Παρασκευή 20 Ιουνίου 2025

Breakfast today

 

Τώρα αρχίζουμε να βλέπουμε τα αποτελέσματα των μεταρρυθμίσεων που εφαρμόσαμε τα πρώτα τρία χρόνια

Από τη συνέντευξη του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην Emiliya Mychasuk, αρχισυντάκτρια των Financial Times για το κλίμα, στο πλαίσιο του συνεδρίου «Energy Transition Summit: East Med & Southeast Europe»:

Εκλεγήκαμε το 2023 με μια πολύ σαφή ατζέντα: να χτίσουμε πάνω στις επιτυχίες μας, να διασφαλίσουμε ότι θα συνεχίσουμε να έχουμε υγιή δημόσια οικονομικά και να εφαρμόσουμε διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα αντιμετωπίσουν τα υποκείμενα ζητήματα ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, πέραν του ότι περάσαμε μια τρομερή κρίση και ότι πρέπει να καλύψουμε το ταχύτερο δυνατό την απόσταση από την Ευρώπη. Να διασφαλίσουμε, δηλαδή, ότι διατηρούμε τη δημοσιονομική πειθαρχία, η οποία αναγνωρίζεται από τις αγορές, πράγμα που συμβαίνει.

  • Η Ελλάδα δανείζεται με απόδοση περίπου 3 με 5 μονάδες βάσης πάνω από τη Γαλλία. Ποιος θα πίστευε ακόμη και πριν από δύο χρόνια ότι αυτό θα ήταν εφικτό; Παράγουμε πρωτογενή πλεονάσματα. Αυτά τα πρωτογενή πλεονάσματα είναι πολύ εύκολο να μπει κανείς στον πειρασμό να τα ξοδέψει σε παροχές που μπορεί να είναι ελκυστικές βραχυπρόθεσμα, αλλά όχι ιδιαίτερα χρήσιμες για την οικοδόμηση της ανταγωνιστικότητας μακροπρόθεσμα. Εμείς δεν το κάναμε αυτό.
    • Για παράδειγμα, όταν δημιουργήσαμε υπερπλεόνασμα το 2024 ως αποτέλεσμα μιας επώδυνης διαρθρωτικής μεταρρύθμισης που αφορούσε στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής -επειδή ακούω πολλές συζητήσεις, «δεν κάνατε πραγματικά καμία μεταρρύθμιση στη δεύτερη θητεία», αυτή ήταν μια πολύ δύσκολη μεταρρύθμιση, την οποία κάναμε στην αρχή της θητείας μας-, ναι, χρειάστηκε κάποιος χρόνος για να αποδώσει, αλλά τώρα βλέπουμε τα αποτελέσματα. Τα μισά από τα χρήματα που εξοικονομήσαμε δαπανήθηκαν σε δημόσιες επενδύσεις -στο παρελθόν, αυτό δεν θα γινόταν- και τα άλλα μισά για τη στήριξη του εισοδήματος των συνταξιούχων, αλλά επίσης και για τη στήριξη των πολιτών που πληρώνουν ενοίκιο, επειδή έχουμε στεγαστική κρίση και πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτές τις προτεραιότητες. Συνεπώς, όποιες δημοσιονομικές πρωτοβουλίες και αν αναλάβουμε πρέπει να έχουν μια αναπτυξιακή συνιστώσα, για την προσέλκυση επενδύσεων και την ενίσχυση της παραγωγικότητάς μας.
  • Και υπάρχουν ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Η μεταρρύθμιση της Δικαιοσύνης αποτέλεσε βασικό άξονα της δεύτερης θητείας μας. Αρχίζουμε να βλέπουμε τα πρώτα αποτελέσματα όσον αφορά την ταχύτητα με την οποία λαμβάνονται οι δικαστικές αποφάσεις. Αλλά αυτές είναι μακροπρόθεσμες μεταρρυθμίσεις. Επομένως, το πρόβλημα είναι ότι ξεκινάς να κάνεις τις μεταρρυθμίσεις, αλλά δεν βλέπεις τα αποτελέσματα αμέσως. Τώρα πιστεύω ότι αρχίζουμε να βλέπουμε τους καρπούς των μεταρρυθμίσεων που εφαρμόσαμε τα πρώτα χρόνια. Η βελτίωση του Εθνικού Συστήματος Υγείας ήταν μεγάλη πρόκληση για εμάς. Αλλά αξιοποιώντας ευρωπαϊκούς πόρους αναβαθμίζουμε τα κέντρα υγείας σε όλη τη χώρα και τα τμήματα επειγόντων περιστατικών σε περισσότερα από 90 νοσοκομεία. Οι πολίτες αρχίζουν να το βλέπουν αυτό. Αρχίσαμε να παραδίδουμε φάρμακα κατ’ οίκον σε ανθρώπους που στέκονταν στην ουρά του τοπικού φαρμακείου για να τα παραλάβουν.
  • Επομένως, πολλές από αυτές τις μεταρρυθμίσεις γίνονται πιο ορατές. Το θέμα είναι, λοιπόν, να διασφαλίσουμε ότι θα συνεχίσουμε να υλοποιούμε αυτό το σχέδιο και φυσικά, στο τέλος της ημέρας, να στηρίξουμε το διαθέσιμο εισόδημα.

 

Δεν υπάρχει καμία απολύτως σκέψη ή πολιτική για συνεκμετάλλευση στο Αιγαίο

Από τη συνέντευξη Υπουργού Εξωτερικών, Γιώργου Γεραπετρίτη, στην τηλεοπτική εκπομπή του MEGA «Κοινωνία Ώρα Mega»:

  • Η θέση η δική μας, της Ελλάδας, η οποία πέρασε και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είναι ότι αυτό το οποίο προέχει σήμερα είναι να υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασης στην ευρύτερη περιοχή και να έχουμε μία συνέχεια των συζητήσεων σε σχέση με το μελλοντικό πυρηνικό οπλοστάσιο, το οποίο εν δυνάμει θα μπορούσε να έχει το Ιράν. Ποτέ, δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είχε ενιαία στάση και αυτό συνδέεται και με το μείγμα των κρατών μελών. Όλοι αποδεχόμαστε ότι η απειλή του Ιράν είναι ενεργή και αυτή θα πρέπει οπωσδήποτε να καταλαγιάσει, γιατί αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με την περιφερειακή ασφάλεια, αλλά έχει να κάνει με την οικουμενική ασφάλεια και με τη συνολική πολιτική ασφαλείας. Από την άλλη πλευρά, η περαιτέρω ένταση είναι ένας πολύ μεγάλος κίνδυνος, διότι συνιστά εστία ανάφλεξης. Εκείνο το οποίο σήμερα προέχει είναι να μπορέσουμε να έχουμε μια στάση, η οποία δεν θα εμπλέκει τη δική μας χώρα πιο ενεργά σε μεγαλύτερες εστίες κινδύνων.
  • Οι χάρτες, οι οποίοι δημοσιεύθηκαν από την Τουρκία, δεν είναι σημερινοί, ούτε χθεσινοί. Είναι στην πραγματικότητα η αποτύπωση ενός δόγματος, το οποίο είναι απολύτως ανυπόστατο και δεν έχει κανένα έρεισμα στο διεθνές δίκαιο, το δόγμα της γαλάζιας πατρίδας. Δεν υπάρχει καμία απολύτως σκέψη ή πολιτική για συνεκμετάλλευση στο Αιγαίο.
  • Απέναντι στους τουρκικούς χάρτες, εμείς δημοσιεύσαμε έναν χάρτη με τα απώτατα όρια της δυνητικής ελληνικής υφαλοκρηπίδας και Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης, που είναι πλέον μέρος του ευρωπαϊκού κεκτημένου. Είναι διεθνές δίκαιο, εν αντιθέσει με αυτό το οποίο κατατέθηκε από την Τουρκία, που είναι μια μη υποχρεωτική αποστολή, η οποία δεν ενέχει και κανένα ειδικό νομικό βάρος.
  • Ειδικά λοιπόν για την Κύπρο, … εγώ θεωρώ ως μεγαλύτερο επίτευγμα της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής την τελευταία διετία, την επανεκκίνηση των άτυπων συζητήσεων για το Κυπριακό, οι οποίες ήταν νεκρές για όλο το προηγούμενο διάστημα. Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, χάρη και στη βελτίωση των ελληνοτουρκικών σχέσεων, δεν είμαστε αφελείς. Είναι προφανές ότι δεν θεωρούμε ότι από τη μία μέρα στην άλλη θα λυθούν τα προβλήματα με την Τουρκία, τα οποία ανατρέχουν δεκαετία.
  • Διότι είναι εύκολο να μιλάς εκ των υστέρων, αλλά καλό θα είναι κάποια στιγμή να αναφέρεσαι και στα δικά σου πεπραγμένα. Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός στη χώρα έγινε την τελευταία διετία. Τα θαλάσσια πάρκα έγιναν την τελευταία διετία. Ο μηδενισμός ουσιαστικά των παραβιάσεων από 7.000 ετησίως, έγινε την τελευταία διετία. Η ουσιαστική αποψίλωση μεταναστευτικών ροών έγινε την τελευταία διετία.
  • Η Ελλάδα αυτή τη στιγμή, είναι ανάμεσα στις 15 χώρες που καθορίζουν την παγκόσμια αρχιτεκτονική ασφαλείας. Στο Συμβούλιο Ασφαλείας του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών η Ελλάδα εξελέγη σχεδόν παμψηφεί. Ήταν μία ψήφος εμπιστοσύνης σε μία πολιτική αρχών, όχι σε μία πολιτική συναλλακτική, όχι σε μία πολιτική η οποία διαιρεί, αλλά σε μία πολιτική, η οποία συνθέτει. Εμείς αυτή τη στιγμή, και θέλω να το πω αυτό, μπορούμε να συνομιλούμε με τη Μέση Ανατολή, μπορούμε να συνομιλούμε με την Αφρική, με εκείνους οι οποίοι βρίσκονται σε ένοπλη σύρραξη και μπορούμε να συνομιλούμε με όρους σεβασμού και ευπρέπειας. Γιατί; Διότι η πολιτική μας δεν ερείδεται σε οποιαδήποτε υποκείμενη σκέψη, σε οποιαδήποτε συναλλαγή. 

 

Διαθέσιμοι πλέον οι Προσωπικοί Παιδίατροι για περισσότερα από 500.000 παιδιά

Το Υπουργείο Υγείας ανακοίνωσε την ένταξη 517 παιδιάτρων στο σύστημα της ΗΔΙΚΑ, οι οποίοι συμμετέχουν πλέον στον θεσμό του Προσωπικού Παιδιάτρου. Ο νέος αυτός θεσμός διασφαλίζει τη δωρεάν και οργανωμένη παρακολούθηση της υγείας των παιδιών ηλικίας 0-16 ετών, στο πλαίσιο της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας.

  • Ο κάθε παιδίατρος μπορεί να αναλάβει έως και 1.500 παιδιά, κάτι που σημαίνει ότι το διαθέσιμο δυναμικό αρκεί για την κάλυψη περισσότερων από 750.000 παιδιών — αριθμός που ξεπερνά κατά πολύ τον αρχικό στόχο των 500.000 παιδιών που είχε τεθεί από την Κυβέρνηση.
  • Η εγγραφή 108.188 παιδιών, εκ των οποίων οι 12.251 είναι νέες εγγραφές μετά την ενεργοποίηση της πλατφόρμας εγγραφών τους τελευταίους 2 μήνες, επιβεβαιώνει την υψηλή ανταπόκριση των γονέων και τη χρησιμότητα του θεσμού.
  • Καλούμε τους γονείς να αξιοποιήσουν τη δυνατότητα εγγραφής σε Προσωπικό Παιδίατρο, διασφαλίζοντας τη δωρεάν παροχή φροντίδας υγείας των παιδιών τους. Η εγγραφή γίνεται είτε ηλεκτρονικά μέσω του prosopikos.gov.gr, είτε με τη βοήθεια του παιδιάτρου.

Ο θεσμός του Προσωπικού Παιδιάτρου αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για τη θωράκιση της δημόσιας υγείας των παιδιών και την αποσυμφόρηση του συστήματος υγείας, δίνοντας έμφαση στην πρόληψη, την καθοδήγηση και τη διαρκή σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ οικογένειας και παιδιάτρου.

 

Εξασφαλίστηκαν ευρωπαϊκοί πόροι ύψους 15 εκατ. ευρώ για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος 

Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοίνωσε την ένταξη και έγκριση στο ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό πρόγραμμα LIFE της εθνικής πρότασης LIFE SIP GR Blue, συνολικού προϋπολογισμού 15 εκατ. ευρώ. Το στρατηγικής σημασίας έργο έρχεται να υποστηρίξει με τρόπο συστηματικό και μακροπρόθεσμο την Εθνική Στρατηγική για την Προστασία και Διαχείριση του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος. Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα LIFE είναι το σημαντικότερο χρηματοδοτικό εργαλείο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το Περιβάλλον και τη Δράση για το Κλίμα.

  • Αναλυτικότερα, το πρόγραμμα, του οποίου τον συντονισμό αναλαμβάνει το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, θα έχει διάρκεια 8 έτη (2026-2034), ενώ χρηματοδοτείται κατά 60% από την Ε.Ε. 
  • Για την υλοποίησή του θα συνεργαστούν 15 εταίροι [Πράσινο Ταμείο, ΟΦΥΠΕΚΑ, Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ΕΛΚΕΘΕ, ΕΛΓΟ – ΔΗΜΗΤΡΑ (ΙΝΑΛΕ), Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Πανεπιστήμιο Πειραιά, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, Εταιρεία Terra Nova, MKO MIO-ECSDE, Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας], σχεδιάζοντας καινοτόμα εργαλεία προστασίας και διαχείρισης των θαλασσών, καθώς και μια εκτεταμένη πανελλαδική εκστρατεία ενημέρωσης και δράσεων ανάπτυξης ικανοτήτων.
  • Στόχος είναι η κινητοποίηση των εμπλεκόμενων φορέων και των τοπικών κοινωνιών για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, καθώς και η δημιουργία δικτύων βασικών δρώντων.
  • Το πρόγραμμα θα υποστηρίξει και θα ενισχύσει την ολοκληρωμένη διαχείριση των υφιστάμενων Εθνικών Θαλασσίων Πάρκων της χώρας μας, ενώ παράλληλα θα συμβάλλει και στην υλοποίηση των δεσμεύσεων της χώρας μας για τη δημιουργία, των -αρχικά- δύο, νέων Εθνικών Θαλάσσιων Πάρκων σε Ιόνιο και Νότιο Αιγαίο-Νότιες Κυκλάδες.

 

Στα 3,3 δισ. ευρώ η συνεισφορά του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας στην ελληνική οικονομία το 2023

Στο ποσό των 3,3 δισ. ευρώ ανέρχεται η συνεισφορά του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας στην ελληνική οικονομία, σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας του Ινστιτούτου Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), για τον οικονομικό και κοινωνικό αντίκτυπο του αεροδρομίου της Αθήνας, που παρουσιάστηκαν σε χθεσινή ειδική εκδήλωση, στο πλαίσιο του 35ου έτους συνεδρίου ACI Europe, που διεξάγεται στην Αθήνα από τις 18 έως τις 20 Ιουνίου της.

Όπως ανέφερε ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ Γιάννης Παράσχης:

  • Η ανάκαμψη του αεροδρομίου έχει σημαντικό αντίκτυπο στην οικονομία της χώρας παρά τις προκλήσεις που έχει αντιμετωπίσει κατά καιρούς. Η μελέτη έγινε στη βάση των αποτελεσμάτων του 2023, με αύξηση επιβατικής κίνηση στο 10% έναντι του 2019 και περαιτέρω αύξηση κατά 13,5% το 2024 έναντι του 2023, άρα οι θετικές επιπτώσεις είναι ακόμη υψηλότερες», σχολίασε ο διευθύνων σύμβουλος του Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας. Πάντως η θετική αυτή πορεία συνεχίζεται αφού σύμφωνα με τις εκτιμήσεις η επιβατική κίνηση του πρώτου εξαμήνου του 2025 θα είναι στο +8% πάνω από το αντίστοιχο διάστημα του 2024.
  • Πλέον, εισερχόμαστε σε μία φάση όπου θα έχουμε περαιτέρω θετικές και πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία λόγω και του νέου προγράμματος επενδύσεων ύψους 1,3 δισ. ευρώ, δημιουργώντας τις υποδομές για να υποδεχθούμε πάνω από 40 εκατ. επισκέπτες το χρόνο.
  • Είναι διαχειρίσιμος, μέχρι στιγμής, ο αντίκτυπο της εντεινόμενης κρίσης στη Μέση Ανατολή, καθώς οι αφίξεις από το Ισραήλ και την ευρύτερη περιοχή είχαν προεκτιμηθεί για το 2025 σε πάνω από 1 εκατ. και ήδη έχουν επισκεφθεί την Αθήνα 500.000.

Ο γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ, Νίκος Βέττας, τόνισε πως:

  • Το «Ελευθέριος Βενιζέλος» παρουσίασε το 2023 τη γρηγορότερη ανάκαμψη συγκριτικά με τα υπόλοιπα αεροδρόμια της Ευρώπης, πολλά εκ των οποίων δεν κατάφεραν την περυσινή χρονιά να πατήσουν καν το έδαφος προ της πανδημίας -τάση η οποία σε ένα βαθμό συνεχίστηκε και το 2024.
  • Βάσει των αποτελεσμάτων της μελέτης, η επίδραση του συνολικού συστήματος του αεροδρομίου στην ελληνική οικονομία, για το 2023 σε 3,3 δισ. ευρώ, δηλαδή 1,5% του ΑΕΠ. Εξ αυτών, περί τα 800 εκατ. αφορούν στη διασύνδεση με προμηθευτές του αεροδρομίου και λίγο πάνω από 800 εκατ. οι προκαλούμενες επιδράσεις στην οικονομία.
  • Όσον αφορά τις θέσεις εργασίες, η συνολική συνεισφορά αντιστοιχεί σε 50.000 θέσεις (1% της εγχώριας απασχόλησης) και από αυτές οι 18.900 θέσεις είναι οι άμεσες οι 17.200 έμμεσες και 13.500 αυτές που επηρεάζονται από τις δραστηριότητες του αεροδρόμιου. Από τις άμεσες θέσεις, οι 4.700 θέσεις είναι από την περιοχή των Μεσογείων.
  • Το Ελληνικό Δημόσιο συλλέγει έσοδα 1,2 δισ. ευρώ και από αυτά περίπου τα μισά, 600 εκατ. ευρώ είναι άμεση συνεισφορά στα δημόσια έσοδα και τα υπόλοιπα από δραστηριότητες που σχετίζονται με τις δραστηριότητες του αεροδρομίου.
  • Σύμφωνα με την μελέτη, ο τουρισμός μέσω του αεροδρομίου εκτιμάται σε 5 δισ. ευρώ το 2023, ήτοι 2,2% του ΑΕΠ.

Γραμματεία Στρατηγικού Σχεδιασμού & Επικοινωνίας