Αθήνα, 20 Νοεμβρίου 2024
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Η πρόοδος των Ελληνικών Δημόσιων Πανεπιστημίων στην πορεία τους προς τη διεθνοποίηση και την προσέλκυση ξένων φοιτητών, καθώς και η χάραξη των νέων προοπτικών που ανοίγονται και μπορούν να καταστήσουν την Ελλάδα περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης, αναπτύχθηκαν στην Ημερίδα, που πραγματοποιήθηκε χθες στην Αίθουσα Γερουσίας. Η Ημερίδα, με θέμα «Η διεθνοποίηση των Ελληνικών Πανεπιστημίων» διοργανώθηκε από τη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με τη συμμετοχή όλων των Πρυτάνεων, υπό την Προεδρία του Προέδρου της Επιτροπής κ. Χριστόδουλου Στεφανάδη. Χαιρετισμό απηύθυναν ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων κ. Κωνσταντίνος Τασούλας και ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κυριάκος Πιερρακάκης.
Ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων κ. Κωνσταντίνος Τασούλας στον χαιρετισμό του αναφέρθηκε «στο μέγα μυστικό της ποιότητας και της αξιοσύνης». Όπως είπε, «το στοίχημα της επίτευξης της περαιτέρω διεθνοποίησης του ελληνικού Πανεπιστημίου, έχει να κάνει με την ακτινοβολία του, με την πειστικότητά του να προσφέρει εκπαιδευτικές υπηρεσίες επιπέδου, οι οποίες θα βοηθήσουν τους φοιτητές, Έλληνες και ξένους, να ανταποκριθούν στα καλέσματα της σύγχρονης εποχής. Δεν υπάρχει άλλο μυστικό. Αυτό ήταν πάντα».
Ο κ. Τασούλας επισήμανε ότι «σήμερα, σε αυτήν την καμπή του ελληνικού Πανεπιστημίου που απελευθερώθηκε από αναχρονιστικά δεσμά, που έχουν να κάνουν με την αποκλειστικά νομική μορφή του», η τύχη του βρίσκεται πλέον στα χέρια των Πρυτάνεων, όσων αποφασίζουν για την πορεία του και εξέφρασε τη βεβαιότητά του πως σε αυτήν την πρόκληση το ελληνικό Πανεπιστήμιο χάρις στην καθοδήγηση της Πολιτείας, χάρις στην έμπνευση των Πρυτανικών Αρχών, χάρις στην ποιότητα των παρεχόμενων σπουδών θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις προκλήσεις.
Μάλιστα, ο Πρόεδρος της Βουλής γνωστοποίησε ότι σύντομα θα υπάρχουν νέα και από την προσπάθεια του Κοινοβουλίου, το οποίο είχε θέσει υπό την αιγίδα του την πρωτοβουλία του Πανεπιστημίου Πατρών, η οποία συνεχίζεται και εξελίσσεται, να ιδρύσει στην ελληνική συνοικία της Αλεξάνδρειας της Αιγύπτου, παράρτημα του Πανεπιστημίου Πατρών.
«Το μέλλον του ελληνικού δημοσίου Πανεπιστημίου είναι διεθνές», τόνισε ο Υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κυριάκος Πιερρακάκης. Στον χαιρετισμό του στάθηκε στην ανάγκη ανάπτυξης κοινών μεταπτυχιακών προγραμμάτων. Όπως είπε, η ελληνική Πολιτεία αξιοποιώντας κονδύλια του ταμείου ανάκαμψης, συγκεκριμένα 62 εκατομμύρια ευρώ, έχει καλέσει τους Πρυτάνεις να καταθέσουν στις προσεχείς εβδομάδες προτάσεις για κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα με Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Τα προγράμματα αυτά θα επιλέξουν τα ίδια τα Πανεπιστήμια, έτσι ώστε να δρομολογηθεί το Ελληνικό Δημόσιο Πανεπιστήμιο, ως ναυαρχίδα της διεθνοποίησης για να προσελκύσουν ξένους φοιτητές. «Αυτό είναι μία από τις παραμέτρους που θα εξετάσει η Κυβέρνηση, να δούμε πώς μπορεί η Ελλάδα να μετατραπεί σε περιφερειακό κέντρο εκπαίδευσης, και θα το ωθήσει και με περαιτέρω θεσμικές διευκολύνσεις και με χρηματοδοτικά εργαλεία για πρόσβαση σε βραχείας, για μια μικρή περίοδο σπουδών σε ξένους φοιτητές και δράσεις διεθνοποίησης. Έχουμε ήδη ξενόγλωσσα πτυχία και μεταπτυχιακά στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, έχουμε ήδη συνέργειες και δράσεις οι οποίες αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερο αποτύπωμα. Δεν είμαστε στην κλίμακα που θέλουμε. Ο μόνος τρόπος για να φτάσουμε στην κλίμακα που θέλουμε, είναι η Πολιτεία να αφαιρέσει όλα τα εμπόδια με τον τρόπο με τον οποίο οι Πρυτάνεις θα περιγράψουν και να στηρίξει και οικονομικά όλες τις πρωτοβουλίες», ανέφερε επίσης ο Υπουργός Παιδείας.
Επισυνάπτεται ο Χαιρετισμός του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων κ. Κωνσταντίνου Τασούλα
Ομιλία του Προέδρου της Βουλής των Ελλήνων, κ. Κωνσταντίνου Τασούλα, στην ημερίδα με θέμα «Η Διεθνοποίηση των Ελληνικών Πανεπιστημίων»
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ Παιδείας,
αγαπητοί συνάδελφοι στη Βουλή,
κύριε Γενικέ Γραμματέα της Βουλής,
κυρίες και κύριοι πρυτάνεις,
αγαπητές και αγαπητοί φίλοι,
κύριε Πρόεδρε της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων,
κύριε Γενικέ Γραμματέα του Ιδρύματος της Βουλής και καθηγητή του Αθήνησι Πανεπιστημίου
Η έννοια της διεθνοποιήσεως, είναι μια έννοια που νομίζουμε ότι είναι της εποχής μας. Δεν θέλω να σας απογοητεύσω, αλλά σπάνια η πρωτοτυπία υφίσταται. Η διεθνοποίηση είναι μια παλιά έννοια, ακόμη και η παγκοσμιοποίηση, απλώς γίνονταν όλα με τους ρυθμούς της εκάστοτε εποχής. Η επιτάχυνση των ρυθμών δεν σημαίνει ότι αυτές οι λέξεις και αυτές οι έννοιες δεν υφίσταντο και στην παλαιότερη εποχή. Ο Πλάτων είχε επιχειρήσει να διδάξει στην κάτω Ιταλία τις ιδέες του και τη σχολή του και επειδή εφαντάζετο την ιδεώδη Πολιτεία κινδύνεψε να δολοφονηθεί από αυτούς, οι οποίοι άκουσαν αυτές τις θεωρίες του για την ιδανική Πολιτεία. Πάντα υπήρχε διεθνοποίηση στην Παιδεία, ακόμη και όταν δεν υπήρχε ελληνικό κράτος. Οι Έλληνες του διαφωτισμού είχαν σπουδάσει κυρίως στην Ιταλία, περιέργως οι περισσότεροι ιατρική και ήταν τελικά ιατροφιλόσοφοι και όλοι αυτοί ήρθαν στην Ελλάδα και μπόλιασαν την χώρα με τις ιδέες του διαφωτισμού, αλλά και επηρέασαν τον διαφωτισμό.
Ο Περικλής στον «Επιτάφιο», καμαρώνει την Αθήνα γιατί στην Αθήνα «επεσέρχεται εκ πάσης γης τα πάντα» διεθνοποίηση, «επεσέρχεται εκ πάσης γης τα πάντα», ήταν ανοιχτή Δημοκρατία η Αθήνα, το ίδιο και η Παιδεία της. Συνεπώς δεν έχουμε κανένα λόγο τη λέξη διεθνοποίηση να θέλουμε να την υποστηρίξουμε με πολλά επιχειρήματα για να πείσουμε αυτούς, οι οποίοι είναι οπαδοί του περίκλειστου και φοβικού εκπαιδευτικού συστήματος ότι είναι κάτι το οποίο είναι ευνοϊκό. Πάντα συνέβαινε και αυτό που αλλάζει την εποχή μας από τις παλαιότερες που είχαν διεθνοποίηση και παγκοσμιοποίηση είναι οι επιταχύνσεις των ρυθμών. Οι σχεδόν αφόρητες επιταχύνσεις των ρυθμών.
Το θέμα το οποίο ο κύριος Στεφανάδης, ο εκλεκτός συνάδελφος από τη Σάμο και συνάδελφός σας στην Πανεπιστημιακή εκπαίδευση επέλεξε, παραμένει σημαντικό γιατί τα ελληνικά Πανεπιστήμια καλούνται να ανταποκριθούν σε αυτό το ανοιχτό αγώνισμα του ανταγωνισμού και της προσέλκυσης σπουδαστών και αυτό δεν μπορεί παρά να γίνει μόνο με το διαβατήριο της ποιότητας.
Όταν ο Καζαντζάκης είχε επισκεφθεί τα αγγλικά πανεπιστήμια το 1941 και είχε εντυπωσιαστεί στο Ήτον, που το αποκάλεσε σχολή ηγετών, είχε γράψει στο βιβλίο του «Αγγλία» ότι «πόσο θα ήθελα κάποτε και η δική μας χώρα να αποκτήσει μια τέτοια σχολή ηγετών». Και περιέγραφε ως ηγέτες όχι μόνο τα τέκνα της παραδοσιακής αριστοκρατίας της Αγγλίας -της Μεγάλης Βρετανίας τότε, αλλά και τα τέκνα των λαϊκών τάξεων που με προγράμματα υποτροφιών μπορούσαν να σπουδάζουν σε αυτά τα Πανεπιστήμια. Γράφει, λοιπόν, ο Καζαντζάκης ότι έτσι ανανεωνόταν πραγματικά η αριστοκρατία στην Αγγλία και δεν ήταν θέμα καταγωγής ήταν θέμα αξίας. Η αριστοκρατία στην Αγγλία και η αυτοκρατορία της Αγγλίας βασίστηκε στα Πανεπιστήμιά της γιατί είχαν την ικανότητα να κάνουν αριστοκράτες και τους λαϊκούς. Το αριστοκράτες, βέβαια, δεν το εννοούσε με την έννοια της καταγωγής, αλλά με την έννοια της αξιοσύνης. Πάλι λοιπόν ερχόμαστε στο μέγα μυστικό της ποιότητας και της αξιοσύνης. Συνεπώς, το στοίχημα για να χρησιμοποιήσω μία έκφραση του συρμού, το στοίχημα της επίτευξης της διεθνοποίησης, περαιτέρω διεθνοποίησης του ελληνικού Πανεπιστημίου, έχει να κάνει με την ακτινοβολία του, με την πειστικότητά του να προσφέρει εκπαιδευτικές υπηρεσίες επιπέδου, οι οποίες θα βοηθήσουν τους φοιτητές, Έλληνες και ξένους, να ανταποκριθούν στα καλέσματα της σύγχρονης εποχής. Δεν υπάρχει άλλο μυστικό. Αυτό ήταν πάντα.
Σας είπα, ότι όταν ψάχνει κανείς το παρελθόν, αισθάνεται ότι χάνει τη γοητεία της πρωτοτυπίας, αλλά η γοητεία της ποιότητας και η γοητεία του ανταγωνισμού πάντα υπήρχε σε ένα διεθνοποιημένο περιβάλλον, που ήταν διεθνοποιημένο ανάλογα με τις επιστημονικές και τεχνολογικές δυνατότητες. Σήμερα, σε αυτήν την καμπή του ελληνικού Πανεπιστημίου που απελευθερώθηκε από αναχρονιστικά δεσμά, που έχουν να κάνουν με την αποκλειστικά νομική μορφή του, βρίσκεται στα χέρια σας, πλέον, η τύχη του, στα χέρια τα δικά σας, στα χέρια όσων αποφασίζουν για την πορεία του και είμαι βέβαιος πως σε αυτήν την πρόκληση το ελληνικό Πανεπιστήμιο χάρις στην καθοδήγηση της Πολιτείας, χάρις στη δική σας έμπνευση, χάρις στην ποιότητα των παρεχόμενων σπουδών θα μπορέσει να ανταποκριθεί σε αυτήν την πρόκληση.
Και ήθελα να πω, πως και η Βουλή των Ελλήνων όχι μόνο με τέτοιες υψηλού επιπέδου εκδηλώσεις μετέχει σε αυτήν την προσπάθεια. Και πριν λίγα χρόνια με προτροπή του παριστάμενου πρώην υφυπουργού Παιδείας του κυρίου Συρίγου, είχε θέσει υπό την αιγίδα της την πρωτοβουλία του Πανεπιστημίου Πατρών, η οποία συνεχίζεται και εξελίσσεται, να ιδρύσει στην ελληνική συνοικία της Αιγύπτου, στην ελληνική συνοικία της Αλεξάνδρειας, παράρτημα του Πανεπιστημίου Πατρών, μία προσπάθεια η οποία συνεχίζεται και για την οποία θα έχετε σύντομα νεότερα.
Συνεπώς, συνώνυμος τίτλος της σημερινής μας εκδηλώσεως θα μπορούσε να είναι «Η ποιότητα της παρεχόμενης πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στην Ελλάδα», η οποία όσο ανέρχεται, όσο βελτιώνεται, τόσο κατοχυρώνει και τη διεθνή υπόσταση του ελληνικού Πανεπιστημίου, τόσο κατοχυρώνει το διεθνές γόητρο του ελληνικού Πανεπιστημίου, το οποίο είμαι βέβαιος τελικά στα δικά σας χέρια και θα επιβεβαιωθεί και θα καταφέρει να επιτύχει αυτό που είναι σήμερα, το θέμα της δικής μας Ημερίδας.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας και κυρίως για την παρουσία σας.