Πέμπτη 20 Απριλίου 2017

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΝΤΟΡΑΣ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ ΓΙΑ ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟ

 http://www.ant1news.gr/news/imgHandler/690//99c1afe5-55ab-4409-9382-c13d6d83b49a.jpg
ΣΝ «ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΟΦΕΙΛΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ»
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ, Β’ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΝΤΟΡΑΣ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ
Αθήνα, 19 Απριλίου 2017
 
Διαβάσαμε όλοι τις προβλέψεις του ΔΝΤ που αναθεώρησε προς τα κάτω την πρόβλεψη για ανάπτυξη από το 2,8% στο 2,2 %, αιτία είναι η καθυστερήσεις της κυβέρνησης και αυτό δεν σας το λέει η ΝΔ αλλά οι πάντες. Στο μεταξύ η αγορά έζησε το χειρότερο Πάσχα της τελευταίας 7ετίας. Περίμενε Ανάσταση και Ανάσταση δεν έγινε.
Άκουσα με προσοχή την εισηγήτρια της συμπολίτευσης και παραμένω με την ίδια απορία:
Πιστεύετε πραγματικά ότι αυτός ο νόμος, όπως τον έχει σχεδιάσει η κυβέρνηση, μπορεί να εφαρμοστεί αποτελεσματικά;
Μπορεί να εξυπηρετήσει τα χρόνια προβλήματα της ελληνικής επιχειρηματικότητας;

Η Νέα Δημοκρατία έχει ξεκάθαρη στάση. Το νομοσχέδιο είναι παντελώς ψευδεπίγραφο. Μιλάτε για εξωδικαστικό συμβιβασμό, ο οποίος καταντά τελικά να γίνεται δικαστικός συμβιβασμός. Στο μεταξύ μας είπατε ότι στο νομοσχέδιο δεν μπορείτε να αλλάξετε ούτε λέξη διότι έτσι το ενέκρινε η τρόικα. Ελπίζω να μην ισχύει αυτό. Σας εξηγήσαμε αναλυτικά την εμπλοκή που θα προκληθεί στη δικαιοσύνη κι εσείς επιμένετε στο λάθος σας. Ετοιμάζεστε να φορτώσετε στα πρωτοδικεία νέο όγκο εργασίας και το μόνο που θα πετύχετε είναι να ορίζονται δικάσιμοι σε βάθος δεκαετίας.

Συμφωνούμε μαζί σας στην ανάγκη για μια αυτοματοποιημένη διαδικασία μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας. Όμως η πλατφόρμα δεν είναι ακόμα έτοιμη. Ακούσατε τους ειδικούς να λένε ότι θα χρειαστούν μέχρι και 12 μήνες για να προετοιμαστεί το ηλεκτρονικό σύστημα. Κι εσείς επιμένετε ότι θα είναι έτοιμα όλα νωρίτερα. Ως τότε, έχετε έτοιμη τη λύση: θα γίνεται κατάθεση έγγραφων αιτήσεων στις περιφερειακές ενότητες. Δηλαδή, θεσμοθετείτε το αλαλούμ και την ταλαιπωρία των επιχειρηματιών που θα πρέπει να συγκεντρώσουν 25 δικαιολογητικά, να στηθούν στις ουρές και να περάσουν από 19 στάδια διεργασίας.

Μετά πρέπει να συγχρονιστούν Δημόσιο, πιστωτές, οφειλέτες και συντονιστές για να φτάσουμε στο δικαστήριο, όπου θα εξετάζονται οι ενστάσεις για να βγει η απόφαση. Το αναφέραμε και την περασμένη εβδομάδα: αν υποθέσουμε ότι 50.000 επιχειρήσεις αιτηθούν συμβιβασμού σε 2 χρόνια, η δικαιοσύνη πρέπει να εκδικάζει 68 υποθέσεις ημερησίως.
Και σας ερωτώ:
Αυτό είναι εξωδικαστικός μηχανισμός;
Αυτό είναι fast track διαδικασία;
Το νομοσχέδιο θα προκαλέσει τεράστια βλάβη στην ελληνική οικονομία. Με ευθύνη της κυβέρνησης χάνεται η ευκαιρία για αποτελεσματική διαχείριση των κόκκινων δανείων, η οποία αποτελεί προϋπόθεση για την ανάκαμψη της αγοράς. Ο εξωδικαστικός συμβιβασμός που προτείνετε δεν θα επιτελέσει τον σκοπό του και η χώρα πάλι θα χάσει πολύτιμο χρόνο. Σήμερα δεν αντιμετωπίζετε τα κόκκινα δάνεια των επιχειρήσεων. Τα βάζετε όλα μαζί σε ένα τσουβάλι: επιχειρηματικά δάνεια, οφειλές από άλλη αιτία, ιδιωτικό δανεισμό και ούτω καθεξής. Στην ουσία, βάζετε τις βάσεις για την περαιτέρω δημιουργία κόκκινων δανείων. Δεν προσφέρετε καμία βιώσιμη λύση στις επιχειρήσεις που παλεύουν να μείνουν όρθιες.

Στο μεταξύ, αγνοείτε παντελώς τις επιχειρήσεις που έκλεισαν στη διάρκεια της κρίσης, χωρίς να έχουν πτωχεύσει, εξαιτίας του δυσμενούς οικονομικού κλίματος. Εμείς ζητούμε να περιληφθούν στον εξωδικαστικό συμβιβασμό και οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις, δηλαδή όσες ήταν φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμερες και ανέστειλαν τη δραστηριότητά τους. Πιστεύουμε ότι δικαιούνται μια δεύτερη ευκαιρία. Περιμένουμε τις απόψεις της κυβέρνησης επί του θέματος.

Ακόμα, ξεχάσατε τα κοινωφελή ιδρύματα και σωματεία που έχουν προνοιακό χαρακτήρα, είναι νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, επιτελούν αμιγώς κοινωνικό έργο και δεν ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα. Αν υπαχθούν στις διατάξεις του νομοσχεδίου, θα μπορέσουν να αποκτήσουν φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, προκειμένου να έχουν τη νομική δυνατότητα να αξιοποιήσουν την περιουσία τους. Άλλωστε, τα συγκεκριμένα σωματεία προσφέρουν κοινωνικό έργο ιδιαίτερα σημαντικό στη σημερινή συγκυρία. Για το λόγο αυτό, η Νέα Δημοκρατία ζητά να υπαχθούν στη ρύθμιση – υπό την επίβλεψη κάθε φορά του αρμόδιου εποπτεύοντα φορέα- τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που παρέχουν δευτεροβάθμια κοινωνική φροντίδα, καθώς και εκείνα που στο καταστατικό τους έχουν ως αποκλειστικό σκοπό την υποστήριξη ιδρυμάτων που παρέχουν δευτεροβάθμια φροντίδα.

Η Νέα Δημοκρατία κατέθεσε μια ολοκληρωμένη πρόταση που βασίζεται σε μια απλή και σαφή αρχή:
Ο εξωδικαστικός συμβιβασμός, για να πετύχει, πρέπει να επικεντρώνεται στις περιπτώσεις που δεν καλύπτονται από τα υφιστάμενα εργαλεία. Να διασφαλίζει την συμμετοχή των σημαντικών πιστωτών και να είναι πραγματικά εξωδικαστικός.
Πιστεύουμε απόλυτα ότι χρειάζονται επαρκείς προφυλάξεις για την πρόληψη της κατάχρησης της νέας διαδικασίας.  Όλοι γνωρίζουμε ότι η διαδικασία του άρθρου 99 έχει αφήσει παράθυρα για κακή χρήση των προσφερομένων προστασιών. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αφήνει περιθώρια για καταχρηστική εκμετάλλευση. Έχει ευρύτατο πεδίο εφαρμογής, αφού παρεμβαίνει π.χ. και σε περιπτώσεις μεγάλων επιχειρήσεων, όπου υφίστανται εναλλακτικές μέθοδοι, όπως η εξυγίανση. Δεν μεριμνά για την εξακρίβωση της αξιοπιστίας των στοιχείων που καταθέτει ο οφειλέτης. Με άλλα λόγια, θέτει τις βάσεις για κατάχρηση των διατάξεων προστασίας προς όφελος των μπαταχτσήδων και σε βάρος των υγιών επιχειρηματιών .
Ταυτόχρονα, αφήνει ελεύθερη και δυνητική τη συμμετοχή του Δημοσίου στη διαδικασία. Τι σημαίνει αυτό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι; Ότι η κυβέρνηση προτιμά να αφήσει το Δημόσιο να παρασύρεται από τις συμφωνίες άλλων, χωρίς να κρίνεται επιβεβλημένη η δική του συναίνεση. Με συγχωρείτε, αλλά αυτό δεν συνιστά προστασία του δημοσίου συμφέροντος.
Η κυβέρνηση επιμένει σε μια διαδικασία που θα προσθέσει νέες δυσκολίες στις ήδη υπάρχουσες. Μια διαδικασία που θα φέρει πρόσθετη απώλεια αξίας, χρόνου αλλά και καθυστέρηση πληρωμών από όλους προς όλους. Μια διαδικασία που περιέχει ψεύτικες υποσχέσεις, αφού οι ενδιαφερόμενοι μάταια θα περιμένουν λύση από τα δικαστήρια. Και αυτή η λύση θα έρθει μετά από τουλάχιστον 3-4 χρόνια.

Επαναλαμβάνουμε την πρότασή μας:
Πρώτον, να δημιουργηθεί πλατφόρμα που θα συγκεντρώνει τα στοιχεία των οφειλών σε τράπεζες, Δημόσιο και ταμεία.  Στη συνέχεια, ο μεγαλύτερος πιστωτής να καταθέτει πρόταση ρύθμισης. Να ακολουθεί, μέσω της πλατφόρμας, σύντομη διαπραγμάτευση και διαμόρφωση αντιπροτάσεων που θα τίθεται σε ψηφοφορία.  Εφόσον η πρόταση υιοθετείται από την πλειοψηφία, να ισχύει χωρίς δικαστική επικύρωση.
Δεύτερον, η οποιαδήποτε αναστολή να ισχύει από την αποστολή των στοιχείων στους πιστωτές και για διάστημα λίγων εβδομάδων, για να γίνει η διαπραγμάτευση και η ψηφοφορία.
Τρίτον, να μην επηρεάζονται στο ελάχιστον οι λοιποί πιστωτές και να μην επιβαρύνονται τα δικαστήρια με εμπλοκή στην εξέλιξη της διαδικασίας.
Και, τέταρτον, να παρέχεται εύλογη προστασία στα στελέχη του Δημοσίου και των πιστωτικών ιδρυμάτων που συμμετέχουν στη διαδικασία ρύθμισης.
Δυστυχώς, αγνοήσατε παντελώς τις προτάσεις μας και μαζί αγνοήσατε τις παρατηρήσεις των φορέων που κατέθεσαν αναλυτικά υπομνήματα με τις παρατηρήσεις τους. Να προσθέσω το υπόμνημα του συνδέσμου Ελλήνων διαμεσολαβητών, θεωρούμε λάθος τον περιορισμό του αριθμού των διαμεσολαβητών. Άποψη μας είναι να μην εξαιρεθούν ούτε οι οικονομολόγοι ούτε όσοι χρειάζονται προκειμένου α καταρτιστεί λίστα με πολλούς που θα μπορούσαν να αναλάβουν τη διαμεσολάβηση. Θέλουμε αριθμό διαμεσολαβητών ικανό για να διαχειριστεί το μεγάλο όγκο των υποθέσεων.
Και άκουσα τον κ. Παππά να λέει ότι δεν ενδιαφέρει την κυβέρνηση το ποσοστό της ανάπτυξης παρά μόνον η ποιότητά της. Κύριοι του Σύριζα, εμείς ξέρουμε ότι κάθε μονάδα ανάπτυξης ισούται με θέσεις εργασίας. Αυτές χρειαζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε τη λαίλαπα που φέρατε στη χώρα. Η Νέα Δημοκρατία καταψηφίζει.
Η κυβέρνηση συνεχίζει να μας εκπλήσσει δυσάρεστα. Μαζί με μας, εκπλήσσει και τους Έλληνες επιχειρηματίες που δύο χρόνια περίμεναν μια βιώσιμη λύση στη διευθέτηση των οφειλών τους. Αντ’ αυτού, σήμερα βρίσκονται αντιμέτωποι με μία νέα γραφειοκρατία που θα προσθέσει νέα προβλήματα.