Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2019

ΔΕΡΒΕΝΙ: Η ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΤΟΥ - Ο ΔΡΟΜΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiF6ghNYj8p027goVyzd8eYyagY4ZxMQtO1LUKR6_VsViumTSYlcVA7m785mKJQO-IU8f58e2X-PQhA5Zc17GAaMH7mMYnYjHq_5wZ2k7AJjfR1NuSMjYN5sXA2sOIIUmWFYqErXDmLca4/s1600/%25CE%25A3%25CE%25A7%25CE%259F%25CE%259F%25CE%2591%25CE%25A0+%25CE%2594%25CE%2595%25CE%25A1%25CE%2592%25CE%2595%25CE%259D%25CE%2599+1.jpg

 
Γράφει ο Γρηγόρης Κλαδούχος 
 
Πέρασαν αρκετοί μήνες από την εκλογική διαδικασία και δύο μήνες από την ανάληψη των καθηκόντων των νέων εκλεγμένων στην τοπική αυτοδιοίκηση. Πορευτήκαμε  με δημοτικές παρατάξεις χωρίς ορίζοντα προγραμματικού λόγου. Αυτοί που θέλουν να εκπροσωπούν δημότες και διοικούν δήμους έχουν ελλιπή συνείδηση του τόπου τους, της ταυτότητάς του, για το ποιο είναι το πολιτισμικό, κοινωνικό και φυσικό κεφάλαιο στο οποίο πρέπει να επενδύσουν. 
     Όσο, όμως, η αυτοδιοικητική ανεπάρκεια καθίσταται κανόνας, η υπεράσπιση της εξαίρεσης, δηλ. της επιστροφής ουσιώδους προγραμματικού λόγου είναι πείσμον καθήκον. Αλλά για να προτείνεις προκειμένου να  θεραπεύσεις κάτι, πρέπει να γνωρίζεις το αντικείμενο.

     Η ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΔΕΡΒΕΝΙ ΞΕΚΙΝΗΣΕ ΠΡΙΝ ΧΡΟΝΙΑ

     Όλοι αυτοί που με απαράμιλλη ευκολία προτείνουν τούτο  ή το άλλο πρέπει να μας πουν, όταν αναφέρονται στο Δερβένι, τι εννοούν. Στο ζήτημα αυτό έχω αναφερθεί στο παρελθόν και για οικονομία δεν επανέρχομαι. Εμπόριο, τοπίο, πολιτισμός, αγροτροφικά προϊόντα και τομείς ή χώροι υστέρησης πρέπει να συνυπολογιστούν σε μία πρόταση διεξόδου. Ποιος, όμως, είναι ο κεντρικός απελευθερωτικός κρίκος, που θα αποτελέσει για το Δερβένι αρχή μιας νέας αναπτυξιακής πορείας; Είναι η πολιτισμική άνθηση της πόλης και η αναβάθμιση της κεντρικής περιοχής του. Αυτά θα δώσουν ώθηση και στον αγροτικό περίγυρό του που δεν πρέπει να τον εξετάζουμε ανεξάρτητα, και με τον πολιτισμό και την εισαγωγή καινοτομίας, ως οδηγούς κοινωνικής συνοχής θα διαμορφώσουν ένα Ευρωστινιακό σύστημα.
     Παρατηρώ ότι πολλοί χωρίς συλλογισμούς και ιστορικές συνέχειες πιστεύουν ότι η ιστορία ξεκινάει από την γέννησή τους ή με την γέννηση μιας ιδέας τους. Ωστόσο υπάρχουν μελέτες, αποφάσεις δημοτικού συμβουλίου και μία συνέχεια στην εξέλιξη πράξεων και ιδεών. Διάβασε κάποιος ή αξιοποίησε το Σχέδιο Χωροταξικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοιχτής Πόλης, το Επιχειρησιακό Σχέδιο, την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου επί εποχής Δούσκα για τον χαρακτήρα του κεντρικού δρόμου;

     Η ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ

     Επειδή το Δερβένι έχει στενό ζωτικό γεωγραφικό χώρο, ο κεντρικός δρόμος, που λειτουργεί ως πέρασμα, μειώνει την άμεση υπηρετικότητά του προς την πόλη. Απωθεί σε δεύτερη μοίρα την εσωτερική κίνηση ανταλλαγών και επαφών των πολιτών.
     Η πρωτεύουσα της Ευρωστίνης θα ωφεληθεί από την διοχέτευση της υπερτοπικής κυκλοφορίας Νότια, εκεί που υπήρχε η παλιά σιδηροδρομική γραμμή. Ήδη κατά μεγάλο μέρος του ο δρόμος αυτός έχει διανοιχτεί και απομένει κυρίως  ένας κόμβος και μία γέφυρα, ώστε να φθάσει στον δρόμο ανατολικά του Ζαχολίτικου. Έτσι, ο κεντρικός υφιστάμενος δρόμος θα απελευθερωθεί από το κυκλοφοριακό χάος, θα αποδοθεί στους πολίτες, θα ευνοήσει την ανθρώπινη επαφή και επικοινωνία.
     Αυτός ο πεζότοπος με την κατάλληλη αισθητική και πολεοδομική ενίσχυσή του θα μεταμορφωθεί σε χώρο ζωής. Αυτό που σημαίνει δημόσιος χώρος. Θα είναι μία μεγάλη πλατεία που φτιάχνει κοινότητα ανθρώπων με κοινές εμπειρίες και δραστηριότητες. Και βέβαια, ενώ συζητούσαν στο Δημοτικό Συμβούλιο για την πεζοδρόμηση του κεντρικού δρόμου του Ξυλοκάστρου αγνοούσαν την αντικειμενική αυτή προτεραιότητα  που πρέπει να δοθεί στο Δερβένι.
    Στο προ εξαμήνου σημείωμά μου  για την αξιοποίηση του Ειρηνοδικείου έγραφα: «Το Δερβένι διαθέτει δύο πυρήνες αστικής πυκνότητας: το εκπαιδευτικό συγκρότημα-πλατεία-σχολείο Συγγρού- ποτάμι- Ειρηνοδικείο με δεύτερο το σημείο Δημαρχείου- Σιδηροδρομικού Σταθμού. Να σκεφτούμε πάνω σε αυτούς τους δύο πόλους, τις ανάγκες, τις σχέσεις τους ,πώς  μπορούν να ενοποιηθούν μέσα από τον κεντρικό δρόμο του εμπορίου και ψυχαγωγίας, που αυτός ο δρόμος μπορεί να λειτουργήσει ως γραμμική πλατεία σύνδεσής τους». Θα πρόσθετα και την κυκλική σύνδεση τω δύο πόλων μέσα από πεζόδρομο βόρεια και σε επαφή με τον περιφερειακό.

     Είναι ασέβεια στην κοινωνία και τις αποφάσεις της μέσα από την εκλεγμένη διοίκησή της, όταν αδιαφορούν για το ΣΧΟΟΑΠ και θα πρόσθετα και την άποψη που απέστειλε με fax η κ. Μάρθα Χουσιανάκου, όπου στις 27/6/2006 σημείωνε για την περιοχή των σχολείων και την εκβολή του ποταμού: «Η ευρύτερη περιοχή στις εκβολές του Δερβένιου ποταμού όπου το Τουριστικό Περίπτερο με τις αξιόλογες περιμετρικές διαμορφώσεις του κοινόχρηστου χώρου και τα ιστορικά κτίρια (σχολείων, δικαστηρίου) αποτελεί τον μοναδικό εκτατικό πυρήνα «κέντρου» με δυνατότητες». Και συνεχίζει για την περιοχή, ότι είναι «κρίσιμος χώρος ανάμεσα στα δύο επιμήκη τμήματα του οικισμού Δερβενίου από τη μια και την άλλη πλευρά του ποταμού, όπως και τόπος εκκίνησης «διαδρομών»/πεζοδρομήσεων διαφόρων τύπων προς την πόλη ή προς φυσικό χώρο στα Νότιά της».
     Από το ΣΧΟΟΑΠ (με την ίδια την παραπάνω εκπρόσωπο της μελετητικής ομάδας), και από το κείμενο του Β2 σταδίου της μελέτης, σελίδα 53 που είναι σαφούς κατεύθυνσης αντιγράφω: «Προβλέπεται γενικά παράκαμψη από την διαμπερή κυκλοφορία του επαρχιακού δικτύου των κεντρικών περιοχών … Ειδικά για το Δερβένι προβλέπεται πεζοδρόμηση της σημερινής Π.Ε.Ο. σ΄ όλη την κεντρική περιοχή (Χάρτης Π.3.2.). Η προηγουμένως αναφερθείσα μελέτη αναμόρφωσης θα πρέπει να περιλάβει και την προτεινόμενη πεζοδρόμηση και να την σχεδιάσει λεπτομερώς. Η πεζοδρόμηση αυτή θα πρέπει να συνδυαστεί και με την πρόσβαση στην ακτή». Είναι προφανείς οι  προτάσεις αναβάθμισης όχι μόνο της εικόνας της πόλης αλλά και των αναπτυξιακών μετασχηματισμών της. Αυτά δεν είναι ευκαιριακά προχειρογραφήματα ανίδεων, αλλά πανεπιστημιακών και ευρύτερων ειδικοτήτων.

      ΑΝΑΛΗΨΗ ΕΥΘΥΝΗΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΣ

     Οι Δερβεναίοι και Ευρωστίνιοι πρέπει να ασχοληθούν με τα καίρια. Καλώ το τοπικό Συμβούλιο της πόλης και των γύρω χωριών, που αποτελούν αυτό το οικιστικό σύστημα που έμεινε ιστορικά ως «Ευρωστίνη», να αναλάβει πρωτοβουλία μέσα στο πλαίσιο και στις δυνατότητες του ενιαίου δήμου. Να αφήσουν φοβίες, γιατί μπορεί να θεωρήσουν το μέλλον αβέβαιο με την πεζοδρόμηση. Να μην ακούσουν φωνές που προτείνουν «δρόμο ήπιας κυκλοφορίας», όπως εξήγγειλε ο Ν. Κατσούλας στην τελευταία προεκλογική του συγκέντρωση στο Δερβένι. Από άλλους δεν έχω ακούσει κάποια άποψη. 

Από το 2010 (σε προεκλογικό μου φυλλάδιο - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ) ως κεντρικό απελευθερωτικό στοιχείο μεταβολών για το Δερβένι θεωρώ την πεζοδρόμηση.  Οι καθυστερήσεις σε επείγοντα μετρούν πολλαπλασιαστικά. Παρακαλώ το τοπικό συμβούλιο του Δερβενίου να ενημερώσει μέσω της ιστοσελίδας του Δήμου πότε θα συνεδριάσει, ώστε να παρευρεθώ και αν μου δοθεί ο λόγος να εκθέσω την παραπάνω πρόταση.

ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΚΛΑΔΟΥΧΟΣ - ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟ, 30/10 2019