Δευτέρα 8 Ιουλίου 2013

Νίκος Νικολόπουλος : Οι εργολάβοι ετοιμάζουν αυξήσεις στα διόδια,και νέους σταθμούς διοδίων...

Εννιά νεκροί, πέντε σοβαρά τραυματίες και 43 ελαφρά τραυματίες είναι ο απολογισμός των τροχαίων δυστυχημάτων για τον περασμένο Απρίλιο στο οδικό δίκτυο των νομών Αχαΐας, Ηλείας και Αιτωλοακαρνανίας με βασικούς άξονες τις Κορίνθου - Πατρών, Πατρών - Ιωαννίνων και Πατρών - Πύργου. Η κυβέρνηση και οι κατασκευάστριες κοινοπραξίες αποφάσισαν να πατάξουν αμέσως το ανησυχητικό φαινόμενο, κάνοντας αυτό που ξέρουν καλύτερα: Επιβάλλουν νέα διόδια και ανατιμήσεις στα υπάρχοντα...
Πριν καν ξεκινήσουν οι εργασίες στους αυτοκινητόδρομους, οι κοινοπραξίες ορέγονται αύξηση των σταθμών και των χρεώσεων. Εδω καλά καλά επί της ουσίας δεν έχει γίνει κάτι το ιδιαίτερο στον τομέα των οδικών έργων παραχώρησης, αν και υπήρχε η συμφωνία με το Δημόσιο και από πλευράς παραχωρησιούχων και κατασκευαστικών κοινοπραξιών ήδη σκέπτονται πως και πότε θα αυξήσουν τα διόδια και θα τοποθετήσουν νέους σταθμούς. Ιδίως οι εργολάβοι της Ολυμπίας Οδού, δηλαδή της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα- Κόρινθος - Πάτρα, για την οποία ήδη έχουν εγκριθεί και αποζημιώσεις. Οι πληροφορίες, λοιπόν, αναφέρουν ότι η Ολυμπία Οδός και από τις δυο κατευθύνσεις, αφετέρου σταδιακά να ανεβάσει τις χρεώσεις.
Πρακτικά, αν επιβληθούν τα νέα διόδια, οι υψηλότερες χρεώσεις και η πληρωμή διοδίων και στις δύο κατευθύνσεις που φέρνει η επανεκκίνηση των έργων της Πατρών- Κορίνθου Ελευσίνας, τότε οι –δυστυχείς- οδηγοί θα βιώσουν τον διπλασιασμό των εξόδων για ένα ταξίδι Πάτρα-Αθήνα. Αν όλα εξελιχθούν σύμφωνα με τις επιδιώξεις της κυβέρνησης, οι διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες θα ολοκληρωθούν μέσα στον Μάιο και κατόπιν θα ζητηθεί το «πράσινο φως» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μέσα στο καλοκαίρι θα κατατεθούν για ψήφιση στη Βουλή οι τροποποιήσεις στις συμβάσεις παραχώρησης.Και γιατί θα πληρώνουν παραπάνω οι οδηγοί; Για να δουν (;) επιτέλους εν ευθέτω χρόνω το έργο της Ολυμπίας Οδού να ολοκληρώνεται. Η ελπίδα ότι δεν θα βλέπουμε ταμπέλες έργων για καμιά… δεκαετία ακόμα, γεννάται από το γεγονός ότι τα τέσσερα έργα συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε., η οποία ζητά να είναι έτοιμα το 2015. Για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός, θα πρέπει σε πολύ σύντομο διάστημα οι εργασίες να εξελίσσονται σε εντατικούς ρυθμούς σε όλα τα μέτωπα. Προϋπόθεση γι’ αυτό βέβαια είναι να υπάρξει η απαραίτητη ρευστότητα από τις τράπεζες.Έτσι, αν δεν αλλάξει κάτι στην πολιτική που έχει συμφωνηθεί για τα διόδια, σύντομα θα αρχίσει η δημιουργία νέων σταθμών διοδίων (λ.χ. στην Εθνική Οδό Ελευσίνας-Κορίνθου-Πατρών, τα διόδια Ελευσίνας και Ισθμού θα αρχίσουν να χρεώνουν και στις δύο κατευθύνσεις, ενώ θα προστεθούν και νέοι σταθμοί). Επίσης, σταδιακά οι χρεώσεις στα διόδια θα ανέβουν, ανάλογα με το ποσοστό ολοκλήρωσης των έργων (ουσιαστικά οι χρεώσεις έχουν «παγώσει» εδώ και μία διετία). Κατόπιν τούτου ερωτάσθαι:1. Είναι αλήθεια ότι αν δεν προκύψει κάποια αλλαγή στην πολιτική για τα διόδια, σύντομα θα αρχίσει η δημιουργία νέων σταθμών διοδίων στην εθνική οδό Ελευσίνα- Κόρινθος- Πάτρα, στα διόδια Ελευσίνας και Ισθμού θα αρχίσουν να χρεώνουν και στις δυο κατευθύνσεις, ενώ θα προστεθούν και νέοι σταθμοί (μετωπικοί ή πλευρικοί);2. Οι χρεώσεις θα αυξηθούν σταδιακά ανάλογα με το ποσοστό ολοκλήρωσης των έργων;3. Ο υπ. Ανάπτυξης και Υποδομών συναινεί σε όλα αυτά; Λησμονούν οι εκλεκτοί της Μιντιακής διαπλοκής αρμόδιοι υπουργοί ότι τα έργα είχαν παγώσει για μεγάλο χρονικό διάστημα αλλά οι ίδιες οι εταιρείες εισέπρατταν κανονικότατα τα διόδια; Ακόμα ξεχνούν ότι τα έργα θα γίνουν λειψά και με σημαντικές τεχνικές αλλαγές;