Σε δύο βασικές αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο της διαθεσιμότητας – κινητικότητας προσανατολίζεται σύμφωνα με πληροφορίες της aftodioikisi.gr το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Πρόκειται για αλλαγές στις οποίες αναφέρθηκε πριν μερικές ημέρες στη Βουλή ο υπουργός Α. Μανιτάκης και περιγράφονται λεπτομερώς σε προτάσεις που έχει λάβει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου από ειδική ομάδα στελεχών του Δημοσίου που συστήθηκε στο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης, προκειμένου να παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες και τεχνογνωσία στο πλαίσιο της διοικητικής μεταρρύθμισης με προτεραιότητα την αναδιάρθρωση των διοικητικών υπηρεσιών και τη συναφή αξιολόγηση του προσωπικού της διοίκησης. Αφορούν δε:
1) Στο διαχωρισμό της διαθεσιμότητας από την κινητικότητα, με τον οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, συμφωνούν και οι Γάλλοι εμπειρογνώμονες της Task Force και στην εφαρμογή της κινητικότητας σε όλο το προσωπικό με μίνιμουμ χρόνο παραμονής στην ίδια θέση τα 5 χρόνια
2) Στην ένταξη στη διαθεσιμότητα ΜΟΝΟ των περίπου 55.000 υπαλλήλων ΙΔΑΧ (με έμφαση στους περίπου 35.000 Υ.Ε. και Δ.Ε., που έχουν μπει στο Δημόσιο χωρίς τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ.
Εξαιρέσεις με… αξιοκρατικά κριτήρια
Σύμφωνα με την εισήγηση των ελλήνων εμπειρογνωμόνων από τη διαθεσιμότητα πρέπει να εξαιρεθούν:
• Οι υπάλληλοι που διορίστηκαν με αξιοκρατικές διαδικασίες στο Δημόσιο, με διαγωνισμό ή με διαδικασία επιλογής σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια υπό τον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής ή με ειδικές διαδικασίες επιλογής που περιβάλλονται με αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας
• Οι περίπου 2.100 απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, καθώς το Δημόσιο έχει δαπανήσει περισσότερα από 35.000 κατ’ άτομο για την εκπαίδευση του και έχει επενδύσει στην τεχνογνωσία τους. Υπενθυμίζεται ότι, όπως είχε καταγγείλει στην aftodioikisi.gr ο πρόεδρός τους Τάσος Σαλτερής σήμερα βρίσκονται με το ένα πόδι εκτός Δημοσίου, καθώς τα κριτήρια για τις μετατάξεις -στην περίπτωση της αξιολόγησης ή της κατάργησης της οργανικής τους θέσης- αν και με πολλά προσόντα, τους βγάζουν σε διαθεσιμότητα και από εκεί τους στέλνουν στο… σπίτι τους.
• Το Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό που έχει προσληφθεί με αξιοκρατικές διαδικασίες υπό την επίβλεψη του ΑΣΕΠ για ειδικές θέσεις στο δημόσιο καθώς τα 500 στελέχη της κατηγορίας κατέχουν μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους.
Οι έλληνες εμπειρογνώμονες προτείνουν οι παραπάνω κατηγορίες υπαλλήλων σε περίπτωση συνολικής κατάργησης των θέσεων ενός φορέα, να έχουν τη δυνατότητα άμεσης μετάταξης ή μετακίνησης σε φορέα που οι ίδιοι θα επιλέγουν από λίστα φορέων που ζητούν προσωπικό.
Εξαιρέσεις με κοινωνικά κριτήρια
Παράλληλα στην εισήγηση προς τον Α. Μανιτάκη προβλέπονται εξαιρέσεις από τη διαθεσιμότητα κατηγοριών υπαλλήλων λόγω κοινωνικών κριτηρίων όπως:
α) ο εργαζόμενος του οποίου ο σύζυγος ή η σύζυγος έχει ενταχθεί σε προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα ή σε εργασιακή εφεδρεία,
β) εργαζόμενος του οποίου ο σύζυγος ή η σύζυγος ή τέκνο έχει αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 67%.
γ) εργαζόμενος που είναι ανάπηρος σε ποσοστό τουλάχιστον 67% ή πολύτεκνος
δ) εργαζόμενος που είναι προστάτης μονογονεϊκής οικογένειας.
Και μισθολογικά κίνητρα για την κινητικότητα
Στην εισήγηση των ελλήνων εμπειρογνωμόνων ζητείται να θεσπιστούν και μισθολογικά κίνητρα για την μετακίνηση των υπαλλήλων, πρόταση με την οποία έχουν συμφωνήσει, σύμφωνα με πληροφορίες και η Γάλλοι της Task Force. Άλλωστε, στη Γαλλία η μετακίνηση του προσωπικού δεν θεωρείται υποβάθμιση αλλά συνδυάζεται με την κατάληψη θέσης ευθύνης και, βεβαίως, και την ανάλογη μισθολογική αναβάθμιση.
Παράλληλα στην εισηγησή τους οι έλληνες ειδικοί ζητούν να θεσπιστούν αντικειμενικά κριτήρια για την καταγραφή των αναγκών των υπηρεσιών σε προσωπικό προκειμένου να αποδώσει η μετακίνηση του προσωπικού που θα πραγματοποιείται είτε εθελοντικά είτε υποχρεωτικά. Συγκεκριμένα προτείνουν τη θεσμοθέτηση δεσμευτικών ποσοτικών και ποιοτικών κριτηρίων με την εμπλοκή του ΑΣΕΠ για τον καθορισμό και την ιεράρχηση των φορέων, οι οποίοι επικαλούνται υπηρεσιακές ανάγκες. Τα κριτήρια αυτά μπορούν να σχετίζονται με συγκριτικά στοιχεία όπως: αριθμός υπαλλήλων ανά 1000 κατοίκους, αριθμός υπαλλήλων ανά εισερχόμενες υποθέσεις, αριθμός υπαλλήλων ανά διεκπεραιωθείσες υποθέσεις κλπ. Σε κάθε περίπτωση, ο φορέας που επικαλείται υπηρεσιακές ανάγκες πρέπει επιπρόσθετα να υποχρεούται σε σαφή και λεπτομερή προσδιορισμό των καθηκόντων των υπαλλήλων που ζητάει ανάλογα με την κατηγορία (ΠΕ-ΤΕ-ΔΕ-ΥΕ) που ανήκουν.
1) Στο διαχωρισμό της διαθεσιμότητας από την κινητικότητα, με τον οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, συμφωνούν και οι Γάλλοι εμπειρογνώμονες της Task Force και στην εφαρμογή της κινητικότητας σε όλο το προσωπικό με μίνιμουμ χρόνο παραμονής στην ίδια θέση τα 5 χρόνια
2) Στην ένταξη στη διαθεσιμότητα ΜΟΝΟ των περίπου 55.000 υπαλλήλων ΙΔΑΧ (με έμφαση στους περίπου 35.000 Υ.Ε. και Δ.Ε., που έχουν μπει στο Δημόσιο χωρίς τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ.
Εξαιρέσεις με… αξιοκρατικά κριτήρια
Σύμφωνα με την εισήγηση των ελλήνων εμπειρογνωμόνων από τη διαθεσιμότητα πρέπει να εξαιρεθούν:
• Οι υπάλληλοι που διορίστηκαν με αξιοκρατικές διαδικασίες στο Δημόσιο, με διαγωνισμό ή με διαδικασία επιλογής σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια υπό τον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής ή με ειδικές διαδικασίες επιλογής που περιβάλλονται με αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας
• Οι περίπου 2.100 απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, καθώς το Δημόσιο έχει δαπανήσει περισσότερα από 35.000 κατ’ άτομο για την εκπαίδευση του και έχει επενδύσει στην τεχνογνωσία τους. Υπενθυμίζεται ότι, όπως είχε καταγγείλει στην aftodioikisi.gr ο πρόεδρός τους Τάσος Σαλτερής σήμερα βρίσκονται με το ένα πόδι εκτός Δημοσίου, καθώς τα κριτήρια για τις μετατάξεις -στην περίπτωση της αξιολόγησης ή της κατάργησης της οργανικής τους θέσης- αν και με πολλά προσόντα, τους βγάζουν σε διαθεσιμότητα και από εκεί τους στέλνουν στο… σπίτι τους.
• Το Ειδικό Επιστημονικό Προσωπικό που έχει προσληφθεί με αξιοκρατικές διαδικασίες υπό την επίβλεψη του ΑΣΕΠ για ειδικές θέσεις στο δημόσιο καθώς τα 500 στελέχη της κατηγορίας κατέχουν μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους.
Οι έλληνες εμπειρογνώμονες προτείνουν οι παραπάνω κατηγορίες υπαλλήλων σε περίπτωση συνολικής κατάργησης των θέσεων ενός φορέα, να έχουν τη δυνατότητα άμεσης μετάταξης ή μετακίνησης σε φορέα που οι ίδιοι θα επιλέγουν από λίστα φορέων που ζητούν προσωπικό.
Εξαιρέσεις με κοινωνικά κριτήρια
Παράλληλα στην εισήγηση προς τον Α. Μανιτάκη προβλέπονται εξαιρέσεις από τη διαθεσιμότητα κατηγοριών υπαλλήλων λόγω κοινωνικών κριτηρίων όπως:
α) ο εργαζόμενος του οποίου ο σύζυγος ή η σύζυγος έχει ενταχθεί σε προσυνταξιοδοτική διαθεσιμότητα ή σε εργασιακή εφεδρεία,
β) εργαζόμενος του οποίου ο σύζυγος ή η σύζυγος ή τέκνο έχει αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 67%.
γ) εργαζόμενος που είναι ανάπηρος σε ποσοστό τουλάχιστον 67% ή πολύτεκνος
δ) εργαζόμενος που είναι προστάτης μονογονεϊκής οικογένειας.
Και μισθολογικά κίνητρα για την κινητικότητα
Στην εισήγηση των ελλήνων εμπειρογνωμόνων ζητείται να θεσπιστούν και μισθολογικά κίνητρα για την μετακίνηση των υπαλλήλων, πρόταση με την οποία έχουν συμφωνήσει, σύμφωνα με πληροφορίες και η Γάλλοι της Task Force. Άλλωστε, στη Γαλλία η μετακίνηση του προσωπικού δεν θεωρείται υποβάθμιση αλλά συνδυάζεται με την κατάληψη θέσης ευθύνης και, βεβαίως, και την ανάλογη μισθολογική αναβάθμιση.
Παράλληλα στην εισηγησή τους οι έλληνες ειδικοί ζητούν να θεσπιστούν αντικειμενικά κριτήρια για την καταγραφή των αναγκών των υπηρεσιών σε προσωπικό προκειμένου να αποδώσει η μετακίνηση του προσωπικού που θα πραγματοποιείται είτε εθελοντικά είτε υποχρεωτικά. Συγκεκριμένα προτείνουν τη θεσμοθέτηση δεσμευτικών ποσοτικών και ποιοτικών κριτηρίων με την εμπλοκή του ΑΣΕΠ για τον καθορισμό και την ιεράρχηση των φορέων, οι οποίοι επικαλούνται υπηρεσιακές ανάγκες. Τα κριτήρια αυτά μπορούν να σχετίζονται με συγκριτικά στοιχεία όπως: αριθμός υπαλλήλων ανά 1000 κατοίκους, αριθμός υπαλλήλων ανά εισερχόμενες υποθέσεις, αριθμός υπαλλήλων ανά διεκπεραιωθείσες υποθέσεις κλπ. Σε κάθε περίπτωση, ο φορέας που επικαλείται υπηρεσιακές ανάγκες πρέπει επιπρόσθετα να υποχρεούται σε σαφή και λεπτομερή προσδιορισμό των καθηκόντων των υπαλλήλων που ζητάει ανάλογα με την κατηγορία (ΠΕ-ΤΕ-ΔΕ-ΥΕ) που ανήκουν.