Τετάρτη 11 Μαΐου 2016

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ:ΤΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΙΣΧΥΕΙ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΚΑΙ ΑΓΡΟΤΕΣ.





 photo PsiUpsilonChiOmicronGammaIotaOmicronSigmaKappaOmicronRhoIotaNuThetaIotaAlpha_zps9e35ceca.jpg
Άρθρο του Γιώργου Ψυχογιού
Βουλευτή Κορινθίας ΣΥΡΙΖΑ,
Δικηγόρου

Την προηγούμενη Κυριακή ψηφίστηκε από τη Βουλή το νέο Ασφαλιστικό Σύστημα. Όλο το προηγούμενο διάστημα ακούστηκαν αναλύσεις επί των αναλύσεων και επικράτησε μια άνευ προηγουμένου – και επιχειρημάτων - κινδυνολογία από σύσσωμα τα ΜΜΕ και την Αντιπολίτευση. Εξαιτίας όλης αυτής της παραπληροφόρησης, ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας πιστεύει τελικά ότι τα μέτρα που έρχονται με το καινούριο Ασφαλιστικό θα πλήξουν άμεσα τα ήδη βεβαρημένα εισοδήματά του. Η αλήθεια, όμως, απέχει πολύ από αυτή τη διαστρεβλωμένη εικόνα και πρέπει να ακουστεί.
Καταρχάς, με το νέο Ασφαλιστικό αποκαθίστανται χρόνιες στρεβλώσεις, ενώ ταυτόχρονα προστατεύονται οι εισοδηματικά ασθενέστερες ομάδες του πληθυσμού. Παράλληλα, διασφαλίζεται η βιωσιμότητα του Συστήματος, χωρίς να μειώνονται ούτε ένα ευρώ οι κύριες συντάξεις και χωρίς να επηρεάζεται η συντριπτική πλειοψηφία των επικουρικών.

Επίσης, προστατεύονται απόλυτα πάνω 2.100.000 συνταξιούχοι, που έχουν σύνταξη αθροιστικά μέχρι 1300 € λόγω των υψηλών ποσοστών αναπλήρωσης που προβλέπονται στο νέο Σύστημα – τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη – τα οποία κυμαίνονται από 75% έως και 102%.
Ειδικότερα όμως, θα ήθελα να σταθώ κυρίως στους δύο κλάδους για τους οποίους υπήρξε και η μεγαλύτερη παραφιλολογία σε σχέση με το καθεστώς των ασφαλιστικών τους εισφορών τους, δηλαδή στους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αγρότες.
-          Όσον αφορά στους ελεύθερους επαγγελματίες διορθώνονται σημαντικές αδικίες του παρελθόντος. Συγκεκριμένα μέχρι και σήμερα το ύψος των εισφορών για τους ασφαλισμένους αυτοαπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες μετά το 1993 ήταν συνάρτηση αποκλειστικά των ετών ασφάλισής τους ανεξαρτήτως της οικονομικής τους κατάστασης. Για τους ασφαλισμένους πριν το 1993 το ποσό της ασφαλιστικής εισφοράς ήταν πάγιο, και μάλιστα για τους αυτοαπασχολούμενους ήταν μικρότερο και από αυτό των ασφαλισμένων μεταξύ 1993-2008. Με αυτό το σύστημα οι νέοι ασφαλισμένοι κάλυπταν στην ουσία το δημοσιονομικό κενό που άφηναν οι χαμηλές εισφορές των «παλαιών» ασφαλισμένων.

Αντίθετα, το νέο Σύστημα συναρτά το ύψος των εισφορών με το πραγματικό εισόδημα για όλους τους ασφαλισμένους ανεξαρτήτως του έτους εισαγωγής στην ασφάλιση, ενώ προβλέπονται εκπτώσεις για τις εισφορές των νέων επιστημόνων. Έτσι, θα αποφευχθούν πλέον παράλογα φαινόμενα, όπως τα εξής χαρακτηριστικά παραδείγματα: Ο ιδιοκτήτης ψιλικών που πλήρωνε τα ίδια με τον ιδιοκτήτη του super market στον ΟΑΕE, ή ο δικηγόρος με 40 έτη ασφάλισης και την ανάλογη πελατεία που πλήρωνε για κύρια ασφάλιση μόνο 1.928 ευρώ, λιγότερα δηλαδή από ένα νέο συνάδελφο του με 7 έτη ασφάλισης ο οποίος πλήρωνε 2.046 ευρώ.

Ακόμη λόγω της σύνδεσης πλέον των εισφορών με το φορολογητέο εισόδημα, το 81% των αυτοαπασχολούμενων και το 70% των επαγγελματοβιοτεχνών δεν θα έχει καμία επιβάρυνση, καθώς το 2014 όλοι αυτοί είχαν δηλώσει λιγότερα από 12.000 ευρώ.

-- Όσον αφορά στους αγρότες, είναι σκόπιμο να επισημανθούν τα εξής στοιχεία: Με το σύστημα που ίσχυε έως τώρα το 62% των ασφαλισμένων στον ΟΓΑ (με το κατώτατο δηλωθέν εισόδημα), θα πλήρωνε ετήσια εισφορά 1.096 ευρώ το 2017.

Με το νέο νόμο αντίθετα, οι εισφορές τους θα είναι χαμηλότερες τόσο για το 2017 όσο και για το 2018 (934 και 1.087 αντίστοιχα), ενώ μέχρι το 2022 που θα ολοκληρωθεί η μεταβατική περίοδος εναρμόνισης με τους υπόλοιπους ασφαλισμένους προβλέπεται μικρή κλιμακωτή αύξηση. Επιπροσθέτως, σημειώνεται ότι το κατώτατο ασφαλιστέο εισόδημα για τους αγρότες θα αναλογεί στο 70% του μισθού του ανειδίκευτου εργάτη και όχι στο 100%  που ισχύει για τις υπόλοιπες κατηγορίες ασφαλισμένων.

Ακόμη συνιστά θετική φορολογική πρόβλεψη το γεγονός ότι σε περίπτωση οικογενειακής αγροτικής εκμετάλλευσης, το φορολογητέο εισόδημα διαιρείται με τα μέλη της εκμετάλλευσης και συνεπώς αντίστοιχα μειώνεται η ασφαλιστική εισφορά για κάθε μέλος.

Επίσης από φέτος και στο εξής, εξαιρούνται από το φορολογητέο εισόδημα τόσο οι επιδοτήσεις του Πυλώνα ΙΙ αλλά και οι ενισχύσεις του Πυλώνα Ι πλην της βασικής, ενώ η Πράσινη Ενίσχυση και οι συνδεδεμένες θεωρούνται ως φορολογητέο εισόδημα μόνο για το ποσό πάνω από τις 12.000 ευρώ. Εισάγεται τέλος για πρώτη φορά πραγματικό αφορολόγητο στο εισόδημα από τη δραστηριότητα, πέρα από αυτό στις επιδοτήσεις.

Όλα αυτά τα στοιχεία συνηγορούν σε ένα μόνο συμπέρασμα: Το νέο Ασφαλιστικό Σύστημα, με τις όποιες αδικίες υπάρχουν εκεί, όπως π.χ. ο περιορισμός των δικαιούχων συντάξεων χηρείας, έχει καθαρά κοινωνικό πρόσημο και πλήττει μια μικρή μερίδα πολιτών που έχουν υψηλότερα εισοδήματα και μπορούν να πληρώσουν.
Επομένως όλοι αυτοί που τόσο καιρό προσπαθούσαν να σπείρουν τον τρόμο στην Ελληνική Kοινωνία, με την εφαρμογή του νέου Νόμου δε θα μπορούν να βρουν πια κανένα πειστικό έρεισμα.
Γνωρίζοντας ότι ένα βιώσιμο Ασφαλιστικό απαιτεί ανάπτυξη, δουλειές και κανόνες για όλους πρέπει να συνεχίσουμε τη μάχη εναντίον χρόνιων παθογενειών και τοπικών συμφερόντων που δεν επιτρέπουν σε υγιείς δυνάμεις να αναδειχθούν. Σταθερός στόχος της κυβέρνησης πρέπει να είναι η προστασία των πιο αδύναμων κοινωνικών ομάδων και η βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών.

Από το Γραφείο Τύπου της ΝΕ
Κόρινθος, 11 Μαΐου 2016