Τρίτη 22 Μαρτίου 2011

Σπατάλες και αδιαφάνεια στον ΟΚΑΝΑ


Της Φωτεινης Kαλλιρη

 
Ατασθαλίες, κακοδιαχείριση, αδιαφάνεια και σπατάλες διαπιστώνει στο πολυσέλιδο πόρισμά του για τον ΟΚΑΝΑ ο γενικός επιθεωρητής κ. Λέανδρος Ρακιντζής. Από την ενδελεχή έρευνα που διενήργησε επί 10 μήνες μεικτό κλιμάκιο επιθεωρητών για τις προηγούμενες διοικήσεις του οργανισμού, προκύπτει ότι ο ΟΚΑΝΑ «απορροφά περισσότερους πόρους για τη συντήρησή του παρά για τις υπηρεσίες που προσφέρει», καθώς μόνο τα χρέη του ανέρχονται σε 37,5 εκατ. ευρώ. «Ανορθολογικό και εξαιρετικά δαπανηρό» χαρακτήρισε το μοντέλο διοίκησης του ΟΚΑΝΑ ο κ. Ρακιντζής, κατά την παρουσίαση της έκθεσης ελέγχου του οργανισμού, η οποία διαβιβάστηκε στις εισαγγελικές αρχές για τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών.
Το πόρισμα καταγράφει διαχειριστικά προβλήματα με αιχμή τη σπατάλη στις αμοιβές, καθώς σε διάστημα έξι ετών (2003-2009) οι μισθοί ορισμένων υπαλλήλων του οργανισμού αυξήθηκαν έως και 170%, ενώ η διαμονή άπορων χρηστών σε ξενοδοχεία της Αθήνας κόστισε περισσότερο απ’ όσο κόστισε η προμήθεια μεθαδόνης. Ειδικότερα, η δαπάνη φιλοξενίας 42 θεραπευομένων κόστισε 883.760 ευρώ από το 2007 ώς το 2010.
Αλλο κρούσμα σπατάλης είναι, σύμφωνα με τους ελεγκτές, τα τεράστια ποσά που δόθηκαν σε ιδιωτική εταιρεία για την καθαριότητα, παρότι ο οργανισμός διαθέτει μόνιμο προσωπικό καθαριότητας. Ειδικότερα, διαπιστώθηκε επιβάρυνση 6% του προϋπολογισμού για απασχόληση προσωπικού (42 άτομα) μέσω εταιρείας προσωρινής απασχόλησης που κόστισε στον ΟΚΑΝΑ 2,5 εκατ. ευρώ την τριετία 2007-2010. Οι δαπάνες για τηλεπικοινωνίες υπερέβαιναν τις 400.000 ευρώ τον χρόνο.
Από την άλλη, δεν γινόταν καταγραφή των φαρμάκων και των υποκατάστατων που χορηγούνταν στους ασθενείς, αλλά ούτε και αρχεία για να διασταυρωθούν τα στοιχεία.
Στην έκθεση προτείνεται η σύσταση ομάδας εσωτερικού ελέγχου του ΟΚΑΝΑ, καθώς και η ανάληψη πρωτοβουλίας από το υπουργείο Υγείας για τη μείωση της λίστας αναμονής στην οποία βρίσκονται περίπου 5.000 χρήστες και ο μέσος όρος αναμονής είναι 6,5 χρόνια!

kathimerini.gr