Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2011

Στο Δερβένι πριν 43 χρόνια (Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 1968 ώρα 18.15)

Ένα από τα πλέον πολύνεκρα δυστυχήματα, στην ιστορία των ελληνικών σιδηροδρόμων
 

Γράφει ο Βασίλης Λάλος
Την Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 1968, το τότε στρατιωτικό καθεστώς Αθηνών διοργάνωσε «δημοψήφισμα» για την έγκριση νέου Συντάγματος της Ελλάδας, που εγκρίθηκε με το συντριπτικό ποσοστό… 93,59%. Αμέσως μετά την επίσημη ανακοίνωση των τελικών αποτελεσμάτων, ο «πρωθυπουργός» Γ. Παπαδόπουλος διακήρυξε ότι τα θεωρεί ως «δικαίωσιν της επαναστάσεως της 21ης Απριλίου».
Όμως το «ΝΑΙ» στο σύνταγμα του Παπαδόπουλου , επισκιάσθηκε από ένα τραγικό γεγονός που συνέβη την άλλη μέρα στο Δερβένι και για αρκετές ημέρες θα μονοπωλούσε την ειδησεογραφία ως πρώτο θέμα στους κρατικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς του ΕΙΡ και της ΥΕΝΕΔ , στις εφημερίδες και όχι μόνο αφού η είδηση μεταδόθηκε από διεθνή μέσα ξένους ραδιοφωνικούς σταθμούς της Ευρώπης και τις Αμερικής καθώς και ξένες εφημερίδες όπου με εκτενείς ανταποκρίσεις μετέδιδαν το τραγικό γεγονός που σημειώθηκε εκείνο το απόγευμα της Δευτέρας στο Δερβένι.
Η ημέρα κυλούσε ήσυχα στο Δερβένι ενώ οι γονείς ετοίμαζαν τα παιδιά τους καθώς την επόμενη ημέρα (Τρίτη 1 Οκτωβρίου) θα άνοιγαν μετά τις διακοπές του καλοκαιριού τα σχολεία. Τίποτα δεν προμηνούσε αυτό που έγινε..
Η ώρα ήταν 6 και 15 το απόγευμά όταν ξαφνικά μεγάλος κρότος από την σιδηροδρομική γραμμή ακούστηκε . Άμέσως ειπώθηκε ότι το τραίνο που πέρναγε από την γέφυρα έπεσε στο ποτάμι του Δερβενίου. Όμως τίποτε τέτοιο δεν είχε συμβεί αλλά εκείνη την ώρα συνέβη στο Δερβένι, ένα από τα πλέον πολύνεκρα δυστυχήματα στην ιστορία των ελληνικών σιδηροδρόμων. Την Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 1968 , δύο αμαξοστοιχίες, ξεκίνησαν από την Κυπαρισσία με μιάμιση ώρα διαφορά η μία αμαξοστοιχία από την άλλη οι οποίες επέστρεφαν με 2.500 ψηφοφόρους έκαστη από την Πελοπόννησο προς την Αθήνα και τον Πειραιά, Η πρώτη ήταν απλή ταχεία και στάθμευε σε όλους τους σταθμούς ενώ η δεύτερη ήταν υπερταχεία και «έπιανε» μόνο στους θεωρητικά μεγάλους σταθμούς. Η πρώτη αμαξοστοιχία αφού στάθμευσε στο Σ. Σταθμό του Δερβενίου και πήρε επιβάτες ,ξεκίνησε , αγκομαχώντας πέρασε τη γέφυρα ,όταν ξαφνικά ο συρμός ακινητοποιήθηκε λίγες δεκάδες μέτρα πιο πέρα , μέσα στις ελιές και απάνω σε στροφή καθώς μία γυναίκα αισθανθεί λιποθυμία και τράβηξε τον μοχλό ασφαλείας. Τότε έγινε το κακό , Η άλλη αμαξοστοιχία που πέρασε το σταθμό του Δερβενίου , χωρίς να σταματήσει , έφτασε την προπορευόμενη και ,,, συγκρούσθηκαν σφοδρά, με αποτέλεσμα το θάνατο 34 επιβατών και τον τραυματισμό άλλων 135. Επακολούθησε πανικός όμως χάρις την αυτοθυσία κατοίκων της περιοχής σώθηκαν αρκετοί...