«Ένα αντιδημοκρατικό αραχνοειδές σχήμα προπαγάνδας, προσβολής και δολοφονίας χαρακτήρων πλανάται πάνω από τη χώρα - Το «αυριανικό δίκτυο» του Μεγάρου Μαξίμου τείνει να επικρατήσει στην πολιτική ζωή της χώρας», αναφέρεται μέσα στο άρθρο του κ. Καρακούση στην εφημερίδα Βήμα στις 27 Οκτωβρίου 2024.
Και αν αυτό ισχύει για την ελληνική κοινωνία για όλες τις εκφράσεις της ζωής και της Πολιτικής για τα εθνικά θέματα το αραχνοειδές πλέγμα είναι εντελώς σκούρο και αδιαπέραστο. Εφαρμόζεται μία μυστική προσωπική πολιτική μιας μικρής ομάδας, με "γενναία" (!!!) πρόσωπα, γύρω από τον κ. Μητσοτάκη και έχουν αποκλειστεί οι πατριωτικές δυνάμεις που γνωρίζουν τα θέματα της Τουρκίας. Η ενημέρωση του ελληνικού λαού προκύπτει από τα λεγόμενα των κ.κ. Ερντογάν και Φιντάν οι οποίοι τα παρουσιάζουν πολύ διαφορετικά από αυτά που ισχυρίζονται οι κ. Μητσοτάκης και Γεραπετρίτης. Η κουλτούρα του ψέματος και της προπαγάνδας έχει αναπτυχθεί και είναι το κύριο χαρακτηριστικό της κυβέρνησης Μητσοτάκη. Και ενώ η ελληνική πλευρά ισχυρίζεται ότι συνομιλούμε μόνο για ένα θέμα δηλαδή την οριοθέτηση της ΑΟΖ - υφαλοκρηπίδας η Τουρκία δηλώνει σε όλους του τόνους ότι συζητούνται όλες οι «διαφορές», που σημειωτέον είναι παράνομες και η ίδια έχει δημιουργήσει. Κάθε φορά από το μέρος της Τουρκίας διατυπώνονται απαιτήσεις και αξιώσεις προσθετικές και διαφορετικές από την προηγούμενη. Να τονίσουμε ότι οποιαδήποτε υποχώρηση από ελληνικής πλευράς αφορά απώλεια ελληνικής εθνικής κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων που απορρέουν από αυτή, ενώ από πλευράς Τουρκίας είναι κέρδη από παράνομες διεκδικήσεις. Στόχος της εξωτερικής πολιτικής της Τουρκίας είναι ο Νεο - Οθωμανισμός ενισχυόμενος με το δόγμα της «Γαλάζιας πατρίδας» και την μετατροπή της πατρίδας μας σε υποτακτική χώρα.
Θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός
Ένας τομέας που αποδεικνύει ότι η κυβέρνηση δεν αξιοποιεί τη θέση της ως χώρα της Ε.Ε. ούτε ως χώρα που αποδέχεται το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας και έχει υπογράψει την συνθήκη UNCLOS σε αντίθεση με την Τουρκία που δεν την έχει υπογράψει και δεν την αποδέχεται.
Συγχρόνως ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός είναι ένα από τα πολλά θέματα που καταδεικνύει ότι η εξωτερική πολιτική της χώρας επιβάλλεται από τους Τούρκους
Η οδηγία για το θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό (οδηγία 2014/89/ΕΕ) θεσπίζει ένα πλαίσιο με στόχο την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης των θαλάσσιων οικονομιών, της βιώσιμης ανάπτυξης των θαλασσίων περιοχών και της βιώσιμης χρήσης των θαλασσίων πόρων. Ουσιαστικά είναι ένα είδος κτηματολογίου που δηλώνεται η ιδιοκτησία της χώρας και τα κυριαρχικά δικαιώματα που απορρέουν από αυτά.
Η οδηγία απαιτεί από τα παράκτια κράτη μέλη της ΕΕ να καταρτίσουν θαλάσσια χωροταξικά σχέδια το αργότερο έως τις 31 Μαρτίου 2021 και να κοινοποιήσουν τα εν λόγω σχέδια στην Επιτροπή και στα άλλα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη εντός τριών μηνών από τη δημοσίευσή τους.
Παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο
Τον περασμένο Δεκέμβριο (21/12/2023) η Κομισιόν διακοίνωσε στην Αθήνα (σημείωμα INFR/2021/2226) ότι αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επειδή δεν κατάρτισε ούτε κοινοποίησε τα θαλάσσια χωροταξικά της σχέδια, δηλαδή δεν διασφάλισε την ορθή εφαρμογή της Οδηγίας (ΕΕ) 2014/89 σχετικά με τον Θαλάσσιο Χωρικό Σχεδιασμό. Μετά την πρώτη προειδοποιητική επιστολή (Δεκέμβριος 2021) και την «αιτιολογημένη γνώμη» (Απρίλιο 2023), η Επιτροπή υποχρεώθηκε να παραπέμψει την Ελλάδα στο δικαστήριο της Ε.Ε. με επιβολή υψηλού επαναλαμβανόμενου χρηματικού προστίμου. Να σημειωθεί ότι την ίδια ημέρα η Κομισιόν απάλλαξε τη Βουλγαρία από αντίστοιχη παραπομπή, καθώς η γειτονική χώρα υπέβαλε στην Επιτροπή το δικό της θαλάσσιο χωροταξικό σχέδιο (31/8/2023).
Προτιμά ο κ. Μητσοτάκης, εφαρμόζοντας κρυφές συμφωνίες και με μία ύποπτη και επιλήψιμη κυβερνητική απάθεια να πληρώνει η Ελλάδα υψηλό πρόστιμο παρά να δηλώσει την εθνική επικράτεια για να μην κακοκαρδίσει τους Τούρκους που ήδη αλωνίζουν σε όλη την επικράτεια της πατρίδας μας. Και σε αυτή την ελληνική υποχρέωση η Ευρώπη ΜΟΝΗ της μας ξεπέρασε και δημοσίευσε τα σχεδιαγράμματα του χωροταξικού σχεδιασμού τον οποίο θαλάσσιο σχεδιασμό η Ελλάδα είχε αποκηρύξει το 2021 ως "ιδιωτικό" (!!!).
Ευρωπαϊκός χάρτης (Πλατφόρμα Θαλάσσιου Χωροταξικού Σχεδιασμού)
Η Υπηρεσία Θαλάσσιου Χωρικού Σχεδιασμού - ΥΘΧΣ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (The European Maritime Spatial Planning Platform, συντομογραφία: European MSP Platform) δημοσίευσε και ανάρτησε ΜΟΝΗ ΤΗΣ τον Χάρτη της Σεβίλλης, δηλαδή τον χάρτη των περιοχών θαλάσσιας δικαιοδοσίας των χωρών - μελών της Ε.Ε., που αφορά την Ελλάδα. Ο χάρτης παρουσιάζει τον χωροταξικό σχεδιασμό σε ολόκληρο το Αιγαίο, με βάση το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας (ΔΔΘ), τις προβλέψεις του Διεθνούς Δικαίου και το κυρίαρχο δικαίωμα της χώρας σε εύρος χωρικών υδάτων 12 ν. μιλίων.
Δημοσιεύτηκε στην επίσημη ιστοσελίδα της Κομισιόν για τον Θαλάσσιο Χωρικό Σχεδιασμό, αποτυπώνει τη νόμιμη και αληθινή κατάσταση στο Αιγαίο, πέρα από διεκδικήσεις και απειλές τρίτων, όπως θα όφειλε να την υπερασπίζεται και να την προωθεί κάθε ελληνική κυβέρνηση, χωρίς να εκπίπτει σε φοβικές μειοδοσίες.
Ο χάρτης, αποτέλεσμα επιμελούς εργασίας των αρμόδιων κλιμακίων της Ε.Ε., συνετάγη με βάση την υποχρεωτικά εφαρμόσιμη Ευρωπαϊκή Οδηγία 2014/89/Ε.Ε. Η Ευρωπαϊκή Οδηγία καθορίζει τη γενική κοινή προσέγγιση των χωρών της Ε.Ε. στον χωρικό σχεδιασμό των θαλάσσιων περιοχών, επιτρέποντας σε κάθε χώρα - μέλος να σχεδιάζει τις δικές της θαλάσσιες δραστηριότητες, ώστε αυτές να είναι σύμφωνες με τη λεγόμενη «Γαλάζια Οικονομία» της Ε.Ε.
Χάρτης της Κυπριακής Δημοκρατίας (Εθνικό Θαλάσσιο Χωρικό Σχέδιo)
Η Κυπριακή Δημοκρατία έστω και τραυματισμένη και με το 40% να κατέχεται παρανόμως από τους Τούρκους συνέταξε μέσα στις προθεσμίες για την επικράτεια της, ολόκληρη τη νήσο, τους χάρτες.
Το θαλάσσιο χωροταξικό σχέδιο εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο στις 20 Δεκεμβρίου 2023 και δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας στις 29 Δεκεμβρίου 2023 (ΦΕΚ 5844, Παράρτημα III (Ι), Π.Δ. 427/2023). Αποτελείται από κείμενο, χάρτες ανά χωρική περιοχή και τομεακούς-θεματικούς χάρτες. Το MSP plan λαμβάνει υπόψη τις κύριες προτεραιότητες, στόχους και στρατηγικές κατευθυντήριες γραμμές για τα θαλάσσια ύδατα της Δημοκρατίας, όπως ορίζονται στη Δήλωση Πολιτικής για το ΘΧΣ που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο στις 21 Δεκεμβρίου 2021.
Αποτελέσματα έκδοσης του χάρτη
Οι χάρτες είναι το ισχυρότερο επιχείρημα σε όσους δεν θεωρούν το Αιγαίο «ελληνική λίμνη», όταν η ίδια η Κομισιόν την αποδέχεται ως ελληνική λίμνη. Συνιστούν, δε, τον ακρογωνιαίο λίθο των επιχειρημάτων της Ελλάδας στον σχεδιαζόμενο πολιτικό διάλογο με την Τουρκία και «μάθημα» σε όσους από τα διάφορα παράκεντρα εισηγούνται διαπραγμάτευση για χωρικά ύδατα στα 8 - 9 ν. μίλια.
Όσον τώρα αφορά το εύρος της, θα πρέπει να επισημάνουμε όπου είναι απαραίτητο, ότι μελλοντικά θα είναι 12 ναυτικά μίλια παντού, όπως είναι σε όλα τα υπόλοιπα κράτη του κόσμου. Κανένα κράτος εκτός εμάς και την Τουρκία δεν έχει χωρική θάλασσα κάτω των 12 ν.μ. Έτσι αυτό το νόμιμο δικαίωμα το οποίο δεν το ασκούμε, είναι και εκλαμβάνεται ως μήνυμα αδυναμίας, και μπορεί στο τέλος κάλλιστα το δικαίωμα αυτό να καταλήξει αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Το επιχείρημα ότι θα ασκήσουμε το δικαίωμα μας όποτε εμείς θέλουμε δεν είναι μόνο αστείο, αλλά σίγουρα είναι επικίνδυνο. Η Ελλάδα πρέπει να προχωρήσει ταχέως στο κλείσιμο των κόλπων με οριοθέτηση ευθειών γραμμών βάσης και να επεκτείνει τα χωρικά της ύδατα στα 12 ν.μ.
Αξιοποίηση του χάρτη
Η διαχείριση του θέματος των ευρωπαϊκών χαρτών δείχνει περίτρανα ότι η εξωτερική πολιτική της Ελλάδος δια του πρωθυπουργού κ. Μητσοτάκη και της ομάδας του καθορίζεται και επιβάλλεται από την Τουρκία.
Η δημοσίευση των χαρτών από την Ευρωπαϊκή Ένωση ανέδειξε το αληθινό πρόσωπο της Τουρκίας και τις βλέψεις που έχει για την πατρίδα μας. Η αρνητική οργίλη αντίδραση της Τουρκίας στη δημοσίευση των χαρτών του Θαλάσσιου Χωρικού Σχεδιασμού, που απεικονίζουν την ελληνική ΑΟΖ, με βάση το νόμιμο εύρος Εθνικών Χωρικών Υδάτων (ΕΧΥ) τα 12 μίλια παρουσιάζει το νόμιμο αδιαπραγμάτευτο δικαίωμα της Ελλάδος. Είναι η κατάσταση που οφείλει να επικρατήσει στο Αιγαίο με βάση τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις, χωρίς αστερίσκους και «ναι μεν, αλλά».
Η δημοσίευση των χαρτών έφερε αμηχανία και δυσαρέσκεια στην Ελληνική Κυβέρνηση. Πέρασε ως είδηση, «στα ψιλά» χωρίς να προβληθεί και να αξιοποιηθεί η σημασία της. Τα μπουκωμένα και διατεταγμένα μέσα ΜΜΕ αξιολογούν, ταξινομούν και προβάλλουν τα γεγονότα ανάλογα με το συμφέρον της Κυβέρνησης.
Ούτε οι λαλίστατοι υπουργοί της κυβέρνησης οι περιφερόμενοι καθημερινά από τηλεόραση σε τηλεόραση ανέφεραν κάτι σχετικά ούτε τόνισαν τη σημασία των χαρτών ως χρήσιμο εργαλείο της Ελληνικής εξωτερικής πολιτικής.
Ούτε και οι «Συμφωνούντες» με την συναλλαγή με την Τουρκία προχώρησαν σε σχολιασμό και στη διατύπωση πρότασης για την αξιοποίηση των χαρτών.
Ούτε φαίνεται να υπάρχει πρόθεση από τον κ. Μητσοτάκη να αξιοποιήσει τους ευρωπαϊκούς χάρτες για όφελος της πατρίδος μας.
Στον κρυφό, μυστικό διάλογο του κ. Μητσοτάκη με τους Τούρκους δεν χωράνε τέτοιοι καθαροί χάρτες.
Συμπεράσματα
1) Ο χάρτης δημιουργήθηκε από την Ε.Ε. ακολουθώντας την νομοθεσία του Διεθνούς Δικαίου όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά για όλες τις χώρες. Ως εκ τούτου είναι νόμιμος και μοναδικός.
2) Οι Τούρκοι αντιλαμβάνονται ότι η Ε.Ε. απορρίπτει τους τυχοδιωκτισμούς και τις παρανομίες που διέπραξαν αναφορικά με την αυθαίρετη και χωρίς νόμιμο υπόβαθρο οριοθέτηση ΑΟΖ - υφαλοκρηπίδας Τουρκίας και Λιβύης, και τοποθετούνται ενεργά στην οριοθέτηση ΑΟΖ - υφαλοκρηπίδας Τουρκίας - Ελλάδας. Θέση την οποία η Ελλάδα πρέπει να αξιοποιήσει με κάθε τρόπο.
3) Ίδιος χάρτης θα μπορούσε να γίνει από την Ελλάδα αλλά και από οποιοδήποτε φορέα ακολουθώντας την νομοθεσία του Διεθνούς Δικαίου.
4) Για την Ελλάδα είναι αναφορά, κατάληξη και βάση των επιχειρημάτων στο σχεδιαζόμενο πολιτικό διάλογο με την Τουρκία.
5) Οποιαδήποτε τροποποίηση αυτού αποτελεί πράξη μειοδοσίας και ενδοτισμού και ως τέτοια πρέπει να αντιμετωπιστεί από τον λαό για την Κυβέρνηση που θα τον αγνοήσει.
Δρ. Απόστολος Ε. Παπαφωτίου
Πολιτικός Μηχανικός Ε.Μ.Π.
Οικονομολόγος Ε.Κ.Π.Α.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΧΑΡΤΩΝ
Εικ.1 The European Maritime Spatial Planning Platform, Greece. Πηγή: maritime-spatial-planning.ec.europa.eu/countries/greece
Εικ.2 The European Maritime Spatial Planning Platform, East Mediterranean. Πηγή: maritime-spatial-planning.ec.europa.eu/sea-basins/east-mediterranean
Εικ.3 ΑΟΖ Ελλάδας - Κύπρου και η παράνομη Τουρκο-Λιβυκή. Πηγή: noiazomai.gr
Εικ.4 The European Maritime Spatial Planning Platform, Cyprus. Πηγή; maritime-spatial-planning.ec.europa.eu/countries/cyprus
Εικ.5 Χάρτης χωρικών υδάτων Ελλάδος. Πηγή: newsbomb.gr
Εικ.6 Οριοθέτηση θαλασσίων υδάτων. Πηγή: Wikipedia
Εικ.7 Πηγή: armyvoice.gr