Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2025

H ενθρόνιση του νέου Μητροπολίτη Κορινθίας Σεβασμιωτάτου κ.κ. Παύλου.

 

 Με λαμπρότητα και εκκλησιαστική τάξη πραγματοποιήθηκε σήμερα στην Κόρινθο η ενθρόνιση του νέου Μητροπολίτη Κορινθίας Σεβασμιωτάτου κ.κ. Παύλου. Η τελετή έλαβε χώρα στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό, παρουσία πλήθους πιστών, καθώς και εκπροσώπων των τοπικών αρχών, της πολιτείας και του κλήρου.


Ο νέος Ποιμενάρχης, κ. Παύλος, έγινε δεκτός με ιδιαίτερες τιμές σύμφωνα με την παράδοση της Εκκλησίας, ενώ κατά την άφιξή του και στη πεζή πορεία του, προς το ναό του Απ. Παύλου, το πλήθος εξέφρασε με ενθουσιασμό τη χαρά και την προσδοκία του για τη νέα σελίδα που ανοίγει για τη Μητρόπολη Κορινθίας, φωνάζοντας ΑΞΙΟΣ .
📌Κατά την τελετή ενθρόνισης αναγνώστηκαν τα σχετικά Πατριαρχικά και Συνοδικά Έγγραφα, ενώ ο νέος Μητροπολίτης απηύθυνε λόγο συγκινητικό και ελπιδοφόρο, ευχαριστώντας την Εκκλησία της Ελλάδος για την εμπιστοσύνη και δηλώνοντας την αφοσίωσή του στον λαό της Κορινθίας.
📌 Η σημερινή ημέρα, αποτελεί σημαντικό σταθμό για την τοπική Εκκλησία, σηματοδοτώντας την έναρξη της ποιμαντορικής διακονίας του Μητροπολίτη Παύλου, ο οποίος έχει ήδη εκφράσει τη βούληση να εργαστεί με ζήλο για την ενότητα, την πνευματική πρόοδο και την κοινωνική στήριξη των πιστων .
ΑΞΙΟΣ!!!

ΕΝΘΡΟΝΙΣΤΗΡΙΟΣ ΛΟΓΟΣ ΤΟΥ ΣΕΒ. ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΟΡΙΝΘΟΥ κ. ΠΑΥΛΟΥ 



«Ο γρ κρινα το εδέναι τι ν μν ε μ ησον Χριστόν, κα τοτον σταυρωμένον» (Α΄ Κορ. 2,2)

Μακαριώτατε Πάτερ κα Δέσποτα, Σεπτ Προκαθήμενε τς κκλησίας τς λλάδος κ. κυριέ μοι ερώνυμε,

Σεβασμιώτατε Μητροπολίτα Λαοδικείας κ. Θεοδώρητε, κπρόσωπε τς ατο θειοτάτης Παναγιότητος το Οκουμενικο Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου,

Σεβασμιώτατε Μητροπολίτα Γουινέας κ. Γεώργιε, κπρόσωπε τς ατο θειοτάτης Μακαριότητος το Πάπα κα Πατριάρχου λεξανδρείας κα πάσης φρικς κ.κ. Θεοδώρου.

Σεβασμιώτατε γιε Καλαβρύτων, Τοποτηρητ τς ερς Μητροπόλεως Κορίνθου, κ. ερώνυμε

Σεβασμιώτατοι κα Θεοφιλέστατοι γιοι ρχιερες,

Πανοσιολογιώτατοι Καθηγούμενοι, σεβαστο Πατέρες κα ερολογιώτατοι Διάκονοι, ελαβέστατοι μοναχο κα μοναχαί,

ξιότιμε πουργέ ποδομν κα Μεταφορνκπρόσωπε τς λληνικς Κυβερνήσεως κ. Δήμα,

κ. πουργοί,

ξιότιμοι κ. Βουλευτές,

ξιότιμε κ. Περιφερειάρχα Πελοποννήσου,

ξιότιμοι ντιπεριφερειάρχες,

ξιότιμε κ. Δήμαρχε Κορινθίων,

ξιότιμοι κ. Δήμαρχοι, Λουτρακίου, Περαχώρας, Αγίων Θεοδώρων, Σικυωνίων, Βέλου-Βόχας, Νεμέας, Ξυλοκάστρου -Ερωστίνης, Καβάλας, Νέστου κα Θάσου,

ντιμώτατοι κπρόσωποι τν λοιπν Πολιτικν κα τν Δικαστικν ρχν,

Γενναιότατοι κπρόσωποι τν Στρατιωτικν κα στυνομικν ρχν κα τν λοιπν Σωμάτων σφαλείας,

λλογιμώτατοι Κοσμήτορες τῆς Σχολῆς τοῦ Π. Πελοπονήσου και τς Θεολογικς Σχολς το ΠΘ πρωτοπρεσβύτερε θανάσιε Γκίκα,

λλογιμώτατοι Καθηγητς,

γαπητοί, νέοι, νέες κα παιδιά,

Λα το Θεο γαπημένε, ελογημένοι νθρωποι τς Κορίνθου,

 

«χάρις μν κα ερήνη π Θεο Πατρς μν κα Κυρίου ησο Χριστο»[1].

 

Μέ βαθεα ταπείνωση κα συντριβ καρδίας, ποκλίνομαι νώπιον το Θεο, το Παντοκράτορος, το Δημιουργο πάντων, το ορανο κα τς γς,  ποος μέ τν πειρη σοφίαν Του κα τν νεξιχνίαστη πρόνοιάν Του « φθαλμς οκ εδε κα ος οκ κουσε ..,  τοίμασεν  Θες τος γαπσιν ατόν»[2]ρισε τν πορείαν τς ζως μου κα τν ρχν τς διακονίας μου σέ ατν τν ερ κα στορικ Μητρόπολη.

 

Κάθε σκέψη μου, κάθε καρδιακς παλμς συνδέονται μ τ ανιγμα τς θείας Του βουλς,  ποία μ καλε ν πηρετήσω μ ταπείνωση, πίστη κα νιδιοτελ γάπη « ς Θεο διάκονος»[3].

 

«Ελογητς  Θες κα Πατρ το Κυρίου μν ησο Χριστο Πατρ τν οκτιρμν κα Θες πάσης παρακλήσεως»[4].

 

Τν δοξάζω κα Τν εχαριστ γι τν δύναμη πο μο παρέχει κα γι τν κατάπαυστη καθοδήγηση πο ασθάνομαι ν έ ς ποταμς ντς τς ψυχς μου.

 

Σήμερα, ατή  γία κα στορικ γ τς Κορίνθου γίνεται δι’ μέ τόπος προσωπικς Πεντηκοστς. δπου ντήχησε τ κήρυγμα το ποστόλου τν θνν Παύλου, που π το βήματος το Γαλλίωνος[5] «τ ρχαα παρλθεν, κα δο γέγονε καιν τ πάντα»[6], στέκομαι μ δέος, λλ κα μ λπίδα, πίστη κα γάπη, γι ν συνεχίσω τ ατ ποστολικ ργο του κα πως «χωρισθες  Παλος κ τν θηνν λθεν ες Κρινθον»[7], μετ τν ελογημένη διετή διακονία μου ς βοηθς πίσκοπος το Μακαριωτάτου ρχομαι ξ θηνν ες Κόρινθον.

 

«Τ στόμα μν νέγε πρς μς, (πεφιλημένοι) Κορίνθιοι,  καρδία μν πεπλάτυνται·»[8]

 

 λόγος το ορανοβάμονος ποστόλου, πο πηύθυνε πρς τος Κορινθίους, ντηχε σήμερα μέσα μου σν πόσχεση κα ρκος:

«ο γρ κρινα το εδέναι τι ν μν ε μ ησον Χριστόν, κα τοτον σταυρωμένον»[9].

Ατς  λόγος εναι  ρχ κα τ τέλος τς διακονίας μου.  Χριστς σταυρωμένος — χι ς σύμβολο παρελθόντος, λλ ς ζωνταν πραγματικότητα πο δίνει νόημα, λπίδα κα σωτηρία στν νθρωπο κάθε ποχς.

 

Α. Πρτα μως στρέφω μ εγνωμοσύνη τν νο κα τν καρδία μου πρς τν Μακαριώτατο ρχιεπίσκοπο θηνν κα πάσης λλάδος κ. ερώνυμο, τν θεήλατο οἰακοστρόφο κα ποιμένα τς κκλησίας μας, πο μ τν πατρικ του γάπη κα τ σοφ του κρίση εδόκησε ν μ προτείνει γι ατν τν ερν διακονίαν.

Εχαριστ πίσης τ μέλη τς ερς Συνόδου τς εραρχίας τς κκλησίας τς λλάδος, πο μ τν τιμία τους ψφο μ νέδειξαν Μητροπολίτη ατς τς στορικς κα ποστολικς παρχίας.

Εχαριστ τν σεβαστ μοι Τοποτηρητή, τν σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Καλαβρύτων κ. ερώνυμο, λλ κα τν βοηθ πίσκοπο τς μητροπόλεώς μας κ. γάπιο, δι τ μέχρι τοδε φροντίδα κα τν γάπη τους πρς τν λα τς Κορίνθου.

Μέ ταπείνωση εχαριστ τν ερ κλρο, τς μοναχικς δελφότητες, τος λαϊκος συνεργάτες κα τν πιστ λαό, πο μ ποδέχεσθε σήμερα ς πατέρα, ποιμένα κα δελφ ν Χριστλοι μαζί, νωμένοι στ Σμα το Σωτρος Χριστο, θ προχωρήσουμε «ν ν πνεύματι, μι ψυχ συναθλοντες τ πίστει το εαγγελίου»[10].

νθυμομαι σήμερα μ εγνωμοσύνη κα δακρυρροοῦσα καρδία κα τν μακαριστ Μητροπολίτη Φιλίππων κυρ Προκόπιο, τν κ Κορίνθου νατείλαντα, πνευματικ μου πατέρα, πο μ δίδαξε τι  ληθιν ξουσία τς κκλησίας εναι  γάπη.

 

Β. Καλούμαι τώρα ν διακονήσω μι πόλη σύμβολο.  Κόρινθος δν εναι πλς μία πόλη· εναι σταυροδρόμι στορίας κα πνεύματος, κέντρο πολιτισμολλ κα κοιτίδα πίστεως.

π τος μύθους το Βελλερεφόντη κα το ρακλως τ μαρμάρινα στολίδια το ρχαίου ναο το πόλλωνος, κι π τ μεγαλοπρέπεια τς ρχαίας γορς ως τν ταπειν οκο πο φιλοξένησε τν πόστολο Παλο,  Κόρινθος πάντοτε ναζητοσε τ φς — λλοτε τ φς τς σοφίας, κα τώρα τ φς το Χριστο.

Κα δ, στν ρχαο λιμένα τν Κεγχρενν μέσ μπόρων κα στον, χησε  φων το ποστόλου Παύλου:  φων πο σχισε τν έρα κα τ δεσμ το κόσμου,  φων πο φερε στν μαρτωλ πόλη τν λόγο τς σωτηρίας.

Στος δρόμους ατς τς πόλεως περπάτησε  Παλος, κήρυξε τν σταυρωμένο, βάπτισε πιστούς, δρυσε τν κκλησία. δ γραψε τς πιστολς του πο λλαξαν τν ο τς θεολογίας κα τς νθρωπότητος. π δ ξεκίνησε  ποστολ πο νωσε νατολ κα Δύση, στορία κα αωνιότητα.

δ εναι κα  βυζαντιν Κόρινθος, μ τ πολυάριθμα μοναστήρια της· κα  Κόρινθος τς Τουρκοκρατίας κα τς παναστάσεως, μ τος γωνιστς κα τος νεομάρτυρες, μ τ ρωικ Δερβενάκια, λλ κα  Κόρινθος τς σύγχρονης λλάδος, μι πόλη ζσα πο παλεύει μ πίστη κα δημιουργία ν διατηρήσει τν ψηλ θέση της στ συνείδηση το νεοέλληνα.

λα ατ συνθέτουν, ὡς ψηφῖδες, ναν τόπο ερό, τόπο σταυρικ λλ κα ναστάσιμο. Ατν τν πόλη καλομαι ν διακονήσω. Δν δειλι, γιατί δν εμαι μόνος, «πάντα σχύω ν τ νδυναμοντί με Χριστ»[11]

χω κα τς πρεσβεες τν γίων ς προστασία κραται κα διαρκή.

 

Γ. Κα εναι γεγονς τι  Κόρινθός μας ελογήθηκε μ τν παρουσία πλήθους γίων, πο γιναν στέρες φωτεινο στν πνευματικ οραν της.

Μέ πρτον τν πόστολο τν θνν Παλο κα τος συνεργάτες του, Σίλα κα Τιμόθεο, τν κύλλα κα τν Πρίσκιλλα, τ διακόνισσα τν Κεγχρεν Φοίβη, τή Χλόη κα τόν Κρίσπο, τὸν Παῦλο τὸν νέοΤν σιο Πατάπιο, τν γιο Γεράσιμο κα τν Μακάριο τν Νοταρ, τος μνητς τς Φιλοκαλίας κα το πόθου γι τ μυστικ νωση μ τν Θεό. Τν γιο Λεωνίδη, το ποίου  βασιλικ στ Λέχαιο προσμένει τι περισσότερο τ φροντίδα μας κα τν νάδειξή της.

Ο γιοί μας ποτελον τ ζωνταν μας θεολογία, τν ρθοπραξία τς γάπης. Κα κάθε προσκύνημα, κάθε λείψανο, κάθε ορτή τους εναι να νοιχτ Εαγγέλιο πο μς καλε ν ζήσουμε «ν Χριστ κα δι τν Χριστόν».

 

Δ. Δν μπορ ν μν ναφέρω μως τούτ τν ερ στιγμ μ ελάβεια κα σεβασμ τος προκατόχους μου:

τν γέρωχο Δαμασκηνό, τν μετέπειτα ρχιεπίσκοπο θηνν κα ντιβασιλέα, τν εράρχη πο ναδημιούργησε τν πόλη μετ τν καταστροφικ σεισμό·

τν θεολόγο Μιχαήλ, τν μετέπειτα ρχιεπίσκοπο μερικς, πο δωσε τν ψυχ του γι τ ποίμνιον του κατ τ δίσεκτα χρόνια τς γερμανικς κατοχς·

τν πραΰ Προκόπιο, πο θεία προνοί συνέδεσε τν παρξή του μ τν προετοιμασία μου ν γαπήσω κ νεότητός μου τν Κόρινθο·

τν μέγα Παντελεήμονα, τν σοφ κα δέκαστο, τν ρωα κα γωνιστή·

κα τν μεσο προκάτοχό μου Διονύσιο, πο  σθένεια ωρα κοψε τος ραματισμος του κα τ ργα του.

λοι τους πήρξαν ργάται το Εαγγελίου, φρουρο τς πίστεως κα ποιμένες ληθινοί.

 δική μου παρουσία ς πισκόπου δν ρχεται ν προσθέσει να νέο κεφάλαιο, λλ ν συνεχίσει τ διο ργο, μ ταπεινότητα κα πίστη.

 

Ε. Στρέφω τ βλέμμα μου στ μοναστήρια τς Κορινθίας, πο ς νθη πνευματικ «ν ρεσι κα σπηλαίοις κα τας πας τς γς»[12], εναι τ φρούρια τς προσευχς κα τς λπίδος μας, ο πνευματικς άσεις στν ρημία το κόσμου, ο πνεύμονες τς κκλησίας μας.

Ο μοναχο κα α μοναχα μας εναι ο γρυπνοι φύλακες τς πίστεως· κενοι πο μ τν προσευχ τους στηρίζουν τν κόσμο, ταν ο θόρυβοι τς ζως πνίγουν τ φων το Θεο. Εναι  στηριγμς το πισκόπου.

 

ΣΤ. Στν καρδι κάθε κκλησίας, μως, βρσκεται  κλρός της. λοι ο ερες μας, πο γωνίζονται σιωπηλά, πο τελον τ Θεία Λειτουργία κάτω π οεσδήποτε συνθήκες, πο διακονον τν νθρωπο νύκτα κα μέρα, πο γίνονται ο ναμμένες λαμπάδες στς νορίες μας.

Κα πο μέσα π τς ελογημένες ερατικς οκογένειές τους προσμένουμε τος νέους ερες μας, τ παιδιά τους, πο θ συνεχίσουν τν λευιτικ διακονία. «δελφοί μου γαπητοί, δραοι γίνεσθε, μετακίνητοι, περισσεύοντες ν τ ργ το Κυρίου πάντοτε, εδότες τι  κόπος μν οκ στι κενς ν Κυρί»[13].

Προσεύχομαι στν γιο Διονύσιο τν Κορίνθιο στε  Μητρόπολή μας ν γίνει κοιτίδα νέων ερατικν κλήσεων, ν ἀναθερμανθεῖ τ ερ φρόνημα τν νέων, στε ν πάρξουν συνεχιστα το ργου το Χριστο, «ργάται το εαγγελίου Του», γι ν διακονήσουν στ νομα το Χριστο τν σύγχρονον νθρωπο πο σφυκτι στν πρόσωπη κοινωνία το σήμερα.

 

ΙΒ. Σε μι κοινωνία ρευστή, που τ πάντα σχετικοποιονται, κα που  κκλησία μένει  μόνη σταθερ δύναμη, χι γιατί πλς ντιστέκεται, λλ γιατί φωτίζει μ τ νέσπερο φς τς ναστάσεως Χριστο τν κόσμο λον. Διότι «ες Θες  Πατήρ, ξ ο τ πάντα κα μες ες ατόν, κα ες Κύριος ησος Χριστός, δι᾿ ο τ πάντα κα μες δι᾿ ατο»[14].

Γιαυτό καὶ τὰ δόγματα κα ο ποφάσεις τν Οκουμενικν Συνόδων κα ο ερο κανόνες μας εναι ο σβεστοι δοδείκτες μας. Δν εναι δεσμά, λλ  μόνη δς πρς τν λήθειαν.  πίστις μας δν φυλακίζει τν νο· τν πελευθερώνει, γιατί τν στρέφει πρς τ Φς πο δν δύει, πρς κενον πο μ τν Σταυρ του μας λευθέρωσε, διότι «ο τ Πνεμα Κυρίου, κε λευθερία»[15].

 

ΙΓ. Ζομε τὴν ποχή που  νθρωπιν παρξη ψηφιοποιεται, που  νθρωπος κινδυνεύει ν μετατραπε σ ριθμό  σ δεδομένο. Στν εκονικ πραγματικότητα, τ πρόσωπο πειλεται ν χαθε πίσω π θόνες κα λγορίθμους.  τεχνητ νοημοσύνη μπορε ν μιμηθ τ λογική, ποτέ μως δν θ γνωρίσει τ μυστήριο τς γάπης, γιατί μόνον  νθρώπινη καρδία κα οχ  πεξεργαστς δεδομένων, εναι  «νας το ν μν γίου Πνεύματος»[16].

 ρθόδοξος κκλησία μας, μ τ σοφία τν Πατέρων κα τ ζωνταν πνευματικ της παράδοση, φωτίζει τος πιστος, νφυτεύει τν λήθεια στν καρδία τους κα διδάσκει τι  ζωή μ τν Χριστόν περβαίνει κάθε φήμερη γοητεία κα πειρασμό. Διδάσκει ότι «Πάντα μοι ξεστιν, λλ᾿ ο πάντα συμφέρει· πάντα μοι ξεστιν, λλ᾿ οκ γ ξουσιασθήσομαι π τινος»[17].

 

Η. Μέσα σ’ ατ τ περιβάλλον,  Κόρινθος δν εναι μόνο μι πόλη στορίας, λλ κα μι κοινωνία γωνιν κα λπίδων.  νέος πο ναζητ νόημα,  ργαζόμενος πο παλεύει γι ξιοπρέπεια,  πιστήμονας πο ἐρευνᾶ μετανάστης πο νοσταλγεῖ τὴν πατρίδα,  σθενς πο ποθε παρηγοριά — λοι εμαστε εκόνες το ζντος Χριστο, δυνητικ μέλη τς κκλησίας Του.

 

Θ. Ἐπιπλέον ἡ Κόρινθος πήρξε πάντοτε τόπος που  τέχνη συναντοσε τ θείο.  Κορινθιακς ρυθμός, πο στόλισε τος ρχαίους ναούς κα τ παλάτια, ξεδίπλωσε τ νθοπέταλά του γι ν στολίσει τος χριστιανικος ναούς κα γένετο  πέτρινη προσευχή ατς τς γς πρς τν Πατέρα μας τν ν Ορανος.

 μουσική,  γιογραφία,  ρχιτεκτονικ τν ναν μας, εναι  ρατ μαρτυρία ατς τς πίστεως.

 

Ι.  παιδεία, ἀπό την ἄλλη, εναι  δεύτερη μήτρα το νθρώπου. Με αὐτήν διαμορφώνονται ο ψυχές, κε γεννιέται  εὐθύνη, κε καρπίζει  γάπη πρς τν Θεν κα τν πατρίδα.

Προσεύχομαι στν γιο Μακάριο στε ο νέοι τς Κορινθου ν ασθάνονται τι  κκλησία τος στηρίζει, τος κατανοε, τος μπνέει.

 κκλησιαστικ Σχολ τς Κορίνθου, πο λειτούργησε γι δεκαετίες ς πνευματικ κα μορφωτικ κέντρο τς περιοχς, πρξε φάρος γνώσεως κα γιότητας. κε μορφώθηκαν ερες πο, μ πίστι κα φοσίωσιν, πηρέτησαν τν κκλησία, τς νορίες κα τ μοναστήρια, κα μετέδωσαν στους πιστούς τ σοφία τν Πατέρων κα τ ζωνταν παράδοση τς πίστεως.  μή λειτουργία της πρξε πλήγμα γι τν τοπικ πνευματικ ζωή, φήνοντας κενά πο καλούμαστε σήμερα ν ναπληρώσουμε μ ραμα κα ποφασιστικότητα.

 

ΙΑ. Ο εροψάλτες, ο κατηχητς, ο πίτροποι, ο θελοντές, λοι ο συνεργάτες τς κκλησίας εναι ο σύγχρονοι συν-πόστολοι, διότι «καστος διον χάρισμα χει κ Θεο»[18]. Με τ φωνή τους, τ διακονία τους, τ σιωπή τους, οκοδομον τ Σμα το Χριστο. «Θεο γάρ σμεν συνεργοί· Θεο γεώργιον, Θεο οκοδομή»[19].

Τος εχαριστ κ προοιμίου κα ζητ  σχέση μας ν εναι σχέση προσευχς, νότητας κα χαρς.

 

Ζ. Με σεβασμ κα διάκριση θ συνεργαστομε μ τος ρχοντες το τόπου, τν Περιφέρεια, τούς Δήμους, τος φορες τς παιδείας, το πολιτισμο κα τς κοινωνικς πρόνοιας, στε  κοινς μας στόχος —  εημερία κα  σωτηρία το νθρώπου — ν γίνη πράξη.

ξάλλου  ληθιν διοίκησις, πως κα  ληθιν ποιμαντική, εναι διακονία· πηρετε, δν ξουσιάζει.

 

ΙΔ. πίσης, «Γνωρίζω μν, δελφοί, τν χάριν το Θεο τν δεδομένην ν τας κκλησίαις τς Μακεδονίας»[20], κα δν ξεχν τν κκλησία τν Φιλίππων, που, σπερ κα  πόστολος Παλος, βίωσα παιδιόθεν τν Χάρη το Θεο, κα πο σήμερα ασθάνομαι ν ννονται ο δύο ατς ποστολικς στίες — Φίλιπποι κα Κόρινθος — ν τ προσώπ το πισκόπου, λλ κα μ τν παρουσία τν φιλιππίσιων δελφν μας δ, κλήρου κα λαο, μ πρτον τν Μητροπολίτη Φιλίππων, κ. Στέφανο, λλ κα μ τος ρχοντες το τόπου, τος ποίους π καρδιάς εχαριστ.

 

ΙΕ. «Ὥστε, δελφοί μου γαπητο κα πιπόθητοι, χαρ κα στέφανός μου»[21], σήμερα δν ξεκιν μι νέα ποχή γι τν Κόρινθο· συνεχίζεται  δια θεία στορία πο ρχισε μ τν πόστολο Παλο κα θ συνεχιστε ως τς συντελείας το αἰῶνος. ρχομαι ς ταπεινς κρίκος σ’ ατν τν λυσίδα.

Παραδίδω τν αυτό μου στν Θε τς γάπης κα σ’ λους σς. Προσεύχομαι κάθε λόγος, κάθε ἀπόφαση, κάθε ἔργο ν περν π τν Σταυρ κα ν καταλήγει στν νάσταση.

«Δοξάσατε δ τν Θεν ν τ σώματι μν κα ν τ πνεύματι μν, τινά στι το Θεο»[22].

 

«Λοιπν, δελφοί, χαίρετε, καταρτίζεσθε, παρακαλεσθε, τ ατ φρονετε, ερηνεύετε, κα  Θες τς γάπης κα ερήνης σται μεθ᾿ μν»[23].

« χάρις το Κυρίου ησο Χριστο, κα  γάπη το Θεο, κα  κοινωνία το γίου Πνεύματος εη μετ πάντων μν»[24].



[1] Β Κορ. 1,2

[2] Α Κορ. 2,9

[3] Β Κορ. 6,6

[4] Β Κορ. 1,3

[5] «Γαλλίωνος δὲ ἀνθυπατεύοντος τῆς Ἀχαΐας κατεπέστησαν ὁμοθυμαδὸν οἱ Ἰουδαῖοι τῷ Παύλῳ καὶ ἤγαγον αὐτὸν ἐπὶ τὸ βῆμα»Πρ. 18, 12

[6] Β Κορ. 5,17

[7] Πρ. 18,1

[8] Β Κορ. 6,11

[9] Α Κορ. 2,2

[10] Φιλιπ. 1,27

[11] Φιλιπ. 4,13

[12] Ἑβρ. 11,38

[13] Α Κορ. 15,58

[14] Α Κορ. 8,6

[15] Β Κορ. 3,17

[16] Α Κορ. 6,19

[17] Α Κορ. 6,12

[18] Α Κορ. 7,7

[19] Α Κορ. 3,9

[20] Β Κορ. 8,1

[21] Φιλιπ. 4,1

[22] Α Κορ. 6,20

[23] Β Κορ.13,11

[24] Β Κορ. 13,13