Τετάρτη 2 Ιανουαρίου 2013

Μεγάλες ανατροπές στο χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα

Μεγάλες ανατροπές στο χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα από την εφαρμογή της βάσης του 10 και τις συγχωνεύσεις

«Λουκέτο» σε πολλά τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ, αναμένεται να φέρει η εφαρμογή της βάσης του 10. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις συγχωνεύσεις που θα γίνουν σε πολλά τμήματα, αλλάζουν ριζικά το χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Μάλιστα, οι αλλαγές υπολογίζεται ότι θα επηρεάσουν περισσότερους από 100.000 υποψηφίους που θα συµµετάσχουν στις φετινές Πανελλαδικές εξετάσεις.
Με δηλώσεις που έκανε στην εφημερίδα «Πρώτο θέμα», ο υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος είπε ότι «το επόμενο μηχανογραφικό δελτίο των Πανελληνίων θα αποτυπώνει τον νέο ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας και τον Σεπτέμβριο θα λειτουργήσουν νέα ισχυρότερα τμήματα, τα οποία θα προκύψουν από τις συγχωνεύσεις, για να υποδεχτούν τους εισακτέους της νέας χρονιάς». Ο κ. Αρβανιτόπουλος, εκτίμησε ότι «από αυτή τη διαδικασία κανείς δεν έχει να χάσει, αντίθετα όλοι θα κερδίσουν. Οι φοιτητές θα αποκτήσουν ισχυρότερα πτυχία και θα γίνουν ανταγωνιστικότεροι στον δύσκολο στίβο της εργασίας. Τα ιδρύματα θα αναβαθμιστούν, οι συνάδελφοι καθηγητές, αλλά και το διοικητικό προσωπικό θα ωφεληθούν, καθώς θα εργάζονται πλέον σε ένα εξορθολογισμένο και αναβαθμισμένο περιβάλλον. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι η χώρα θα ωφεληθεί μεσοπρόθεσμα, διότι η αναβάθμιση της παιδείας είναι ο πιο σημαντικός μοχλός ανάπτυξης».
Σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας, «τα κριτήρια, τα οποία έχουμε συζητήσει με τις ηγεσίες των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, αφορούν το φυσικό μέγεθος και τη διάρθρωση των ιδρυμάτων, τη χωροταξική κατανομή, το γνωστικό αντικείμενο, την ποιότητα των σπουδών και τη βιωσιμότητα των τμημάτων. Θέλουμε να εξασφαλίσουμε την αριστεία, την εξωστρέφεια, τη λογοδοσία, τον εξορθολογισμό, τις οικονομίες κλίμακας. Ο στόχος είναι να έχουμε ισχυρά και διεθνώς ανταγωνιστικά ιδρύματα και τμήματα, τα οποία θα ανταποκρίνονται στις αναπτυξιακές προτεραιότητες της χώρας».
Το υπουργείο έχει στόχο, επίσης, να μειώσει τη χρηματοδότηση και να ελαχιστοποιήσει τις προσλήψεις διδακτικού προσωπικού, με την ορθολογική αξιοποίηση του υπάρχοντος προσωπικού. Ο νέος χάρτης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης μελετάται να έχει περίπου 150 λιγότερα τμήματα σε σχέση με τα 499 που έχουν σήμερα τα 24 πανεπιστήμια και τα 16 ΤΕΙ της χώρας, αριθμός που κρίνεται πολύ μεγάλος, κυρίως λόγω οικονομικής κρίσης.
Μάλιστα, ακόμα και μέσα στις αργίες των γιορτών, ο υπουργός Παιδείας συνέχισε τις συζητήσεις και τις συσκέψεις με τους πρυτάνεις για τις συγχωνεύσεις-καταργήσεις και μετονομασίες πανεπιστημιακών τμημάτων και ΤΕΙ.
Στο τραπέζι των συζητήσεων βρίσκεται και το θέμα των αλληλοεπικαλύψεων σχολών, όπως, π.χ., σχολές Διοίκησης και Πληροφορικής, οι οποίες είναι διασκορπισμένες σε πολλές πόλεις και πολλά τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ. Κάποιες σχολές από αυτές ή ακόμα και ένας αριθμός τμημάτων που παρέχουν αμιγώς εξειδικευμένες σπουδές μπορούν να μετεξελιχθούν σε μεταπτυχιακά τμήματα στα οποία θα απορροφηθεί και το διδακτικό προσωπικό.
Υπό συζήτηση βρίσκεται και το θέμα των εγκαταστάσεων και το κατά πόσο κάποια τμήματα λειτουργούν σε δικά τους κτίρια ενώ άλλα κοστίζουν περισσότερα χρήματα για να λειτουργήσουν καθώς δεν έχουν δικά τους κτίσματα. Στο μικροσκόπιο έχουν μπει και τα Πανεπιστήμια Δυτικής Ελλάδας και Στερεάς Ελλάδας, τμήματα των οποίων αναμένεται να μεταφερθούν σε γειτονικά ιδρύματα, όπως των Ιωαννίνων και της Θεσσαλίας. Στις συζητήσεις έχει μπει και το ενδεχόμενο συγχώνευσης ΑΕΙ που βρίσκονται στην ίδια πόλη, όπως το ΑΠΘ και το Μακεδονίας. Σε ό,τι έχει να κάνει με τα τμήματα της Αθήνας, στις μέχρι στιγμής συζητήσεις συμπεριλαμβάνονται το Χαροκόπειο, το Γεωπονικό και η Σχολή Καλών Τεχνών.
Οι τελικές αποφάσεις πάντως αναμένεται να ληφθούν έως τον Φεβρουάριο, προκειμένου οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων του 2013 να γνωρίζουν πώς θα κινηθούν στο μηχανογραφικό τους δελτίο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο αριθμός των εισακτέων του 2013 θα είναι κατά τι μικρότερος του 2012, καθώς τα τμήματα θα είναι λιγότερα.

Οι σχολές που τίθενται «στο μικροσκόπιο»
- Στατιστικής και Αναλογιστικής Επιστήμης, Αιγαίου
- Γεωλογίας, Πάτρας και Θεσσαλονίκης
- Γεωγραφίας, Αιγαίου
- Χημείας, Κρήτης
- Οργάνωσης και Διαχείρισης Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων, Αγρινίου
- Αξιοποίησης Φυσικών Πόρων και Γεωργικής Μηχανικής, Γεωπονικού Αθήνας
- Μηχανικών Ορυκτών Πόρων, Πολυτεχνείου Κρήτης
- Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης, Ξάνθης
- Εφαρμοσμένων Μαθηματικών, Πανεπιστημίου Κρήτης
- Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Πανεπιστήμια Μακεδονίας και Πελοποννήσου
- Πολιτιστικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας, Πανεπιστήμιο Αιγαίου
- Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
- Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων
- Επιστήμης και Τεχνολογίας Υπολογιστών και Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
- Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων, Κορίνθου
- Θεατρικών Σπουδών, Ναυπλίου
- Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού, Σπάρτης
- Ηλεκτρονική, ΤΕΙ Κρήτης
- Κλωστοϋφαντουργία, ΤΕΙ Πειραιά
- Σχεδιασμός και Παραγωγή Ενδυμάτων, Κιλκίς
- Εφαρμοσμένης Πληροφορικής, ΤΕΙ Κρήτης
- Εμπορίας και Διαφήμισης, ΤΕΙ Αμφισσας
-Πληροφορική, Καστοριάς
Την ίδια στιγµή ελαχιστοποιούνται οι πιθανότητες εισαγωγής στα στρατιωτικά τµήµατα, καθώς ανακοινώθηκε «ψαλίδι» στις θέσεις κατά 30%. Αναφορικά µε τα τµήµατα, τα οποία δεν θα δεχθούν φέτος εισακτέους, εκτός από τα αστυνοµικά, προστέθηκε η Στρατιωτική Σχολή Ιπταµένων Ραδιοναυτίλων (ΣΙΡ), καθώς και το τµήµα Ελεγκτών Αεράµυνας της Σχολής Ικάρων.

eklogika.gr