Με αφορμή την τροπολογία που κατέθεσε το Υπουργείο Μεταφορών στη Βουλή, με την οποία περικόπτεται κατά ενάμιση έτος η μεταβατική περίοδος και επισπεύδεται η απελευθέρωση του κλάδου των φορτηγών και των βυτιοφόρων δημόσιας χρήσης, ο Βουλευτής Κορινθίας κ. Κώστας Κόλλιας έκανε τις ακόλουθες δηλώσεις:
«Τον Σεπτέμβριο είχα επισημάνει ότι οι Υπουργοί Μεταφορών και Οικονομικών, επικαλούμενοι πιέσεις της Τρόικας, θα ακύρωναν τον νόμο που είχε ψηφίσει η Κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ το 2009 για την απελευθέρωση του κλάδου των φορτηγών, ο οποίος προέβλεπε πενταετή μεταβατική περίοδο, προκειμένου ο μηδενισμός της άυλης αξίας των αδειών να γίνει σταδιακά. Με αυτήν τη ρύθμιση είχε συμφωνήσει και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ωστόσο τα δεδομένα άλλαξαν, όταν άρχισαν να αποκαλύπτονται οι αστοχίες της Κυβέρνηση και η υστέρηση στους δημοσιονομικούς στόχους.
Είναι βέβαια γεγονός ότι, από τη στιγμή που ψηφίστηκε ο νόμος το 2009, η εμπορευσιμότητα και, ως εκ τούτου, η αξία των αδειών έχει μηδενιστεί και μάλιστα σε μία περίοδο που, λόγω της γενικευμένης ύφεσης, το μεταφορικό έργο έχει μειωθεί κατά 50%. Όπως είναι επίσης γεγονός ότι ήδη μεταφορικές εταιρείες με έδρα άλλες Βαλκανικές χώρες λυμαίνονται τις μεταφορές, ιδιαίτερα σε νησιωτικές και ακριτικές περιοχές. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους των αυτοκινητιστών, όλα αυτά έχουν οδηγήσει το τελευταίο διάστημα στην κατάθεση 1.000 πινακίδων φορτηγών οχημάτων, επειδή οι ιδιοκτήτες δεν μπορούν πλέον να τα συντηρούν.
Παρόλα αυτά, η μέριμνα για την πενταετή μεταβατική περίοδο είχε νόημα ιδιαίτερα για νέους τους ιδιοκτήτες και για όσους είναι χρεωμένοι με δάνεια. Τώρα ο νέος Υπουργός Μεταφορών κατέθεσε εσπευσμένα τροπολογία, η οποία ακυρώνει ουσιαστικά τον νόμο Ρέππα και περικόπτει κατά ενάμιση χρόνο τη μεταβατική περίοδο. Σύμφωνα με τον νόμο Ρέππα, για μια άδεια φορτηγού για παράδειγμα 20 τόνων, η εισφορά καθοριζόταν στις 41.000 ευρώ. Αυτό το ποσό θα μειωνόταν κατά 30% από 1/1/2011, κατά 35% από 1/1/2012 και κατά 35% στις 30/6/2013 – οπότε και το αντίτιμο θα μηδενιζόταν. Τώρα, το αντίτιμο μηδενίζεται ενάμιση χρόνο νωρίτερα από το προβλεπόμενο.
Βεβαίως εκκρεμεί ακόμα ο καθορισμός του ποσού το οποίο θα πρέπει να καταβάλουν οι νέοι ιδιοκτήτες – δηλαδή οι μεταφορικές εταιρείες – προκειμένου να αγοράσουν νέα άδεια από το κράτος. Και αναρωτιέμαι εάν πρόκειται για προμελετημένο αιφνιδιασμό εκ μέρους του Υπουργείου, ο οποίος θα μηδενίσει ολοκληρωτικά την αξία των αδειών στη δευτερογενή αγορά, θα σταματήσει τις αγοραπωλησίες δηλαδή μεταξύ ιδιοκτητών και στη συνέχεια θα καθορίσει και ένα αυθαίρετο ποσό για την απόκτηση άδειας από το κράτος, προκειμένου να μπουν και έσοδα στα κρατικά ταμεία.
Δεν συμμερίζομαι τον ζήλο του Υπουργού Μεταφορών να εφαρμόσει, κατά τα λεγόμενά του, τις επιταγές του Μνημονίου. Και θεωρώ ότι δεν είναι ο ρόλος μιας μεταβατικής Κυβέρνησης να αναιρεί νόμους, να δημιουργεί ρήγματα στη συνέχεια του κράτους και να καλλιεργεί αίσθημα ανασφάλειας. Είναι σαφές ότι ο νόμος Ρέππα έγινε εν γνώσει της Τρόικας και, όπως προανέφερα, με την έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Εάν άλλες πολιτικές έπεσαν έξω, οι ιδιοκτήτες δεν φταίνε σε τίποτα να πληρώσουν τα σπασμένα. Με την απελευθέρωση έχουν ήδη πληρώσει και με το παραπάνω το κόστος που τους αναλογεί. Είναι δεδομένο ότι οι αυτοκινητιστές αιφνιδιάστηκαν, καθώς είχαν συμφωνήσει και ήταν πρόθυμοι να διαπραγματευθούν μία ενδιάμεση λύση με το Υπουργείο. Ελπίζω ο κύριος Υπουργός να αναθεωρήσει την απόφασή του, να αποσύρει την τροπολογία και να έρθει στο τραπέζι του διαλόγου, ώστε το άνοιγμα του κλάδου να ολοκληρωθεί χωρίς να διαρραγεί η κοινωνική συνοχή.»