Τετάρτη 27 Νοεμβρίου 2013

ΝΤΟΡΑ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ: Πρέπει να μπει τέλος στην υπερφορολόγηση των Ελλήνων

H ΟΜΙΛΙΑ THΣ ΝΤΟΡΑΣ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ 
ΣΤΗΝ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ

Είναι σαφές ότι τουλάχιστον η συντριπτική πλειοψηφία εδώ πέρα μέσα συμφωνεί με τους  στόχους τους οποίους έβαλε. Υπάρχουν, όμως, διάφορα θέματα που κατά τη γνώμη μου πρέπει να συζητηθούν για το αν αυτοί οι στόχοι εξυπηρετούνται καλύτερα με το συγκεκριμένο Προϋπολογισμό.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο Προϋπολογισμός του 2014 αποτυπώνει με αριθμούς αυτό το οποίο εισπράττουμε όλοι μας. Βρισκόμαστε στη κόψη του ξυραφιού. Το 2014 θα κριθεί, εάν ξεκινήσει αυτό που αποκαλούν οι θεωρητικοί της οικονομίας στις ακαδημαϊκές αίθουσες, ένας ενάρετος κύκλος για την ελληνική οικονομία. Θα κριθεί, εάν μπούμε σε μία περίοδο που θα ενισχυθεί σταδιακά το Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν και το όφελος αυτό θα αρχίσει να διαχέεται πολλαπλασιαστικά στο σύνολο της οικονομίας και της κοινωνίας.
Είναι πολύ σημαντικό ότι μετά από πολλά χρόνια ο Προϋπολογισμός της επόμενης χρονιάς κατατίθεται μέσα σε συνθήκες δημοσιονομικής σταθεροποίησης. Το πρωτογενές πλεόνασμα δεν αποτελεί ευχή ή προσδοκία, είναι μετρήσιμο οικονομικό μέγεθος που έχει καταγραφεί και αποτελεί το θεμέλιο πάνω στο οποίο εδράζεται ο Προϋπολογισμός της επόμενης χρονιάς.
Επίσης, για πρώτη φορά  μετά από πολλά χρόνια στον Προϋπολογισμό υπάρχουν δύο θεμελιώδης προβλέψεις. Η πρώτη ότι ο επόμενος Προϋπολογισμός θα είναι  ειλικρινώς πλεονασματικός. Η δεύτερη ότι καταγράφεται ανάσχεση της ύφεσης και αύξηση του Α.Ε.Π..
Δύο προβλέψεις που φαίνονται ως εφικτοί στόχοι με άμεση θετική επίπτωση στην αντιμετώπιση της ανεργίας, που αποτελεί το μεγαλύτερο πρόβλημα για την ελληνική κοινωνία. Το αν επιβεβαιωθεί ότι το πρωτογενές πλεόνασμα την επόμενη χρονιά θα είναι ίσο με το 1,5% του ΑΕΠ και η αύξηση του ΑΕΠ θα φθάσει στο 0,6%, εξαρτάται από μια σειρά παραμέτρους που σχετίζονται με την πραγματική οικονομία. Στο σημείο που βρισκόμαστε χρειάζεται να δούμε τα πράγματα ψυχρά, ρεαλιστικά και να αντιμετωπίσουμε δομικές αδυναμίες και ανεπάρκειες που σέρνονται από την περίοδο, που το αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας ήταν η συντήρηση του καταναλωτισμού με συνεχή άντληση δανεικών από τις αγορές. Όσοι τουλάχιστον δεν πάσχουν από κομματική «τύφλωση», συμφωνούν ότι το νέο αναπτυξιακό μοντέλο που θα μας βγάλει από την κρίση, πρέπει να στηρίζεται στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της παραγωγικότητας, την προσέλκυση επενδύσεων και τον εξαγωγικό προσανατολισμό της οικονομίας. Προς την κατεύθυνση αυτή θα σταθώ σε συγκεκριμένες επισημάνσεις που αποτελούν τις μεγάλες προκλήσεις που έχει μπροστά της η πραγματική οικονομία.
Θα ήθελα να ξεκινήσω από αυτό που φαντάζομαι κύριε Υπουργέ, ότι έχετε βαρεθεί να με ακούτε να λέω σε αυτή την αίθουσα, πρέπει να μπει τέλος στην υπερφορολόγηση των Ελλήνων. Είπατε προχθές στη συνέντευξη ότι στην Ελλάδα δεν έχουμε υπερφορολόγηση, εδώ υπάρχει μια δομική διαφωνία. Εάν έχουμε ή δεν έχουμε υπερφορολόγηση, θα πρέπει να το αποφασίσουμε μέσα σε αυτή την αίθουσα διότι εάν η υπερφορολόγηση είναι ένα πρόσκαιρο μέτρο το οποίο χρειαζόμαστε για να  καλύψουμε συγκεκριμένες ανάγκες του προϋπολογισμού,  είναι η μία αντίληψη. Εάν όμως, η υπερφορολόγηση δεν υπάρχει, αλλά έχουμε περιθώριο άλλα 2% ή 4%, να φορολογήσουμε τους Έλληνες για να φτάσουμε το μέσο όρο της Ευρώπης, όπως λέτε, τότε τα πράγματα είναι πάρα πολύ άσχημα. Μέχρι σήμερα, ο φόρος της ακίνητης περιουσίας έχει οκταπλασιαστεί και αναμένεται 3,9 δις ευρώ να εισρεύσουν στα δημόσια ταμεία το 2014. Η μεσαία τάξη καταρρέει και ενδεχομένως, θα έχει υποπέσει στην αντίληψή σας ότι χιλιάδες νοικοκύρηδες και νομοταγείς πολίτες προσπαθούν πάση θυσία, να πουλήσουν κάποια ακίνητα, προκειμένου να μπορέσουν να πληρώσουν το φόρο ακινήτων και αυτό αποτελεί παράδοξο στη σύγχρονη φορολογική ιστορία. 
Επιπλέον, σε σχέση με τους φόρους του 2013, ο υπό συζήτηση προϋπολογισμός προβλέπει αύξηση των εσόδων τη νέα χρονιά με ρυθμό της τάξης του 4,5%. Ενώ όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι η φοροδοτική ικανότητα των πολιτών έχει μειωθεί σημαντικά, για να μην πω ότι έχει εξαντληθεί, προβλέπεται η είσπραξη 1,15 δις ευρώ, επιπλέον από τους φόρους στα ακίνητα και 1,3 δις ευρώ, από το φόρο εισοδήματος. Φθάνουμε πλέον στα όρια της αντοχής, για να  μην πω, κατά τη γνώμη μου, ότι τα έχουμε ξεπεράσει,  των επιχειρήσεων, των ελεύθερων επαγγελματικών και των ιδιοκτητών ακίνητης περιουσίας. Εξαντλούνται πλέον οι ελάχιστες αποταμιεύσεις, και αυτό το βλέπετε από τις καταθέσεις στις τράπεζες, και οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί των παραγωγικών δυνάμεων της ελληνικής οικονομίας, γι’ αυτό τώρα χρειάζονται δύο αποτελεσματικές πρωτοβουλίες. Πρώτον, να σηματοδοτηθεί εγκαίρως από την αρχή της νέας χρονιάς, ότι θα μπει φραγμός στην υπερφορολόγηση, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για το νέο φορολογικό σύστημα, το οποίο θα στηρίζεται σε μειωμένους φορολογικούς συντελεστές και μείωση των βαρών για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Δεύτερον, κύριε Υπουργέ, εγώ πιστεύω, ότι πρέπει να γίνει μια καθαρή κουβέντα, πρέπει να κόψετε 1 δις ευρώ από τα φορολογικά έσοδα, δεν μπορείτε να τετραγωνίσετε τον κύκλο. Δεν τετραγωνίζεται ο κύκλος μεταξύ αγροτικής και ακίνητης αστικής περιουσίας. Έχετε φθάσει στα όριά σας και αυτό το 1 δις ευρώ, επειδή θα σας πουν ότι αυξάνει το χρηματοδοτικό κενό, οφείλουμε να το κόψουμε από δαπάνες, αλλά δαπάνες με βάση σχεδιασμό. Αυτό το οποίο έγινε στο Υπουργείο Παιδείας, θα μου επιτρέψετε να πω, κύριε Υπουργέ, φθάνει τα όρια της αντοχής των βουλευτών που υποστηρίζουν αυτή την Κυβέρνηση. Δηλαδή, εγώ δεν έχω μούτρα να εμφανιστώ μπροστά στις καθαρίστριες, οι οποίες απολύονται, όταν τη μία εβδομάδα λέμε, ότι θα φύγουν 500 από το Υπουργείο Παιδείας και την άλλη εβδομάδα λέμε,  ότι θα φύγουν 100. Μου είναι πάρα πολύ δύσκολο, θα το υποστηρίξω, διότι υποστηρίζω αυτή την Κυβέρνηση, αλλά σας διαβεβαιώνω ότι δεν έχω μούτρα να εμφανιστώ.
Οφείλουμε, λοιπόν, να αντιληφθούμε και το οικονομικό επιτελείο και η Τρόικα, ότι το αισιόδοξο σενάριο στο οποίο αναφερθήκατε, δεν θα επαναλαμβάνεται κάθε τόσο, διότι κύριε Υπουργέ, το γνωρίζετε και εσείς προσωπικά, αλλά το γνωρίζει και ο κάθε βουλευτής εδώ μέσα, ότι βάλαμε δόσεις για να πληρώσουμε τις τρείς δόσεις του 2011, του 2012 και του  2013. Οι τράπεζες έβαλαν δόσεις συν κάποιες δόσεις που έβαλε το Υπουργείο. Οι πολίτες θα πληρώνουν αυτές τις δόσεις μέχρι τον Ιούνιο και στη καλύτερη περίπτωση, μέχρι τον Αύγουστο του 2014, και επάνω σε αυτό έρχεται πρόσθετη φορολογία με δύο φόρους και οι δύο φόροι προοδευτικοί επί του κεφαλαίου. Δεν γίνεται αυτό κύριε Υπουργέ. Δεν υπάρχει σε καμία χώρα του κόσμου.
Δυστυχώς, οι άνθρωποι που φτάνουν στα όρια τους, είναι οι άνθρωποι που ήταν η βασική σπονδυλική στήλη της ελληνικής οικονομίας. Οφείλουμε, λοιπόν, να το ξαναδούμε ουσιαστικά.
Ο κ. Υπουργός μου έκανε την τιμή να αναφερθεί σε εμένα, όταν μίλησε για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Η πάταξη της φοροδιαφυγής, κ. Υπουργέ, είναι το μεγάλο μας πρόβλημα σε αυτή τη χώρα. Το ακούτε εσείς, το ακούμε εμείς όταν ταξιδεύουμε, το πρώτο πράγμα το οποίο φίλοι και εταίροι μας λένε, είναι ότι δεν έχουμε πατάξει τη φοροδιαφυγή, ότι υπάρχουν χρήματα στο Λιχτενστάιν, στο Λουξεμβούργο, ότι δεν έχουμε μαζέψει χρήματα από τη λίστα Λαγκάρντ κ.λπ.. Γιατί; Γιατί δεν υπάρχει προσωπικό για να γίνουν οι διασταυρώσεις - το είπατε και εσείς μόνος σας προχθές - οι έλεγχοι, βεβαιώσεις παραβάσεων νέων φόρων. Χρειάζεται, λοιπόν, να αλλάξουμε λογική. Χρειάζεστε 250 ανθρώπους στο ΣΔΟΕ και 250 στη γενική γραμματεία; Πάρτε τους με διαγωνισμό. Δεν μπορείτε να τους πάρετε με ΑΣΕΠ, για έναν πολύ απλό λόγο. Διότι στο ΑΣΕΠ θα πάρετε ανθρώπους με κοινωνικά κριτήρια και εσείς χρειάζεστε 500 μάχιμους ελεγκτές. Φέρτε μια τροπολογία, την οποία θα ψηφίσουμε όλοι και πάρτε τους αύριο. Δεν είναι δυνατόν να λέμε και να κρυβόμαστε πίσω το δάχτυλό μας, ότι δεν έχουμε ελεγκτές και να κλαιγόμαστε και να χάνουμε εκατομμύρια.
Δεύτερον, έρχεται το θέμα της γραμματείας πληροφοριακών συστημάτων. Είναι αλήθεια, κύριε Υπουργέ, η ερώτηση που κατέθεσα και περιμένω να μου την απαντήσετε γραπτώς. Είναι αλήθεια ότι ο διαγωνισμός από τη γενική γραμματεία πληροφοριακών συστημάτων για το σύστημα, το οποίο θα ελέγχει εισροές εκροές του λαθρεμπορίου έγινε την 1η Νοεμβρίου και εσείς ξέρετε πολύ καλά, ότι με βάση κάθε ευρωπαϊκό νόμο, θέλει 50 μέρες και αυτός ο διαγωνισμός. Βάλτε και τις ενστάσεις, βάλτε και το ξίδι, βάλτε και το λάδι, θα σας πάρει δύο χρόνια για να εγκατασταθεί, το λιγότερο ένα χρόνο. Δεν δικαιολογείται αυτή η καθυστέρηση, κύριε Υπουργέ, δεν δικαιολογείται.  Είπατε ότι το λαθρεμπόριο του πετρελαίου θέρμανσης έχει παταχθεί, αλλά έχουμε το ναυτιλιακό πετρέλαιο. Πετρέλαιο είναι και αυτό, κύριε Υπουργέ. Το ερώτημα είναι αν το πετρέλαιο αυτό εξάγεται στα Τρίκαλα ή εξάγεται στη Βουλγαρία. Αυτό το συγκεκριμένο πετρέλαιο πάμε να ελέγξουμε, αυτό λοιπόν, περνάει μέσα από βυτιοφόρα και περνά και μέσα από βενζινάδικα, τα οποία το μοιράζουν λαθραία, εάν δεν πάει στο Καρπενήσι. Αυτή  είναι η πραγματικότητα. Αυτό δεν δικαιολογείται μετά από τόσο καιρό. Δεν δικαιολογείται όταν μπορούμε να έχουμε συγκεκριμένες επιτυχίες, για να μπορέσουμε να αποδείξουμε και να πείσουμε και τον κόσμο και να καλύψουμε το περί δικαίου αίσθημα.
Σχετικά με τη ρευστότητα στην αγορά, τα στοιχεία του Οκτωβρίου δείχνουν ότι από το ΕΣΠΑ, από τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ έχουν διοχετευθεί στις επιχειρήσεις 713. Αυτό, κύριε Υπουργέ, σημαίνει ότι χρειάζεται επιτάχυνση των διαδικασιών, διότι αυτή την έρημη ρευστότητα κυνηγάνε οι τράπεζες και οι επιχειρηματίες και δεν έχουμε την πολυτέλεια να χάνουμε ευρωπαϊκούς πόρους.
Τέλος, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό, κεντρική στόχευση για το 2014 είναι το θετικό πρόσημο στις επενδύσεις. Εκτιμάται, ότι θα υπάρξει αύξηση του κατά 5,3% το 2014 έναντι μιας μακράς περιόδου αποεπένδυσης που αποτυπώνεται με - 5,9% το 2013 και -19  το 2012. Προς την κατεύθυνση αυτή, θα συμβάλουν αναμφισβήτητα και η επανεκκίνηση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων και οδικών αξόνων και η αύξηση της απορρόφησης του ΕΣΠΑ. Αυτό αποτελεί θετικό μήνυμα και θέλω να πιστέψω ότι μαζί με το σύνολο των μεταρρυθμίσεων που εξήγγειλε ο κ. Υπουργός, θα μπορέσουμε να διορθώσουμε τις υπαρκτές στρεβλώσεις, τις οποίες μέχρι και τώρα παραδεχτήκαμε, όπως οι 555 που λειτουργούν στο θέμα της οικονομίας.
Κύριε Υπουργέ, η κυβέρνηση αυτή είναι τυχερή, διότι έχει μια αντιπολίτευση, η οποία είναι παντελώς στον αέρα.
Μια αντιπολίτευση η οποία προτείνει  μη ρεαλιστικό και μη εφαρμόσιμο πρόγραμμα, κάτι το οποίο ο ελληνικός λαός έχει αντιληφθεί.
Μια αντιπολίτευση που λέει όχι σε όλα και απεχθάνεται το συγκεκριμένο. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει παρά μόνο αύξηση της δικής μας ευθύνης. Σημαίνει ότι η δική μας ευθύνη είναι διπλή, διότι πρέπει να καλύψουμε και αυτό το κενό και να προχωρήσουμε με ρυθμούς πολύ πιο γρήγορους από αυτούς που έχουμε προχωρήσει μέχρι σήμερα.
Κύριε Υπουργέ,  οι πραγματικές αξίες στη Δραπετσώνα, επειδή αναφερθήκατε σε αυτό, είναι κατώτερες των αντικειμενικών, δυστυχώς, σήμερα. Εάν βάλετε το Υπουργείο σας να σας κάνει μια έρευνα, θα δείτε ότι τα 90 τ.μ. σε  νεόδμητη πολυκατοικία πωλούνται 78.000 ευρώ, όταν η αντικειμενική τους αξία είναι 100.000 €. Η πραγματικότητα είναι ότι ρίχνοντας τις αντικειμενικές αξίες, που νομίζω ότι είναι το βασικό αίτημα, θα πρέπει να τις ρίξουμε παντού. Είναι δυσάρεστο, διότι κάποτε το Χαϊδάρι, η Δραπετσώνα, το Πέραμα είχαν αντικειμενικές αξίες οι οποίες ήταν, πράγματι, κάτω από τις εμπορικές. Σήμερα, δυστυχώς, αυτό δεν αληθεύει.
Άρα, ο εξορθολογισμός των αντικειμενικών αξιών, δυστυχώς, για ένα χρονικό διάστημα θα πρέπει να πάει προς τα κάτω. Δεν μπορεί να πάει προς τα πάνω σε καμία από αυτές τις περιοχές.