Λίγες ώρες απομένουν για την πιο κρίσιμη εκλογική αναμέτρηση στην ιστορία της χώρας, όπως λένε εξάλλου και όλα τα κόμματα και οι αρχηγοί τους, με 29 πολιτικά κόμματα και συνασπισμούς να διεκδικούν την ψήφο 9.850.802 πολιτών (οι νέοι εκλογείς που θα ψηφίσουν για πρώτη φορά σε βουλευτικές εκλογές ανέρχονται σε 359.959 άτομα), οι οποίοι θα ψηφίσουν σε 20.554 εκλογικά τμήματα - συμπεριλαμβανομένων και των ετεροδημοτών (εκλογικοί κατάλογοι, βάσει των οποίων θα γίνουν οι γενικές βουλευτικές εκλογές της 6ης Μαΐου 2012, εδώ).
Η ψηφοφορία θα αρχίσει στις 07:00 και θα λήξει στις 19:00. Η άσκηση του εκλογικού δικαιώματος είναι υποχρεωτική. Δικαίωμα ψήφου έχουν όλοι οι Έλληνες πολίτες που διανύουν το 18ο έτος της ηλικίας τους, δηλαδή όσοι έχουν γεννηθεί έως και το έτος 1994, είναι εγγεγραμμένοι σε εκλογικό κατάλογο δήμου και δεν έχουν στερηθεί το δικαίωμα του «εκλέγειν».
Ποιοι εξαιρούνται του «εκλέγειν»
α) Αυτοί που έχουν υπερβεί το εβδομηκοστό έτος της ηλικίας τους.
β) Όσοι θα βρίσκονται κατά την ημέρα της ψηφοφορίας στο εξωτερικό.
γ) Οι εκλογείς που έχουν εγγραφεί στους ειδικούς εκλογικούς καταλόγους ετεροδημοτών, αλλά δεν κατέστη δυνατή η σύσταση ειδικού εκλογικού τμήματος ετεροδημοτών, λόγω μη συμπληρώσεως, σε όλη την εφετειακή περιφέρεια, του αριθμού των σαράντα (40) τουλάχιστον ετεροδημοτών εκλογέων της ίδιας εκλογικής περιφέρειας.
Επίσης, θα υπάρξουν εκλογείς που για διάφορους εξαιρετικούς λόγους δεν θα μπορέσουν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα. Ενδεικτικά σημειώνεται ότι στις περιπτώσεις αυτές περιλαμβάνονται:
α) Υπάλληλοι του Δημοσίου, για τους οποίους, σοβαρές υπηρεσιακές ανάγκες δεν θα επιτρέψουν να απουσιάζουν από την υπηρεσία τους για να μεταβούν να ψηφίσουν στον τόπο, στους εκλογικούς καταλόγους, του οποίου είναι εγγεγραμμένοι.
β) Υπάλληλοι νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, νοσηλευτικών ιδρυμάτων, οργανισμών και επιχειρήσεων κοινής ωφελείας κ.λπ., στους οποίους, επίσης, λόγω σοβαρών υπηρεσιακών αναγκών, δεν είναι δυνατή η χορήγηση άδειας μετάβασης στον τόπο άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματος.
γ) Εκλογείς που δεν θα μπορούν να μεταβούν στον τόπο άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματος για λόγους υγείας.
Πού ψηφίζουμε
Οι εκλογείς θα ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα στο δήμο, στα δημοτολόγια του οποίου είναι εγγεγραμμένοι. Οι ετεροδημότες εκλογείς θα ψηφίσουν σε αμιγές ή μεικτό εκλογικό τμήμα ετεροδημοτών της έδρας του νομού όπου διαμένουν.
Οι εκλογείς θα ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα στο δήμο, στα δημοτολόγια του οποίου είναι εγγεγραμμένοι. Οι ετεροδημότες εκλογείς θα ψηφίσουν σε αμιγές ή μεικτό εκλογικό τμήμα ετεροδημοτών της έδρας του νομού όπου διαμένουν.
Πώς ψηφίζουμεΟι εκλογείς προσέρχονται στο κατάστημα της ψηφοφορίας και παρουσιάζονται στην εφορευτική επιτροπή, η οποία αναγνωρίζει την ταυτότητά τους και επαληθεύει την εγγραφή τους στον εκλογικό κατάλογο. Η αναγνώριση των εκλογέων για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος γίνεται με βάση την αστυνομική τους ταυτότητα ή τη σχετική προσωρινή βεβαίωση της αρμόδιας Αρχής ή το διαβατήριό τους ή την άδεια οδήγησης ή το ατομικό βιβλιάριο υγείας όλων των ασφαλιστικών ταμείων. Σημειώνεται ότι τυχόν «κομμένα» δελτία αστυνομικής ταυτότητας είναι αποδεκτά.
Σε κάθε εκλογέα, η εφορευτική επιτροπή δίνει έναν φάκελο με ειδικό γνώρισμα μονογραφημένο από τον αντιπρόσωπο της δικαστικής Αρχής και σφραγισμένο με τη σφραγίδα της επιτροπής, καθώς και πλήρη σειρά έντυπων ψηφοδελτίων όλων των συνδυασμών και μεμονωμένων υποψηφίων.
Εκλογείς που από σωματική αδυναμία δεν μπορούν να κάνουν τα πιο πάνω, έχουν το δικαίωμα για τον σκοπό αυτό να απευθυνθούν στον αντιπρόσωπο της δικαστικής Αρχής ή σε μέλος της εφορευτικής επιτροπής, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι να τους βοηθήσουν (εδώ η σχετική υπουργική απόφαση).
Απαγορεύεται στον εκλογέα να ρίξει το ψηφοδέλτιό του στην κάλπη: α) αν αυτό δεν είναι μέσα στο φάκελο με το ειδικό γνώρισμα ή αν δεν έχει κλειστεί ο φάκελος και β) αν ο εκλογέας δεν αποσύρθηκε πρώτα στον ξεχωριστό χώρο (παραβάν).
Στον εκλογέα που ψήφισε χορηγείται, εφόσον ζητηθεί, σχετική βεβαίωση που υπογράφεται από τον πρόεδρο της εφορευτικής επιτροπής και σφραγίζεται με τη σφραγίδα της.
Σταυροί προτίμησης
Στις βουλευτικές εκλογές ισχύει ο σταυρός προτίμησης. Τα ψηφοδέλτια που δεν φέρουν σταυρό προτίμησης είναι έγκυρα και η ψήφος πηγαίνει υπέρ του κόμματος. Για τη σταυροδοσία ισχύουν τα εξής:
Στις βουλευτικές εκλογές ισχύει ο σταυρός προτίμησης. Τα ψηφοδέλτια που δεν φέρουν σταυρό προτίμησης είναι έγκυρα και η ψήφος πηγαίνει υπέρ του κόμματος. Για τη σταυροδοσία ισχύουν τα εξής:
α) Στις εκλογικές περιφέρειες, όπου εκλέγονται από ένας μέχρι και τρεις βουλευτές, σημειώνεται ένας σταυρός. Οι περιφέρειες αυτές είναι οι εξής: Ροδόπης, Ξάνθης, Δράμας, Χαλκιδικής, Κιλκίς, Φλωρίνης, Καστοριάς, Γρεβενών, Άρτας, Θεσπρωτίας, Πρεβέζης, Κέρκυρας, Λευκάδας, Κεφαλληνίας, Ζακύνθου, Ευρυτανίας, Φωκίδος, Αργολίδος, Αρκαδίας, Λακωνίας, Λέσβου, Χίου, Σάμου, Κυκλάδων, Ρεθύμνης, Λασιθίου.
β) Στις εκλογικές περιφέρειες, όπου εκλέγονται από τέσσερις έως και επτά βουλευτές, σημειώνονται μέχρι και δύο σταυροί. Οι περιφέρειες αυτές είναι οι εξής: Έβρου, Καβάλας, Β΄Θεσσαλονίκης, Σερρών, Πέλλας, Ημαθίας, Πιερίας, Κοζάνης, Ιωαννίνων, Μαγνησίας, Τρικάλων, Καρδίτσας, Ηλείας, Φθιώτιδας, Βοιωτίας, Εύβοιας, Α΄Πειραιά, Κορινθίας, Μεσσηνίας, Δωδεκανήσου, Χανίων.
γ) Στις εκλογικές περιφέρειες, όπου εκλέγονται από οκτώ έως και δώδεκα βουλευτές, σημειώνονται μέχρι και τρεις σταυροί. Οι περιφέρειες αυτές είναι οι εξής: Λάρισας, Αιτωλοακαρνανίας, Αχαΐας, Β΄ Πειραιά, Αττικής, Ηρακλείου.
δ) Στις εκλογικές περιφέρειες, όπου εκλέγονται περισσότεροι από δεκατρείς βουλευτές, σημειώνονται μέχρι και τέσσερις σταυροί. Οι περιφέρειες αυτές είναι οι εξής: Α΄Θεσσαλονίκης, Α΄Αθηνών, Β΄Αθηνών.
ΤΙ ΕΧΕΙ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΥΠΕΣ
Το Yπουργείο Εσωτερικών έχει προχωρήσει σε όλες τις βασικές ενέργειες για την διεξαγωγή της εκλογικής διαδικασίας της 6ης Μαΐου. Πέρα από τις υπουργικές αποφάσεις για σωρεία επιμέρους θεμάτων και την κινητοποίηση του στελεχιακού δυναμικού που συμμετέχει στη διαδικασία αυτή, στις εκλογές αυτές λήφθηκαν σημαντικά διαφορετικές αποφάσεις σε ότι αφορά τον τηλεοπτικό χρόνο των εξωκοινοβουλευτικών κομμάτων και τις δαπάνες των εκλογών.
Το Yπουργείο Εσωτερικών έχει προχωρήσει σε όλες τις βασικές ενέργειες για την διεξαγωγή της εκλογικής διαδικασίας της 6ης Μαΐου. Πέρα από τις υπουργικές αποφάσεις για σωρεία επιμέρους θεμάτων και την κινητοποίηση του στελεχιακού δυναμικού που συμμετέχει στη διαδικασία αυτή, στις εκλογές αυτές λήφθηκαν σημαντικά διαφορετικές αποφάσεις σε ότι αφορά τον τηλεοπτικό χρόνο των εξωκοινοβουλευτικών κομμάτων και τις δαπάνες των εκλογών.
Τηλεοπτικός χρόνος
εξωκοινοβουλευτικών κομμάτων
Σε συνεργασία με το υπουργείο Επικρατείας:
α) Θεσπίστηκε νέα κατηγορία των εξωκοινοβουλευτικών κομμάτων που έχουν συνδυασμούς σε όλες τις εκλογικές περιφέρειες και που έλαβαν ένα ελάχιστο ποσοστό ψήφων στις τελευταίες βουλευτικές εκλογές ή ευρωεκλογές (περισσότερα, εδώ). Τα κόμματα αυτά είχαν την εξής ευνοϊκότερη μεταχείριση σε σχέση με το 2009:
εξωκοινοβουλευτικών κομμάτων
Σε συνεργασία με το υπουργείο Επικρατείας:
α) Θεσπίστηκε νέα κατηγορία των εξωκοινοβουλευτικών κομμάτων που έχουν συνδυασμούς σε όλες τις εκλογικές περιφέρειες και που έλαβαν ένα ελάχιστο ποσοστό ψήφων στις τελευταίες βουλευτικές εκλογές ή ευρωεκλογές (περισσότερα, εδώ). Τα κόμματα αυτά είχαν την εξής ευνοϊκότερη μεταχείριση σε σχέση με το 2009:
- Ξεκίνησαν την προεκλογική τους εκστρατεία πριν την ανακήρυξή τους από τον Άρειο Πάγο.
- Τους δόθηκαν δύο πεντάλεπτα προβολής των προγραμματικών τους θέσεων αντί ενός.
- Τους δόθηκε, για πρώτη φορά, χρόνος τηλεοπτικής διαφήμισης για κάθε κόμμα αξίας 20.100 ευρώ.
- Τους δόθηκε, επίσης για πρώτη φορά, δωρεάν διαφημιστικός χρόνος στην ιδιωτική και κρατική ραδιοφωνία.
β) Τα εξωκοινοβουλευτικά κόμματα με συνδυασμούς στα 3/5 των εκλογικών περιφερειών είχαν την ακόλουθη ευνοϊκότερη μεταχείριση σε σχέση με το 2009:
- Εξισώθηκε ο χρόνος προβολής της συνέντευξης του αρχηγού τους με το χρόνο των κοινοβουλευτικών κομμάτων.
- Παρασχέθηκε, για πρώτη φορά, η υποχρέωση της ΕΡΤ για μετάδοση προεκλογικής ή άλλης ανάλογης εκδήλωσης.
- Τους δόθηκαν δύο πεντάλεπτα προβολής των προγραμματικών τους θέσεων αντί ενός τριλέπτου το 2009.
- Τους δόθηκε για πρώτη φορά χρόνος τηλεοπτικής διαφήμισης αξίας 10.050 ευρώ.
- Τους δόθηκε για πρώτη φορά δωρεάν διαφημιστικός χρόνος στα ιδιωτικά ραδιόφωνα και στην ΕΡΑ.
γ) Στις εκλογές του 2012 δεν μετέχουν κόμματα με συνδυασμούς στην επικράτεια πάνω από 50%, αλλά κάτω των 3/5, που προβλεπόταν ως ξεχωριστή κατηγορία, στις εκλογές του 2009.
Εκλογικές δαπάνες ΥΠΕΣ
Οι δαπάνες του Υπουργείου Εσωτερικών για τη διενέργεια των βουλευτικών εκλογών της 6ης Μαΐου 2012 έχουν ως εξής (περισσότερα για τις δαπάνες εδώ και εδώ):
Οι δαπάνες του Υπουργείου Εσωτερικών για τη διενέργεια των βουλευτικών εκλογών της 6ης Μαΐου 2012 έχουν ως εξής (περισσότερα για τις δαπάνες εδώ και εδώ):
Πρώτον, με βάση τον εγκεκριμένο Προϋπολογισμό του κράτους η συνολική δαπάνη του Υπουργείου Εσωτερικών δεν θα ξεπεράσει (συνολικά) τα 50 εκατ. ευρώ.
Δεύτερον, οι δαπάνες αυτές αναλύονται στις ακόλουθες δύο ευρύτερες κατηγορίες:
- Οι δαπάνες για αποζημιώσεις δε θα υπερβούν τα 41,5 εκατ. ευρώ, έναντι δαπάνης 68 εκατ. ευρώ το 2009.
- Οι δαπάνες για προμήθειες δεν θα υπερβούν τα 8,5 εκατ. ευρώ έναντι 15,4 εκατ. ευρώ το 2009, με μηδενισμό της διαφημιστικής δαπάνης.
Τρίτον, ως προς τη σύνθεση και το ύψος των αποζημιώσεων οι βασικές αλλαγές του 2012 σε σύγκριση με το 2009 είναι οι εξής:
- Στο χώρο του υπουργείου Εσωτερικών και της Αυτοδιοίκησης (πλην των δήμων), θα απασχοληθούν 3.296 υπάλληλοι (έναντι 7898 το 2009), με ανώτατο όριο δαπάνης 5,5 εκατ. ευρώ (έναντι 20,9 εκατ. ευρώ το 2009).
- Από τους δικαιούχους του υπουργείου Δικαιοσύνης, των δικαστικών και εισαγγελικών λειτουργών, των υπηρεσιών δημοσιονομικού ελέγχου, του Ελεγκτικού Συνεδρίου, της Ανώτατης Εφορευτικής Επιτροπής και της Γ. Γ. Ενημέρωσης θα απασχοληθούν 9.028 άτομα έναντι 16.424 ατόμων το 2009, με συνολική δαπάνη για επιδόματα 4,9 εκατ. ευρώ, έναντι 17,7 εκατ. ευρώ το 2009, ήτοι 547 ευρώ/άτομο έναντι 1079 ευρώ/άτομο το 2009,
- Στους παραπάνω δεν περιλαμβάνονται οι δικαστικοί αντιπρόσωποι, οι έφοροι και γραμματείς των εφορευτικών επιτροπών, για τους οποίους προβλέπεται συνολική δαπάνη 23,8 εκατ. ευρώ για αποζημιώσεις (πέραν των οδοιπορικών) έναντι 26,9 εκατ. ευρώ τελικής δαπάνης το 2009 (μαζί με τα οδοιπορικά).
- Για τους υπαλλήλους των δήμων, προβλέφθηκε συνολική δαπάνη 3 εκατ. ευρώ (για τις αντιδράσεις της ΠΟΕ-ΟΤΑ και για τη συγκεκριμένη ΚΥΑ για το εκλογικό επίδομα, εδώ).
ΤΙ ΘΑ ΚΑΝΕΤΕ ΕΑΝ...
- δεν μπορείτε να βρείτε το όνομά σας στους εκλογικούς καταλόγους.
- δεν μπορείτε να βρείτε το όνομά σας στους εκλογικούς καταλόγους.
Επισκεφτείτε τη σελίδα «Μάθε πού ψηφίζεις» και δώστε τα στοιχεία σας σύμφωνα με τις οδηγίες. Αν ήδη το έχετε κάνει, μη διστάσετε να το επαναλάβετε. Είναι πιθανό να έχετε κάνει κάποιο λάθος πληκτρολόγησης. Αν παρ' όλη την προσπάθειά σας δεν βρείτε το όνομά σας, τότε απευθυνθείτε στον δήμο στους οποίου τα δημοτολόγια είστε εγγεγραμμένοι έως και το πέρας της ψηφοφορίας (6.5.2012).
- βρήκατε το όνομά σας σε άλλον δήμο/εκλογικό διαμέρισμα από αυτό όπου είστε δημότης/δημότισσα.
Οι εκλογικοί κατάλογοι έχουν καταρτιστεί με βάση τα στοιχεία που υπάρχουν στα δημοτολόγια και οι δήμοι έχουν κατανείμει τους εκλογείς σε εκλογικά διαμερίσματα, χρησιμοποιώντας τα στοιχεία της διεύθυνσης που είναι καταχωρημένα στα δημοτολόγια. Οι εκλογικοί κατάλογοι για τις εκλογές του 2012 έχουν οριστικοποιηθεί και δεν επιδέχονται αλλαγές. Για τις μελλοντικές εκλογές, αποταθείτε στον δήμο σας, για να επικαιροποιηθούν τα στοιχεία σας ή να διορθωθούν ενδεχόμενα λάθη.
- διαπιστώσετε ότι είστε διπλοεγγεγραμμένος/διπλοεγεγγραμμένη. Τι συνεπάγεται αυτό;
Για τις εκλογές του 2012 οφείλετε να ψηφίσετε στον δήμο της τελευταίας σας εγγραφής. Ο δικαστικός αντιπρόσωπος θα σας καλέσει να υπογράψετε μια υπεύθυνη δήλωση ότι γνωρίζετε ότι είστε διπλοεγγεγραμμένος και δεν ψηφίσατε αλλού. Αυτές οι δηλώσεις θα συγκεντρωθούν στο υπουργείο Εσωτερικών και θα διασταυρωθούν. Με αυτήν τη διαδικασία, διασφαλίζεται το κύρος των εκλογών. Μη λησμονείτε ότι η διπλοψηφία απαγορεύεται και τιμωρείται αυστηρά.
- έχετε χάσει την ταυτότητά σας και θέλετε να ασκήσετε το εκλογικό σας δικαίωμα; Υπάρχει πρόβλημα εάν έχει βγάλει νέα αστυνομική ταυτότητα;
Η αναγνώριση των εκλογέων για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος γίνεται με βάση την αστυνομική τους ταυτότητα ή τη σχετική προσωρινή βεβαίωση της αρμόδιας Αρχής ή το διαβατήριό τους ή την άδεια οδήγησης ή το ατομικό βιβλιάριο υγείας όλων των ασφαλιστικών ταμείων. Σημειώνεται ότι τυχόν «κομμένα» δελτία αστυνομικής ταυτότητας είναι αποδεκτά
- διαπιστώσετε ότι τα στοιχεία ταυτότητάς σας έχουν διαφορές από την εγγραφή μου στους εκλογικούς καταλόγους. Θα αντιμετωπίσετε πρόβλημα; Τι πρέπει να κάνετε;
Εξαρτάται από τις διαφορές. Αν είναι ουσιώδεις, μπορεί να απαιτηθεί πιστοποιητικό ταυτοπροσωπίας από το δήμο. Καλό είναι να εφοδιαστείτε με αυτό έγκαιρα για να αποφύγετε τις ταλαιπωρίες τής τελευταίας στιγμής.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Για πληροφορίες και οδηγίες για τη διενέργεια των γενικών βουλευτικών εκλογών της 6ης Μαΐου 2012, εδώ.
Για πληροφορίες και οδηγίες για τη διενέργεια των γενικών βουλευτικών εκλογών της 6ης Μαΐου 2012, εδώ.
Για πληροφορίες που αφορούν στη συγκέντρωση και μετάδοση των αποτελεσμάτων
των γενικών βουλευτικών εκλογών της 6ης Μαΐου 2012, εδώ.
των γενικών βουλευτικών εκλογών της 6ης Μαΐου 2012, εδώ.
Για το πρόβλημα που ενδέχεται να δημιουργηθεί στη μετάδοση της ασφαλούς πρώτης εκτίμησης των αποτελεσμάτων, εδώ.
Για τα κόμματα και τους συνασπισμούς που μετέχουν στις βουλευτικές εκλογές 2012, εδώ.
Για την οργάνωση και τον τρόπο ψήφισης των ετεροδημοτών, εδώ.
Για του ειδικούς εκλογικούς καταλόγους στρατιωτικών υπηρετούντων στις Ένοπλες Δυνάμεις ή στο Λιμενικό Σώμα, προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος, εδώ.
Για τους βασικούς εκλογικούς καταλόγους ανά εκλογική περιφέρεια (στατιστικά στοιχεία), εδώ.
Σημειώνεται ότι νόμιμο δικαίωμα να μην ψηφίσουν έχουν: