Ερώτηση
για την αναστολή των εργασιών στον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνας – Τσακώνας
κατέθεσε ο Βουλευτής Κορινθίας κ. Κώστας Κόλλιας προς τους Υπουργούς Μεταφορών
και Οικονομικών. Σχετικά με την παρέμβαση ο κ. Κόλλιας δήλωσε:
«Όλοι
γνωρίζουμε την κατάσταση που επικρατεί στην υπό κατασκευή Εθνική Οδό, μία
κατάσταση επικίνδυνη για τους οδηγούς επιβαρυντική για την κυκλοφορία στο νομό
μας και, βεβαίως, ανασταλτική για οποιαδήποτε αναπτυξιακή προσπάθεια. Αυτό το
τεράστιο έργο υποδομής βαλτώνει εδώ και μήνες, η απειλή της οριστικής
εγκατάλειψης του έργου αναδύεται κάθε τόσο και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει
ούτε εάν και πότε θα συνεχιστεί, ούτε βεβαίως πότε θα ολοκληρωθεί.
Τον Ιούλιο είχε πραγματοποιηθεί σύσκεψη μεταξύ των συναρμόδιων Υπουργείων και της παραχωρησιούχου εταιρείας. Το αποτέλεσμα ήταν μία συμφωνία σε ένα μνημόνιο συνεργασίας, βάσει του οποίου η πολιτεία θα παρείχε βοήθεια προκειμένου να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των δανειστών στο έργο, να επανέλθει η ρευστότητα και να συνεχιστεί η κατασκευή. Θεωρώ ότι αυτό ήταν ένα θετικό βήμα από την πλευρά της Κυβέρνησης, το οποίο ωστόσο επέβαλε η σοβαρή ευθύνη που φέρει το κράτος για την αναστολή του έργου. Διότι, σε αντίθεση με όσα υποστηρίζουν τα συναρμόδια Υπουργεία περί της τήρησης των όρων από τη μεριά του κράτους, οι απαλλοτριώσεις, οι οποίες θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί ήδη από τον Αύγουστο του 2009, ακόμα εκκρεμούν. Στο τμήμα Κορίνθου-Πατρών φτάνουν στο 77%, στο τμήμα Πατρών-Πύργου στο 50%, ενώ στην υπόλοιπη οδό η κατάσταση είναι χειρότερη. Αυτό το πρόβλημα, σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις λόγω αρχαιολογικών ανασκαφών, μεταφορών δικτύων των οργανισμών κοινής ωφέλειας και προσφυγών στο ΣΤΕ, έχουν εγείρει διεκδικήσεις εκ μέρους του παραχωρησιούχου, που δυσχεραίνουν ακόμα περισσότερο την υλοποίηση του έργου.
Δυστυχώς δεν έχουν ακόμα υπάρξει απτά αποτελέσματα από το μνημόνιο συνεργασίας. Σύμφωνα με την παραχωρησιούχο εταιρεία, η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε., σε συνεργασία με τις τράπεζες που συμμετέχουν στη χρηματοδότηση του έργου, έχει καταθέσει πρόταση για τη λύση του προβλήματος, πλην όμως το ελληνικό δημόσιο δεν έχει πάρει ακόμα θέση. Δεν υπάρχει δηλαδή μία συγκεκριμένη πρόταση που να προσφέρει μία μακροπρόθεσμη και βιώσιμη λύση στο πρόβλημα. Για όλους αυτούς τους λόγους κατέθεσα ερώτηση προς τους συναρμόδιους Υπουργούς Μεταφορών και Οικονομικών. Κατά τη γνώμη μου δεν είναι ακόμα η στιγμή να καταλογιστούν οι οποιεσδήποτε ευθύνες. Το ζητούμενο είναι να περάσουμε από τα λόγια στις πράξεις, να συμφωνηθεί από τα τρία μέρη, το δημόσιο, τους χρηματοδότες και την εταιρεία, μία πρόταση κοινής αποδοχής που θα διασφαλίζει τη ρευστότητα και τη συνέχιση των έργων στον αυτοκινητόδρομο. Σε περίπτωση που οι διαπραγματεύσεις πέσουν στο κενό, δεσμεύομαι ότι θα αναζητήσω τις ευθύνες και θα επιδιώξω την ευρύτερη δυνατή συνεργασία πολιτικών δυνάμεων και φορέων, προκειμένου να πιέσουμε στην κατεύθυνση της επανέναρξης των εργασιών και της ολοκλήρωσης του έργου, τουλάχιστον στο τμήμα που ενδιαφέρει τον Νομό μας.»
Τον Ιούλιο είχε πραγματοποιηθεί σύσκεψη μεταξύ των συναρμόδιων Υπουργείων και της παραχωρησιούχου εταιρείας. Το αποτέλεσμα ήταν μία συμφωνία σε ένα μνημόνιο συνεργασίας, βάσει του οποίου η πολιτεία θα παρείχε βοήθεια προκειμένου να αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των δανειστών στο έργο, να επανέλθει η ρευστότητα και να συνεχιστεί η κατασκευή. Θεωρώ ότι αυτό ήταν ένα θετικό βήμα από την πλευρά της Κυβέρνησης, το οποίο ωστόσο επέβαλε η σοβαρή ευθύνη που φέρει το κράτος για την αναστολή του έργου. Διότι, σε αντίθεση με όσα υποστηρίζουν τα συναρμόδια Υπουργεία περί της τήρησης των όρων από τη μεριά του κράτους, οι απαλλοτριώσεις, οι οποίες θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί ήδη από τον Αύγουστο του 2009, ακόμα εκκρεμούν. Στο τμήμα Κορίνθου-Πατρών φτάνουν στο 77%, στο τμήμα Πατρών-Πύργου στο 50%, ενώ στην υπόλοιπη οδό η κατάσταση είναι χειρότερη. Αυτό το πρόβλημα, σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις λόγω αρχαιολογικών ανασκαφών, μεταφορών δικτύων των οργανισμών κοινής ωφέλειας και προσφυγών στο ΣΤΕ, έχουν εγείρει διεκδικήσεις εκ μέρους του παραχωρησιούχου, που δυσχεραίνουν ακόμα περισσότερο την υλοποίηση του έργου.
Δυστυχώς δεν έχουν ακόμα υπάρξει απτά αποτελέσματα από το μνημόνιο συνεργασίας. Σύμφωνα με την παραχωρησιούχο εταιρεία, η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε., σε συνεργασία με τις τράπεζες που συμμετέχουν στη χρηματοδότηση του έργου, έχει καταθέσει πρόταση για τη λύση του προβλήματος, πλην όμως το ελληνικό δημόσιο δεν έχει πάρει ακόμα θέση. Δεν υπάρχει δηλαδή μία συγκεκριμένη πρόταση που να προσφέρει μία μακροπρόθεσμη και βιώσιμη λύση στο πρόβλημα. Για όλους αυτούς τους λόγους κατέθεσα ερώτηση προς τους συναρμόδιους Υπουργούς Μεταφορών και Οικονομικών. Κατά τη γνώμη μου δεν είναι ακόμα η στιγμή να καταλογιστούν οι οποιεσδήποτε ευθύνες. Το ζητούμενο είναι να περάσουμε από τα λόγια στις πράξεις, να συμφωνηθεί από τα τρία μέρη, το δημόσιο, τους χρηματοδότες και την εταιρεία, μία πρόταση κοινής αποδοχής που θα διασφαλίζει τη ρευστότητα και τη συνέχιση των έργων στον αυτοκινητόδρομο. Σε περίπτωση που οι διαπραγματεύσεις πέσουν στο κενό, δεσμεύομαι ότι θα αναζητήσω τις ευθύνες και θα επιδιώξω την ευρύτερη δυνατή συνεργασία πολιτικών δυνάμεων και φορέων, προκειμένου να πιέσουμε στην κατεύθυνση της επανέναρξης των εργασιών και της ολοκλήρωσης του έργου, τουλάχιστον στο τμήμα που ενδιαφέρει τον Νομό μας.»