Ο αυτοκινητόδρομος Ολυμπία Οδός είναι το μεγαλύτερο έργο παραχώρησης τόσο σε μήκος όσο και σε προϋπολογισμό σε όλη την Ελλάδα.
Περιλαμβάνει ένα πολύ μεγάλο τμήμα δρόμου που ξεκινά από τα διόδια της Ελευσίνας και περνά από την Κόρινθο, την Πάτρα, τον Πύργο, για να καταλήξει σε σύνδεση με τον Αυτοκινητόδρομο Μορέα στην περιοχή της Τσακώνας.
Το έργο είναι με τη μέθοδο της παραχώρησης και προβλέπει εκμετάλλευση από ιδιωτικές εταιρείες για χρονική περίοδο 30 ετών και μερική χρηματοδότηση από το Κράτος και από την παραχωρησιούχο εταιρεία.
Το μήκος του έργου εκτίνεται σε 366 χιλιόμετρα διαιρούμενο σε τρεις Περιφέρειες (Αττικής, Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας).
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 2,2 δις ευρώ και χρηματοδοτείται μέσω ενός συνδυασμού τραπεζικών δανείων, εσόδων διοδίων, ιδιωτικών επενδύσεων των Μετόχων, καθώς και επιδοτήσεων του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το έργο δημοπρατήθηκε το 2005 και η σύμβαση
υπογράφηκε στα μέσα του 2007. Ανάδοχο σχήμα είναι η κοινοπραξία των
εταιριών Vinci, Hochtief, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, ΑΘΗΝΑ, J&P ΑΒΑΞ. Τα
πρώτα έργα ξεκίνησαν τον Αύγουστο του 2008.
Το έργο αντιμετώπισε εξαρχής σοβαρά προβλήματα με τις μελέτες
(εμπλοκή με τα εκτελούμενα έργα Σιδηροδρόμου σε περίπου 200 σημεία), τις
απαλλοτριώσεις που δεν ήταν ώριμες όταν ξεκίνησαν τα έργα και φυσικά
την υποχρηματοδότηση που οδήγησε στη διακοπή των εργασιών. Εντάσσεται
στα έργα με παραχώρηση που έχουν χαρακτηριστεί παγωμένα.Οι σημαντικές καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις και τις αρχαιολογικές ανασκαφές, και οι διαμάχες για τη χάραξη και θέματα περιβάλλοντος, που έχουν επηρεάσει την ολοκλήρωση όλων των τμημάτων του νέου αυτοκινητόδρομου, καθώς και η παρατηρηθείς 20% με 30% μείωση της πραγματικής κυκλοφορίας, οδήγησαν τους Δανειστές του έργου στην προσωρινή αναστολή χρηματοδότησης τον Νοέμβριο 2010 έως ότου βρεθεί μια βιώσιμη λύση για την εξισορρόπηση των πηγών και χρήσεων των κεφαλαίων κατά τη διάρκεια της κατασκευής.
Τα έσοδα που συλλέγονται σήμερα δεν καλύπτουν το κόστος των υπηρεσιών λειτουργίας, της συντήρησης και αποπληρωμής του χρέους της εταιρείας, ακόμη και πριν από τις πληρωμές στον Κατασκευαστή.
Παρά την κατάσταση αυτή, οι εργασίες ασφαλείας συνεχίζουν να εκτελούνται στο έργο, καθώς και η καθημερινή λειτουργία και συντήρηση, υπηρεσίες που απαιτούνται για την οδική ασφάλεια.
Η ΒΟΜΒΑ
Η βόμβα έπεσε τον Νοέμβριο του 2012 όταν ανακοινώθηκε η συμφωνία μεταξύ ΥΠΑΝΥΠ και παραχωρησιούχων για την κατασκευή του τμήματος μέχρι την Πάτρα καθώς η χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ καλύπτει το τμήμα αυτό.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών, το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα δεν «κόβεται» αλλά παραπέμπεται για κατασκευή στο μέλλον, ουσιαστικά όμως χωρίς να υπάρχει κάποια δέσμευση για αυτό, ενώ το κόστος για την κατασκευή του το καθιστά σχεδόν αδύνατο.
Τον Μάρτιο του 2014 είχαμε και μια ωραιότατη φιέστα-φιάσκο καθώς τελικά αποδείχθηκε πως τα έργα παραμένουν όμηροι προβλημάτων. Έχει οριστικοποιηθεί η συμφωνία με τις τράπεζες χωρίς όμως να δώσει την έγκριση της η Κομισιόν για τις αλλαγές στις συμβάσεις πράγμα που αναμένεται να γίνει το νωρίτερα στο τέλος του έτους.
Αξίζει να σημειώσουμε πως αυτή την εποχή υπάρχουν εργοτάξια σε εξέλιξη (4 τον αριθμό) με εργασίες μικρής κλίμακας. Το Δημόσιο έχει έρθει σε συμφωνία με την κοινοπραξία κατασκευής καταβάλλοντας εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ ως αποζημίωση σε κάθε ένα από τα 4 παγωμένα έργα.
Με αυτά τα δεδομένα μιλάμε για έναρξη των έργων το 2014 και ολοκλήρωση άγνωστη καθώς το χρονοδιάγραμμα έχει τιναχτεί στον αέρα και προς το παρόν καμία πρόβλεψη δεν είναι ρεαλιστική. Η πραγματικότητα όμως είναι πως από το Κιάτο μέχρι την Πάτρα υπάρχει ένα συνεχόμενο εργοτάξιο 100χλμ.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ- ΠΡΟΟΔΟΣ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
1.ΤΜΗΜΑ ΕΛΕΥΣΙΝΑ-ΚΟΡΙΝΘΟΣ (ΕΤΟΙΜΟ)
2.ΤΜΗΜΑ ΚΟΡΙΝΘΟΣ – ΠΑΤΡΑ (αυτοκινητόδρομος με 2 λωρίδες ανά ρεύμα + ΛΕΑ)-ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΧΡΟΝΙΚΗ ΦΑΣΗ
Κόρινθος – Κιάτο (20.4 χλμ). ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ: 33%. Περιλαμβάνει: Γέφυρα Ραχιάνη, Γέφυρα Περιστερώνα, Γέφυρα Ασωπού, Γέφυρα Ελίσσωνα, Γέφυρα Ζαπάδη.
Κιάτο – Δερβένι (33.1 χλμ). ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ: 81%, Περιλαμβάνει: Σήραγγα Δερβενίου, Γέφυρα Δερβενιώτη, Ημιστέγαστρο Κοιμητηρίου Δερβενίου, Γέφυρα Ροζενών.
Δερβένι – Πλάτανος (13.5 χλμ). ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ: 47%. Περιλαμβάνει: Σήραγγα Μαύρων Λιθαριών, Σήραγγα Ακράτας, Ημιστέγαστρο Ακράτας, Γέφυρα Κράθη.
Πλάτανος – Αίγιο (23.1 χλμ). ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ: 41%. Περιλαμβάνει: Σήραγγα Πλατάνου, Ημιστέγαστρο Πλατάνου, Γέφυρα Λαδοποτάμου, Ημιστέγαστρο Τεμένης, Ημιστέγαστρο Ελίκης, Γέφυρα Βουραικού, Γέφυρα Κερυνίτη, Γέφυρα Σελινούντα.
Αίγιο – Αραχοβίτικα Πάτρας (30 χλμ). ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ: 85%. Περιλαμβάνει: Σήραγγες Παναγοπούλας, Γέφυρα Μεγανίτη, Γέφυρα Φοίνικα, Γέφυρα Καμάρων.
3.ΤΜΗΜΑ ΠΑΤΡΑ – ΠΥΡΓΟΣ (αυτοκινητόδρομος με 2 λωρίδες ανά ρεύμα + ΛΕΑ)-ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΕ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟ ΧΡΟΝΟ
Πάτρα – Κυλλήνη (42.8 χλμ). ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ: 19%. Περιλαμβάνει το τμήμα μήκους 18 χιλιομέτρων μεταξύ Μιντιλόγλι και Κάτω Αχαΐα όπου ο κατασκευαστής δεν είχε τη δυνατότητα να εκτελέσει εργασίες λόγω των ενεργειών από γειτονικές κοινότητες που αντιτίθενται στη χάραξη που διάλεξε το Δημόσιο.
Κυλλήνη – Πύργος (37.8 χλμ). ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ: 17%. Περιλαμβάνει: Γέφυρα Πηνειού
4.ΤΜΗΜΑ ΠΥΡΓΟΣ-ΑΛΦΕΙΟΣ-ΤΣΑΚΩΝΑ(αυτοκινητόδρομος με 2 λωρίδες/ ρεύμα )-ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΓΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΕ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟ ΧΡΟΝΟ
Καμία εργασία
ΠΡΟΟΔΟΣ ΕΡΓΩΝ μέχρι τα τέλη Ιουλίου 2011
Κατασκευαστικές εργασίες και στις 5 σήραγγες κατά μήκος της Κορίνθου-Πατρών. Πλήρης διάνοιξη έχει επιτευχθεί στις μεγαλύτερες σήραγγες του έργου στην περιοχή της Παναγοπούλας (τμήμα 4.003μ προς Κόρινθο + τμήμα 3.160μ προς Πάτρα), στη σήραγγα Δερβενίου (και οι δύο σήραγγες προς Κόρινθο) και, επίσης, επίκειται στη σήραγγα Μαύρων Λιθαριών. Η φάση εκσκαφής όλων των σηράγγων είναι κατά 62% ολοκληρωμένη.
Συνολικό μήκος σηράγγων κατά την ολοκλήρωσή τους:
Κατεύθυνση Κόρινθος Κατεύθυνση Πάτρα
Δερβένι 480m – 627m
Μαύρα Λιθάρια 1.189m -1.160m
Ακράτα 790m – 252m
Πλάτανος 1.677m -1.571m
Παναγοπούλα 530m – 555m + 4.003m 3.160m
Κατασκευαστικές εργασίες για τις υποδομές του αυτοκινητόδρομου (υπόγειες διαβάσεις, άνω διαβάσεις, γέφυρες, cut & covers, ημιστέγαστρα, τοίχοι αντιστήριξης, οχετοί, κλπ.) στα τμήματα Κορίνθου-Πατρών και Πατρών-Πύργου. Χωματουργικές εργασίες όπου υπήρχε διαθέσιμη γη.
Πηγή: ypodomes