Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου 2020

Οι μοναχές και οι πυλώνες του «διαβόλου» - Πώς έχει κολλήσει μια επένδυση 110 εκατ. ευρώ

Οι μοναχές και οι πυλώνες του «διαβόλου» - Πώς έχει κολλήσει μια επένδυση 110 εκατ. ευρώ | tanea.gr 

 

Χρήστος Κολώνας

Οι μοναχές του μοναστηριού των Αγίων Θεοδώρων στα Καλάβρυτα εδώ κι έναν χρόνο παρεμποδίζουν την ολοκλήρωση επένδυσης ύψους 110 εκατ. ευρώ για την ευστάθεια του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Πελοπόννησο, υποστηρίζοντας ότι δύο πυλώνες, που βρίσκονται μάλιστα σε πολύ μακρινή απόσταση, 460 μέτρα από το μοναστήρι τους, προσβάλλουν τον ησυχαστικό χαρακτήρα του…

Πρόκειται για το έργο της επέκτασης του συστήματος 400 kV (Κιλοβόλτ) προς την Πελοπόννησο που υλοποιεί ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), και συγκεκριμένα τον Δυτικό Διάδρομο που διασυνδέει το ΚΥΤ Μεγαλόπολης με τη γραμμή μεταφοράς 400 kV Αχελώου - Διστόμου. Η γραμμή μεταφοράς έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 98%. Απομένει η κατασκευή μόλις δύο πυλώνων για να τελειώσει το έργο. Αυτοί πρόκειται να ανεγερθούν σε απόσταση σχεδόν μισού χιλιομέτρου από την Ιερά Μονή Αγίων Θεοδώρων στα Καλάβρυτα, όμως οι μοναχές παρεμποδίζουν την εκτέλεση των εργασιών. Το έργο, αν δεν υπήρχαν οι αντιδράσεις των μοναχών, οι οποίες, σύμφωνα με πηγές του ΑΔΜΗΕ, μπαίνουν ακόμη και μπροστά στα τροχοφόρα οχήματα και τα μηχανήματα ή απομακρύνουν βίαια τον εξοπλισμό, θα είχε ολοκληρωθεί σε διάστημα 60-80 ημερών.

Οπως αναφέρουν στα «ΝΕΑ» πηγές του ΑΔΜΗΕ, από τις 16 Σεπτεμβρίου του 2019, εδώ κι έναν χρόνο, δεν υπάρχει καμία πρόοδος στο έργο, παρά τις αλλεπάλληλες συναντήσεις των μοναχών και της Μητρόπολης Καλαβρύτων με τη διοίκηση του Διαχειριστή και το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Οι μοναχές κόντρα στις επιστημονικές και διοικητικές αποφάσεις για το έργο αρνούνται και παρεμποδίζουν την κατασκευή των πυλώνων. Σύμφωνα με στελέχη του ΑΔΜΗΕ, ο Διαχειριστής πρότεινε στη Μητρόπολη την υλοποίηση αντισταθμιστικών έργων. Υποδείχτηκε στην εταιρεία από τον μητροπολίτη Καλαβρύτων και Αιγιαλείας η αποπεράτωση οικοτροφείου για ορφανά παιδιά στο Αίγιο, κόστους 700.000 ευρώ. Ο ΑΔΜΗΕ δέχθηκε να ολοκληρώσει και να παραδώσει το ορφανοτροφείο «με το κλειδί στο χέρι» προκειμένου να στεγαστούν και να εκπαιδευτούν τα ορφανά παιδιά της περιοχής. Ωστόσο οι μοναχές επιμένουν στην αρνητική τους στάση για τη μη ολοκλήρωση του έργου.

Επί 12 χρόνια κολλημένο

Το έργο της επέκτασης του Συστήματος 400 kV ήταν κολλημένο επί 12 χρόνια και ξεκίνησε το 2018 για να ολοκληρωθεί το 2020.

Η επέκταση του Συστήματος 400 kV προς τη Μεγαλόπολη (με τη δημιουργία στη συνέχεια βρόχου 400 kV Πάτρα - Μεγαλόπολη - Κόρινθος) αυξάνει δραστικά την ικανότητα μεταφοράς προς και από την Πελοπόννησο, δίνει τη δυνατότητα ανάπτυξης ΑΠΕ και θερμικών σταθμών, βελτιώνει σημαντικά το περιθώριο της ευστάθειας των τάσεων για το Νότιο Σύστημα και εξασφαλίζει την Πελοπόννησο σε οποιονδήποτε συνδυασμό συνθηκών παραγωγής και φορτίου.

Σύμφωνα με τη σχεδιαζόμενη χωροθέτηση της γραμμής Μεγαλόπολη - Πάτρα, δύο πυλώνες περνούν κοντά από την Ιερά Μονή Αγίων Θεοδώρων του Δήμου Καλαβρύτων και τοποθετούνται σε δημόσια δασική έκταση, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Δασαρχείου Καλαβρύτων που έχει ο ΑΔΜΗΕ στην κατοχή του. Για την πρόσβαση στα σημεία των πυλώνων εκδόθηκε από το Δασαρχείο Καλαβρύτων πρωτόκολλο εγκατάστασης στις δημόσιες δασικές εκτάσεις του Δήμου Καλαβρύτων, ενώ για την περιβαλλοντική άδεια του έργου έχει γνωμοδοτήσει θετικά η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.

Στις συναντήσεις που έχουν γίνει κατέστη σαφές ότι το έργο είναι νόμιμα αδειοδοτημένο, έχουν χορηγηθεί όλες οι προβλεπόμενες γνωμοδοτήσεις από τους αρμόδιους φορείς και χωροθετείται σε μη ιδιόκτητους χώρους στην επίμαχη περιοχή.

Οι μοναχές ισχυρίζονται ότι οι πυλώνες «προσβάλλουν τον ησυχαστικό χαρακτήρα της μονής». Στις 12 Μαρτίου έστειλαν εξώδικο στον ΑΔΜΗΕ, ζητώντας παύση όλων των εργασιών και αλλαγή της όδευσης, κάτι που απορρίπτεται από το υπουργείο ΠΕΝ και τον ΑΔΜΗΕ ως χρονοβόρο και κοστοβόρο, καθώς συνεπάγεται την προσθήκη 15 επιπλέον πυλώνων που θα πρέπει να διέρχονται πολύ κοντά από υφιστάμενους οικισμούς και την ανάγκη έκδοσης νέας ΑΕΠΟ. Οποιαδήποτε παραλλαγή της όδευσης σημαίνει καθυστέρηση του έργου για πάνω από ενάμισι έτος, με υψηλό πρόσθετο κόστος για τους πολίτες της χώρας. 

tanea.gr 

Γραφείο Τύπου ΑΔΜΗE