Τετάρτη 4 Μαρτίου 2020

Ν/Σ ΥΠΕΣ: Έρχονται μεταβολές και Τροπολογίες – Ψηφίζεται αύριο

Για αύριο Πέμπτη, 5 Μαρτίου,έχει προγραμματιστεί η μόνη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του Νομοσχεδίου-“σκούπα” του Υπουργείου Εσωτερικών στην Ολομέλεια της Βουλής.
Χθες Τρίτη 3 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε η 4η και τελευταία συζήτησή του στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή “ Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης”.
Το λόγο έλαβαν τόσο ο Υπουργός Εσωτερικών, Π.Θεοδωρικάκος, όσο και ο Υφυπουργός, Θ.Λιβάνιος.  Και οι δύο προανήγγειλαν τροποποιήσεις στο περιεχόμενο του Ν/Σ.
Ακολουθούν κατωτέρω οι ομιλίες της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΣ, όπως προκύπτουν από το έγγραφο των (αδιόρθωτων) Πρακτικών της Επιτροπής.
Σε κάθε περίπτωση, επειδή πλήθος Υπαλλήλων και Αιρετών ανησυχούν για ζητήματα που τους επηρεάζουν προσωπικά, επισημαίνουμε ότι το μόνο που έχει σημασία είναι η ακριβής επί λέξει διατύπωση του Ν/Σ, όπως θα καταλήξει τη στιγμή της ψηφοφορίας.  Ο AIRETOSθα παρουσιάσει το οριστικό ψηφισθέν κείμενο, μόλις επισήμως ετοιμαστεί από την αρμόδια Υπηρεσία της Βουλής (αναμένεται αργά την Πέμπτη ή αλλιώς την Παρασκευή).


ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ (Υπουργός Εσωτερικών):
“Έχω μια πολύ σημαντική υποχρέωση και θα λείψω για ένα διάστημα.
Ήθελα λίγο να ξεκαθαρίσω το πλαίσιο από την πλευρά του Υπουργείου σε ό,τι αφορά τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί από την Αντιπολίτευση, γύρω από μεταβολές στον νόμο μας και στη συνέχεια, ο Υφυπουργός, κ.Λιβάνιος, της συζήτησης να μπει σε περαιτέρω λεπτομέρειες. Θέλω, όμως να ξεκαθαρίσω πρώτα ορισμένα πράγματα.
Πρώτον, το Υπουργείο και η Κυβέρνηση, προτάσεις οι οποίες κινούνται στα πλαίσια της στρατηγικής στόχευσης που περιγράψαμε και υπάρχει και στην Αιτιολογική Έκθεση, για την αναπτυξιακή προοπτική και δυναμική των Οργανισμών Αυτοδιοίκησης, την βελτίωση της δημόσιας διοίκησης και την βελτίωση μιας σειράς θεμάτων που αφορούν την απόδοση της ελληνικής ιθαγένειας. Προτάσεις που είναι σε αυτή την κατεύθυνση δεν έχουμε κανένα λόγο να μην τις αποδεχτούμε. Νομίζω ότι, ήδη από προχθές, είχα διευκρινίσει ότι οι συγκεκριμένες προτάσεις που προάγουν τη διαφάνεια ή περιλαμβάνουν και άλλους φορείς που μπορεί να παίξουν θετικό ρόλο στην αναπτυξιακή προοπτική της αυτοδιοίκησης, γίνονται δεκτές. Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε ήδη αποδεχθεί την πρόταση η οποία αφορά το άρθρο 3, παράγραφος 2 για τις αποφάσεις των Διοικητικών  Συμβουλίων και των γενικών συνελεύσεων των αναπτυξιακών οργανισμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, κοινοποιούνται, υποχρεωτικά εντός πέντε εργασίμων ημερών στα αιρετά συμβούλια των Ο.Τ.Α. που αποτελούν μέλη τους και αναρτώνται υποχρεωτικά στο διαδίκτυο στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ». Αυτό το έχουμε «ξεκαθαρίσει» ότι γίνεται αποδεκτό, ακριβώς με την λογική που περιέγραψα προηγουμένως.
Για τους ίδιους λόγους «φεύγει» η διάταξη η οποία αφορούσε τα Επιμελητήρια. Και αυτό νομίζω ότι το έχουμε, επίσης, ξεκαθαρίσει.
Και επίσης, έχουμε ξεκαθαρίσει σε ό,τι αφορά την παράγραφο 5β ότι η διαδικασία πρόσληψης και του έκτακτου προσωπικού, γίνεται υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ.
Είναι ένα άλλο σημείο συμφωνίας, καθώς και το σημείο που αφορά τους προϊσταμένους των διευθύνσεων των τεχνικών υπηρεσιών με την διευκρινιστική του «Διπλωματούχοι Μηχανικοί» το οποίο, επίσης, προφανώς, γίνεται αποδεκτό και παρά το ότι έχω αρκετά σημαντική επιφύλαξη για το πόσο θα μπορέσει στην πράξη να γίνει, ωστόσο δεν θέλω να αφήσω κανένα περιθώριο αρνητικού πνεύματος.
Δεν βρίσκω αρνητική και την πρόταση σε για την σύσταση και οργάνωση ειδικών διαδημοτικών τεχνικών υπηρεσιών και τον ορισμό αναθετουσών αρχών. Στην πραγματικότητα, δηλαδή, το σχήμα το οποίο θα μπορούσε να είναι ένα διάδοχο σχήμα των παλιών ΤΥΔΚ που υπήρχαν στις νομαρχίες. Επαναλαμβάνω, το βλέπω αρκετά δύσκολο για να μπορέσει να εφαρμοστεί, αλλά, επειδή μπαίνει δυνητικά στην πρότασή σας, κύριε Σπίρτζη, γι' αυτό το λόγο το κάνουμε αποδεκτό και αν υπάρξουν περιπτώσεις στις οποίες αυτό μπορεί να γίνει πράξη, ας γίνει πράξη. Δεν έχουμε καμία αντίρρηση.
Επίσης, αργότερα, θα καταθέσουμε την ίδια δυνατότητα που δίνουμε που για τις προγραμματικές συμβάσεις της ΕΕΤΑ, των αναπτυξιακών συνδέσμων των δικτύων και της ΜΟΔ, την επεκτείνουμε και για τον ΟΑΚ, τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης που είναι ένα σχήμα το οποίο έχει λειτουργήσει και το οποίο δεν βρίσκω κανένα λόγο να μην το συμπεριλάβουμε και αυτό σε αυτή την υπόθεση.
Τώρα θα αναφερθώ σε ότι αφορά μια σειρά προτάσεις οι οποίες αφορούν τα ζητήματα της δημόσιας διοίκησης. Δεν έχω αντίρρηση γιατις προτάσεις που αφορούν το άρθρο 44 για την κινητικότητα στον δημόσιο τομέα. Νομίζω ότι είναι πλήρως στην κατεύθυνση που έχει το νομοσχέδιο της Κυβέρνησης.Επίσης για το ζήτημα της συνθέσεως των τριμελών επιτροπών. Θα έλεγα να μην επιμείνετε για την υποχρεωτικότητα της συνέντευξης. Πιστεύω ότι δημιουργεί μια πολύ μεγάλη δεσμευτικότητα που σε πολλές περιπτώσεις το μόνο που θα κάνει είναι να προσθέτει χρόνο και τίποτε άλλο, σε ό,τι αφορά τη διαδικασία της κινητικότητας και εδώ ο σκοπός όλος είναι να κάνουμε όσο γίνεται πιο γρήγορα για να έχει νόημα αυτή η διαδικασία η οποία έχει αποδειχθεί, τα χρόνια που υπήρξε, ότι καθυστερεί. Από τους εννιά κύκλους που προβλέπονταν να έχουν γίνει, έχουν πραγματοποιηθεί, μόλις οι τέσσερις. Το θεωρώ ότι δεν είναι κάποιο ιδιαίτερο θέμα. Θα έλεγα να μείνουμε από το 100 που ήταν πριν η μοριοδότηση για τους πενταετούς φοίτησης, μην πάμε στα 200, αλλά στα 150 και να αφήσουμε σταθερό, όπως τον έχει στο νομοσχέδιό της η Κυβέρνηση, τον αριθμό των μορίων που παίρνουν οι απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Θα επιμείνουμε στην μοριοδότηση όπως την έχουμε σε ό,τι αφορά το αν κάποιος είναι απλά υπάλληλος ή είναι σε θέση ευθύνης στο δημόσιο και νομίζω ότι αυτό είναι κάτι πάρα πολύ λογικό και δίκαιο.
Θα αποδεχθούμε την πρότασή σας να συμμετέχει το ΑΣΕΠ στα συμβούλια που κάνουν της επιλογές προϊσταμένων των οργανικών μονάδων των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου βαθμού, κάνοντας τις επιτροπές αυτές πενταμελείς.
Αυτές είναι οι βασικότερες, νομίζω, από τις προτάσεις που έχει κάνει η Αξιωματική Αντιπολίτευση που θεωρώ ότι είναι στο ίδιο μήκος κύματος με τη λογική του νομοσχεδίου και επίσης, θέλω να ξεκαθαρίσω σε ό,τι αφορά τους επιτυχόντες του διαγωνισμού της προκήρυξης 3Κ, ότι εμείς αυτό που πιστεύουμε ότι είναι δίκαιο να κάνουμε, είναι να τους αναγνωρίζουμε την πραγματική προϋπηρεσία, όταν στους προσωρινούς πίνακες έχουν υπαχθεί σε έναν Ο.Τ.Α. και ξεκινούν και εργάζονται και στη συνέχεια στους τελικούς οριστικούς πίνακες πηγαίνουν κάπου αλλού, το διάστημα αυτό που μεσολαβεί να τους αναγνωρίζεται ως πραγματική προϋπηρεσία, όπως και είναι. Αυτό το βρίσκουμε ότι είναι ένα σωστό και δίκαιο αίτημα το οποίο μπορούμε να ικανοποιήσουμε. Θα επιμείνουμε, όμως, ότι δεν μπορεί κάποιος που προσλαμβάνεται για μια συγκεκριμένη αποστολή από τα ανταποδοτικά των αυτοδιοικήσεων, να μπορεί να μεταφερθεί σε κάποια άλλη υπηρεσία, έξω από αυτή τη λογική. Το θεωρούμε ότι είναι και μη αποτελεσματικό και εν πάση περιπτώσει και άδικο, γιατί κάποιος άλλος θα μπορούσε να πάει να κάνει και εκείνος αίτηση, αλλά δεν την κάνει γιατί έχει αυτό το σκεπτικό. Δηλαδή, πιστεύω ότι είναι θέμα κοινής λογικής, δεν είναι κάτι άλλο.
Θέλω να αναφερθώ σε δύο με τρία θέματα, ακόμα.
 Είμαι πολύ ευαίσθητος στο ζήτημα όλων των ομάδων του πληθυσμού που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας, αυτό που ειπώθηκε πριν από ολίγο, για τα άτομα με μεσογειακή αναιμία, αλλά θέλω να διευκρινίσω κάτι. Υπάρχει κατάχρηση στην αδειοδότηση που γίνεται για τις αιμοληψίες. Την κατάχρηση πάμε να αντιμετωπίσουμε, όχι το να δίνουν αίμα οι άνθρωποι, το οποίο είναι ένα θετικό κοινωνικό έργο. Δίνουμε τη δυνατότητα αυτό να γίνεται τέσσερις φορές το χρόνο και κάθε φορά, αυτό συνοδεύεται, τουλάχιστον, από τις δύο ημέρες άδειας. Θα μπορούσαμε να προσθέσουμε αν κάποιος δίνει μόνο για τα αιμοπετάλια.         Θα μπορούσαμε, να προσθέσουμε πως αν κάποιος δίνει μόνο αιμοπετάλια, να προσθέσουμε άλλες δύο φορές, αλλά κατά τίποτα δεν έχουμε κάτι το οποίο να επιβαρύνει τα άτομα που έχουν μεσογειακή αναιμία. Δεν υπάρχει καμία διάταξη που να επιβαρύνει τους ανθρώπους που είναι πάσχοντες το ακριβώς αντίθετο ισχύει γιατί ευνοούμε και υποστηρίζουμε ανθρώπους που είτε είναι οι ίδιοι πάσχοντες είτε που έχουν συγγενείς που είναι πάσχοντες με περαιτέρω άδειες γιατί το έχουν πραγματικά ανάγκη.
Επίσης, θέλω να διευκρινίσω ότι υπάρχει ένα σημείο στο οποίο σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να αλλάξει την άποψή της κυβέρνηση. Αφορά την τροποποίηση στο ότι όσοι μπαίνουν παρανόμως χώρα έως τώρα μπορούσαν στα τρία χρόνια να αποκτήσουν Ελληνική ιθαγένεια. Θα επιμείνουμε και δεν θα το αλλάξουμε, το τρία θα γίνει επτά όπως ισχύει για τους νομίμως εισερχόμενους στη χώρα, γιατί δεν μπορεί η Ελλάδα, ειδικά στις μέρες μας και ειδικά σε αυτή την εποχή που έχει εργαλειοποιηθεί το προσφυγικό πρόβλημα από την πλευρά της Τουρκίας έναντι της Ελλάδας και της Ε.Ε. συνολικά, να αποτελεί έναν ελκυστικό προορισμό για ανθρώπους οι οποίοι μπαίνουν παρανόμως στη χώρα και είναι προφανές ότι δεν υπάγονται καν στην κατηγορία των προσφύγων. Τέλος σε ότι αφορά τους Ρομά, ισχύει ότι ισχύει για όλους τους ανιθαγενείς πολίτες, δεν μεταβάλλουμε κάτι άλλο, αλλά δεν βρίσκουμε και κανένα λόγο να ισχύει κάτι διαφορετικό για εκείνους. Ευχαριστώ πολύ. “

ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΛΙΒΑΝΙΟΣ (ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ):
“ Ευχαριστώ. Για καθαρά διαδικαστικούς λόγους δεν μπόρεσαν να υπογραφούν οι νομοτεχνικές βελτιώσεις οι οποίες επειδή λείπει και ο γενικός γραμματέας, θα έρθει σε λίγη ώρα, θα τις πάρετε στα email σας, να τις δείτε, είναι στο πνεύμα που είπαμε, κάποιες έχουν γίνει και τα λοιπά. Κάποιες προφανώς δεν μπορούν να γίνουν νομοτεχνικές βελτιώσεις θα γίνουν και τροπολογίες στο νομοσχέδιο, οπότε ακολουθείται η συνήθης διαδικασίας του Γενικού Λογιστηρίου και τα λοιπά. Και εκεί πάλι άτυπα θα σας τις στείλουμε, θα λείπει έκθεση του Λογιστηρίου επειδή θέλει ένα χρόνο, αλλά θα τις πάρετε εγκαίρως σήμερα. Υπάρχουν κάποια πράγματα που δεν μπορούν να γίνουν Βουλευτικές, να τα δούμε.
Αν και μπαίνω στον πειρασμό να σχολιάσω τα περί απλής αναλογικής, δεν θα το κάνω όμως, είναι καλό το κλίμα. Ας μην χαλάσουμε σε αυτό τις καρδιές μας.
Αυτό που έχω να πω είναι, ότι σκοπός αυτού του νομοσχεδίου ήταν να ρυθμίσει κάποια θέματα τα οποία ήταν σημαντικά και χρονίζοντα.
Με τις τεχνικές υπηρεσίες πράγματι από τους πρώτους κύκλους κινητικότητας υπήρξε μια ροή ανθρώπων από περιφερειακούς δήμους προς τα αστικά κέντρα, το οποίο είναι και φυσιολογικό γιατί κάποιοι άνθρωποι που μένουν σε αστική πόλη αν γλιτώσουν τα έξοδα που πήγαινε έλα μπορεί να είναι ένα ποσό της τάξης των 200 - 300 ευρώ μηνιαίως από καύσιμα, βενζίνες κ.λπ. Γι' αυτό το λόγο ιδίως στις τεχνικές υπηρεσίες βάλαμε υποχρεωτική τη σύμφωνη γνώμη του Δημάρχου, προκειμένου και στους δήμους και στις περιφέρειες να φύγει κάποια τεχνική υπηρεσία. Εκεί ήταν ιδίως πιο έντονα το πρόβλημα γιατί υπήρχε και μεγάλη ζήτηση και από τα αστικά κέντρα για μηχανικούς.
Τώρα όλα τα άλλα θα τα παραλάβετε, θα σας τα στείλουμε εγκαίρως σήμερα, να έχετε και το τελικό σχέδιο, να διαμορφωθεί σωστά και από την επιτροπή και νομίζω ότι στο πλαίσιο αυτό θα καταλήξουμε με αμοιβαίες προσαρμογές αν θέλετε σε κάποιες διατάξεις στο καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Έχω τη γνώμη της ΕΑΔΗΣΥ για τις πρώτες διατάξεις μας είπαν ότι παρέλκει η διατύπωση γνώμης γιατί ο πυρήνας των διατάξεων είναι ακριβώς ίδιος δεν είχε αλλαγές. έχουμε και την γνώμη την Α7 του 2020 θα σας διανεμηθεί και αυτή αφορά κάποιες επιμέρους διατάξεις που δεν είχαν περάσει από την ενιαία αρχή δημόσιων συμβάσεων και θα μας επικοινωνία, προκειμένου να καλύψουμε οτιδήποτε άλλο προκύψει ευχαριστώ. ”

airetos.gr