Τρίτη 20 Απριλίου 2021

Με Απόφαση Δημάρχου “Υπεύθυνοι Κρατικής Αρωγής”, με Απόφαση Περιφερειάρχη “Συντονιστές” υπό συντονισμό...

  

Στη Βουλή έχει κατατεθεί και ψηφίζεται αύριο Τετάρτη 21 Απριλίου, Νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών που κατασκευάζει ένα νέο σχήμα για την υλοποίηση δράσεων “Κρατικής Αρωγής” προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για την κάλυψη έκτακτων αναγκών και ζημιών από θεομηνίες.

Ένα σχήμα όπου η Κυβέρνηση θα έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο και η Τοπική Αυτοδιοίκηση κλασσικά τη “λάντζα”.

Κυρίαρχος στο νέο σχήμα θα είναι μια «Κυβερνητική Επιτροπή Κρατικής Αρωγής» και ένα νέο Νομικό Πρόσωπο που φτιάχνουν, το οποίο θα λέγεται «Ταμείο Κρατικής Αρωγής» και στη Διοίκησή του η Αυτοδιοίκηση είναι απούσα.

ΔΗΜΟΙ

Στην παρ.5 του αρ.15 προβλέπεται ότι σε εξαιρετικές περιπτώσεις όπου παρατηρούνται σημαντικές και εκτεταμένες ζημίες σε αριθμό πληγεισών επιχειρήσεων και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορέων ή σε μέγεθος καταστροφής, δύνανται να ορίζονται, με Απόφαση Δημάρχου, “Υπεύθυνοι Κρατικής Αρωγής” στους Δήμους, που έχουν πληγεί από τη θεομηνία, προς υποστήριξη του έργου του “Περιφερειακού Συντονιστή Κρατικής Αρωγής”. Οι “υπεύθυνοι κρατικής αρωγής” επικουρούν το έργο του “Περιφερειακού Συντονιστή Κρατικής Αρωγής”.

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ

Όσον αφορά τις Περιφέρειες, δημιουργείται μία νέα θέση «ο Περιφερειακός Συντονιστής Κρατικής Αρωγής» (στο εξής “Συντονιστής”). Με Απόφαση Περιφερειάρχη, θα ορίζεται σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα ένα στέλεχος των Υπηρεσιών της Περιφέρειας ως Συντονιστής, που θα αποτελεί τον μόνιμο σύνδεσμο με την Επιτροπή της Κυβέρνησης.

Κανείς δεν έχει καταλάβει σε τι θα χρησιμεύει η ύπαρξή του, καθώς (βάσει της παρ.6 του αρ.15) θα υπάρχει και συντονιστής του Συντονιστή, «το έργο του Περιφερειακού Συντονιστή εκτελείται υπό (...) τον συντονισμό του Αντιπεριφερειάρχη». 

Αφού θα συντονίζει (και πολύ ορθά από θεσμικής άποψης) ο Αιρετός, γιατί δημιουργείται ένα επιπλέον επίπεδο συντονιζόμενου Συντονιστή; 

Περαιτέρω, οι αρμοδιότητες που του δίνει το Ν/Σ, είναι άγνωστο (έως κωμικοτραγικό) πως πρακτικά μπορούν να ασκηθούν από έναν άνθρωπο.

- Για παράδειγμα, στην παρ.1 του αρ.7 προβλέπεται πως μετά από την επέλευση της θεομηνίας, οι επιχειρήσεις και οι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα Φορείς που επλήγησαν, απευθύνονται στον Συντονιστή, ο οποίος τους ενημερώνει ως προς τη συγκέντρωση των απαιτούμενων δικαιολογητικών.

- Επίσης, στην περ.β’ της παρ.3 του αρ.15 αναφέρεται ότι είναι αρμόδιος για την πληροφόρηση των πολιτών σχετικά με τα θέματα αρμοδιότητας της περιφέρειας για τη διαδικασία αντιμετώπισης ζημιών από θεομηνία κλπ (προσοχή: όχι για τον συντονισμό της πληροφόρησης, για την πληροφόρηση).

Όμως, το Ν/Σ δεν ορίζει ρητώς κάποια διοικητική δομή που να υπάγεται στο Συντονιστή, ούτε καν προβλέπεται να έχει Γραφείο όπου θα μπορεί να διατίθεται τουλάχιστον γραμματειακό προσωπικό. Δεν του δίνει αρμοδιότητα συντονισμού Υπηρεσιών της Περιφέρειας (η αρμοδιότητα της περ.α’ της παρ.3 του αρ.15 αφορά ρητά τις Επιτροπές εκτίμησης και καταγραφής των ζημιών).

Μόνος του θα απαντά ταυτόχρονα σε όλα τα τηλέφωνα, στα mails και στα έγγραφα, επιχειρήσεων και πολιτών, για την προαναφερθείσα ενημέρωση και πληροφόρηση, που θα τον κατακλύσουν άμεσα μετά τη θεομηνία; Εάν όχι, γιατί οι προαναφερθείσες αρμοδιότητες δίνονται στο πρόσωπό του;

Όλα τα ανωτέρω είναι απολύτως ενδεικτικά του κακογραμμένου περιεχομένου ενός Ν/Σ, που προκαλεί πλήθος ερωτημάτων για το κατά πόσο η εφαρμογή του θα διευκολύνει ή θα εντείνει ακόμα περισσότερο το μπάχαλο και τις καθυστερήσεις που ακολουθούν κάθε θεομηνία. 

Μπορείτε να δείτε το Νομοσχέδιο και την Έκθεση που το συνοδεύει.

(Σημειώνεται ότι ο Υπουργός Οικονομικών κατά την 4η συνεδρίαση της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής την 19η Απριλίου προανήγγειλε στους Βουλευτές ότι θα επιφέρει βελτιώσεις σημείων του Ν/Σ. Η ιστοσελίδα μας θα σας ενημερώσει για το τελικό περιεχόμενο με το οποίο θα ψηφιστούν στην Ολομέλεια τα ανωτέρω άρθρα, προς το παρόν δεν διαθέτουμε επισήμως κατατεθέν έγγραφο νομοτεχνικών βελτιώσεων.)

airetos.gr