τα πρόστιμα για λαθρεμπορία καυσίμων έφταναν τα 27 εκ. ευρώ. Αντιθέτως, μειώθηκαν στα 8,1 εκ. ευρώ κατά τη διετία 2015 – 2016. Επίσης, το πρώτο 9μηνο του 2017 (Ιανουάριος – Σεπτέμβριος), στα δημόσια ταμεία εισέρρευσαν μόλις 3,1 εκ. ευρώ από πρόστιμα για διακίνηση λαθραίων καυσίμων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι την τελευταία διετία τα πρόστιμα μειώθηκαν κατά 90%. Στο μεταξύ, οι έλεγχοι από τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ) έχουν μειωθεί κατά 53% την τελευταία διετία, επειδή είχε καταργηθεί η «μπόνους» αμοιβή των υπαλλήλων. Άλλωστε, το είχε παραδεχθεί στη Βουλή το Μάιο του 2017 ο Υπουργός Ενέργειας κ. Σταθάκης. Με πρόσφατη κοινή υπουργική απόφαση των κ.κ. Σταθάκη και Χουλιαράκη, οι «μπόνους» αμοιβές επανήλθαν με στόχο να ενταθούν οι έλεγχοι των ΚΕΔΑΚ.
Είναι σαφές ότι η κυβέρνηση έχει αποτύχει να καταπολεμήσει τη φοροδιαφυγή στα καύσιμα, τη στιγμή που η νοθεία και η παράνομη διακίνηση καυσίμων έχουν λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις.
Κατόπιν τούτων, επερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
 
  1. Υπάρχει σχεδιασμός για την πλήρη ενεργοποίηση του Συντονιστικού Επιχειρησιακού Κέντρου; Πότε προβλέπεται να είναι πλήρες σε λειτουργικό και επιχειρησιακό επίπεδο;
  2. Ποια ακριβώς είναι τα αποτελέσματα από τους ελέγχους στην αγορά καυσίμων για το έτος 2017;

Η επερωτώσα βουλευτής

    Ντόρα Μπακογιάννη