Ο Πρόεδρος κ. Δημήτρης Δασκαλόπουλος, ο εκτελεστικός Αντιπρόεδρος κ. Χάρης Κυριαζής και ο Αντιπρόεδρος του ΣΕΒ κ. Ευθύμιος Ο. Βιδάλης, συμμετείχαν σε συνάντηση με τους Υπουργούς Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, κ. Κυριάκο Μητσοτάκη και Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Κωστή Χατζηδάκη που πραγματοποιήθηκε σήμερα (Δευτέρα, 24.2.2014) στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Στη συνάντηση παρουσιάστηκε η πρώτη ετήσια έκθεση για την κατάσταση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος που εκπόνησε το Παρατηρητήριο Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος του ΣΕΒ.
Στο πλαίσιο της συνάντησης ο Πρόεδρος του ΣΕΒ κ. Δασκαλόπουλος έκανε την ακόλουθη τοποθέτηση:
«Ο εκσυγχρονισμός του κράτους είναι η βασική προϋπόθεση για τον εκσυγχρονισμό της οικονομίας μας και την παραγωγική ανασυγκρότηση της κοινωνίας μας. Η βιώσιμη έξοδος από την κρίση προς την ανάκαμψη, επιτάσσει τη ριζική αναδιάταξη του κράτους: αναδιάταξη θεσμική, οργανωτική και λειτουργική.
Οι καιροί απαιτούν επίσης από όλες τις πολιτικές δυνάμεις και τους υπεύθυνους φορείς να στρατευθούν στον στόχο αυτόν της ολοκληρωμένης ανασυγκρότησης του δημόσιου τομέα. Με σχέδιο και αποφασιστικότητα για να δημιουργήσουμε ένα ευέλικτο και αποτελεσματικό κράτος, με ρόλο αποκλειστικά επιτελικό, ρυθμιστικό και ελεγκτικό.
Τα τελευταία χρόνια, και μάλιστα τον τελευταίο καιρό, προωθούνται πολλαπλές απόπειρες μετασχηματισμού του κράτους. Είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Αλλά, ο αποσπασματικός χαρακτήρας των παρεμβάσεων και η έλλειψη ολοκληρωμένου σχεδιασμού συντείνουν στην περιορισμένη αποτελεσματικότητά τους και οξύνουν τις αντιδράσεις. Έτσι παραμένει η ανάγκη της ευρύτερης, ανανεωτικής αλλαγής.
Η επιχειρηματικότητα ειδικά –όπως και η κοινωνία γενικότερα– χρειάζεται ένα κράτος που να στέκεται δίπλα της, όχι απέναντί της. Ένα κράτος που δεν θα εμποδίζει, αλλά θα διευκολύνει την ελεύθερη ανάπτυξη μιας επιχειρηματικής δράσης με ισχυρό κοινωνικό μέρισμα και έρεισμα. Η σύγχρονη επιχειρηματικότητα βλέπει ένα σύγχρονο κράτος ως τον φυσικό της σύμμαχο. Και την κοινωνία ως τον τελικό δικαιούχο της προόδου.
Το ζητούμενο είναι η δραστική απλούστευση του θεσμικού πλαισίου και των κανόνων στους οποίους υπόκεινται οι επιχειρήσεις και του τρόπου εφαρμογής τους από το κράτος. Η βελτίωση αυτή του ρυθμιστικού περιβάλλοντος θα ενισχύσει και τον ανταγωνισμό, και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας. Αφαιρώντας τα εμπόδια και ακυρώνοντας τις στρεβλώσεις, θα ευνοήσει τη δράση όλων των δημιουργικών δυνάμεων.
Προς τούτο, ο ΣΕΒ προτείνει μια Νέα Μεταρρυθμιστική Στρατηγική. Πρόκειται για ένα μεταρρυθμιστικό σχέδιο βασισμένο σε οκτώ άξονες. Οι άξονες αυτοί μπορεί να πάρουν τη μορφή projects, τα οποία θα ενταχθούν στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μεταρρύθμισης της Δημόσιας Διοίκησης και στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητας, Έρευνας και Καινοτομίας 2014 – 2020. Εξασφαλίζονται έτσι η λειτουργική ένταξή τους και ο οριζόντιος συντονισμός για την υλοποίησή τους.
Η ανάπτυξη της παραγωγικής οικονομίας περνά μέσα από την αφύπνιση του επιχειρηματικού δαιμόνιου του έλληνα. Αυτός είναι σήμερα ο μονόδρομος για να ξαναπάρει εμπρός η οικονομία μας και να ξανακοιτάξει μπροστά η κοινωνία μας. Η ενίσχυση της υγιούς επιχειρηματικότητας αποτελεί ένα ισχυρό δευτερογενές πλεόνασμα για το κοινωνικό και το δημόσιο συμφέρον».
Κύριες προτεραιότητες του Επιχειρησιακού Σχεδίου Μεταρρυθμίσεων είναι:
- 1. Επικέντρωση των πόρων της Δημόσιας Διοίκησης (κοινοτικών και εθνικών) στη ριζική μεταρρύθμιση 5 επιλεγμένων λειτουργικών τομέων υποστήριξης και εξυπηρέτησης των επιχειρήσεων: Αδειοδότηση, Χωροταξία, Φορολογία, Ταχύτητα Απονομής Δικαιοσύνης, Συστήματα Κρατικού Ελέγχου & Εποπτείας.
- 2. Αξιολόγηση και επαναπροσδιορισμός (όπου απαιτείται) των αρμοδιοτήτων και των σχέσεων μεταξύ των επιπέδων διακυβέρνησης για τους παραπάνω τομείς, με βάση την αρχή της επικουρικότητας και βελτίωση της διαλειτουργικότητας των συστημάτων τους.
- 3. Ριζική αναδιοργάνωση του μοντέλου παροχής δημόσιων υπηρεσιών προς τις επιχειρήσεις, μέσω της αξιοποίησης της εξωτερικής ανάθεσης (outsourcing) για την παροχή υπηρεσιών και προμηθειών στο δημόσιο τομέα, με σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο σύναψης συμβάσεων και δεσμευτικά πρωτόκολλα παροχής των υπηρεσιών και διασφάλισης του περιεχομένου της συνεργασίας.
- 4. Αναδιοργάνωση του συστήματος Δημόσιων Διαβουλεύσεων μεταξύ δημόσιας διοίκησης και επιχειρηματικής κοινότητας. Προσαρμογή της διαβούλευσης ανάλογα με το αντικείμενο της νομοθέτησης, τις απαιτήσεις σε γνώση και εξειδίκευση, το μέγεθος των επιπτώσεων, κ.λπ. και ανάδειξη της στοχευμένης διαβούλευσης σε βασικό προσδιοριστικό παράγοντα της νομοθέτησης.
- 5. Εγκαθίδρυση νέου συστήματος και διαδικασιών για την έγκυρη ανάλυση των επιπτώσεων (impact assessment) στην ανταγωνιστικότητα και τον ανταγωνισμό των βασικών μέτρων που λαμβάνονται με νομοθετήματα ή διοικητικές πράξεις (ex ante & ex post).
- 6. Επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό της Δημόσιας Διοίκησης με έμφαση στην ανάπτυξη διευθυντικών στελεχών με εξειδίκευση σε θέματα επιχειρηματικότητας, ανταγωνιστικότητας, διεθνών αγορών, επενδύσεων, καινοτομίας καθώς και σε θέματα που άπτονται βασικών παραγωγικών τομέων της οικονομίας όπως η ενέργεια, τα τρόφιμα, οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών, κλπ, σε συνεργασία με την επιχειρηματική κοινότητα.
- 7. Δημιουργία αυτοτελούς επιτελικού μηχανισμού για την τεχνοκρατική υποστήριξη του Κυβερνητικού Συμβουλίου Μεταρρύθμισης, με τη συμμετοχή της επιχειρηματικής κοινότητας, ο οποίος θα έχει σημαντικές δικαιοδοτικές αρμοδιότητες για την τεχνική υποστήριξη των μεταρρυθμίσεων και την παρακολούθηση της υλοποίησης του ανωτέρω Σχεδίου Εφαρμογής. Επιλογή Συμβούλων Αξιολόγησης στους παραπάνω τομείς, από χώρες με σύγχρονα συστήματα διοίκησης, με αναφορά στον Πρωθυπουργό.
- 8. Ευρύ επικοινωνιακό πρόγραμμα για την προστιθέμενη αξία της διασφάλισης φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος στη χώρα μας στη βάση διεθνών benchmarking.
Βασική προϋπόθεση για την μεταρρύθμιση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στους άξονες που προαναφέρθηκαν αποτελεί η ουσιαστική συμμετοχή της επιχειρηματικής κοινότητας η οποία υφίσταται τις επιπτώσεις των εμποδίων, που γνωρίζει και μπορεί να αξιολογήσει τις επιπτώσεις τους, ενδιαφέρεται δε για την προστασία του δημοσίου συμφέροντος, εξ ίσου με το κράτος, ιδίως σε ότι αφορά ρυθμίσεις που δημιουργούν στρεβλώσεις στην αγορά και διευκολύνουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό.