Πηγή: sfedona.gr
Αληθεύει ότι ο διευθύνων σύμβουλος και το διοικητικό συμβούλιο της ΓΑΙΑΟΣΕ προτίθενται να εκχωρήσουν στον Δήμο Κορίνθου τον χώρο του παλαιού σταθμού της Κορίνθου και μέρος της υφιστάμενης μετρικής γραμμής, όπως ακούγεται και μάλιστα ότι έχει ήδη υπογραφεί σχετικό “μνημόνιο” μεταξύ των δύο πλευρών, που ήρθε προς συζήτησα στο δημοτικό συμβούλιο της Κορίνθου; Αν ναί, τότε ανακύπτουν τα εξής ερωτήματα:
1.- Αφού, σύμφωνα με τον νόμο, η περιουσία του ΟΣΕ που δεν εξυπηρετεί την σιδηροδρομική εκμετάλλευση, σημερινή, μελλοντική ή εν δυνάμει, θα πρέπει να αξιοποιηθεί ορθολογικά και με διαφάνεια, για την απόκτηση εσόδων που θα συμβάλλουν στην μείωση των ελλειμμάτων, γιατί η ΓΑΙΑΟΣΕ εκχωρεί το “φιλέτο” του ευρύτερου σιδηροδρομικού σταθμού της Κορίνθου χωρίς το ανάλογο τίμημα ή μίσθωμα ;
2.- Πέραν αυτού, ο σταθμός αυτός και η υφιστάμενη μετρική γραμμή από την Κόρινθο προς το Λέχαιο και την λοιπή παραλιακή ζώνη (έως και Ξυλόκαστρο), μπορούν άμεσα, όπως έγινε με επιτυχία στην Πάτρα, αλλά ιδιαίτερα μελλοντικά, να χρησιμοποιηθούν, με μηδαμινή δαπάνη, είτε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είτε από άλλο πάροχο, για την δρομολόγηση ενός μέσου σταθερής τροχιάς που θα ανακουφίσει συγκοινωνιακά το ευρύτερο πολεοδομικό συγκρότημα της Κορίνθου και την παραλία του Κορινθιακού, που ασφυκτιούν και υποεξυπηρετούνται συγκοινωνιακά . Όταν η ευρύτερη περιοχή της Κορίνθου έχει το προνόμιο να έχει έναν έτοιμο διάδρομο για την δρομολόγηση ενός μέσου σταθερής τροχιάς και μάλιστα χωρίς αξιόλογη δαπάνη, δεν έχει κανείς το δικαίωμα να υποθηκεύσει ή να αναιρέσει αυτήν την προοπτική και να καταδικάσει σε μεταφορική ασφυξία στο μέλλον την περιοχή, και μάλιστα αγνοώντας τις διαμαρτυρίες κατοίκων της περιοχής που αγωνιούν για την υποβάθμιση της ποιότητας της ζωής τους.
Σύλλογος Φίλων του ΣιδηροδρόμουΟ Σύλλογος Φίλων του Σιδηροδρόμου δέχτηκε πρόσκληση από κατοίκους της Κορίνθου και των παραλιακών οικισμών της Κορινθίας για συμπαράσταση και συμβουλευτική βοήθεια στο αίτημά τους σχετικά με την εκμετάλλευση της υπάρχουσας μετρικής γραμμής από την Κόρινθο μέχρι το Ξυλόκαστρο. Σας παραθέτουμε το κείμενο-ψήφισμα που συνέταξαν.
Από: Κατοίκους της Κορίνθου και
των παραλιακών οικισμών της Κορινθίας
Κόρινθος 10 Ιουλίου 2011
Όπως γνωρίζετε, μετά την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων (ΣΓΙΤ) Αθηνών – Πατρών στο τμήμα Αθήνα (ΣΚΑ)– Κιάτο και τη δρομολόγηση προαστειακών συρμών μεταξύ του Αεροδρομίου των Αθηνών και του Κιάτου, η παλαιά γραμμή «μετρικού πλάτους», από την Κόρινθο στο Κιάτο και στο Ξυλόκαστρο, που διέρχονταν μέσα από τους παραλιακούς οικισμούς της Κορινθίας, ετέθη επ’ αόριστον εκτός εκμετάλλευσης, με αποτέλεσμα την πλημμελή συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση όλων των οικισμών που βρίσκονται μεταξύ αυτών των δύο πόλεων. Οι λόγοι είναι προφανείς:
1) Η λεγόμενη «Παλαιά Εθνική Οδός» Κορίνθου – Πατρών, που διέρχεται και εξυπηρετεί τους παραλιακούς οικισμούς της Κορινθίας, έχει περιορισμένη χωρητικότητα, αφού είχε σχεδιασθεί για τις ανάγκες άλλων εποχών, όταν το αυτοκίνητο ήταν άγνωστο ή σπάνιο είδος, εντός δε των οικισμών αυτών μετά βίας επιτρέπει την κίνηση ένός αυτοκινήτου ανά κατεύθυνση, χωρίς να λάβουμε υπ’ όψη την νόμιμη και την παράνομη στάθμευση. Έτσι, η μετακίνηση από και προς την Κόρινθο είναι προβληματική και επικίνδυνη .
2)Οι ίδιοι οι οικισμοί αυτοί διαμορφώθηκαν επίσης σε εποχές όπου το αυτοκίνητο ήταν άγνωστο, με αποτέλεσμα να καθίσταται δύσκολη σήμερα η κίνηση και η στάθμευση των αυτοκινήτων ακόμη και στους λοιπούς δρόμους των οικισμών αυτών, ενώ η άναρχη και πυκνή δόμηση των τελευταίων δεκαετιών επιδείνωσε ακόμη περισσότερο την υφιστάμενη κατάσταση, καθιστώντας ακόμη πιό προβληματική την μετακίνηση, τόσο των κατοίκων, όσο και των επισκεπτών .
3)Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία αλματώδης αύξηση των μονίμων κατοίκων των οικισμών αυτών που έχουν την επαγγελματική τους ενασχόληση στην Κόρινθο, αφού πλέον λειτουργούν ως προάστειά της, με αποτέλεσμα την αύξηση ακόμη περισσότερο των μετακινήσεων από και προς τη Κόρινθο, ή και το Κιάτο – Ξυλόκαστρο, μετακινήσεις που τις πολλαπλασιάζει η αυξημένη πλέον κατοχή αυτοκινήτων από όλους μας.
4)Η υπάρχουσα μετρική γραμμή, πέραν του ότι θα πρέπει να διαφυλαχθεί για να λειτουργήσει κάποτε σαν ένας διάδρομος ενός μέσου σταθερής τροχιάς (τράμ, ελαφρού σιδηρόδρομου, κ.λ.π,), που στο μέλλον θα τον έχει, με μαθηματική ακρίβεια, άμεση ανάγκη η περιοχή, ουδέν θα προσέφερε με την μετατροπή της σε δρόμο καθ’ όσον, στα περισσότερα σημεία της, λόγω του πλάτους της, θα επέτρεπε την κίνηση των αυτοκινήτων μόνο προς μία κατεύθυνση, εντός δε των οικισμών που έχουν αναπτυχθεί «γραμμικά» διέρχεται σε μεγάλη απόσταση από την «Παλαιά Εθνική Οδό», ώστε να μην επιτρέπει έστω και την μονοδρόμηση αμφοτέρων προς διαφορετική κατεύθυνση, πέραν του ότι με αυτό τον τρόπο θα προσέθετε και νέες διελεύσεις αυτοκινήτων στην ήδη επιβαρυμένη κυκλοφοριακά παραλιακή ζώνη, όπου δεν υφίστανται ούτε χώροι στάθμευσης.
5)Μέχρι τη θέση εκτός εκμετάλλευσης της γραμμής αυτής αρκετοί από τους παραλιακούς οικισμούς εξυπηρετούνταν, έστω και οριακά, από τους διερχόμενους συρμούς του Ο.Σ.Ε. .
6)Τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ, πέραν της μικρής τους μεταφορικής ικανότητας, σε σύγκριση με τον σιδηρόδρομο, ελάχιστα μας εξυπηρετούν αφού δεν υφίστανται επαρκή δρομολόγια, επί πλέον δε, λόγω των κυκλοφοριακών συνθηκών που προαναφέραμε, οι οποίες κάθε μέρα επιδεινώνονται, ο χρόνος που απαιτείται για την μετάβασή μας στην Κόρινθο με το λεωφορείο, ακόμα και αν δρομολογούνταν τακτικά λεωφορεία, είναι απαράδεκτα υψηλός, και οι συνθήκες μεταφοράς κάθε άλλο παρά ανάλογες με τις απαιτήσεις της εποχής μας, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι των κατοίκων να προκρίνουν την λύση του ιδιωτικού αυτοκινήτου για την μετάβαση τους στην εργασία τους, με ότι αυτό συνεπάγεται για την πόλη της Κορίνθου, οδηγώντας έτσι σε επιδείνωση της ποιότητας της ζωής των κατοίκων της .
Με την θέση εκτός λειτουργίας της μετρικής γραμμής πολλοί παρόδιοι προβαίνουν σε αυθαιρεσίες, αφαιρώντας σιδηροτροχιές και άλλα αντικείμενα του σιδηροδρομικού διαδρόμου, διανοίγοντας αυθαίρετες διαβάσεις με μπάζωμα των γραμμών, κ.λ.π. με αποτέλεσμα, εκτός των άλλων και τον κίνδυνο ατυχημάτων. Έτσι, αν δεν ληφθούν κάποια μέτρα προστασίας της γραμμής αυτής, όχι μόνο θα «νομιμοποιηθούν» συνθήκες άκρατης αναρχίας, αλλά και όταν τα μελλοντικά αδιέξοδα θα επιβάλλουν την επαναλειτουργία της γραμμής αυτής ως τοπικού σιδηροδρομικού διαδρόμου, η αποκατάστασή της να είναι πλέον προβληματική, λόγω των τετελεσμένων, αλλά και του μεγάλου κόστους που θα συνεπάγεται η επισκευή της .
ΚΑΤΟΠΙΝ ΟΛΩΝ ΑΥΤΩΝ
Προτείνουμε ως άμεση λύση, πριν δηλαδή απαξιωθεί η εκτός εκμετάλλευσης μετρική γραμμή, την δρομολόγηση σ’ αυτήν, μεταξύ Κορίνθου και Κιάτου – Ξυλόκαστρου, μιάς ελαφριάς κλιματιζόμενης αυτοκινητάμαξας αστικού τύπου, ενός δηλαδή από τα“rail-bus”μετρικής γραμμής που διαθέτει η Τραινοσέ, παρόμοιας με αυτήν που δρομολόγησε η Τραινοσέ στην Πάτρα, η οποία και διενεργεί εκεί, με μεγάλη επιτυχία, το «προαστειακό» δρομολόγιο Αγιος Ανδρέας – Ρίο, που λόγω της μεγάλης εξυπηρέτησης των κατοίκων της περιοχής υπαρχει έντονη πίεση να επεκταθεί μέχρι τον Ψαθόπυργο, αλλά και την Κάτω Αχαγιά από την άλλη πλευρά της πόλης. Άλλωστε, μια παρόμοια αυτοκινητάμαξα εκτελούσε μέχρι πρόσφατα και το δρομολόγιο Κορίνθου-Ναυπλίου.
Είναι μία λύση για το μεγάλο συγκοινωνιακό πρόβλημα της περιοχής μας που είναι εύκολο να υλοποιηθεί αφού, τόσο η επιδομή, όσο και οι εγκαταστάσεις (σταθμοί κ.λ.π.) υφίστανται σε καλή και λειτουργική κατάσταση, το δε κόστος λειτουργίας της υπηρεσίας αυτής θα είναι ιδαίτερα χαμηλό για την Τραινοσέ, αφού η αυτοκινητάμαξα αυτή μπορεί να κινηθεί μόνο με ένα μηχανοδηγό ανά 8ωρο, χωρίς συνοδό, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τα προαστειακά δρομολόγια της Αθήνας. Θα δεσμευθούν μόνο δύο τέτοιες αυτοκινητάμαξες, αυτή που θα δρομολογηθεί και μία ως εφδρεία, οι οποίες θα διανυκτερεύουν στο μηχανοστάσιο του παλαιού σταθμού της Κορίνθου. Το δρομολόγιο θα πρέπει να εκκινεί από τον νέο σταθμό της Κορίνθου, ώστε να δίνεται η δυνατότητα αναμεταβίβασης από και προς τον «Προαστειακό σιδηρόδρομο» Αθήνας – Κιάτου και στο μέλλον, όταν ολοκληρωθεί η γραμμή υψηλων ταχυτήτων προς το Αιγιο και την Πάτρα, και από και προς τα αρτηριακά τραίνα προς τη δυτική Πελοπόννησο και τη βόρεια Ελλάδα. Η αυτοκινητάμαξα αυτή θα πρέπει να έχει στάσεις και μέσα στην Κόρινθο, κινούμενη εκεί ως αστικό μέσο μεταφοράς (είδος ελαφρού τράμ) .
Η λειτουργία της υπηρεσίας αυτής, πέραν της εξυπηρέτησης των κατοίκων της παραλιακής Κορινθίας, θα βελτιώσει την ποιότητα της ζωής σε όλη την περιοχή, θα διευκολύνει την τοπική τουριστική κίνηση, ιδίως τα καλοκαίρια, προς όφελος των οικισμών από τους οποίους θα διέρχεται, θα τονώσει την τοπική αγορά, τόσο των οικισμών αυτών, όσο και της πόλης της Κορίνθου, και θα διευκολύνει αφάνταστα και τη μετακίνηση των μαθητών των σχολείων, ιδιαίτερα των μαθητών του «Πειραματικού Γυμνασίου Κορίνθου» του 4ου «Γενικού Λυκείου» και των 1ου και 2ου Γυμνασίων και Λυκείων της πόλης, που βρίσκονται εγγύς των γραμμών του τραίνου. Με αυτόν τον τρόπο άλλωστε θα είναι εύκολο για τους Αθηναίους, συνδυάζοντας τον «Προαστειακό Σιδηρόδρομο» με την τοπική αυτοκινητάμαξα, να έρχονται για μπάνιο στην παραλιακή Κορινθία από όπου, μετά από μια διαμονή λίγων ωρών για φαγητό, θα επιστρέφουν άνετα και με αξιοπιστία στο σπίτι τους. Και βέβαια θα συμβάλλει και στη σωστή και ορθολογική περιβαλλοντική ανάπτυξη, που τόσο έχουμε ανάγκη σ’ αυτή τη χώρα και στη μείωση της ρύπανσης που συνεπάγεται η αλόγιστη χρήση του αυτοκινήτου.
Παρ’ όλο που πιστεύουμε ότι η υπηρεσία αυτή δεν θα είναι ζημιογόνος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ιδίως αν συνδυασθεί με σωστή τιμολογιακή πολιτική (μηνιαίες και άλλες κάρτες πολλαπλών διαδρομών μικρού κόστους κ.λ.π.), ζητάμε από την Τραινοσέ να προβεί σε κοστολόγηση της υπηρεσίας αυτής. Όμως, ακόμα και στην περίπτωση κάποιου μικρού ελλείμματος, θα άξιζε τον κόπο να τύχει μιάς μικρής επιδότησης από τους εξυπηρετούμενους Δήμους και την Περιφέρεια, αφού πριν από κάθε άλλη δαπάνη προέχουν οι δαπάνες που συντείνουν στην βελτίωση της ποιότητας της ζωής μας και την προστασία της ζωής μας και του περιβάλλοντος. Διαφορετικά ποιός ο λόγος της φορολόγησής μας και γιατί να εκλέξουμε εκπροσώπους που δεν θα λαμβάνουν υπ’ όψη τους αυτές τις βασικές μας ανάγκες;
Στη συνέχεια, και ανάλογα και με την επιτυχία της νέας αυτής υπηρεσίας, σε σχέση πάντα και με τις μελλοντικές προοπτικές και αναγκαιότητες της περιοχής μας , θα πρέπει να μελετηθεί η δρομολόγηση ενός μόνιμου πλέον ελαφρού ηλεκτροκίνητου μέσου σταθερής τροχιάς (τράμ, ελαφρού σιδηρόδρομου, δηλαδή ενός Light Rail, ή κάτι ανάλογου). Οπωσδήποτε κάποτε στο μέλλον η λειτουργία ενός τέτοιου μέσου θα καταστεί αναγκαία, αν κρίνουμε από τη διεθνή πρακτική, από την οποία θα πρέπει να αντλούμε έγκαιρα τα συμπεράσματά μας και όχι να ενεργούμε ως μαθητευόμενοι μάγοι. Αρκετά πληρώσαμε και πληρώνουμε τα λάθη στα οποία μας οδήγησαν οι αγκυλώσεις και οι χωρίς επαρκή μελέτη πειραματισμοί του πρόσφατου παρελθόντος. Δεν θα είναι κρίμα να απαξιώσουμε μία έτοιμη υποδομή, όταν σε άλλες περιοχές, που στερούνται τέτοιων δυνατοτήτων, δαπανούν μεγάλα ποσά για την κατασκευή νέων πολυδάπανων, λόγω ιδίως των απαλλοτριώσεων, υποδομών; Και ας μην ξεχνάμε ότι τα τελευταία 30 χρόνια ο σιδηρόδρομος και τα άλλα μέσα σταθερής τροχιάς, λόγω ακριβώς των λύσεων που μόνο αυτά δίνουν στα συσωρευμένα αδιέξοδα, βιώνουν μία πρωτοφανή αναγέννηση και όλες οι χώρες του κόσμου δαπανούν τεράστια ποσά για τον εκσυγχρονισμό τους και την επέκτασή τους, ενώ φρενάρουν την κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων και Εθνικών οδών που, αντί να λύνουν, πολλαπλιασιάζουν τα προβλήματα. Εμείς λοιπόν θα πετάξουμε στα αζήτητα έναν υφιστάμενο διάδρομο; Και ας μην ξεχνάμε την στατιστική που μας υπενθυμίζει ότι, αν μεταφέρουμε τον αυτό αριθμό ατόμων μέσω του δρόμου και μεσω του σιδηρόδρομου θα αναλογεί ένας νεκρός στον σιδηρόδρομο έναντι 1300 στην οδική μεταφορά !
Δεδομένων των ασφυκτικών οικονομικών πλαισίων μέσα στα οποία καλείται πλέον να λειτουργήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καλούμε την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους Τοπικούς Φορείς της Κορινθίας να παρουν την υπόθεση στα χέρια τους , αφού αφορά αποκλειστικά την περιοχή μας .