Τρίτη 24 Μαΐου 2016

ΑΛΚΥΩΝ-ΔΙΑΒΡΩΣΗ ΑΚΤΩΝ-ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΟΥ Δ.Δ ΒΑΛΙΜΙΤΙΚΩΝ Δ. ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ




Κορινθιακός: Eνιαία περιοχή, με ενιαία Χωροταξία και Διοίκηση
                      
ΑΙΓΙΟ   22/5/2016


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ ΤΗΣ ΔΙΑΒΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΑΚΤΩΝ ΣΤΑ ΒΑΛΙΜΙΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΜΕΝΗ ΑΙΓΙΟΥ – ΤΙ ΠΡΑΤΟΥΝ  ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ;


        Διαβάζοντας στα ΜΜΕ της Αιγιάλειας, την διαμαρτυρία του Προέδρου του Δ.Δ Βαλιμιτίκων Δήμου Αιγιάλειας κ. Παπαχριστόπουλο, για την υφιστάμενη και συνεχιζόμενη διάβρωση των ακτών, ως Ομοσπονδία Οικολογικών Οργανώσεων του Κορινθιακού Κόλπου κατανοούμε και συμμεριζόμαστε πλήρως την αγωνία του αλλά και των κατοίκων της περιοχής.
 Θα θέλαμε να θέσουμε μερικά ερωτήματα και προτάσεις δημοσίως προς την Δημοτική Αρχή του Δήμου Αιγιάλειας στον Αντιπεριφερειάρχη Αχαΐας και στους επιστήμονες που στελεχώνουν  την Περιφερειακή Ενότητα Αχαΐας.

 Για να έχουμε τόσο ραγδαία εξέλιξη της διάβρωσης των ακτών θα πρέπει να αναγνωριστούν πρώτα απ’ όλα  αιτίες που τις δημιουργούν. Στην αντίθετη περίπτωση κάθε παρέμβαση θα είναι αποσπασματική και άχρηστη σε βάθος χρόνου.  Διοργανώθηκε  ποτέ στην Αιγιάλεια μια ημερίδα με στελέχη των καθ΄ ύλην αρμόδιων επιστημονικών φορέων του κράτους ώστε να μάθουμε ποιες είναι οι αιτίες; Από ότι γνωρίζουμε, μόνο οι περιβαλλοντικοί σύλλογοι της Αιγιάλειας και η ΑΛΚΥΩΝ έχουν κάνει τέτοιου είδους ημερίδες.
 Όταν θα γίνουν κατανοητές οι  αιτίες αυτού του φαινομένου τότε θα μπορούμε να πάρουμε και τα κατάλληλα μέτρα που θα αποδώσουν και σε βάθος χρόνου. 
Η πρακτική που ακολουθούν, τόσο η Περιφερειακή Ενότητα  Αχαΐας όσο και η Περιφερειακή Ενότητα Κορινθίας μέχρι τώρα, είχε της εξής λογική:
Όπου υπήρχε πρόβλημα εκτελούνταν σκληρά τεχνικά έργα (πρόβολοι με βράχους ή τσιμέντο, τσιμεντένια στηθαία κατά μήκος της ακτογραμμής κτλ) με τεράστιο οικονομικό κόστος για την πολιτεία. Αυτού του είδους τα έργα δημιούργησαν περισσότερα προβλήματα στις ακτογραμμές που κατασκευάστηκαν και έγιναν αφορμή να επεκταθεί η διάβρωση των ακτών και στις διπλανές ακτές. Οι συνέπειες τόσο στα παραθαλάσσια οικοσυστήματα όσο και στην τουριστική ανάπτυξη των περιοχών αυτών είναι εδώ και χρόνια εμφανείς. Ο μέχρι σήμερα τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος έχει κατά την άποψή μας αποδειχθεί παντελώς λανθασμένος από την πραγματικότητα, γεγονός που δεν μπορεί να αγνοηθεί.
 Εμείς πιστεύουμε ότι δεν χρειάζονται τεχνικά έργα με σκληρά υλικά και οικονομικό κόστος δυσβάσταχτο για την σημερινή οικονομική κατάσταση της χώρας μας.

    Α)Προτείνουμε  για την συγκεκριμένη περιοχή, τα υλικά που έχουν συσσωρευτεί στην κοίτη του ποταμού Σελινούντα (λόγω του  βίαιου στενέματος της κοίτης του στις αρχές της δεκαετίας του 1970, από την τότε Νομαρχία Αχαΐας) να   μεταφερθούν και να στρωθούν κατά μήκος της διαβρωμένης ακτογραμμής του Δ.Δ Βαλιμιτίκων και του Δ.Δ Τέμενης.  Η φυσική πορεία και κατάληξη του υλικού αυτού ήταν ούτως ή άλλως οι εκβολές του ποταμού  και από εκεί μέσω των θαλάσσιων ρευμάτων να γίνεται η αναπλήρωση των υλικών που χάνουν οι παραλίες καθώς  μεταφέρεται ταυτόχρονα προς τα μεγαλύτερα βάθη της θάλασσας. Όπως έχουμε αναφέρει σε αρκετές παρεμβάσεις μας, στην συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, όταν έγιναν παρεμβάσεις στον μηχανισμό αυτό που επί χιλιετίες συντηρούσε τις παραλίες, είτε παίρνοντας υλικό από τις κοίτες είτε  δημιουργώντας σημεία όπου άρχισε να συσσωρεύεται το φερτό υλικό αντί να κινείτε προς τις εκβολές, το αποτέλεσμα ήταν αυτό που σήμερα επιμένουμε να θεωρούμε ως αγνώστου αιτίας.
Με βάση τις δικές μας μετρήσεις στην κοίτη του ποταμού, από το ύψος των γραμμών του τρένου ως τις εκβολές, τα υλικά αυτά που είναι πλήρως κατάλληλα, μπορούν να στρωθούν σε  ακτογραμμή μήκους περίπου χιλίων πεντακοσίων(1500) μέτρων, πλάτους δέκα μέτρων (10) και ύψους ενάμιση μέτρου (1,5).
Την υπόλοιπη δουλειά θα την κάνει ο κυματισμός της θάλασσας.
 Το οικονομικό κόστος είναι ελάχιστο και αφορά μόνο στα έξοδα διαχωρισμού του υλικού αυτού σε κλάσματα  διαστάσεων κόκκου –βότσαλου και μεταφοράς του κάθε κλάσματος στην ανάλογη παραλία που είναι μερικές δεκάδες χιλιάδες ευρώ.
Δεν έχει καμία σχέση με τα κόστη για τεχνικά έργα που δημοσιεύονται στα ΜΜΕ  για την εν λόγω περιοχή, της τάξης των τριών έως και τεσσάρων εκατομμυρίων ευρώ.
    Β)Όπου υπάρχουν από το παρελθόν κατασκευές στην ακτογραμμή και επιστημονικά  αποδεδειγμένα έχουν συντελέσει στην διάβρωση των ακτών της περιοχής, θα πρέπει να απομακρυνθούν σταδιακά ή να γίνει αποδεκτό ότι οι αρμόδιοι Φορείς θα πρέπει σε ετήσια περιοδική βάση να περιλαμβάνουν στα τεχνικά έργα συντήρησης υποδομών  την μεταφορά με μηχανικά μέσα του υλικού που συσσωρεύεται από την μία πλευρά, της κάθε τέτοιας κατασκευής, στην άλλη, προκειμένου να συνεχίσει το υλικό αυτό την εξάπλωσή του με φυσικό τρόπο στις μετέπειτα  παραλίες, όπως έκανε για χιλιάδες χρόνια.
     Γ)Με παρεμβάσεις τόσο του Δήμου Αιγιάλειας, όσο και της Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας, να σταματήσει η λειτουργία των δρόμων που έχουν κατασκευαστεί κατά μήκος της ακτογραμμής(πολλοί από αυτούς παράνομα), ώστε να απελευθερωθεί η παραλία και να λειτουργήσει ο κυματισμός της θάλασσας φυσιολογικά. Η πρόσβαση των πολιτών σε αυτές τις παραλίες να γίνεται από τους κάθετους δρόμους προς την ακτογραμμή.
     Δ)Με επιστημονική τεκμηρίωση και τεχνική επάρκεια, η Περιφέρεια Δ. Ελλάδας να κάνει νέα οριοθέτηση της κοίτης του ποταμού του Σελινούντα από την παλιά εθνική οδό ως τις ακτογραμμές .Ουσιαστικά, να πλατύνει την υπάρχουσα κοίτη του ποταμού. Υπάρχει προς τούτο το κτηματολόγιο του έτους 1933 που καταδεικνύει  με πειστικότητα όσον αφορά την κλίμακα, το εύρος της κοίτης του ποταμού.

    Τέλος ευελπιστούμε ότι οι προτάσεις μας θα γίνουν αφορμή για δημόσια διαβούλευση από τους ανωτέρω φορείς της Πολιτείας και θα παρθούν  οι καλύτερες αποφάσεις για την επίλυση αυτού του σοβαρού θέματος.

Για το Διοικητικό Συμβούλιο

           Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                       Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ ΕΥΘΥΜΙΟΣ                               ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΔΗΜΟΣ 



ΔΗΜΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ