Κυριακή 26 Αυγούστου 2012

Ο Δήμος Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης τιμά το πρώτο θύμα της Ελληνικής Αεροπορίας, τον Αλέξανδρο Καραμανλάκη

karamanlakis.2012Ο Δήμος Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης τιμώντας την μνήμη του πρωτοπόρου αεροπόρου Αλέξανδρου Καραμανλάκη, ο οποίος έχασε τη ζωή του σε ατύχημα με το αεροσκάφος του στην περιοχή της Λυγιάς στις 29 Αυγούστου 1912, ετέλεσε σήμερα στις 10:30 π.μ.  Επιμνημόσυνη δέηση στο μνημείο του Αλέξανδρου Καραμανλάκη στην κεντρική πλατεία της Τοπικής Κοινότητας Στομίου παρουσία των αρχών και πλήθους κόσμου.
Παράλληλα στο Ισόγειο του ΠΑ.ΠΟ.ΚΕ.ΔΕ. στο Δερβένι λειτουργεί από τις 19 Αυγούστου  έως στις 1 Σεπτεμβρίου, Έκθεση Φωτογραφίας & Προβολή Ταινίας, που παραχωρήθηκαν ευγενικά από το Γ.Ε.Α., με θέμα την ιστορική διαδρομή της Αεροπορίας από την εποχή των πρωτοπόρων έως σήμερα.

ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ Ο ΚΑΡΑΜΑΝΛΑΚΗΣ
O Αλέξανδρος Καραμανλάκης γεννήθηκε στο Ρίο Αχαΐας. Δημοσιογράφος στο επάγγελμα, υπήρξε παράλληλα θερμός οπαδός της Αεροπορικής Ιδέας και σπούδασε με δικά του έξοδα τηn αεροπλοΐα στο Παρίσι το 1911. Πτυχιούχος αεροπόρος επέστρεψε στην Ελλάδα το Μάρτιο του 1912 φέρνοντας μαζί του ιδιόκτητο αεροπλάνο τύπου Bleriot 50HP. Το καλοκαίρι του ίδιου χρόνου πραγματοποίησε πολλές πτήσεις πετυχαίνοντας επιδόσεις ασυνήθιστες για τις τότε δυνατότητες του αεροπλάνου.
Ο Έλληνας Ίκαρος, ένας από τους πρώτους που διέσχισε τα παρθένα ύψη των ελληνικών αιθέρων: Στις 16 Αυγούστου 1912, ο Αλέξανδρος Καραμανλάκης, με ένα δικό του αεροπλάνο τύπου Bleriot XXI, κατέρριψε το προηγούμενο, δικό του, ρεκόρ ύψους των 2.140 μέτρων – 17 Ιουλίου 1912. Nωρίτερα, στις 26 Μαρτίου 1912, είχε μια αποτυχημένη προσπάθεια. Κατά την ανάβαση χρειάστηκε ακριβώς κάτι λιγότερο από μία ώρα. Η διαδικασία καθόδου διήρκησε 11 λεπτά, αναφέρει το βρετανικό περιοδικό Flight, με ανταπόκριση 14 Σεπτεμβρίου 1912. Το νέο ρεκόρ που πέτυχε εκείνη την αυγουστιάτικη μέρα, ήταν στα 3.050 μέτρα.
Στις 29 Αυγούστου του 1912, επιχειρώντας για δεύτερη φορά να πραγματοποιήσει την αρχική του φιλοδοξία να πετάξει με το αεροπλάνο του προς την ιδιαίτερη πατρίδα του, το Ρίο, (η πρώτη την 26η Μαρτίου του ίδιου έτους με αντίστροφο δρομολόγιο είχε αποτύχει) και ενώ βρισκόταν πάνω απ' τον Κορινθιακό Κόλπο, λόγω σφοδρού ανέμου παρασύρθηκε το αεροπλάνο του και κατέπεσε διακόσια μέτρα από τις ακτές του χωριού Λυγία, και τραυματίστηκε σοβαρά. Πρσπάθησε να κολυμπήσει προς την ακτή, αλλά δεν τα κατάφερε και πνίγηκε.
Ο Καραμανλάκης ήταν ο δεύτερος, μετά τον Εμμανουήλ Αργυρόπουλο, Έλληνας ιδιώτης αεροπόρος, που πέταξε με ιδιόκτητο αεροπλάνο στην Ελλάδα και το πρώτο θύμα της Ελληνικής Αεροπορίας.
Ο Βασίλης Ζαμπίκος, Σμήναρχoς ε.α., σε ένα αφιέρωμα στο περιοδικό Πτήση & Διάστημα, αναφέρει ότι την κηδεία του παρακολούθησε πλήθος κόσμου, καθώς και το Υπουργικό Συμβούλιο με επικεφαλής τον πρωθυπουργό Ελευθέριο Βενιζέλο, ο οποίος μετά την απότιση φόρου τιμής, δήλωσε επιγραμματικά: «Βεβαίως λυπηρός ο θάνατος, αλλά είμαι βέβαιος ότι δεν θα σταματήσει την ευγενικήν ορμήν. Θα σταθώμεν προς στιγμήν, να χαιρετίσωμεν τον θανόντα και θα προχωρήσωμεν προς τα εμπρός, μετά θάρρους, αποβλέποντες εις το μέλλον».
Με την απώλειά του καταγράφηκε ο πρώτος Έλληνας αεροπόρος που ακολούθησε την τύχη του Ικάρου και ο 193ος νεκρός της παγκόσμιας προσπάθειας κατάκτησης των αιθέρων. Οι συγγραφείς εξύμνησαν τον ήρωα αεροπόρον, με πολύστηλα άρθρα στον ημερήσιο Τύπο, τονίζοντας τα εξής: «H αρχαία Ελλάς έδωσε τον Ίκαρον, θυσία της Αεροπορικής Ιδέας, η νεοτέρα δίδει τον Καραμανλάκην».