Τις διαδικασίες για τον ορισμό των νέων Δ.Σ στα διαδημοτικά λιμενικά ταμεία δήμων που συγχωνεύονται, στους Συνδέσμους των δήμων που δεν καταργούνται, στους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) και στις Διαδημοτικές επιχειρήσεις του Π.Δ 410/95, διευκρινίζει με εγκύκλιό του προς τους Γ. Γραμματείς των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων ο υπουργός Εσωτερικών Γ. Ντόλιος.
Ολόκληρη η εγκύκλιος έχει ως εξής:«1)Διαδημοτικά λιμενικά ταμεία δήμων που συγχωνεύονται
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 103 του ν. 3852/2010 (Πρόγραμμα «Καλλικράτης»), κάθε δήμος μπορεί να συνιστά ή να έχει, μεταξύ άλλων, ένα νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου για τη διοίκηση και διαχείριση ζώνης λιμένα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τα διοικητικά συμβούλια των διαδημοτικών λιμενικών ταμείων, σας επισημαίνουμε ότι ο αριθμός των μελών τους καθορίζεται από τον αριθμό των νέων ΟΤΑ που συμμετέχουν στο διαδημοτικό λιμενικό ταμείο, μετά τις προβλεπόμενες συνενώσεις κατά το ν. 3852/2010.
Έτσι, για παράδειγμα, στην περίπτωση που οι πρώην ΟΤΑ που μετείχαν στο διαδημοτικό λιμενικό ταμείο συνενώνονται, είτε μεταξύ τους είτε με άλλους ΟΤΑ, έτσι ώστε η γεωγραφική περιοχή ευθύνης του διαδημοτικού λιμενικού ταμείου να εκτείνεται στα όρια δύο (2) δήμων, ο αριθμός των μελών του διοικητικού συμβουλίου του ορίζεται σε εννέα (9), όπως προβλέπεται στην παρ. 3 του άρθρου 244 του ΚΔΚ.
Τέλος, στην περίπτωση που, μετά τη συνένωση, η γεωγραφική περιοχή ευθύνης του διαδημοτικού λιμενικού ταμείου περιορίζεται πλέον στα όρια ενός ΟΤΑ, οπότε επέρχεται και η απώλεια του διαδημοτικού χαρακτήρα του, ο συνολικός αριθμός των μελών του διοικητικού συμβουλίου μπορεί να είναι από πέντε έως δεκαπέντε μέλη, όπως ορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 240 του ΚΔΚ.
2)Σύνδεσμοι των δήμων που δεν καταργούνται
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 283 του ν. 3862/2010 (Πρόγραμμα «Καλλικράτης»), οι δήμοι που συνιστώνται με το άρθρο 1 του οικείου νόμου υπεισέρχονται αυτοδικαίως από την έναρξη λειτουργίας τους και χωρίς άλλη διατύπωση σε όλα τα ενοχικά και εμπράγματα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των δήμων και κοινοτήτων που συνενώνονται, στα οποία περιλαμβάνονται και τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις που απορρέουν από διεθνείς συνεργασίες.
Συνεπώς, κατά τα προαναφερόμενα, μετά την 1.1.2011 και τη θέση σε ισχύ του Προγράμματος «Καλλικράτης», μέλη του κάθε συνδέσμου που δεν καταργείται αποτελούν αυτοδικαίως όλοι οι νέοι δήμοι, οι οποίοι προήλθαν είτε από τη συνένωση περισσότερων του ενός δήμων-μέλων του συνδέσμου είτε από τη συνένωση δήμων-μελών με δήμους που δεν συμμετείχαν στο σύνδεσμο αυτό.
Σε ό,τι αφορά τα διοικητικά τους συμβούλια, επισημαίνεται ότι, για την ανάδειξη του νέου διοικητικού συμβουλίου και τον καθορισμό του αριθμού των αντιπροσώπων του κάθε δήμου-μέλους, θα ληφθεί υπόψιν ο συνολικός πληθυσμός των νέων «καλλικράτειων» δήμων-μελών του.
Κατά τα λοιπά, η εκλογή των αντιπροσώπων, όπως και η εκλογή των οργάνων του συνδέσμου ακολουθούν τα προβλεπόμενα στο άρθρο 246 του ΚΔΚ. Επισημαίνεται όμως ότι στις περιπτώσεις όπου ρυθμίσεις του ΚΔΚ για τη λειτουργία των συνδέσμων παραπέμπουν σε ανάλογη εφαρμογή άρθρων του ΚΔΚ, τα οποία πλέον έχουν ουσιαστικά καταργηθεί από αντίστοιχα νεότερα άρθρα του ν. 3852/2010, θα εφαρμοστούν ανάλογα τα άρθρα του νόμου αυτού, και όχι τα άρθρα του ΚΔΚ. Έτσι, για παράδειγμα, αντί της ανάλογης εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 104 ΚΔΚ («Εκλογή Δημαρχιακής Επιτροπής), όπως προβλέπει η παρ. 7 του άρθρ. 246 ΚΔΚ, θα εφαρμοστούν ανάλογα οι διατάξεις του άρθρου 74 του ν. 3852/2010 («Συγκρότηση και εκλογή Οικονομικής Επιτροπής και Επιτροπής Ποιότητας Ζωής»).
3)Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ)
Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 4 του άρθρ. 104 του ν. 3852/2010 («Πρόγραμμα Καλλικράτης»), εντός των διοικητικών ορίων κάθε περιφέρειας και υπό την επιφύλαξη του άρθρου 206 παρ. 6 που αφορά τους νησιωτικούς δήμους Βορείου, Νοτίου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων οι σύνδεσμοι και οι ανώνυμες εταιρίες που έχουν συσταθεί ως Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) συγχωνεύονται σε ενιαίο σύνδεσμο, σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 6 του εν λόγω άρθρου, στον οποίο συμμετέχουν υποχρεωτικά οι δήμοι όλων των διαχειριστικών ενοτήτων της περιφέρειας σύμφωνα και με τη διάταξη του άρθρου 30 του ν. 3536/2007. Η θητεία των διοικητικών συμβουλίων των υπό συγχώνευση ΦΟΔΣΑ παρατείνεται αυτοδικαίως μέχρι τη συγκρότηση του διοικητικού συμβουλίου του νέου ΦΟΔΣΑ.
Συνεπώς, κατά τα ανωτέρω, επισημαίνουμε ότι, έως τη σύσταση και λειτουργία του νέου ενιαίου συνδέσμου, στον οποίο θα συμμετέχουν υποχρεωτικά όλοι οι δήμοι όλων των διαχειριστικών ενοτήτων της περιφέρειας, η διαχείριση απορριμμάτων θα εξακολουθήσει να πραγματοποιείται στο πλαίσιο των υφιστάμενων διαχειριστικών ενοτήτων και των αντίστοιχων ΦΟΔΣΑ. Έτσι, οι υφιστάμενοι ΦΟΔΣΑ θα έχουν μέλη τους νέους δήμους, ενώ, παράλληλα, θα εξυπηρετούν τους δήμους αυτούς -εντός της ίδιας γεωγραφικής περιοχής λειτουργίας τους (μία ή περισσότερες διαχειριστικές ενότητες)-, μόνον κατά το μέρος των δημοτικών ενοτήτων, οι οποίες αντιστοιχούν στους καταργούμενους δήμους που ανήκαν στους υφιστάμενους ΦΟΔΣΑ της περιοχής.
Τα ανωτέρω ισχύουν ανάλογα και για τις περιπτώσεις εκείνες, κατά τις οποίες σε υφιστάμενο ΦΟΔΣΑ συμμετείχαν δήμοι ή κοινότητες που συνενώθηκαν σε ένα μόνο νέο δήμο. Ειδικότερα στην περίπτωση που πρόκειται για σύνδεσμο, αυτός δεν υπάγεται στις διατάξεις περί αυτοδίκαιης κατάργησης της παρ. 1 του άρθρου 104, αλλά στις ειδικότερες διατάξεις των παρ. 4 και 6 του ιδίου άρθρου, που αφορούν τους Φορείς Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ). Έτσι, στις ανωτέρω περιπτώσεις, οι υφιστάμενοι ΦΟΔΣΑ συνεχίζουν να λειτουργούν με την ίδια μορφή (σύνδεσμος ή ΑΕ), έως τη σύσταση και λειτουργία του νέου ενιαίου συνδέσμου. Η θητεία του διοικητικού συμβουλίου των εν λόγω ΦΟΔΣΑ παρατείνεται αυτοδικαίως μέχρι τη συγκρότηση του διοικητικού συμβουλίου του νέου ΦΟΔΣΑ.
Σε ό,τι αφορά τα διοικητικά τους συμβούλια, επισημαίνουμε ότι, κατά τη διάρκεια παράτασης της θητείας τους και έως τη συγκρότηση του διοικητικού συμβουλίου του νέου ΦΟΔΣΑ, ο αριθμός του συνόλου των μελών, όπως και ο αριθμός των αντιπροσώπων του κάθε δήμου-μέλους παραμένουν αμετάβλητοι. Έτσι, στις περιπτώσεις συνενώσεων, ο συνολικός αριθμός των αντιπροσώπων ενός δήμου-μέλους αποτελεί το άθροισμα των αντιπροσώπων που αντιστοιχούσε στους πρώην ΟΤΑ-μέλη, οι οποίοι, μετά τη συνένωση, αποτελούν τις δημοτικές ενότητες των νέων δήμων.
Περαιτέρω, για την περίπτωση των συνδέσμων, επισημαίνουμε ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 8 του άρθρου 246 του ΚΔΚ, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου και της εκτελεστικής επιτροπής μπορούν να αντικατασταθούν κατά τη διάρκεια της θητείας τους για σοβαρό λόγο σχετικά με τη λειτουργία του συνδέσμου με απόφαση του οικείου συμβουλίου, που λαμβάνεται με την πλειοψηφία των δύο τρίτων (2/3) των μελών του. Στην περίπτωση αυτή, κατά την αντικατάσταση, θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν η διασφάλιση της αντιπροσώπευσης των καταργούμενων ΟΤΑ-μελών στο διοικητικό συμβούλιο του συνδέσμου.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τον Ενιαίο Σύνδεσμο Δήμων και Κοινοτήτων Νομού Αττικής (ΕΣΔΚΝΑ), για τον οποίο δεν προβλέπεται παράταση θητείας του διοικητικού συμβουλίου, σημειώνουμε ότι για τον καθορισμό του αριθμού των αντιπροσώπων κάθε δήμου-μέλους θα ληφθούν υπόψιν οι νέοι δήμοι του συνδέσμου και όχι οι δημοτικές τους ενότητες (πρώην ΟΤΑ-μέλη).
4)Διαδημοτικές επιχειρήσεις του π.δ. 410/95
Αναφορικά με διαδημοτικές επιχειρήσεις του π.δ. 410/95, εξαιρουμένων εκείνων στις οποίες είχε ανατεθεί η παροχή υπηρεσιών καθαριότητας οι οποίες καταργούνται κατά τις διατάξεις του άρθρου 111 παρ. 2 του ν. 3852/2010, συνεχίζουν να λειτουργούν μέχρι τη λήξη του χρόνου που προβλέπεται στη συστατική τους πράξη. Σε ό,τι αφορά το διοικητικό τους συμβούλιο, συνεχίζουν να ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 285 του π.δ. 410/95».