Προτίμησε να παραιτηθεί εμμένοντας στην αναγκαιότητα επανασύστασης του υπουργείου Ναυτιλίας, ο υπουργός Επικρατείας Χάρης Παμπούκης, όπως ανακοινώνει ο ίδιος σε επιστολή του. Είχε προηγηθεί ένα «μπαράζ» άσκησης πιέσεων και διαπόμπευσης της κυβέρνησης από τη ΝΔ, αλλά και τοποθετήσεις άλλων κομμάτων, με αιχμή του δόρατος, την άρνηση του πρωθυπουργού να προχωρήσει στην επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας την οποία εισηγήθηκε αρχικά στα κομματικά όργανα και στη συνέχεια τηλεοπτικά, ο αρμόδιος για θέματα Ναυτιλίας υπουργός κ. Παμπούκης. Όλα προδιέγραφαν την ηρωϊκή του έξοδο…
Η επιστολή παραίτησης του υπουργού αναφέρει:
«Σε μια κρίσιμη στιγμή για τον τόπο οφείλουμε να μην υπακούμε σε δογματισμούς και προσωπικές στρατηγικές, που δεν εξυπηρετούν τους εθνικούς στόχους. Σήμερα, κύριο ζητούμενο είναι η ανάπτυξη και η ναυτιλία μπορεί να συμβάλλει στην επίτευξη αυτού του στόχου.
Επί δύο μήνες κατέβαλλα προσπάθειες να ανασυγκροτήσω ένα εθνικά ωφέλιμο τομέα. Εντούτοις, δεν μπορούσαν να έχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα χωρίς την αναγκαία πολιτική συγκρότηση μέσω της επανασύστασης του Υπουργείου Ναυτιλίας. Ενός, δηλαδή, θεσμικού εργαλείου του κράτους.
Πρόσφατα διατύπωσα δημοσίως με καθαρότητα και παρρησία την πρόταση για την επανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας, η οποία υπηρετεί το προφανές. Τη θέση αυτή, άλλωστε, έχουν υιοθετήσει όλοι οι κοινωνικοί φορείς και πέραν του χώρου της ναυτιλίας.
Θεωρώ αυτονόητη πολιτική υποχρέωση να υπερασπίζεται κανείς και να διατυπώνει θέσεις προς όφελος του εθνικού συμφέροντος. Και προφανώς η πολιτική αδικείται, όταν προσλαμβάνει προσωπικά χαρακτηριστικά.
Η συμμετοχή μου στα πολιτικά δρώμενα της χώρας σ’ αυτήν τη χρονικά ιστορική περίοδο είχε ως αποκλειστικό γνώμονα τη συμβολή μου στην υπέρβαση της εθνικής κρίσης, το οποίο θεωρώ πατριωτικό καθήκον όλων μας. Ακόμα και όταν δεν συμφωνούσα με όλες τις αποφάσεις οι οποίες ελήφθησαν.
Η αμετάκλητη απόφαση μου να παραιτηθώ επιβεβαιώνει πλήρως τον χαρακτήρα και την ουσία της εμπλοκής μου στην πολιτική. Αποτελεί πράξη ευθύνης, πράξη ενός ανθρώπου που δεν είχε ποτέ σχέση εξάρτησης με θέσεις ή καρέκλες. Είναι αυτονόητη πράξη αξιοπρέπειας».
Η επιστολή παραίτησης του υπουργού αναφέρει:
«Σε μια κρίσιμη στιγμή για τον τόπο οφείλουμε να μην υπακούμε σε δογματισμούς και προσωπικές στρατηγικές, που δεν εξυπηρετούν τους εθνικούς στόχους. Σήμερα, κύριο ζητούμενο είναι η ανάπτυξη και η ναυτιλία μπορεί να συμβάλλει στην επίτευξη αυτού του στόχου.
Επί δύο μήνες κατέβαλλα προσπάθειες να ανασυγκροτήσω ένα εθνικά ωφέλιμο τομέα. Εντούτοις, δεν μπορούσαν να έχουν το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα χωρίς την αναγκαία πολιτική συγκρότηση μέσω της επανασύστασης του Υπουργείου Ναυτιλίας. Ενός, δηλαδή, θεσμικού εργαλείου του κράτους.
Πρόσφατα διατύπωσα δημοσίως με καθαρότητα και παρρησία την πρόταση για την επανασύσταση του Υπουργείου Ναυτιλίας, η οποία υπηρετεί το προφανές. Τη θέση αυτή, άλλωστε, έχουν υιοθετήσει όλοι οι κοινωνικοί φορείς και πέραν του χώρου της ναυτιλίας.
Θεωρώ αυτονόητη πολιτική υποχρέωση να υπερασπίζεται κανείς και να διατυπώνει θέσεις προς όφελος του εθνικού συμφέροντος. Και προφανώς η πολιτική αδικείται, όταν προσλαμβάνει προσωπικά χαρακτηριστικά.
Η συμμετοχή μου στα πολιτικά δρώμενα της χώρας σ’ αυτήν τη χρονικά ιστορική περίοδο είχε ως αποκλειστικό γνώμονα τη συμβολή μου στην υπέρβαση της εθνικής κρίσης, το οποίο θεωρώ πατριωτικό καθήκον όλων μας. Ακόμα και όταν δεν συμφωνούσα με όλες τις αποφάσεις οι οποίες ελήφθησαν.
Η αμετάκλητη απόφαση μου να παραιτηθώ επιβεβαιώνει πλήρως τον χαρακτήρα και την ουσία της εμπλοκής μου στην πολιτική. Αποτελεί πράξη ευθύνης, πράξη ενός ανθρώπου που δεν είχε ποτέ σχέση εξάρτησης με θέσεις ή καρέκλες. Είναι αυτονόητη πράξη αξιοπρέπειας».
Ο Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας, κ. Γ. Μιχελάκης, για την παραίτηση του κ. Χ. Παμπούκη, έκανε την ακόλουθη
δήλωση:
«Ο κ. Παμπούκης το κατάλαβε έστω και
αργά.
Υπέβαλε την παραίτησή του.
Την οποία χαρακτήρισε μάλιστα, ως
“αυτονόητη πράξη αξιοπρέπειας”.
Ο κ. Παπανδρέου, όμως, επιμένει στο
λάθος.
Αρνείται πεισματικά, κόντρα στο
συμφέρον της χώρας, να δεχθεί αυτό που προτείνει εδώ και μήνες η Νέα Δημοκρατία
και ο Αντώνης Σαμαράς:
Να επανασυστήσει το υπουργείο
Ναυτιλίας!
Επιτέλους, ο Πρωθυπουργός της
καταρρέουσας κυβέρνησης, ας το κάνει πράξη έστω και την ύστατη ώρα…».
Nωρίτρα ο κ. Γ. Μιχελάκης, είχε κανει την ακόλουθη
δήλωση:
«Οι ενδοκυβερνητικές κόντρες για το
πολύπαθο υπουργείο Ναυτιλίας, καλά κρατούν…
Προχθές, ο κ. Παμπούκης, έλεγε χαρακτηριστικά
ότι “δεν υπάρχει ένας” που να μην
υποστηρίζει την επανασύσταση του υπουργείου Ναυτιλίας.
Έχει άδικό!
Υπάρχει ένας!
Ο Πρωθυπουργός!
Που επιμένει στο ίδιο λάθος!
Χθες, στο υπουργικό συμβούλιο αγνόησε
τις εκκλήσεις του υπουργού του και διέψευσε τις προσδοκίες της Ελληνικής
Ναυτιλίας.
Δυστυχώς, στη “θαλασσοδαρμένη” κυβέρνηση
Παπανδρέου, οι συντροφικές διαμάχες τραυματίζουν ακόμη περισσότερο τον έναν από
τους δύο πρωταθλητές της οικονομίας μας, τη Ναυτιλία.
Επαναλαμβάνουμε, ότι πάγια θέση της
Νέας Δημοκρατίας είναι η σύσταση αυτόνομων υπουργείων Εμπορικής Ναυτιλίας και
Τουρισμού».
Ο εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ, Κ. Αϊβαλιώτης, είχε δηλώσει πριν από την παραίτηση του κ. Παμπούκη:
«Ο Πρωθυπουργός πρέπει να αντιληφθεί την αναγκαιότητα επαναλειτουργίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Βρήκε υπουργό - και μάλιστα επαρκή - χωρίς όμως υπουργείο».
Από την «αντίπερα όχθη» της Δημοκρατικής Αριστεράς, σε σημερινή της ανακοίνωση πριν από την παραίτηση Παμπούκη, ασκούνταν πιέσεις για την επανασύστασης του υπουργείου Ναυτιλίας:
«Η ναυτιλία και ο τουρισμός αποτελούν σημαντικό παράγοντα της ελληνικής οικονομίας και είναι απορίας άξιον γιατί συστήνονται και καταργούνται τα αντίστοιχα υπουργεία. Είναι αναγκαία η δημιουργία ενός αυτόνομου υπουργείου για θέματα ναυτιλίας με συγκεκριμένες αρμοδιότητες και δυνατότητες. Οι εσωτερικές διελκυστίνδες της κυβέρνησης δεν αφορούν ούτε το περιεχόμενο της πολιτικής, ούτε το συμφέρον της ελληνικής οικονομίας».
Το χρονικό της κατάργησης – επανασύστασης
Τον Οκτώβριο του 2009, η κυβέρνηση αποφάσισε ότι δεν χρειάζεται να υπάρχει αυτόνομο υπουργείο Ναυτιλίας, και το ενέταξε στο υπουργείο Ανάπτυξης. Έντεκα μήνες αργότερα, το υπουργείο επανασυστάθηκε, υπό το Γιάννη Διαμαντίδη, ενώ τον περασμένο Ιούνιο, καταργήθηκε ξανά και εντάχθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης, υπό το Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.
Να σημειωθεί ότι ο υπουργός Επικρατείας και αρμόδιος για θέματα Ναυτιλίας κ. Παμπούκης, μιλώντας το πρωί στη ΝΕΤ, πρότεινε να δημιουργηθεί ξανά αυτόνομο υπουργείο ναυτιλίας «με αναπτυξιακό χαρακτήρα», όπως είπε χαρακτηριστικά. Ακολούθησε το μπαράζ ανακοινώσεων από την αντιπολίτευση και τελικώς, η ηρωϊκή έξοδος Παμπούκη από το υπουργείο…
«Ο Πρωθυπουργός πρέπει να αντιληφθεί την αναγκαιότητα επαναλειτουργίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Βρήκε υπουργό - και μάλιστα επαρκή - χωρίς όμως υπουργείο».
Από την «αντίπερα όχθη» της Δημοκρατικής Αριστεράς, σε σημερινή της ανακοίνωση πριν από την παραίτηση Παμπούκη, ασκούνταν πιέσεις για την επανασύστασης του υπουργείου Ναυτιλίας:
«Η ναυτιλία και ο τουρισμός αποτελούν σημαντικό παράγοντα της ελληνικής οικονομίας και είναι απορίας άξιον γιατί συστήνονται και καταργούνται τα αντίστοιχα υπουργεία. Είναι αναγκαία η δημιουργία ενός αυτόνομου υπουργείου για θέματα ναυτιλίας με συγκεκριμένες αρμοδιότητες και δυνατότητες. Οι εσωτερικές διελκυστίνδες της κυβέρνησης δεν αφορούν ούτε το περιεχόμενο της πολιτικής, ούτε το συμφέρον της ελληνικής οικονομίας».
Το χρονικό της κατάργησης – επανασύστασης
Τον Οκτώβριο του 2009, η κυβέρνηση αποφάσισε ότι δεν χρειάζεται να υπάρχει αυτόνομο υπουργείο Ναυτιλίας, και το ενέταξε στο υπουργείο Ανάπτυξης. Έντεκα μήνες αργότερα, το υπουργείο επανασυστάθηκε, υπό το Γιάννη Διαμαντίδη, ενώ τον περασμένο Ιούνιο, καταργήθηκε ξανά και εντάχθηκε στο υπουργείο Ανάπτυξης, υπό το Μιχάλη Χρυσοχοΐδη.
Να σημειωθεί ότι ο υπουργός Επικρατείας και αρμόδιος για θέματα Ναυτιλίας κ. Παμπούκης, μιλώντας το πρωί στη ΝΕΤ, πρότεινε να δημιουργηθεί ξανά αυτόνομο υπουργείο ναυτιλίας «με αναπτυξιακό χαρακτήρα», όπως είπε χαρακτηριστικά. Ακολούθησε το μπαράζ ανακοινώσεων από την αντιπολίτευση και τελικώς, η ηρωϊκή έξοδος Παμπούκη από το υπουργείο…