Σε Έκτακτη Κοινή Συνεδρίαση των Διοικητικών Συμβουλίων της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ) και της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), η οποία πραγματοποιήθηκε χθες Τετάρτη 1 Μαρτίου 2017, συζητήθηκε το θέμα που αφορά την αλλαγή του « Καλλικράτη», στο πλαίσιο της Μεταρρύθμισης στη Δημόσια Διοίκηση και Αυτοδιοίκηση και τη δημοσιοποίηση των προτάσεων της Επιτροπής που έχει συστήσει το Υπουργείο Εσωτερικών.
Τα Διοικητικά Συμβούλια των δύο Βαθμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης κατέληξαν στις παρακάτω θέσεις με κοινό ψήφισμα που καταρτίστηκε:
- Ζητούν από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών να καταθέσει άμεσα τις επίσημες Κυβερνητικές Προτάσεις για την Διοικητική Μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, λαμβάνοντας υπόψη τις επίσημες θέσεις των δύο βαθμών Αυτοδιοίκησης που εκφράζουν τις τοπικές κοινωνίες.
- Συστήνεται Κοινή Επιτροπή του Πρώτου και του Δεύτερου Βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης με αντικείμενο την επεξεργασία θέσεων για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
- Εξουσιοδότησαν τους δύο Προέδρους ΕΝΠΕ και ΚΕΔΕ για τη διεξαγωγή κοινού συνεδρίου με βασικό αντικείμενο την οριστικοποίηση των θέσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Εισήγηση Προέδρου ΕΝΠΕ Κ. Αγοραστού
«Οδηγούν σε απλή αλλαγή κι όχι στην αναγκαία μεταρρύθμιση που πρέπει να οδηγεί στην Αυτοδιοίκηση της παραγωγής και της δημιουργίας», σχολίασε για τις προτάσεις της Επιτροπής που έχει συστήσει το Υπουργείο Εσωτερικών, ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός και έκρινε αναγκαίο και χρήσιμο για τη χώρα και την κοινωνία «ο ρόλος της Περιφέρειας στη μετά Καλλικράτη εποχή να αναβαθμισθεί και να μετεξελιχθεί, τόσο θεσμικά, οργανωτικά και λειτουργικά, όσο και οικονομικά και αναπτυξιακά.
Στην πράξη, η μετεξέλιξη αυτή συνοψίζεται ως μετάβαση από την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση στην Περιφερειακή Διακυβέρνηση», επισήμανε ο κ. Κ. Αγοραστός και παρουσίασε έναν «Οδικό Χάρτη» με 4 βασικά βήματα που αφορούν:
-«Στη σχέση της Περιφέρειας με την Κεντρική Διοίκηση, η οποία βασίζεται στην παραδοχή ότι η περιφέρεια δεν είναι εργαλείο του κεντρικού κράτους.
Γι’ αυτό και πρέπει να έχει κανονιστική αυτονομία και κρατική εποπτεία που να μην εμποδίζει την ελεύθερη πρωτοβουλία και δράση της.
-Στη θεσμική συγκρότηση, την ορθολογική οργάνωση και τη λειτουργία της Περιφέρειας, με υποκατάσταση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, βασιζόμενη σε καλές πρακτικές άλλων χωρών και, αναλαμβάνοντας, τελικά, το ρόλο που της αναλογεί στην περιφερειακή διακυβέρνηση.
-Στην απόκτηση σταθερών και δυναμικών πηγών ίδιων εσόδων, που μπορούν να λειτουργήσουν και στις συνθήκες της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα.
-Στην αναπτυξιακή προοπτική που καλείται να συνοικοδομήσει και να υπηρετήσει προς όφελος περιφερειακής οικονομίας και των πολιτών, στηριζόμενη σε καινοτόμα χρηματοδοτικά εργαλεία και υποστηριζόμενη από εξειδικευμένο προσωπικό».
Ο κ. Κ. Αγοραστός έκρινε επίσης αναγκαίο να αποτυπωθεί ο ρόλος της αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού στο νέο καταστατικό χάρτη της χώρας.
Εισήγηση Προέδρου ΚΕΔΕ Γ. Πατούλη
Στην εισήγηση του ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ επισήμανε ότι η Αυτοδιοίκηση έχει «ιστορική ευθύνη» να δράσει ενωμένα και συντεταγμένα με στόχο να διεκδικήσει το αυτονόητο που είναι η δυνατότητα σε κάθε τόπο να αποφασίζει μόνος του, χωρίς κηδεμονίες, για το καλό των τοπικών κοινωνιών.
Σχετικά με το κείμενο των προτάσεων της Επιτροπής Διοικητικής Μεταρρύθμισης υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι «δεν συνιστά κείμενο θέσεων που προωθούν μια ουσιαστική μεταρρύθμιση στη λειτουργία του Κράτους, αλλά ένα πολυσέλιδο, προχειρογραμμένο πόνημα, χωρίς ενιαία δομή και λόγο.
Επίσης ανέφερε πως το κείμενο δεν αποτυπώνει τις θέσεις της Κυβέρνησης, τις οποίες η Αυτοδιοίκηση εξακολουθεί να αγνοεί και πρόσθεσε πως δεν λαμβάνονται υπόψη οι θέσεις της Κ.Ε.Δ.Ε., όπως αυτές τέθηκαν στο Υπουργείο μετά τα δύο συνέδρια σε Βόλο και Θεσσαλονίκη. Επιπλέον τόνισε πως δεν δίνεται απάντηση σε κανένα από τα μεγάλα προβλήματα που αφορούν τη λειτουργία των Δήμων, (π.χ φορολογική αποκέντρωση, καταστατική θέση των αιρετών, συνεργασία μεταξύ Πρώτου και Δεύτερου Βαθμού Αυτοδιοίκησης, νέα γενιά παρακρατηθέντων, μεταφορά αρμοδιοτήτων στην Τ.Α., απουσία προτάσεων για τα μείζονα ζητήματα που απασχολούν την ελληνική οικονομία και κοινωνία, όπως ο ρόλος της Τ.Α. στον σχεδιασμό και την εφαρμογή της κοινωνικής και της μεταναστευτικής πολιτικής). Τέλος υπογράμμισε πως οι προτάσεις είναι απόσπασμα χωρίς στρατηγική συνοχή και καταδεικνύουν την αδυναμία όσων συνέταξαν το κείμενο, να παράγουν «νέα πολιτική».
Τα Διοικητικά Συμβούλια των δύο Βαθμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης κατέληξαν στις παρακάτω θέσεις με κοινό ψήφισμα που καταρτίστηκε:
- Ζητούν από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Εσωτερικών να καταθέσει άμεσα τις επίσημες Κυβερνητικές Προτάσεις για την Διοικητική Μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, λαμβάνοντας υπόψη τις επίσημες θέσεις των δύο βαθμών Αυτοδιοίκησης που εκφράζουν τις τοπικές κοινωνίες.
- Συστήνεται Κοινή Επιτροπή του Πρώτου και του Δεύτερου Βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης με αντικείμενο την επεξεργασία θέσεων για τη Διοικητική Μεταρρύθμιση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση
- Εξουσιοδότησαν τους δύο Προέδρους ΕΝΠΕ και ΚΕΔΕ για τη διεξαγωγή κοινού συνεδρίου με βασικό αντικείμενο την οριστικοποίηση των θέσεων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Εισήγηση Προέδρου ΕΝΠΕ Κ. Αγοραστού
«Οδηγούν σε απλή αλλαγή κι όχι στην αναγκαία μεταρρύθμιση που πρέπει να οδηγεί στην Αυτοδιοίκηση της παραγωγής και της δημιουργίας», σχολίασε για τις προτάσεις της Επιτροπής που έχει συστήσει το Υπουργείο Εσωτερικών, ο Πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας (ΕΝΠΕ), Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός και έκρινε αναγκαίο και χρήσιμο για τη χώρα και την κοινωνία «ο ρόλος της Περιφέρειας στη μετά Καλλικράτη εποχή να αναβαθμισθεί και να μετεξελιχθεί, τόσο θεσμικά, οργανωτικά και λειτουργικά, όσο και οικονομικά και αναπτυξιακά.
Στην πράξη, η μετεξέλιξη αυτή συνοψίζεται ως μετάβαση από την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση στην Περιφερειακή Διακυβέρνηση», επισήμανε ο κ. Κ. Αγοραστός και παρουσίασε έναν «Οδικό Χάρτη» με 4 βασικά βήματα που αφορούν:
-«Στη σχέση της Περιφέρειας με την Κεντρική Διοίκηση, η οποία βασίζεται στην παραδοχή ότι η περιφέρεια δεν είναι εργαλείο του κεντρικού κράτους.
Γι’ αυτό και πρέπει να έχει κανονιστική αυτονομία και κρατική εποπτεία που να μην εμποδίζει την ελεύθερη πρωτοβουλία και δράση της.
-Στη θεσμική συγκρότηση, την ορθολογική οργάνωση και τη λειτουργία της Περιφέρειας, με υποκατάσταση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, βασιζόμενη σε καλές πρακτικές άλλων χωρών και, αναλαμβάνοντας, τελικά, το ρόλο που της αναλογεί στην περιφερειακή διακυβέρνηση.
-Στην απόκτηση σταθερών και δυναμικών πηγών ίδιων εσόδων, που μπορούν να λειτουργήσουν και στις συνθήκες της παρατεταμένης οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα.
-Στην αναπτυξιακή προοπτική που καλείται να συνοικοδομήσει και να υπηρετήσει προς όφελος περιφερειακής οικονομίας και των πολιτών, στηριζόμενη σε καινοτόμα χρηματοδοτικά εργαλεία και υποστηριζόμενη από εξειδικευμένο προσωπικό».
Ο κ. Κ. Αγοραστός έκρινε επίσης αναγκαίο να αποτυπωθεί ο ρόλος της αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού στο νέο καταστατικό χάρτη της χώρας.
Εισήγηση Προέδρου ΚΕΔΕ Γ. Πατούλη
Στην εισήγηση του ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ επισήμανε ότι η Αυτοδιοίκηση έχει «ιστορική ευθύνη» να δράσει ενωμένα και συντεταγμένα με στόχο να διεκδικήσει το αυτονόητο που είναι η δυνατότητα σε κάθε τόπο να αποφασίζει μόνος του, χωρίς κηδεμονίες, για το καλό των τοπικών κοινωνιών.
Σχετικά με το κείμενο των προτάσεων της Επιτροπής Διοικητικής Μεταρρύθμισης υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι «δεν συνιστά κείμενο θέσεων που προωθούν μια ουσιαστική μεταρρύθμιση στη λειτουργία του Κράτους, αλλά ένα πολυσέλιδο, προχειρογραμμένο πόνημα, χωρίς ενιαία δομή και λόγο.
Επίσης ανέφερε πως το κείμενο δεν αποτυπώνει τις θέσεις της Κυβέρνησης, τις οποίες η Αυτοδιοίκηση εξακολουθεί να αγνοεί και πρόσθεσε πως δεν λαμβάνονται υπόψη οι θέσεις της Κ.Ε.Δ.Ε., όπως αυτές τέθηκαν στο Υπουργείο μετά τα δύο συνέδρια σε Βόλο και Θεσσαλονίκη. Επιπλέον τόνισε πως δεν δίνεται απάντηση σε κανένα από τα μεγάλα προβλήματα που αφορούν τη λειτουργία των Δήμων, (π.χ φορολογική αποκέντρωση, καταστατική θέση των αιρετών, συνεργασία μεταξύ Πρώτου και Δεύτερου Βαθμού Αυτοδιοίκησης, νέα γενιά παρακρατηθέντων, μεταφορά αρμοδιοτήτων στην Τ.Α., απουσία προτάσεων για τα μείζονα ζητήματα που απασχολούν την ελληνική οικονομία και κοινωνία, όπως ο ρόλος της Τ.Α. στον σχεδιασμό και την εφαρμογή της κοινωνικής και της μεταναστευτικής πολιτικής). Τέλος υπογράμμισε πως οι προτάσεις είναι απόσπασμα χωρίς στρατηγική συνοχή και καταδεικνύουν την αδυναμία όσων συνέταξαν το κείμενο, να παράγουν «νέα πολιτική».