Σχετικά με την διάβρωση των ακτών στο Δήμο Ξυλοκάστρου - Ευρωστίνης
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Νο 3 Ξυλόκαστρο 21/7/98
Θέμα: Η συμμετοχή του Δ. Σ. στην ημερίδα παρουσίασης έρευνας του Ε. Μ. Π. για την
αντιμετώπιση της διάβρωσης των ακτών του Ν.Α. Κορινθιακού.
Το Δ.Σ. του Περιβαλλοντικού και Πολιτιστικού Συλλόγου Ξυλοκάστρου, όπως είχε ανακοινώσει, παρευρέθη στην ημερίδα που διεξήχθη στο Δημαρχείο Σικυώνας, με θέμα την παρουσίαση έρευνας του Ε. Μ. Π. για την αντιμετώπιση της διάβρωσης των ακτών του Ν. Α. Κορινθιακού. Για την περιοχή μας οι προτεινόμενες λύσεις είναι: κατασκευή συστήματος υπερθαλασσίων κυματοθραυστών, παραλλήλων προς την ακτογραμμή και σε μικρή απόσταση απ' αυτήν, για το τμήμα της παραλίας, από την μαρίνα Ξυλοκάστρου, έως το ξενοδοχείο "Αρίων". Για το τμήμα κατά μήκος του Αισθητικού Δάσους "Πευκιά", προτείνονται κάθετοι πρόβολοι, σε κοντινές αποστάσεις μεταξύ τους (ανά 20 - 25 μ.), συνεχής τροφοδότηση ανά έτος ή και ανά εξάμηνο, με αμμοχάλικο συμβατό και ύφαλοι αναβαθμοί με σκοπό την συγκράτηση του υλικού τροφοδοσίας.
Παρόμοια τεχνικά έργα προβλέπονται και στα υπόλοιπα τμήματα της παραλίας από Μαύρα Λιθάρια έως Λέχαιο, με ελάχιστες εξαιρέσεις, όπου δεν υπάρχουν προτεινόμενα έργα. Σημειώνουμε ότι όπως ανέφερε ο κ. καθηγητής στοιχεία για την ένταση και την διεύθυνση των ανέμων και των κυμάτων, για τα βάθη του πυθμένα δεν υπήρχαν, οπότε δεν ελήφθησαν υπ'όψη για την διεξαγωγή της έρευνας.
Σε ερώτησή μας προς τον κ. Μουτζούρη που αφορούσε στην "επίδραση των ήδη υπαρχόντων τεχνικών έργων (λιμενικών, οδοποιίας κ.α.) και επιτάχυνση της διάβρωσης των ακτών από αυτά" η απάντηση ήταν : πράγματι έχουν παίξει αρνητικό ρόλο στο πρόβλημα, …π. χ. - πρώτο αίτιο διάβρωσης για το Ξυλόκαστρο είναι η μαρίνα - αλλά δεν του ζητήθηκε ο προσανατολισμός της έρευνας να είναι προς την κατεύθυνση του εντοπισμού και της άρσης των αιτίων, που προκάλεσαν το πρόβλημα, αλλά στη αντιμετώπιση του προβλήματος μέσω τεχνικών κατασκευών.
Σε άλλη ερώτησή μας : "Η μελέτη κ. Παπαπάνου, με τεχνικούς συμβούλους τους κ.κ. Ρογκάν - Μουτζούρη, ήδη το 1985, κατέγραψε τα αίτια της διάβρωσης των ακτών και πρότεινε λύσεις αντιμετώπισης. Στην πράξη όμως υπήρξε μεγάλη απόκλιση των έργων που κατασκευάσθηκαν από τα προτεινόμενα στη μελέτη. Παρατηρήθηκε ότι παρά τα έργα αυτά οι συνέπειες της διάβρωσης υπήρξαν καταστροφικές: χάσαμε τις παραλίες κάτω από το Ξυλόκαστρο! Πως θα αποφύγουμε τα ίδια τώρα - την αποτυχία των έργων δηλ. - 13 χρόνια μετά;" Σε αυτό το ερώτημα απάντηση δεν πήραμε.
Σε παρεμφερές ερώτημα που τέθηκε από άλλο ομιλητή, η απάντηση που δόθηκε ήταν: Τότε αυτοί σαν επιστήμονες δεν θα πρέπει να βγαίνουν από τα σπίτια τους, αλλά παρ' όλα αυτά η Κορινθία …θα εξακολουθήσει να ζει! Πάντως ο κ. Μουτζούρης συμφώνησε ότι : Η απομάκρυνση των τεχνικών έργων θα ήταν μία φυσικότερη και φιλικότερη λύση προς το περιβάλλον. Εξάλλου υπάρχουν κατά τον κ. καθηγητή οι περιπτώσεις απομάκρυνσης τεχνικών έργων, ως ενδεδειγμένη λύση για την αντιμετώπιση της διάβρωσης στον Φοινικούντα Μεσσηνίας και τον Άγιο Ανδρέα στην Πελοπόννησο.
Ως Δ.Σ. καταθέσαμε την απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Συλλόγου μας για το ζήτημα της αντιμετώπισης της διάβρωσης των ακτών: "Υποστηρίζουμε απομάκρυνση των αιτίων που προκάλεσαν την διάβρωση, αποκατάσταση της ακτογραμμής στα σημεία που έχει αλλοιωθεί και προτείνουμε εάν χρειαστεί τροφοδοσία με συμβατό όμως υλικό, σαν λύση πιο φιλική στο περιβάλλον. Καταδικάζουμε τα μεγάλα και αποτυχημένα έργα.".
Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας
Γιώργος Οικονομίδης Γιώργος Παναγιωτόπουλος
Οι φωτογραφίες είναι από την Ιταλία.
Όπου ξεκίνησαν έργα αναγκάστηκαν να κλείσουν όλη την παραλία,
γιατί όπου επεμβαίνεις με κυματοθραύστες κάνεις ζημιά στα ενάντι και τα κατάντι ανάλογα με το κύμα. Έτσι τα γεμίζουν όλα με μπετό!
Οι φωτογραφίες είναι από την ίδια ακτογραμμή που απ’ ότι φαίνεται τα πάει μια χαρά χωρίς τις βάρβαρες και εργολαβικές επεμβάσεις…
Να δούμε ποια είναι ήπια έργα. Π.χ. είναι έργα αντίστοιχα με τα αποτυχημένα που έχουν γίνει, αλλά μικρότερης κλίμακας και φτηνότερα;
Αναφέρεται στην τροφοδοσία των ακτών με συμβατό υλικό που κοστίζει αλλά δεν καταστρέφει το περιβάλλον;
Ή είναι προς την κατεύθυνση του εντοπισμού και της άρσης των αιτίων που προκάλεσαν την διάβρωση;
Είμαι υπέρ της «εξυγίανσης του παράκτιου περιβάλλοντος (για την απομάκρυνση των χιλιάδων ογκολίθων από τις ακτές)» - και όχι μόνον – «και την σωστή τους Περιβαλλοντική διαχείριση, ζήτημα που θα βαρύνει για πολλές δεκαετίες τις επόμενες γενιές» …
Οι φωτογραφίες από εγκληματικές επεμβάσεις στο λιμάνι.
Ο λιμενοβραχίονας αλλά και οι αλλεπάλληλοι κάθετοι πρόβολοι (4-5 τουλάχιστον) καθώς και το πλήρες μπάζωμα στο μέσον, ανακόπτουν πλήρως την τροφοδοσία της παραλίας του Ξυλοκάστρου και του δάσους με την φυσική μεταφορά χαλικιού και άμμου.
Ως γνωστόν, στην ακτογραμμή αυτή η κίνηση είναι από δυτικά προς τα ανατολικά, ενώ απέναντι συμβαίνει το αντίθετο, όπως έχει διαπιστωθεί από το πανεπιστήμιο της Πάτρας.
Ακόμα και εάν εναποθέτουν χαλίκι μετά τον Αρίωνα, στο Ξυλόκαστρο η διάβρωση συνεχίζεται και βέβαια τα λίγα φορτηγά που ρίχνουν δεν επαρκούν για το δάσος, την Συκιά, το Μελίσσι…
Στην αεροφωτογραφία του Κτηματολογίου αυτά δεν φαίνονται καθόλου. Σημειώνω τις θέσεις τους με κόκκινο.
Γιώργος Οικονομίδης
Θέμα: Η συμμετοχή του Δ. Σ. στην ημερίδα παρουσίασης έρευνας του Ε. Μ. Π. για την
αντιμετώπιση της διάβρωσης των ακτών του Ν.Α. Κορινθιακού.
Το Δ.Σ. του Περιβαλλοντικού και Πολιτιστικού Συλλόγου Ξυλοκάστρου, όπως είχε ανακοινώσει, παρευρέθη στην ημερίδα που διεξήχθη στο Δημαρχείο Σικυώνας, με θέμα την παρουσίαση έρευνας του Ε. Μ. Π. για την αντιμετώπιση της διάβρωσης των ακτών του Ν. Α. Κορινθιακού. Για την περιοχή μας οι προτεινόμενες λύσεις είναι: κατασκευή συστήματος υπερθαλασσίων κυματοθραυστών, παραλλήλων προς την ακτογραμμή και σε μικρή απόσταση απ' αυτήν, για το τμήμα της παραλίας, από την μαρίνα Ξυλοκάστρου, έως το ξενοδοχείο "Αρίων". Για το τμήμα κατά μήκος του Αισθητικού Δάσους "Πευκιά", προτείνονται κάθετοι πρόβολοι, σε κοντινές αποστάσεις μεταξύ τους (ανά 20 - 25 μ.), συνεχής τροφοδότηση ανά έτος ή και ανά εξάμηνο, με αμμοχάλικο συμβατό και ύφαλοι αναβαθμοί με σκοπό την συγκράτηση του υλικού τροφοδοσίας.
Παρόμοια τεχνικά έργα προβλέπονται και στα υπόλοιπα τμήματα της παραλίας από Μαύρα Λιθάρια έως Λέχαιο, με ελάχιστες εξαιρέσεις, όπου δεν υπάρχουν προτεινόμενα έργα. Σημειώνουμε ότι όπως ανέφερε ο κ. καθηγητής στοιχεία για την ένταση και την διεύθυνση των ανέμων και των κυμάτων, για τα βάθη του πυθμένα δεν υπήρχαν, οπότε δεν ελήφθησαν υπ'όψη για την διεξαγωγή της έρευνας.
Σε ερώτησή μας προς τον κ. Μουτζούρη που αφορούσε στην "επίδραση των ήδη υπαρχόντων τεχνικών έργων (λιμενικών, οδοποιίας κ.α.) και επιτάχυνση της διάβρωσης των ακτών από αυτά" η απάντηση ήταν : πράγματι έχουν παίξει αρνητικό ρόλο στο πρόβλημα, …π. χ. - πρώτο αίτιο διάβρωσης για το Ξυλόκαστρο είναι η μαρίνα - αλλά δεν του ζητήθηκε ο προσανατολισμός της έρευνας να είναι προς την κατεύθυνση του εντοπισμού και της άρσης των αιτίων, που προκάλεσαν το πρόβλημα, αλλά στη αντιμετώπιση του προβλήματος μέσω τεχνικών κατασκευών.
Σε άλλη ερώτησή μας : "Η μελέτη κ. Παπαπάνου, με τεχνικούς συμβούλους τους κ.κ. Ρογκάν - Μουτζούρη, ήδη το 1985, κατέγραψε τα αίτια της διάβρωσης των ακτών και πρότεινε λύσεις αντιμετώπισης. Στην πράξη όμως υπήρξε μεγάλη απόκλιση των έργων που κατασκευάσθηκαν από τα προτεινόμενα στη μελέτη. Παρατηρήθηκε ότι παρά τα έργα αυτά οι συνέπειες της διάβρωσης υπήρξαν καταστροφικές: χάσαμε τις παραλίες κάτω από το Ξυλόκαστρο! Πως θα αποφύγουμε τα ίδια τώρα - την αποτυχία των έργων δηλ. - 13 χρόνια μετά;" Σε αυτό το ερώτημα απάντηση δεν πήραμε.
Σε παρεμφερές ερώτημα που τέθηκε από άλλο ομιλητή, η απάντηση που δόθηκε ήταν: Τότε αυτοί σαν επιστήμονες δεν θα πρέπει να βγαίνουν από τα σπίτια τους, αλλά παρ' όλα αυτά η Κορινθία …θα εξακολουθήσει να ζει! Πάντως ο κ. Μουτζούρης συμφώνησε ότι : Η απομάκρυνση των τεχνικών έργων θα ήταν μία φυσικότερη και φιλικότερη λύση προς το περιβάλλον. Εξάλλου υπάρχουν κατά τον κ. καθηγητή οι περιπτώσεις απομάκρυνσης τεχνικών έργων, ως ενδεδειγμένη λύση για την αντιμετώπιση της διάβρωσης στον Φοινικούντα Μεσσηνίας και τον Άγιο Ανδρέα στην Πελοπόννησο.
Ως Δ.Σ. καταθέσαμε την απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Συλλόγου μας για το ζήτημα της αντιμετώπισης της διάβρωσης των ακτών: "Υποστηρίζουμε απομάκρυνση των αιτίων που προκάλεσαν την διάβρωση, αποκατάσταση της ακτογραμμής στα σημεία που έχει αλλοιωθεί και προτείνουμε εάν χρειαστεί τροφοδοσία με συμβατό όμως υλικό, σαν λύση πιο φιλική στο περιβάλλον. Καταδικάζουμε τα μεγάλα και αποτυχημένα έργα.".
Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας
Γιώργος Οικονομίδης Γιώργος Παναγιωτόπουλος
Οι φωτογραφίες είναι από την Ιταλία.
Όπου ξεκίνησαν έργα αναγκάστηκαν να κλείσουν όλη την παραλία,
γιατί όπου επεμβαίνεις με κυματοθραύστες κάνεις ζημιά στα ενάντι και τα κατάντι ανάλογα με το κύμα. Έτσι τα γεμίζουν όλα με μπετό!
Οι φωτογραφίες είναι από την ίδια ακτογραμμή που απ’ ότι φαίνεται τα πάει μια χαρά χωρίς τις βάρβαρες και εργολαβικές επεμβάσεις…
Να δούμε ποια είναι ήπια έργα. Π.χ. είναι έργα αντίστοιχα με τα αποτυχημένα που έχουν γίνει, αλλά μικρότερης κλίμακας και φτηνότερα;
Αναφέρεται στην τροφοδοσία των ακτών με συμβατό υλικό που κοστίζει αλλά δεν καταστρέφει το περιβάλλον;
Ή είναι προς την κατεύθυνση του εντοπισμού και της άρσης των αιτίων που προκάλεσαν την διάβρωση;
Είμαι υπέρ της «εξυγίανσης του παράκτιου περιβάλλοντος (για την απομάκρυνση των χιλιάδων ογκολίθων από τις ακτές)» - και όχι μόνον – «και την σωστή τους Περιβαλλοντική διαχείριση, ζήτημα που θα βαρύνει για πολλές δεκαετίες τις επόμενες γενιές» …
Οι φωτογραφίες από εγκληματικές επεμβάσεις στο λιμάνι.
Ο λιμενοβραχίονας αλλά και οι αλλεπάλληλοι κάθετοι πρόβολοι (4-5 τουλάχιστον) καθώς και το πλήρες μπάζωμα στο μέσον, ανακόπτουν πλήρως την τροφοδοσία της παραλίας του Ξυλοκάστρου και του δάσους με την φυσική μεταφορά χαλικιού και άμμου.
Ως γνωστόν, στην ακτογραμμή αυτή η κίνηση είναι από δυτικά προς τα ανατολικά, ενώ απέναντι συμβαίνει το αντίθετο, όπως έχει διαπιστωθεί από το πανεπιστήμιο της Πάτρας.
Ακόμα και εάν εναποθέτουν χαλίκι μετά τον Αρίωνα, στο Ξυλόκαστρο η διάβρωση συνεχίζεται και βέβαια τα λίγα φορτηγά που ρίχνουν δεν επαρκούν για το δάσος, την Συκιά, το Μελίσσι…
Στην αεροφωτογραφία του Κτηματολογίου αυτά δεν φαίνονται καθόλου. Σημειώνω τις θέσεις τους με κόκκινο.