Τετάρτη 14 Μαρτίου 2012

Κώστας Κόλλιας: «Σε ΚΤΕΛ και Δήμους μεταθέτει την ευθύνη για τις σχολικές μεταφορές το Υπουργείο Εσωτερικών»

Με αφορμή τις απαντήσεις των Υπουργείων Εσωτερικών και Μεταφορών σε ερώτηση που είχε καταθέσει σχετικά με τις σχολικές μεταφορές, ο Βουλευτής Κορινθίας κ. Κώστας Κόλλιας έκανε τις ακόλουθες δηλώσεις:         
«Οι απαντήσεις των συναρμόδιων Υπουργείων και ιδιαίτερα του Υπουργείου Εσωτερικών, με καθιστούν ιδιαίτερα ανήσυχο για το μέλλον των σχολικών μεταφορών στην Κορινθία, όπως άλλωστε σε ολόκληρη την ελληνική περιφέρεια. Το Υπουργείο Εσωτερικών με ενημερώνει ότι με δύο αποφάσεις του 2011 και μία του 2012, πιστώθηκε στις Περιφέρειες ποσό 110 εκατομμυρίων ευρώ για να καλυφθούν οι οφειλές του κράτους προς τα ΚΤΕΛ από 1/1/2011 μέχρι και τον Ιούνιο του 2011.
Από σημαίνει ότι από την αρχή της τρέχουσας σχολικής χρονιάς, από τον Σεπτέμβριο μέχρι σήμερα, δηλαδή εδώ και έξι μήνες, τα λεωφορεία που καλύπτουν τα σχολικά δρομολόγια είναι απλήρωτα. Για να πληρωθούν θα πρέπει να εξευρεθούν επιπλέον χρήματα, διότι το κονδύλι του 2012 για τις σχολικές μεταφορές έχει ήδη δαπανηθεί στις μισές οφειλές του 2011. Oι λεωφορειούχοι ζητούν τουλάχιστον το 50% της οφειλής, ώστε να καλύψουν βασικά λειτουργικά έξοδα και να συνεχίσουν τα δρομολόγια.
Τα Υπουργεία μας έχουν συνηθίσει σε διχαστικά επιχειρήματα που φέρνουν σε σύγκρουση την κοινωνία. Το Υπουργείο Εσωτερικών ούτε λίγο ούτε πολύ υπονοεί ότι τα ΚΤΕΛ θα έπρεπε να είναι ευχαριστημένα που τους οφείλονται μόνον έξι μήνες. Επίσης πετάει το μπαλάκι στους Δήμους, λέγοντας ότι τους έχει δοθεί όλος ο απαραίτητος χρόνος για να προετοιμαστούν και να προετοιμάσουν τις σχολικές μεταφορές, τόσο σε διοικητικό, όσο και σε οικονομικό επίπεδο. Η πραγματικότητα είναι ότι τα μεν ΚΤΕΛ έχουν υπερχρεωθεί με δάνεια προκειμένου να καλύψουν τις λειτουργικές ανάγκες, οι δε Δήμοι επωμίζονται ευθύνες χωρίς να παίρνουν την αντίστοιχη χρηματοδότηση και υποστήριξη.
Οι λεωφορειούχοι ζητούν τα χρωστούμενα για να καλύψουν δαπάνες που έχουν ήδη πραγματοποιηθεί αφού το 80% των εξόδων τους είναι λειτουργικά και αυτή τη στιγμή καλύπτονται μέσω τραπεζικής δανειοδότησης. Γίνεται προσπάθεια από τα ΚΤΕΛ να μείνουν τα λεωφορεία στους δρόμους, σε μια περίοδο που τα έξοδα κίνησης έχουν διπλασιαστεί, όπως άλλωστε και τα δρομολόγια, καθώς μετά τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων οι ανάγκες μεταφοράς μαθητών πολλαπλασιάστηκαν. Θα ήθελα δε να επισημάνω ότι τα ΚΤΕΛ ούτως ή άλλως πληρώνονται από την πολιτεία μόνο για το 70% του κόστους κάθε δρομολογίου και όχι για το σύνολό του.
          Από την άλλη, τα Υπουργεία αυξάνουν τις απαιτήσεις τους, ζητώντας από τους άλλους, Δήμους, ΚΤΕΛ, πολίτες να εφαρμόσουν τις Κυβερνητικές αποφάσεις. Για παράδειγμα, το Υπουργείο Οικονομικών λέει ότι θα βελτιώσει τον τρόπο κοστολόγησης των δρομολογίων, πράγμα θετικό και δίκαιο. Πλην όμως, επειδή και πάλι οι Δήμοι και τα ΚΤΕΛ θα κληθούν να τα βρουν μεταξύ τους, θα πρέπει να έχουν εξασφαλιστεί τα κονδύλια από το κεντρικό κράτος.
Ομοίως και για την ασφάλεια των σχολικών μετακινήσεων. Συζητείται μία Υπουργική Απόφαση με νέες προδιαγραφές για τις ζώνες ασφαλείας. Προσωπικά έχω επανειλημμένα απαιτήσει και τη θεσμοθέτηση υποχρεωτικής παρουσίας συνοδού. Αυτά όλα είναι θαυμάσια, πλην όμως πρέπει να θεσμοθετηθούν και τα κονδύλια, ώστε και οι Δήμοι να μπορούν να πληρώσουν και τα ΚΤΕΛ να μπορέσουν να συμμορφωθούν στις νέες, κοστοβόρες απαιτήσεις. Σε κάθε περίπτωση, είναι η κεντρική εξουσία αυτή που πρέπει να αναλάβει την ευθύνη, να καλύψει τις οφειλές της και να διασφαλίσει ότι κάθε μαθητής θα πηγαίνει κάθε μέρα, με ασφάλεια και συνέπεια στο σχολείο του.»