O
Συντονιστής Οικονομικών Υποθέσεων της Νέας Δημοκρατίας, υποψήφιος βουλευτής
Φθιώτιδας, κ.
Χρήστος Σταϊκούρας παρουσίασε σήμερα, σε συνέντευξη Τύπου, το οικονομικό
κόστος της 7μηνης διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Ειδικότερα,
ο Συντονιστής
Οικονομικών Υποθέσεων της Νέας Δημοκρατίας, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, επεσήμανε τα εξής:
«Η χώρα οδεύει σε εκλογές γιατί η Κυβέρνηση
ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ δραπέτευσε.
Δραπέτευσε υπό το βάρος των εσωτερικών
αντιφάσεων, αντιθέσεων και διασπάσεων και της ψήφισης του 3ου
Μνημονίου.
Ένα Μνημόνιο που φέρει αποκλειστικά τη
σφραγίδα των ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ και το οποίο, πριν από ορισμένους μήνες, δεν ήταν
αναπόφευκτο.
Κατέστη όμως αναγκαίο εξαιτίας πράξεων και
παραλείψεων της Κυβέρνησης κατά το 1ο εξάμηνο του 2015. Διάστημα
κατά το οποίο:
§ Η
οικονομία επέστρεψε στην ύφεση, μετά την ανάκαμψη του 2014.
§ Η
ανεργία αυξήθηκε, μετά τη μικρή υποχώρησή της το 2014.
§ Η
πραγματική οικονομία, λόγω και των κεφαλαιακών περιορισμών, έχει καταρρεύσει.
§ Το
κόστος δανεισμού του Δημοσίου έχει διογκωθεί.
§ Η
δημόσια οικονομία έχει επιστρέψει στα πρωτογενή ελλείμματα.
§ Οι
ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου έχουν επιστρέψει σε προ-2013 επίπεδο.
§ Οι
καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων έχουν σημαντικά συρρικνωθεί.
§ Οι
τράπεζες έχουν ανάγκη μιας νέας ανακεφαλαιοποίησης.
Συμπερασματικά,
η «κατασκευή» του ΣΥΡΙΖΑ δοκιμάσθηκε, μετρήθηκε με τα προβλήματα και
διαπιστώθηκε ότι δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος της διακυβέρνησης.
Οι
πολίτες πλέον γνωρίζουν.
Έχουν
υποστεί το κόστος των μύθων και των ψευδαισθήσεων των ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ.
Στις
προσεχείς εκλογές θα αναμετρηθούν, όχι οι υποσχέσεις, αλλά τα πεπραγμένα της
Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ με τις προεκλογικές τους υποσχέσεις, αλλά και τα
αποτελέσματα των διαδοχικών περιόδων διακυβέρνησης.
Σ’ αυτό το ορθολογικό πλαίσιο, με βάση
το σχέδιο και τις προσδοκίες για το μέλλον αλλά και τα μετρήσιμα πλέον
αποτελέσματα, η ΝΔ είναι σαφώς σε πλεονεκτική θέση.
Συγκεκριμένα:
1ον.
Η οικονομία επέστρεψε στην ύφεση, μετά την ανάκαμψη του 2014.
Το 2014 υπήρξε μεγέθυνση/ανάπτυξη της
οικονομίας στο επίπεδο του 0,8%.
Για το 2015, οι αρχικές εκτιμήσεις προέβλεπαν
ανάπτυξη 2,9% (προβλέψεις Νοεμβρίου 2014), στη συνέχεια αναθεωρήθηκαν στο 2,5%
(προβλέψεις Φεβρουαρίου 2015), αργότερα διαμορφώθηκαν στο 0,5% (προβλέψεις
Μαΐου 2015).
Η τελευταία Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής
προβλέπει ύφεση -2% έως - 4%.
Δηλαδή, μέσα στους 6 μήνες, η εκτίμηση για το
ρυθμό μεγέθυνσης της Ελληνικής οικονομίας έχει πλήρως ανατραπεί από το +2,5%
(ισχυρή ανάπτυξη) στο -2% έως -4% (βαθιά ύφεση).
Αυτό μεταφράζεται σε απώλεια εθνικού
εισοδήματος άνω των 11 δισ. ευρώ
μόνο για το 2015.
Η οικονομία, μάλιστα, της χώρας προβλέπεται
να παραμείνει σε ύφεση και το 2016.
Διάγραμμα
1 – Ρυθμός μεταβολής ΑΕΠ
2ον.
Η ανεργία αυξάνεται και πάλι, μετά τη μικρή μείωσή της το 2014.
Το 2014, η ανεργία, διαμορφώθηκε στο 26,6%,
από 27,3% το 2013 (στο 44,3% για άτομα ηλικίας 15-29 ετών, από 49,5% το 2013).
Για το 2015, το Μάιο, οι εκτιμήσεις της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι οποίες ήταν σταθερές από το Νοέμβριο του 2014 μέχρι το
Φεβρουάριο του 2015, αναθεωρήθηκαν προς το δυσμενέστερο.
Ενώ, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, για το 1ο
τρίμηνο του 2015, η ανεργία έχει αρχίσει ήδη να αυξάνεται.
Διάγραμμα
2 – Ποσοστό ανεργίας και αριθμός ανέργων σε τριμηνιαία βάση
Παράλληλα, η πρόσφατη δημοσιοποίηση των
στοιχείων του συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» επιβεβαιώνει τη σημαντική μείωση της μισθωτής
απασχόλησης, μέσα στην «καρδιά» του καλοκαιριού.
Πιο συγκεκριμένα, τον Ιούλιο, παρατηρείται η
μεγαλύτερη μείωση στο ισοζύγιο των ροών μισθωτής απασχόλησης, καθώς χάθηκαν 16.658 θέσεις απασχόλησης ενώ,
συγκριτικά με πέρυσι, χάθηκαν 29.933
θέσεις. Πρόκειται για τη χειρότερη επίδοση των τελευταίων 15 ετών.
Στα δυσμενή αυτά ποσοτικά στοιχεία έρχονται
να προστεθούν και τα αρνητικά ποιοτικά χαρακτηριστικά αφού, από το σύνολο των
προσλήψεων, μόνο το 16,07% αφορά
προσλήψεις πλήρους απασχόλησης, ενώ το υπόλοιπο αφορά εκ περιτροπής και μερική
απασχόληση (πέρυσι την ίδια περίοδο το ποσοστό πλήρους απασχόλησης ανερχόταν σε
48,22%).
Η αρνητική αυτή εξέλιξη στους ποσοτικούς και
ποιοτικούς δείκτες του συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ», αποτελεί ισχυρή ένδειξη ότι και για
τους επόμενους μήνες, το ισοζύγιο των ροών μισθωτής απασχόλησης αναμένεται να
επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο, επηρεάζοντας αρνητικά την ανεργία.
Επίσης, για πέμπτο συνεχή μήνα, τον Αύγουστο,
τα επίπεδα απασχόλησης μειώθηκαν στον μεταποιητικό τομέα. Σύμφωνα με τα
στοιχεία της έρευνας της Markit, ο ρυθμός μείωσης των θέσεων εργασίας ήταν
ηπιότερος σε σχέση με τον Ιούλιο, ωστόσο ήταν ο δεύτερος υψηλότερος που έχει
καταγραφεί στην ιστορία της έρευνας.
Διάγραμμα
3 – Στοιχεία συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ»
3ον.
Ο δείκτης οικονομικού κλίματος έχει «κατρακυλήσει» σε εξαιρετικά χαμηλά
επίπεδα.
Διαμορφώνεται στο χαμηλότερο επίπεδο από το
2009, ενώ διευρύνεται σταθερά και η απόκλισή του από τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο, ο
οποίος καταγράφει το υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας τετραετίας.
Σημειώνεται δε ότι η απόκλιση αγγίζει πλέον
τις 30 μονάδες, η οποία είναι η μεγαλύτερη από τότε που παρακολουθείται
στατιστικά ο εν λόγω δείκτης (1985).
Η αρνητική εξέλιξη είναι αποτέλεσμα της έντονης επιδείνωσης των επιχειρηματικών προσδοκιών
σε όλους τους τομείς, αλλά και της συνεχούς σημαντικής υποχώρησης της
καταναλωτικής εμπιστοσύνης.
Πρόκειται ουσιαστικά για το αποτέλεσμα της κακής διαπραγματευτικής
τακτικής του 1ου εξαμήνου του έτους, του προσχηματικού δημοψηφίσματος
του Ιουλίου και των δυσμενών και ακραίων συνεπειών του, καθώς και της
διευρυμένης και παρατεταμένης πολιτικής αβεβαιότητας.
Διάγραμμα 4 – Δείκτης
oικονομικού κλίματος
4ον.
Έχουν επιβληθεί κεφαλαιακοί περιορισμοί και η χώρα τελούσε, για κάποιο
διάστημα, σε τραπεζική αργία.
Ως αποτέλεσμα, ενδεικτικά, η παραγωγή του
μεταποιητικού τομέα εξακολούθησε να υποχωρεί τον Αύγουστο, λόγω της πρωτοφανούς
υποχώρησης των νέων παραγγελιών και των δυσκολιών αγοράς πρώτων υλών,
επεκτείνοντας με αυτόν τον τρόπο την τάση συνεχούς μείωσης της παραγωγής τους
τελευταίους 8 μήνες.
Ο εποχικά προσαρμοσμένος δείκτης υπευθύνων
προμηθειών (Purchasing Managers’ Index–PMI), που αποτυπώνει τη γενική εικόνα
των επιχειρησιακών συνθηκών, σύμφωνα με τα στοιχεία της Markit, έκλεισε στις 39,1 μονάδες τον Αύγουστο, σημαντικά
ασθενέστερος από το σημείο μηδενικής μεταβολής των 50 μονάδων, συνιστώντας ένα
από τα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί σε όλη την ιστορία της έρευνας (είχε
«βουτήξει» ακόμη και στο 30,2 τον Ιούλιο).
Διάγραμμα
5 - Δείκτης υπευθύνων προμηθειών (PMI)
5ον.
Ο κύκλος εργασιών στη βιομηχανία συρρικνώνεται.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, τον Ιούνιο του 2015, ο
γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στη βιομηχανία, για το σύνολο της εγχώριας και
εξωτερικής αγοράς, παρουσίασε μείωση
κατά 13,4% σε σχέση με τον Ιούνιο
του 2014, έναντι αύξησης κατά 11,0% που σημειώθηκε κατά την
αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2014 προς το 2013.
Ενώ, αναμένεται συνέχιση της πτωτικής τάσης,
και λόγω εποχικότητας, και για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.
Διάγραμμα
6 – Γενικός δείκτης κύκλου εργασιών στη βιομηχανία
(σύνολο
εγχώριας και εξωτερικής αγοράς, ποσοστιαία μεταβολή σε σχέση με τον αντίστοιχο
μήνα του προηγούμενου έτους)
6ον. Το διαφορικό επιτόκιο (spread) των
Ελληνικών ομολόγων εκτινάχθηκε και παραμένει σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, σε μία
περίοδο που άλλες χώρες της Ευρωζώνης απολαμβάνουν ιστορικά χαμηλά επιτόκια.
Την τελευταία περίοδο, η ψήφιση και η
υπογραφή του 3ου Μνημονίου και η προοπτική αποφυγής του ενδεχομένου
εξόδου της Ελλάδας από την Ευρωζώνη και της άτακτης χρεοκοπίας συνετέλεσαν στην
αποκλιμάκωση του επιτοκίου.
Ωστόσο,
τώρα, είναι σαφές ότι η πομπώδης πρόβλεψη της παραιτηθείσας Κυβέρνησης
ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, πως «οι αγορές θα χορεύουν σύμφωνα με τις επιθυμίες της»,
διαψεύστηκε.
Διάγραμμα
7 – Εξέλιξη διαφορικού επιτοκίου 10ετούς ΟΕΔ
7ον. Το κόστος δανεισμού του Δημοσίου αυξήθηκε
και διατηρείται σε υψηλά επίπεδα.
Ενδεικτικά, η τελευταία έκδοση εντόκων
γραμματίων 26 εβδομάδων, στις 2 Σεπτεμβρίου 2015, πραγματοποιήθηκε με επιτόκιο 2,97%, όταν η αντίστοιχη, στις 7
Ιανουαρίου 2015, είχε γίνει με επιτόκιο 2,30%.
Διάγραμμα
8 – Εξέλιξη επιτοκίου ΕΓΕΔ 3μηνης και 6μηνης διάρκειας
Αποτέλεσμα αυτής της εξέλιξης είναι, στο επτάμηνο
του 2015, οι τόκοι που καλείται να πληρώσει το Δημόσιο να αυξηθούν κατά 536 εκατ. ευρώ ή κατά 13,4% έναντι των τόκων του αντίστοιχου
επταμήνου του 2014.
Αυτό
το επιπλέον κόστος βαραίνει τους Έλληνες
φορολογούμενους.
8ον.
Το Χρηματιστήριο καταγράφει σημαντικές απώλειες.
Επενδυτές εγκατέλειψαν ή «πάγωσαν» τα
επενδυτικά τους σχέδια στη χώρα μας.
Ενδεικτικά, ο Γενικός Δείκτης του Χρηματιστηρίου διαμορφώθηκε στις 635,31
μονάδες
στις 21.08.2015, από 840,44 μονάδες στις 23.01.2015.
Δηλαδή, παρατηρείται μία πτώση
της τάξης του 25%.
Ενώ, η αξία των τραπεζικών μετοχών, τους
τελευταίους 7 μήνες, ιδιαίτερα μάλιστα μετά την επαναλειτουργία του
Χρηματιστηρίου, έχει καταρρεύσει (η κεφαλαιοποίηση των τεσσάρων συστημικών
τραπεζών μειώθηκε κατά 7,5 δισ. ευρώ
μετά την επαναλειτουργία του Χρηματιστηρίου).
Με αποτέλεσμα, η αξία των μετοχών που κατέχει
το Ελληνικό Δημόσιο να διαμορφώνεται στις αρχές Αυγούστου 2015 περίπου στα 3 δισ. ευρώ, από 15 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014 (μειωμένες δηλαδή κατά 12 δισ. ευρώ ή κατά 80%).
Πρόκειται
για δυσμενή εξέλιξη με τεράστιο κόστος για τους φορολογούμενους, δεδομένου ότι
οι μετοχές του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) στις συστημικές
τράπεζες αποτελούν περιουσιακό στοιχείο του Ελληνικού Δημοσίου, του οποίου η
δυνητικά αυξημένη αξία μεταπώλησης θα μπορούσε να συντελέσει στην ουσιαστική
αποκλιμάκωση του δημοσίου χρέους.
Διάγραμμα 9 – Γενικός
Δείκτης Χρηματιστηρίου Αθηνών
Διάγραμμα 10 – Αποτίμηση
συμμετοχής ΤΧΣ στις συστημικές τράπεζες (δισ. ευρώ)
9ον.
Η δημόσια οικονομία έχει αποσταθεροποιηθεί.
Η χώρα έχει επιστρέψει στα πρωτογενή
ελλείμματα, μετά από 2 χρόνια πρωτογενών πλεονασμάτων.
Σύμφωνα με το 3ο Μνημόνιο, η
Ελλάδα, χωρίς πρόσθετα μέτρα, θα είχε πρωτογενές έλλειμμα 1,5% του ΑΕΠ το 2015, όσο και το 2012.
Υπενθυμίζεται
ότι, πέρυσι το Νοέμβριο, οι «Θεσμοί» προέβλεπαν για φέτος, χωρίς τη λήψη
οποιουδήποτε πρόσθετου μέτρου, πρωτογενές πλεόνασμα κοντά στο 2% του
ΑΕΠ.
Σήμερα,
για την επίτευξη του στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 0,25% του ΑΕΠ το
2015, η 7μηνη διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ κατέστησε αναγκαία πρόσθετα, δυσβάστακτα
μέτρα, ύψους περίπου 5 δισ. ευρώ μόνο για το 2015 και συνολικά 13 δισ. ευρώ για
την τριετία 2015-2018.
Διάγραμμα
11 – Πρωτογενές αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης
(%
του ΑΕΠ, μεθοδολογία Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής)
Τα
φορολογικά έσοδα παρουσιάζουν μεγάλη και διευρυνόμενη υστέρηση έναντι του
στόχου, η οποία ήδη, κατά το επτάμηνο του 2015, διαμορφώθηκε στα 3,5 δισ. ευρώ
έναντι του στόχου.
Ενώ, και οι Οργανισμοί Κοινωνικής Ασφάλισης
εμφανίζουν, από τον Μάρτιο, πρωτογενή ελλείμματα, τα οποία και διευρύνονται,
υπερβαίνοντας το 1 δισ. ευρώ το 1ο
εξάμηνο του 2015.
Διάγραμμα 12 – Εξέλιξη
φορολογικών εσόδων Κρατικού Προϋπολογισμού 2015 (εκατ. ευρώ)
10ον.
Η «εσωτερική στάση πληρωμών» είναι πρωτόγνωρη και έχει οδηγήσει σε «παράλυση»
και «ασφυξία» την οικονομία.
Το επτάμηνο του 2015, αγγίζει τα 4,5 δισ. ευρώ, τόσο από τον Τακτικό
Προϋπολογισμό όσο και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Ειδικότερα, οι πρωτογενείς δαπάνες είναι
χαμηλότερες κατά περίπου 3 δισ. ευρώ
έναντι του στόχου.
Ενώ, οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων
Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν μόλις στα 1,2
δισ. ευρώ, έναντι στόχου για 2,6
δισ. ευρώ, δηλαδή είναι μειωμένες κατά περίπου 53%!
Διάγραμμα
13 – Εξέλιξη δαπανών Κρατικού Προϋπολογισμού 2015 (εκατ. ευρώ)
Αυτή
η υποεκτέλεση του Προϋπολογισμού, αποτυπώνεται και στη διόγκωση των
ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα.
Οφειλές οι οποίες ανήλθαν στα 4,6 δισ. ευρώ τον Ιούνιο του 2015,
αυξημένες κατά 52% από το Δεκέμβριο του 2014.
Υπενθυμίζεται, ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές ήταν περίπου 9 δισ. ευρώ στο τέλος του 2012 και διαμορφώθηκαν στα 3 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014, μειωμένες κατά 70% τη διετία 2013-2014, ενισχύοντας, ουσιαστικά, τη ρευστότητα στην
οικονομία.
Διάγραμμα 14 – Εξέλιξη
ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων Δημοσίου (εκατ. ευρώ)
11ον.
Η παραιτηθείσα Κυβέρνηση προέβη σε εσωτερικό αναγκαστικό δανεισμό,
«σκουπίζοντας» και τα ταμειακά διαθέσιμα των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Στο τέλος Ιουνίου 2015, όταν εξαγγέλθηκε το
δημοψήφισμα, τα ταμειακά διαθέσιμα του Ελληνικού Δημοσίου ανέρχονταν μόνο σε 77 εκατ. ευρώ, από 2,6 δισ. ευρώ στο τέλος του 2014.
Ενώ,
την ίδια περίοδο, το Ελληνικό Δημόσιο είχε δανειστεί από τους φορείς, μέσω της
σύναψης repos, 10,5 δισ. ευρώ.
Διάγραμμα
15 – Ταμειακά διαθέσιμα Ελληνικού Δημοσίου (εκατ. ευρώ)
Διάγραμμα
16 – Καταθέσεις Γενικής Κυβέρνησης (εκατ. ευρώ)
Διάγραμμα
17 – Εξέλιξη καταθέσεων Γενικής Κυβέρνησης και ύψους repos (εκατ. ευρώ)
12ον.
Το τραπεζικό σύστημα, μετά τη σταθεροποίηση που επετεύχθη το 2014, έχει
εισέλθει σε νέες, μεγάλες περιπέτειες και είναι αντιμέτωπο με τεράστιους
κινδύνους.
Κίνδυνοι που διογκώθηκαν
μετά την πρόσφατη τραπεζική αργία και τους κεφαλαιακούς περιορισμούς.
Και αυτό γιατί, μεταξύ
άλλων:
§ Οι
καταθέσεις νοικοκυριών και επιχειρήσεων, από το Δεκέμβριο του 2014 μέχρι τον
Ιούλιο του 2015, μειώθηκαν κατά περίπου 40
δισ. ευρώ ή 25% του συνόλου τους.
§ Η
ποιότητα του ενεργητικού των τραπεζών επιδεινώθηκε, καθώς αυξήθηκαν ραγδαία τα
μη εξυπηρετούμενα δάνεια, εξαιτίας τόσο της μεγάλης - εφέτος - επιβράδυνσης του
ρυθμού οικονομικής μεγέθυνσης και της επιστροφής στην ύφεση, όσο και της
κουλτούρας μη-πληρωμών που καλλιεργούσε επί μακρόν η παραιτηθείσα Κυβέρνηση
ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ όταν ήταν στην Αντιπολίτευση.
§ Οι
διεθνείς αγορές έκλεισαν, ενώ, επί της ουσίας, δεν γίνονταν πράξεις στη
διατραπεζική αγορά με ξένους αντισυμβαλλόμενους ούτε έναντι ενεχύρου.
Σημειωτέον ότι οι αγορές έκλεισαν σε μια
ιδιαίτερα ευνοϊκή περίοδο διεθνώς, με το κόστος χρήματος να βρίσκεται στο
χαμηλότερο επίπεδο εδώ και δεκαετίες.
Όλα
αυτά, που οφείλονται σε πράξεις και παραλείψεις της παραιτηθείσας Κυβέρνησης
ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ, επηρέασαν αρνητικά, το επτάμηνο του 2015, τόσο τη ρευστότητα όσο
και τη φερεγγυότητα του τραπεζικού συστήματος.
Το αποτέλεσμα είναι, σήμερα,
η χρηματοδότηση των τραπεζών να γίνεται, κυρίως, μέσω του Ευρωσυστήματος.
Έτσι, η χρηματοδότηση μέσω
του ELA διαμορφώνεται πλέον σήμερα περίπου στα 86 δισ. ευρώ, από μηδέν στο τέλος του 2014.
Ενώ, η συνολική
χρηματοδότηση μέσω του Ευρωσυστήματος διαμορφώνεται περίπου στα 126 δισ. ευρώ, υπερβαίνοντας, για πρώτη
φορά, το ύψος των καταθέσεων νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
Παράλληλα, καθίσταται
αναγκαία και μία νέα, μεγάλη, ανακεφαλαιοποίηση των πιστωτικών ιδρυμάτων,
συμπεριλαμβανομένων των μη συστημικών και συνεταιριστικών τραπεζών, μέχρι του
ύψους των 25 δισ. ευρώ.
Ανάγκες που προέκυψαν, στο
σύνολό τους, το 1ο εξάμηνο του 2015.
Και οι οποίες είναι
τεράστιες, λαμβάνοντας υπόψη ότι διαμορφώνονται περίπου στο ύψος των ιδίων
κεφαλαίων των τραπεζών.
Δημιουργώντας νέο κόστος για
τους φορολογούμενους.
Διάγραμμα
18 – Καταθέσεις επιχειρήσεων και νοικοκυριών (κάτοικοι εσωτερικού, εκατ. ευρώ)
Διάγραμμα
19 – Χρηματοδότηση τραπεζών από την ΕΚΤ και εξέλιξη καταθέσεων (δισ. ευρώ)
13ον.
Οι χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας έχουν διογκωθεί και η βιωσιμότητα του
δημοσίου χρέους έχει επιδεινωθεί δραματικά.
Οι
ανάγκες αυτές προέκυψαν, κυρίως, εντός του επταμήνου του 2015, με αποτέλεσμα να
καταστεί αναγκαία η σύναψη ενός νέου, μεγάλου, δανείου, ύψους 86 δισ. ευρώ, το
οποίο συνοδεύεται από το 3ο Μνημόνιο.
Η
αναγκαιότητα νέου δανεισμού, όπως επιβεβαιώνουν και οι εκθέσεις των «Θεσμών»,
οφείλεται:
§ Στο
γεγονός ότι η δημόσια οικονομία επέστρεψε στα πρωτογενή ελλείμματα, κάτι το
οποίο παρουσιάζεται ως «επίτευγμα», αλλά στην πραγματικότητα δημιουργεί
μεγαλύτερες δανειακές ανάγκες για τα επόμενα χρόνια και αποδυναμώνει την
προοπτική βιωσιμότητας του χρέους. Επιβάρυνση;
Περίπου 8 δισ. ευρώ μόνο για το 2015.
§ Στην
επιστροφή της οικονομίας στην ύφεση. Επιβάρυνση;
Περίπου 11 δισ. ευρώ μόνο για το 2015.
§ Στην
απροθυμία και αβελτηρία της Κυβέρνησης να προχωρήσει στην υλοποίηση
διαρθρωτικών αλλαγών και αποκρατικοποιήσεων. Επιβάρυνση; Περίπου 10 δισ. ευρώ για την επόμενη τριετία.
§ Στην
αύξηση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα, μέσα
στο 2015, με αποτέλεσμα η μερική μόνο αποπληρωμή τους να απαιτεί νέο δανεισμό. Επιβάρυνση; Περίπου 5 δισ. ευρώ μόνο για το
2015.
§ Στο
«σκούπισμα» των ταμειακών διαθεσίμων των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, με αποτέλεσμα,
για να αποκατασταθεί ένα μέρος των αποθεματικών και για να επιστραφεί ένα μέρος
των ταμειακών διαθεσίμων των ασφαλιστικών ταμείων, των ΟΤΑ και των ΔΕΚΟ, να
απαιτείται επιπλέον δανεισμός. Επιβάρυνση;
Περίπου 7 δισ. ευρώ για την επόμενη τριετία.
§ Στην
ανάγκη νέας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών λόγω της αδράνειας της παρατηθείσας
Κυβέρνησης, που είχε ως αποτέλεσμα την επιδείνωση του οικονομικού κλίματος, την
επιστροφή στην ύφεση, το κλείσιμο των τραπεζών, τους κεφαλαιακούς περιορισμούς.
Επιβάρυνση; Μέχρι 25 δισ. ευρώ.
Αξίζει
να σημειωθεί ότι όλες αυτές οι ανάγκες, προέκυψαν επί των ημερών της
παρατηθείσας Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ».