Κυριακή 1 Μαρτίου 2015

Επιχείρηση-σκούπα σε καταθέσεις του Δημοσίου – Πόσα δισ. ψάχνει η κυβέρνηση για να καλύψει ανάγκες – Αλλαγές και στο μισθολόγιο



«Σάρωμα» στα διαθέσιμα 5,5 δισ. ευρώ που βρίσκονται σε ασφαλιστικά ταμεία, δήμους και νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ξεκινά το υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με πρωτοσέλιδο δημοσίευμα του «Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής», και αυτό προκειμένου να καλύψει άμεσες ανάγκες χρηματοδότησης. Η εφημερίδα κάνει λόγο  για «μέτρα λιτότητας που κρύβει το Μνημόνιο του ΣΥΡΙΖΑ» και αναφέρει ότι μεταφέρονται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους τα διαθέσιμα από τους παραπάνω λογαριασμούς.
Σύμφωνα με τον «Ελεύθερο Τύπο», Επιχείρηση-«σκούπα» έχει ξεκινήσει ήδη το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους επιχειρώνταςνα εξασφαλίσει το ταχύτερο δυνατό διαθέσιμα ύψους 5,5 δισ. ευρώ από λογαριασμούς φορέων της λεγόμενης Γενικής Κυβέρνησης (ασφαλιστικά ταμεία, ΟΤΑ και ΝΠΔΔ).

Το σάρωμα των καταθέσεων των δημόσιων φορέων αναμένεται να περάσει το επόμενο διάστημα σε μια «νέα εποχή» που θέλει την Κεντρική Διοίκηση, και πιο συγκεκριμένα το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, να μπορεί να συγκεντρώνει τους λογαριασμούς των δημόσιων φορέων κάτω από τη διαχείρισή του.

Με έναν πρόχειρο υπολογισμό, αναμένεται να περάσουν στα χέρια του υπουργείου Οικονομικών καταθέσεις συνολικού ύψους 2‐2,5 δισ. ευρώ από λογαριασμούς οργανισμών, όπως οι Οργανισμοί Περιφερειακών Λιμανιών, το ΚΕΠΕ, το Μουσείο της Ακρόπολης κ.ά.

Τυπικά, οι λογαριασμοί θα παραμένουν ως έχουν για τους δικαιούχους φορείς αλλά θα διαχειρίζονται και θα ελέγχεται η κίνησή τους από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους.

Πρακτικά, όμως, αν το ΓΛΚ επικαλεστεί έκτακτες κρατικές ανάγκες θα μπορεί να χρησιμοποιήσει τα υπόλοιπα για να καλύψει τις ανάγκες αυτές. Η διαδικασία αυτή είχε κανονιστεί να ξεκινήσει από την αρχή του χρόνου και να ολοκληρωθεί στο τέλος Ιουνίου.

Λόγω όμως των πρόωρων εκλογών, η εφαρμογή του μέτρου ξεκίνησε καθυστερημένα και τώρα επιταχύνεται.
Στο μεταξύ, προχωρά κανονικά ο «εσωτερικός δανεισμός» του Κεντρικού Δημοσίου μέσω repos. Στο στόχαστρο του ΓΛΚ έχουν μπει οι καταθέσεις κυρίως των ασφαλιστικών ταμείων που φτάνουν τα 3 δισ. ευρώ, ενώ από ακτινογραφία περνούν και οι λογαριασμοί των ΟΤΑ που με βάση κάποιους αισιόδοξους φτάνουν κάποιες 100άδες εκατομμύρια ευρώ.

Η διαδικασία είναι απλή και σίγουρη. Ο δημόσιος φορέας καλείται να μεταφέρει τα υπόλοιπά του στην Τράπεζα της Ελλάδος και σε αντάλλαγμα να κάνει μια συμφωνία επαναγοράς (repos) με το Κεντρικό Δημόσιο. Δανείζει δηλαδή το Κεντρικό Δημόσιο, το οποίο εκπροσωπείται από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, με επιτόκιο περίπου 3%.

Στο τέλος της διάρκειας της συμφωνίας, ο δημόσιος φορέας εισπράττει κεφάλαιο και τόκο της συμφωνίας, εκτός και αν υπάρχει αμοιβαία συμφωνία για την ανανέωση του repos.

Το σαφάρι των καταθέσεων έχει ξεκινήσει από τα ασφαλιστικά ταμεία τα διαθέσιμα των οποίων τηρούνται και ελέγχονται και από την Τράπεζα της Ελλάδος και αναμένεται να συνεχιστεί και με τους ΟΤΑ. Οσοι από αυτούς έχουν την τύχη να διατηρούν καταθέσεις τις διατηρούν ως αποθεματικό και καλύπτουν τις ανάγκες τους με την κρατική χρηματοδότηση.

Μετά τη λειτουργία όμως του Παρατηρητηρίου για τους ΟΤΑ, οι προϋπολογισμοί και τα διαθέσιμα παρακολουθούνται πολύ στενά.
Συνεπώς, όπου έχουν εντοπιστεί διαθέσιμα είναι δυνατά να γίνουν ρευστότητα του κράτους με νέες συμφωνίες επαναγοράς.

Ο,τι λέει το Μνημόνιο…

Τα δύο αυτά μέτρα αποτελούν μέτρα τα οποία είχαν ενταχθεί στην έκθεση βιωσιμότητας του χρέους της Ε.Ε. την οποία περιέλαβε στην τέταρτη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος που δόθηκε στη δημοσιότητα τον Απρίλιο του 2014.

Στη σελίδα 70 και στην παράγραφο 136 τα μέτρα περιγράφονται αναλυτικά. Στην αμέσως επόμενη παράγραφο, την 137, αναφέρει ότι τα δύο αυτά μέτρα θα αποτελέσουν δεξαμενές άντλησης ρευστότητας για την κάλυψη πρόσθετων χρηματοδοτικών αναγκών του ελληνικού προγράμματος.

Μάλιστα, στην παράγραφο 137 αναφέρεται ότι με βάση τις εκτιμήσεις των ελληνικών αρχών τα δύο μέτρα θα μπορέσουν να φέρουν πρόσθετα έσοδα στα ελληνικά ταμεία της τάξης των 5,5 δισ. ευρώ μέχρι και το τέλος του Μαΐου.

Βεβαίως, το ποσό αυτό είχε συμφωνηθεί να καλύψει τις άμεσες χρηματοδοτικές ανάγκες του 2015 με άλλους υπολογισμούς οι οποίοι έγιναν με πολύ διαφορετικές παραδοχές τόσο για την κατάσταση όσο και για τις
προοπτικές της ελληνικής κοινωνίας.

Με αυτή τη συνθήκη η έκθεση της επιτροπής επαναλάμβανε τη δέσμευση για συνέχιση της στήριξης της Ελλάδας για όλη τη διάρκεια του προγράμματος και μετά τη λήξη του μέχρι η Ελλάδα να καταφέρει να ανακτήσει την επαφή της με το δανεισμό από τις αγορές.

Παρά το γεγονός ότι τα δύο αυτά μέτρα ήταν υπολογισμένα σε άλλες συνθήκες και με άλλες προϋποθέσεις, μπαίνουν σε εφαρμογή άμεσα με στόχο να καλυφθούν οι άμεσες ανάγκες χρηματοδότησης.