του Βασίλη Χρονόπουλου
Η Αναπληρώτρια Υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Χριστοδουλοπούλου εξέφρασε την ικανοποίηση της για την ενεργοποίηση των μηχανισμών αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ η οποία αντανακλάται σε συγκεκριμένα μέτρα τα οποία περιλαμβάνονται στην Ανακοίνωση της Ατζέντας για τη Μετανάστευση που δόθηκε στη δημοσιότητα από τον αρμόδιο Επίτροπο Δημήτρη Αβραμόπουλο.
Τι σημαίνει όμως στην πράξη η ενεργοποίηση των μηχανισμών αλληλεγγύης; Για πρώτη φορά επιχειρείται η θεσμοθέτηση δεικτών βάσει των οποίων θα ποσοτικοποιείται η δυνατότητα κάθε κράτους μέλους για την υποδοχή προσφύγων.
Έτσι στο αρχικό σχέδιο που προτείνει η Επιτροπή προτείνεται το ποσοστό με το οποίο θα συμμετέχει κάθε κράτος μέλος στο συνολικό αριθμό των 20.000 προσφύγων που θα μετεγκατασταθούν στο έδαφος της ΕΕ κατευθείαν από τις χώρες προέλευσης. Το ποσοστό αυτό (που για την Ελλάδα είναι 1,61%) προκύπτει από την παραμετροποίηση δεικτών όπως το ΑΕΠ, ο πληθυσμός κάθε χώρας, το ποσοστό ανεργίας και ο αριθμός των αιτήσεων ασύλου που έχουν κατατεθεί.
Με τον ίδιο περίπου τρόπο προτείνεται να λειτουργήσει στο μέλλον και μηχανισμός επιμερισμού των αιτούντων άσυλο στις χώρες της ΕΕ όταν προκύπτει επείγουσα ανάγκη σαν αυτή που αντιμετώπισαν την προηγούμενη χρονιά οι χώρες της Μεσογείου και όλα δείχνουν ότι θα ενταθεί ακόμη περισσότερο κατά το τρέχον έτος. Στην περίπτωση αυτή το ποσοστό που θα αναλογεί στην Ελλάδα θα είναι 1.90%.
Ενώ στην πρώτη περίπτωση τα ποσοστά είναι επί συγκεκριμένου αριθμού προσφύγων (20.000) στην δεύτερη δεν μπορεί να οριστεί εκ των προτέρων ο αριθμός λόγω της φύσης των ροών. Ενδιαφέρον θα είχε λοιπόν η πρόταση να ειδωθεί υπό το πρίσμα των διαθέσιμων στοιχείων για την προηγούμενη χρονιά ώστε να ποσοτικοποιηθεί αυτό που διακηρυκτικά προτείνεται σήμερα από την επιτροπή ως επιμερισμός των βαρών.
Είναι σαφές ότι οποιαδήποτε εκτίμηση για το παραπάνω θέμα αποτελεί σε αυτή τη φάση υπόθεση εργασίας μια που δεν έχουν εξειδικευθεί τα κριτήρια βάσει των οποίων οι πρόσφυγες θα υπάγονται στα προγράμματα μετεγκατάστασης εντός της ΕΕ.
Μια λογική υπόθεση εργασίας θα μπορούσε να ήταν ο επιμερισμός του αριθμού των προσφύγων από τη Συρία που θα καταφτάσει στην Ευρώπη το 2015. Αν το σχέδιο τύγχανε εφαρμογής για το 2014 θα είχαμε τα εξής αποτελέσματα.
Η Αναπληρώτρια Υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Χριστοδουλοπούλου εξέφρασε την ικανοποίηση της για την ενεργοποίηση των μηχανισμών αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ η οποία αντανακλάται σε συγκεκριμένα μέτρα τα οποία περιλαμβάνονται στην Ανακοίνωση της Ατζέντας για τη Μετανάστευση που δόθηκε στη δημοσιότητα από τον αρμόδιο Επίτροπο Δημήτρη Αβραμόπουλο.
Τι σημαίνει όμως στην πράξη η ενεργοποίηση των μηχανισμών αλληλεγγύης; Για πρώτη φορά επιχειρείται η θεσμοθέτηση δεικτών βάσει των οποίων θα ποσοτικοποιείται η δυνατότητα κάθε κράτους μέλους για την υποδοχή προσφύγων.
τσι στο αρχικό σχέδιο που προτείνει η Επιτροπή προτείνεται το ποσοστό με το οποίο θα συμμετέχει κάθε κράτος μέλος στο συνολικό αριθμό των 20.000 προσφύγων που θα μετεγκατασταθούν στο έδαφος της ΕΕ κατευθείαν από τις χώρες προέλευσης. Το ποσοστό αυτό (που για την Ελλάδα είναι 1,61%) προκύπτει από την παραμετροποίηση δεικτών όπως το ΑΕΠ, ο πληθυσμός κάθε χώρας, το ποσοστό ανεργίας και ο αριθμός των αιτήσεων ασύλου που έχουν κατατεθεί.
Με τον ίδιο περίπου τρόπο προτείνεται να λειτουργήσει στο μέλλον και μηχανισμός επιμερισμού των αιτούντων άσυλο στις χώρες της ΕΕ όταν προκύπτει επείγουσα ανάγκη σαν αυτή που αντιμετώπισαν την προηγούμενη χρονιά οι χώρες της Μεσογείου και όλα δείχνουν ότι θα ενταθεί ακόμη περισσότερο κατά το τρέχον έτος. Στην περίπτωση αυτή το ποσοστό που θα αναλογεί στην Ελλάδα θα είναι 1.90%.
Ενώ στην πρώτη περίπτωση τα ποσοστά είναι επί συγκεκριμένου αριθμού προσφύγων (20.000) στην δεύτερη δεν μπορεί να οριστεί εκ των προτέρων ο αριθμός λόγω της φύσης των ροών. Ενδιαφέρον θα είχε λοιπόν η πρόταση να ειδωθεί υπό το πρίσμα των διαθέσιμων στοιχείων για την προηγούμενη χρονιά ώστε να ποσοτικοποιηθεί αυτό που διακηρυκτικά προτείνεται σήμερα από την επιτροπή ως επιμερισμός των βαρών.
Είναι σαφές ότι οποιαδήποτε εκτίμηση για το παραπάνω θέμα αποτελεί σε αυτή τη φάση υπόθεση εργασίας μια που δεν έχουν εξειδικευθεί τα κριτήρια βάσει των οποίων οι πρόσφυγες θα υπάγονται στα προγράμματα μετεγκατάστασης εντός της ΕΕ.
Μια λογική υπόθεση εργασίας θα μπορούσε να ήταν ο επιμερισμός του αριθμού των προσφύγων από τη Συρία που θα καταφτάσει στην Ευρώπη το 2015. Αν το σχέδιο τύγχανε εφαρμογής για το 2014 θα είχαμε τα εξής αποτελέσματα.
Παρά την εικόνα που έχει δημιουργηθεί στην κοινή γνώμη οι αριθμοί κατατείνουν στην διαπίστωση ότι οι χώρες του Νότου δεν έχουν αναλάβει μέχρι σήμερα το βάρος που τους αναλογεί όσον αφορά τις αιτήσεις ασύλου. Στην περίπτωση της Ελλάδας αν εφαρμοστεί το νέο σύστημα της ποσόστωσης στο σύνολο των Συρίων που υποβάλλουν αίτηση στην Ευρώπη θα έχουμε τριπλάσιο αριθμό προσφύγων από τον σημερινό. Η Ιταλία που φέτος δέχτηκε 504 αιτήσεις από τη Συρία θα πρέπει να εγκαταστήσει στο έδαφος της 14.278 πρόσφυγες.
Αντίθετα η Γερμανία θα είχε υποχρέωση να υποδεχτεί 22.213 πρόσφυγες αντί των 39.332 που κατέγραψε το 2014 ενώ αντίστοιχα η Σουηδία 3.521 από 30.313 που έφτασαν με χίλια βάσανα στο έδαφος της.
Η λανθασμένη εικόνα έχει δημιουργηθεί στην κοινή γνώμη γιατί στις σχετικές συζητήσεις δεν διακρίνεται ο
αριθμός των προσφύγων που εισέρχονται στις χώρες του Νότου από αυτόν που τελικά υποβάλλει αίτηση ασύλου σε αυτές. Από την άλλη πλευρά, στο πλαίσιο του «αντιγερμανισμού» που έχει ενσκήψει μετά τα μνημόνια στη χώρα μας, η Γερμανία είναι αυτή που δεν αναλαμβάνει το μέρος της ευθύνης που της αναλογεί και κρατά εγκλωβισμένους τους
πρόσφυγες στη χώρα μας.
Η τελική πρόταση για τα χαρακτηριστικά, τα ποσοστά και τους αριθμούς των προσφύγων που θα μπορούν να
μοιραστούν στα κράτη μέλη, η υποχρεωτικότητα των ρυθμίσεων και η διασφάλιση των οικονομικών πόρων που απαιτούνται θα είναι τα βασικά ζητήματα που θα απασχολήσουν το διάλογο που μόλις τώρα ξεκινά.
Σε αυτό το διάλογο η Ελλάδα πρέπει να είναι παρούσα ξεκινώντας από την παραδοχή ότι η δική της συνεισφορά (ως χώρα εισόδου) είναι θεμελιακή για την επιτυχία του όποιου εγχειρήματος.
http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-is-new/news/news/2015/20150513_01_en.htm
Η Αναπληρώτρια Υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Χριστοδουλοπούλου εξέφρασε την ικανοποίηση της για την ενεργοποίηση των μηχανισμών αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ η οποία αντανακλάται σε συγκεκριμένα μέτρα τα οποία περιλαμβάνονται στην Ανακοίνωση της Ατζέντας για τη Μετανάστευση που δόθηκε στη δημοσιότητα από τον αρμόδιο Επίτροπο Δημήτρη Αβραμόπουλο.
Τι σημαίνει όμως στην πράξη η ενεργοποίηση των μηχανισμών αλληλεγγύης; Για πρώτη φορά επιχειρείται η θεσμοθέτηση δεικτών βάσει των οποίων θα ποσοτικοποιείται η δυνατότητα κάθε κράτους μέλους για την υποδοχή προσφύγων.
Έτσι στο αρχικό σχέδιο που προτείνει η Επιτροπή προτείνεται το ποσοστό με το οποίο θα συμμετέχει κάθε κράτος μέλος στο συνολικό αριθμό των 20.000 προσφύγων που θα μετεγκατασταθούν στο έδαφος της ΕΕ κατευθείαν από τις χώρες προέλευσης. Το ποσοστό αυτό (που για την Ελλάδα είναι 1,61%) προκύπτει από την παραμετροποίηση δεικτών όπως το ΑΕΠ, ο πληθυσμός κάθε χώρας, το ποσοστό ανεργίας και ο αριθμός των αιτήσεων ασύλου που έχουν κατατεθεί.
Με τον ίδιο περίπου τρόπο προτείνεται να λειτουργήσει στο μέλλον και μηχανισμός επιμερισμού των αιτούντων άσυλο στις χώρες της ΕΕ όταν προκύπτει επείγουσα ανάγκη σαν αυτή που αντιμετώπισαν την προηγούμενη χρονιά οι χώρες της Μεσογείου και όλα δείχνουν ότι θα ενταθεί ακόμη περισσότερο κατά το τρέχον έτος. Στην περίπτωση αυτή το ποσοστό που θα αναλογεί στην Ελλάδα θα είναι 1.90%.
Ενώ στην πρώτη περίπτωση τα ποσοστά είναι επί συγκεκριμένου αριθμού προσφύγων (20.000) στην δεύτερη δεν μπορεί να οριστεί εκ των προτέρων ο αριθμός λόγω της φύσης των ροών. Ενδιαφέρον θα είχε λοιπόν η πρόταση να ειδωθεί υπό το πρίσμα των διαθέσιμων στοιχείων για την προηγούμενη χρονιά ώστε να ποσοτικοποιηθεί αυτό που διακηρυκτικά προτείνεται σήμερα από την επιτροπή ως επιμερισμός των βαρών.
Είναι σαφές ότι οποιαδήποτε εκτίμηση για το παραπάνω θέμα αποτελεί σε αυτή τη φάση υπόθεση εργασίας μια που δεν έχουν εξειδικευθεί τα κριτήρια βάσει των οποίων οι πρόσφυγες θα υπάγονται στα προγράμματα μετεγκατάστασης εντός της ΕΕ.
Μια λογική υπόθεση εργασίας θα μπορούσε να ήταν ο επιμερισμός του αριθμού των προσφύγων από τη Συρία που θα καταφτάσει στην Ευρώπη το 2015. Αν το σχέδιο τύγχανε εφαρμογής για το 2014 θα είχαμε τα εξής αποτελέσματα.
Η Αναπληρώτρια Υπουργός Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης κ. Χριστοδουλοπούλου εξέφρασε την ικανοποίηση της για την ενεργοποίηση των μηχανισμών αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ η οποία αντανακλάται σε συγκεκριμένα μέτρα τα οποία περιλαμβάνονται στην Ανακοίνωση της Ατζέντας για τη Μετανάστευση που δόθηκε στη δημοσιότητα από τον αρμόδιο Επίτροπο Δημήτρη Αβραμόπουλο.
Τι σημαίνει όμως στην πράξη η ενεργοποίηση των μηχανισμών αλληλεγγύης; Για πρώτη φορά επιχειρείται η θεσμοθέτηση δεικτών βάσει των οποίων θα ποσοτικοποιείται η δυνατότητα κάθε κράτους μέλους για την υποδοχή προσφύγων.
τσι στο αρχικό σχέδιο που προτείνει η Επιτροπή προτείνεται το ποσοστό με το οποίο θα συμμετέχει κάθε κράτος μέλος στο συνολικό αριθμό των 20.000 προσφύγων που θα μετεγκατασταθούν στο έδαφος της ΕΕ κατευθείαν από τις χώρες προέλευσης. Το ποσοστό αυτό (που για την Ελλάδα είναι 1,61%) προκύπτει από την παραμετροποίηση δεικτών όπως το ΑΕΠ, ο πληθυσμός κάθε χώρας, το ποσοστό ανεργίας και ο αριθμός των αιτήσεων ασύλου που έχουν κατατεθεί.
Με τον ίδιο περίπου τρόπο προτείνεται να λειτουργήσει στο μέλλον και μηχανισμός επιμερισμού των αιτούντων άσυλο στις χώρες της ΕΕ όταν προκύπτει επείγουσα ανάγκη σαν αυτή που αντιμετώπισαν την προηγούμενη χρονιά οι χώρες της Μεσογείου και όλα δείχνουν ότι θα ενταθεί ακόμη περισσότερο κατά το τρέχον έτος. Στην περίπτωση αυτή το ποσοστό που θα αναλογεί στην Ελλάδα θα είναι 1.90%.
Ενώ στην πρώτη περίπτωση τα ποσοστά είναι επί συγκεκριμένου αριθμού προσφύγων (20.000) στην δεύτερη δεν μπορεί να οριστεί εκ των προτέρων ο αριθμός λόγω της φύσης των ροών. Ενδιαφέρον θα είχε λοιπόν η πρόταση να ειδωθεί υπό το πρίσμα των διαθέσιμων στοιχείων για την προηγούμενη χρονιά ώστε να ποσοτικοποιηθεί αυτό που διακηρυκτικά προτείνεται σήμερα από την επιτροπή ως επιμερισμός των βαρών.
Είναι σαφές ότι οποιαδήποτε εκτίμηση για το παραπάνω θέμα αποτελεί σε αυτή τη φάση υπόθεση εργασίας μια που δεν έχουν εξειδικευθεί τα κριτήρια βάσει των οποίων οι πρόσφυγες θα υπάγονται στα προγράμματα μετεγκατάστασης εντός της ΕΕ.
Μια λογική υπόθεση εργασίας θα μπορούσε να ήταν ο επιμερισμός του αριθμού των προσφύγων από τη Συρία που θα καταφτάσει στην Ευρώπη το 2015. Αν το σχέδιο τύγχανε εφαρμογής για το 2014 θα είχαμε τα εξής αποτελέσματα.
Παρά την εικόνα που έχει δημιουργηθεί στην κοινή γνώμη οι αριθμοί κατατείνουν στην διαπίστωση ότι οι χώρες του Νότου δεν έχουν αναλάβει μέχρι σήμερα το βάρος που τους αναλογεί όσον αφορά τις αιτήσεις ασύλου. Στην περίπτωση της Ελλάδας αν εφαρμοστεί το νέο σύστημα της ποσόστωσης στο σύνολο των Συρίων που υποβάλλουν αίτηση στην Ευρώπη θα έχουμε τριπλάσιο αριθμό προσφύγων από τον σημερινό. Η Ιταλία που φέτος δέχτηκε 504 αιτήσεις από τη Συρία θα πρέπει να εγκαταστήσει στο έδαφος της 14.278 πρόσφυγες.
Αντίθετα η Γερμανία θα είχε υποχρέωση να υποδεχτεί 22.213 πρόσφυγες αντί των 39.332 που κατέγραψε το 2014 ενώ αντίστοιχα η Σουηδία 3.521 από 30.313 που έφτασαν με χίλια βάσανα στο έδαφος της.
Η λανθασμένη εικόνα έχει δημιουργηθεί στην κοινή γνώμη γιατί στις σχετικές συζητήσεις δεν διακρίνεται ο
αριθμός των προσφύγων που εισέρχονται στις χώρες του Νότου από αυτόν που τελικά υποβάλλει αίτηση ασύλου σε αυτές. Από την άλλη πλευρά, στο πλαίσιο του «αντιγερμανισμού» που έχει ενσκήψει μετά τα μνημόνια στη χώρα μας, η Γερμανία είναι αυτή που δεν αναλαμβάνει το μέρος της ευθύνης που της αναλογεί και κρατά εγκλωβισμένους τους
πρόσφυγες στη χώρα μας.
Η τελική πρόταση για τα χαρακτηριστικά, τα ποσοστά και τους αριθμούς των προσφύγων που θα μπορούν να
μοιραστούν στα κράτη μέλη, η υποχρεωτικότητα των ρυθμίσεων και η διασφάλιση των οικονομικών πόρων που απαιτούνται θα είναι τα βασικά ζητήματα που θα απασχολήσουν το διάλογο που μόλις τώρα ξεκινά.
Σε αυτό το διάλογο η Ελλάδα πρέπει να είναι παρούσα ξεκινώντας από την παραδοχή ότι η δική της συνεισφορά (ως χώρα εισόδου) είναι θεμελιακή για την επιτυχία του όποιου εγχειρήματος.
http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-is-new/news/news/2015/20150513_01_en.htm
airetos.gr