Πέμπτη 15 Σεπτεμβρίου 2011

«ΜΠΑΛΑΚΙ» ΕΥΘΥΝΩΝ / Υπεύθυνο θεωρεί η «Ολυμπία Οδός» το Δημόσιο για το σταμάτημα των εργασιών στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου - Πατρών

Ευθύνες στο ελληνικό Δημόσιο για το ουσιαστικό σταμάτημα των εργασιών στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου - Πατρών - Πύργου - Τσακώνας, επιρρίπτει η παραχωρησιούχος εταιρεία «Ολυμπία Οδός». Όπως επισημαίνει σε ανακοίνωση της, τρεις μήνες μετά τη συμφωνία του Μνημονίου Συναντίληψης, το οποίο υπογράφηκε μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας, δεν υπάρχει επίσημη πρόταση εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης για μία μακροπρόθεσμη λύση που θα επιτρέψει τη συνέχιση των έργων. Η εταιρεία αναφέρεται σε καθυστερήσεις (με ευθύνη του ελληνικού Δημοσίου) που προκάλεσαν πτώση των υπολογισμένων εσόδων από τα διόδια και ως εκ τούτου έλλειψη διαθεσίμων κεφαλαίων και υποστηρίζει πως «οι τράπεζες έχουν νομίμως διακόψει την εκταμίευση των δανείων». Σε ό,τι αφορά το θέμα της μείωσης των διοδίων, αποδέχεται να γίνει μία σημαντική μείωση σε υπό κατασκευή τμήματα της Κορίνθου - Πατρών, υπό την προϋπόθεση να συμφωνηθεί η μακροπρόθεσμη λύση.
Λήξη προθεσμίας
Το Μνημόνιο Συναντίληψης υπογράφηκε στις 9 Ιουνίου 2011 μεταξύ του υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων και των εταιρειών που εκτελούν και διαχειρίζονται τους πέντε μεγάλους αυτοκινητόδρομους. Η Ολυμπία Οδός επισημαίνει πως το Μνημόνιο δεν αρκεί από μόνο του για την επανεκκίνηση της χρηματοδότησης των έργων. Απαιτείται η συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης, εταιρείας και των 26 δανειστριών τραπεζών, η οποία θα πρέπει να εγκριθεί από το Ελληνικό Κοινοβούλιο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όμως, μέχρι τα μέσα Ιουλίου, προθεσμία που όριζε το Μνημόνιο για την εκπόνηση της μακροπρόθεσμης λύσης, τα μέρη δεν είχαν καταλήξει σε κοινή θέση.
Η Ολυμπία Οδός κατέθεσε τις δικές της προτάσεις στα τέλη Ιουλίου. Σχετικά με τη σημερινή κατάσταση του έργου, η εταιρεία αναφέρει πως έχει αποδοθεί μόνο το 77% των προς απαλλοτρίωση χώρων στο τμήμα Κορίνθου - Πατρών και το 50% στο τμήμα Πατρών - Πύργου (ενώ έπρεπε να έχει ελευθερωθεί το σύνολο των χώρων πριν από δύο χρόνια, σύμφωνα με τη σύμβαση). Αποτέλεσμα είναι να μην μπορούν να προχωρήσουν οι εργασίες. Οι συνολικές καθυστερήσεις στις μεταφορές δικτύων κοινής ωφέλειας, στις αρχαιολογικές εκσκαφές, στο μπλοκάρισμα της κατασκευής τμημάτων από το Συμβούλιο Επικρατείας μειώνουν κατά εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ τις εισπράξεις από τα διόδια για την περίοδο 2008 - 2014, έσοδα που αποτελούν σημαντικό μέρος της χρηματοδότησης του έργου. Οι δανείστριες τράπεζες έχουν αναστείλει τη χρηματοδότηση από τα τέλη του περασμένου Νοεμβρίου. Η κατασκευή συνεχίστηκε από τους ίδιους τους κατασκευαστές, οι οποίοι διεκδικούν σήμερα την εξόφληση ποσού άνω των 120 εκατομμυρίων ευρώ.

Υπουργείο Μεταφορών: «Απειλεί»... την Ολυμπία Οδό
Σε σχέση με την ομολογία της Ολυμπίας Οδού ότι αδυνατεί να συνεχίσει το έργο Πατρών - Κορίνθου, το υπουργείο απάντησε τα εξής: «Όπως γνωρίζει καλά η Παραχωρησιούχος ΑΕ Ολυμπία Οδός, το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, το Υπουργείο Οικονομικών, και συνολικά η Κυβέρνηση εργάστηκαν και εξακολουθούν να εργάζονται συστηματικά για την επίλυση των προβλημάτων και τη συνέχιση της κατασκευής των έργων. Εδώ και αρκετές εβδομάδες με απόφαση του Πρωθυπουργού και της Κυβέρνησης, επιβεβαιώθηκε ότι η κατεύθυνση του Δημοσίου ήταν και παραμένει να εξευρεθούν αποδεκτές λύσεις στο πλαίσιο των Συμβάσεων Παραχώρησης το συντομότερο δυνατό. Συγκεκριμένα: Η εξασφάλιση της χρηματοδότησης του έργου αποτελεί πρωταρχική συμβατική υποχρέωση του Παραχωρησιούχου. Τα έργα, όπως πολύ καλά γνωρίζει η Ολυμπία Οδός ΑΕ, σταμάτησαν γιατί οι Τράπεζες σταμάτησαν την χρηματοδότησή τους. Παρ’ όλα αυτά το Υπουργείο Οικονομικών, σε συνεργασία με το Υπουργείο Υποδομών, καταβάλλει προσπάθειες να ξεκινήσει άμεσα η επαναχρηματοδότηση των έργων από τις Τράπεζες. Η Ολυμπία Οδός ΑΕ επίσης γνωρίζει καλά ότι το Δημόσιο σήμερα δεν έχει καμία εκκρεμότητα σε σχέση με το έργο. Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η Χώρα, το Δημόσιο είναι συνεπές στις πάσης φύσεως συμβατικές οικονομικές του υποχρεώσεις προς τον Παραχωρησιούχο. Εκκρεμότητες υπήρχαν, όπως οι απαλλοτριώσεις, μέχρι το καλοκαίρι του 2009. Όμως σε κάθε περίπτωση τα θέματα αυτά ρυθμίζονται συμβατικά και δεν μπορούν με κανένα τρόπο να αποτελέσουν λόγο διακοπής της χρηματοδότησης και αναστολής των κατασκευών του έργου. Η μείωση των διοδίων που έχει προτείνει το Δημόσιο, όπως καλά γνωρίζει ο Παραχωρησιούχος, δεν πρόκειται να επηρεάσει στο παραμικρό τη χρηματοδότηση του Έργου. Όσο όμως ο Παραχωρησιούχος θα απομακρύνεται από την πραγματικότητα, καθώς και από το Πλαίσιο Συναντίληψης που έχει συνυπογράψει, τόσο θα δυσκολεύει τη εξεύρεση λύσης. Η Κυβέρνηση θα υπερασπιστεί το δημόσιο συμφέρον, τον φορολογούμενο πολίτη και τα έργα. Επομένως ο Παραχωρησιούχος οφείλει να ανταποκριθεί με υπευθυνότητα, όχι μόνον στις συμβατικές του υποχρεώσεις, αλλά και στην προσπάθεια που έχει αναλάβει το Δημόσιο για να κρατήσει τα έργα αυτά αλώβητα από την οικονομική κρίση, ώστε να εξακολουθήσουν να αποτελούν βασικούς συντελεστές για την αύξηση της απασχόλησης και την ανάπτυξη της Χώρας».

ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΑΙΓΙΑΛΕΙΑΣ