Προκαλεί μεγάλη απογοήτευση και λύπη το περιεχόμενο της ομιλίας του Προέδρου της Ν.Δ. κ. Α. Σαμαρά σε κομματική συγκέντρωση αποστράτων των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας στα γραφεία της Ν.Δ. στις 5-5-11. Προφανώς ο κ. Σαμαράς δεν έχει διαβάσει καθόλου το πρόγραμμα της ΝΔ του 2004, ούτε αντιλήφθηκε ή λησμόνησε ότι από το 2004 μέχρι το 2009 κυβερνούσε το κόμμα του, το οποίο δεν υλοποίησε απολύτως τίποτα από αυτά που υπόσχονταν και υπόσχεται ξανά τα ίδια, κενά περιεχομένου ευχολόγια και αόριστα μέτρα, για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων.
Μίλησε για ιεραρχία και προαγωγές, αναδιοργάνωση ενόπλων δυνάμεων, διαφάνεια στις συμβάσεις, για τα μετοχικά ταμεία, για την υγειονομική περίθαλψη, τη στέγαση και άλλα πολλά θέματα τα οποία η ΝΔ θα τα λύσει, προφανώς όπως τα έλυσε το διάστημα 2004-2009. Με πλήρη απραξία και εγκατάλειψη των προβλημάτων, στο δόγμα του «άστο για αργότερα».
Ένα δόγμα που το πλήρωσε βαρύτατα το Μετοχικό Ταμείο Στρατού (ΜΤΣ). Τον Οκτώβριο 2009 παραλάβαμε ένα ΜΤΣ με 230 εκ. € χρέη, με πλήρη αδυναμία καταβολής μερισμάτων, με διακοπή χορήγησης βοηθημάτων παιδιών από το 2008. Τι είχε κάνει η ΝΔ τα προηγούμενα χρόνια; Απολύτως τίποτα. Συνέχιζε, παρά τη διαφαινόμενη κατάρρευση του ΜΤΣ, μια τακτική διανομής ανύπαρκτων εσόδων, καμουφλάζ των προβλημάτων, ωραιοποίησης της κατάστασης και διατήρησης μιας εικονικής πραγματικότητας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο απολογισμός 2008 του ΜΤΣ, όπου εμφανίζονταν το κεντρικό μέγαρο του ΜΤΣ με αξία 836 χιλ.€, ενώ η αντικειμενική του αξία ανερχόταν σε 223 εκ. €. Δεν εφαρμόζονταν το Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο των ΝΠΔΔ και δεν απεικονίζονταν επιβαρύνσεις και ζημιές του ΜΤΣ, όπως ζημιά 85 εκ. € από μετοχές. Ο αριθμός των νέων συνταξιούχων αυξάνονταν δραματικά. Την τριετία 2006-2009 8.630 άτομα παραιτήθηκαν από το Στρατό Ξηράς και την Αστυνομία και συνταξιοδοτήθηκαν ως μερισματούχοι του ΜΤΣ. Ένα ΜΤΣ το οποίο στις 31-12-2009 χορηγούσε μέρισμα στρατηγού σε 18.269 άτομα, με σειρά παροχών δυσανάλογη με τα έσοδα και τις εισφορές, χωρίς καμία ανταποδοτική λογική και καμία μέριμνα για το μέλλον του.
Μπροστά σ’ αυτό το αδιέξοδο που παραλάβαμε, πήραμε όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή της κατάρρευσης. Έχουμε συγκεκριμένο σχέδιο για όλα τα ταμεία των Ενόπλων Δυνάμεων για πλήρη εξυγίανση, σταθεροποίηση, εξορθολογισμό και συνέχιση της λειτουργίας τους και του σκοπού τους. Όλα τα υπόλοιπα αποτελούν παραφιλολογία και αοριστίες.
Για την αναθεώρηση του νόμου ιεραρχίας και προαγωγών, προφανώς ο κ. Σαμαράς δεν έχει αντιληφθεί ότι με το νέο νόμο που ψηφίσαμε το 2010, για πρώτη φορά καθιερώνουμε κριτήρια πλήρους αντικειμενικότητας, με εγγυήσεις τόσο σε διοικητικό όσο και σε δικαστικό επίπεδο. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι ο κ. Σαμαράς με την αναθεώρηση που ευαγγελίζεται δεν επιθυμεί την επιστροφή στην αδιαφάνεια και στα διαβλητά και υποκειμενικά κριτήρια, θεωρώντας ότι το προσωπικό των ενόπλων δυνάμεων ανήκει και αποτελεί φέουδο και προνομιακό χώρο του κόμματός του.
Είναι προφανές ότι οι σύμβουλοι του κ. Σαμαρά δεν τον ενημέρωσαν για το νέο νόμο περί προμηθειών του αμυντικού τομέα που έχουμε καταθέσει στη Βουλή. Ούτε οι βουλευτές του κόμματός του, που μετέχουν στην Ειδική Διαρκή Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων τον έχουν ενημερώσει ότι καθιερώσαμε από το 2009 την ενεργή συμμετοχή του Κοινοβουλίου στον έλεγχο όλων των συμβάσεων των αμυντικών υλικών. Επιπλέον, με το νέο νόμο καθιερώνουμε για πρώτη φορά την εκπόνηση εθνικής βιομηχανικής αμυντικής στρατηγικής, ολοκληρωμένα προγράμματα βιομηχανικής συνεργασίας για ανάπτυξη και έρευνα και θεσπίζουμε σημαντικές διατάξεις με ρήτρες διαφάνειας και ελέγχου.
Σε ότι αφορά την επανεξέταση οργάνωσης των Ενόπλων Δυνάμεων και τον προγραμματισμό των εξοπλιστικών αναγκών, αρκεί μια ματιά στην 5ετία της ΝΔ 2004-2009 για να εξαχθεί το συμπέρασμα, τι εννοεί η ΝΔ. Αφού ακύρωσε το 2004 κάθε προσπάθεια ορθολογικής αναδιοργάνωσης, επανίδρυσε μονάδες, μεραρχίες στην Πελοπόννησο και στρατηγεία που βρίσκονταν σε διαδικασία απενεργοποίησης, προκειμένου να εξυπηρετήσει αμφίβολα τοπικά συμφέροντα και αντίστοιχα στρατιωτικά συντεχνιακά. Δημιούργησε 35 κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων με τεράστιο οικονομικό κόστος και μηδαμινή εισφορά στις τοπικές οικονομίες, ενώ τα ποσοστά στελέχωσης των μονάδων κινούνταν σε δραματικά χαμηλά ποσοστά.
Έχουμε ξεκινήσει ένα ρεαλιστικό πρόγραμμα αναδιοργάνωσης των Ενόπλων Δυνάμεων που θα μας επιτρέψει οικονομίες κλίμακας, χωρίς επιπτώσεις στην άμυνα της χώρας, ενώ με τους νόμους που έχουμε ψηφίσει για τον προγραμματισμό και σχεδιασμό των αμυντικών αναγκών, εκμεταλλευόμαστε στο έπακρο τις δυνατότητες της εθνικής οικονομίας, με πλήρη διαφάνεια και πλήρη έλεγχο του Κοινοβουλίου.
Για την υγειονομική περίθαλψη και την αναβάθμισή της, θεωρούμε ότι ο κ. Σαμαράς δεν εννοεί την υποεκμετάλλευση των δυνατοτήτων των στρατιωτικών νοσοκομείων, ούτε τη χωρίς σχέδιο και πρόγραμμα λειτουργία τους. Ουδέποτε αμφισβητήθηκε με λόγια και κυρίως με έργα της κυβέρνησής μας, η διατήρηση και βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουν τα στρατιωτικά νοσοκομεία στα στελέχη και τις οικογένειες των μελών των Ενόπλων Δυνάμεων. Σε ότι αφορά το ΝΙΜΤΣ, με το νόμο 3943/10 ρυθμίσαμε ένα χρόνιο αίτημα του Νοσοκομείου, να μην επιβαρύνεται το ίδιο (αποτελούσε μοναδική εξαίρεση) με το κόστος μισθοδοσίας του προσωπικού του, γεγονός που το απαλλάσσει από συσσώρευση χρεών και δημιουργία ελλειμμάτων. Καμία αλλαγή στο ισχύον θεσμικό και νομικό καθεστώς του ΝΙΜΤΣ δεν έγινε, ούτε θα γίνει.
Ανέφερε ο κ. Σαμαράς ότι το συνταξιοδοτικό καθεστώς των στρατιωτικών άλλαξε προς το χειρότερο. Προφανώς δεν εννοεί ότι η ηλικία των 38 ή 43 ή 45 ετών, είναι η ενδεδειγμένη για τη συνταξιοδότηση των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, ούτε εκτιμούμε πως θεωρεί ότι στην ηλικία των 53 ετών κάποιος θεωρείται γέρος.
Με το νόμο 3565/10 ρυθμίσαμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το θέμα αυτό. Χωρίς να θίγεται κανένα απολύτως ώριμο συνταξιοδοτικό δικαίωμα και καθιερώνοντας μεταβατικό στάδιο, καθιερώσαμε την 35ετία για τη συνταξιοδότηση των στελεχών (συνταξιοδότηση στα 53). Διατηρήσαμε βεβαίως το δικαίωμα της 25ετίας για ειδικές περιπτώσεις, όπως ιπτάμενοι ή ειδικές δυνάμεις κ.λ.π., αναγνωρίζοντας τις πολύ ιδιόμορφες συνθήκες εργασίας. Είναι αδιανόητο στη σημερινή κοινωνία να θεωρείται λάθος η κατάργηση ενός δικαιώματος να μπορεί ένα στέλεχος, στο οποίο επενδύθηκαν δεκάδες χιλιάδες ευρώ για την εκπαίδευσή του, να συνταξιοδοτείται σε ηλικία 38 ετών (ειδικές κατηγορίες) ή 43 ετών (λοιποί στρατιωτικοί).
Σε ότι αφορά στις περικοπές εισοδημάτων και δώρων, δεν ήταν δυνατόν να υπάρξει πλήρης εξαίρεση των στελεχών από την εφαρμογή των μέτρων που επιβλήθηκαν σε όλους τους εργαζόμενους της χώρας, τα οποία θίγονται όσο γίνεται λιγότερο. Η μέση μείωση ανά μήνα (χωρίς να υπολογίζονται τα δώρα), ανήλθε σε 3% περίπου για τους χαμηλόβαθμους και 5%-6% για τους υψηλόβαθμους. Για τις περικοπές των δώρων τηρήθηκε ακριβώς ό,τι και στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα, χωρίς καμία απολύτως δυσμενέστερη αντιμετώπιση.
Συμφωνούμε με την ανάγκη σοβαρής μελέτης ενός νέου τρόπου εισαγωγής στις στρατιωτικές σχολές, χωρίς να πληγεί βεβαίως το κύρος και το αδιάβλητο των εξετάσεων. Θέλουμε όμως να πιστεύουμε ότι ο κ. Σαμαράς δεν εννοεί και την επαναφορά των πιστοποιητικών κοινωνικών φρονημάτων ή την οριοθέτηση κριτηρίων για σκόπιμο αποκλεισμό των υποψηφίων γυναικών, εάν θυμηθούμε τα προηγούμενα έργα της ΝΔ στον τομέα αυτό.
Σε ότι αφορά τις ενώσεις αποστράτων, είναι αυτονόητο ότι έχουν σημασία και ρόλο στην κοινωνία. Ένα ρόλο όμως που να βασίζεται σε θεμελιώδεις δημοκρατικές αρχές όπως η ελεύθερη επιλογή συμμετοχής. Ο εξαναγκασμός Ελλήνων πολιτών να δημιουργούν ενώσεις και σωματεία παραπέμπει σε σκοτεινές για τη δημοκρατία εποχές, τις οποίες θέλουμε να πιστεύουμε ότι καταδικάζει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.
Μίλησε για ιεραρχία και προαγωγές, αναδιοργάνωση ενόπλων δυνάμεων, διαφάνεια στις συμβάσεις, για τα μετοχικά ταμεία, για την υγειονομική περίθαλψη, τη στέγαση και άλλα πολλά θέματα τα οποία η ΝΔ θα τα λύσει, προφανώς όπως τα έλυσε το διάστημα 2004-2009. Με πλήρη απραξία και εγκατάλειψη των προβλημάτων, στο δόγμα του «άστο για αργότερα».
Ένα δόγμα που το πλήρωσε βαρύτατα το Μετοχικό Ταμείο Στρατού (ΜΤΣ). Τον Οκτώβριο 2009 παραλάβαμε ένα ΜΤΣ με 230 εκ. € χρέη, με πλήρη αδυναμία καταβολής μερισμάτων, με διακοπή χορήγησης βοηθημάτων παιδιών από το 2008. Τι είχε κάνει η ΝΔ τα προηγούμενα χρόνια; Απολύτως τίποτα. Συνέχιζε, παρά τη διαφαινόμενη κατάρρευση του ΜΤΣ, μια τακτική διανομής ανύπαρκτων εσόδων, καμουφλάζ των προβλημάτων, ωραιοποίησης της κατάστασης και διατήρησης μιας εικονικής πραγματικότητας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο απολογισμός 2008 του ΜΤΣ, όπου εμφανίζονταν το κεντρικό μέγαρο του ΜΤΣ με αξία 836 χιλ.€, ενώ η αντικειμενική του αξία ανερχόταν σε 223 εκ. €. Δεν εφαρμόζονταν το Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο των ΝΠΔΔ και δεν απεικονίζονταν επιβαρύνσεις και ζημιές του ΜΤΣ, όπως ζημιά 85 εκ. € από μετοχές. Ο αριθμός των νέων συνταξιούχων αυξάνονταν δραματικά. Την τριετία 2006-2009 8.630 άτομα παραιτήθηκαν από το Στρατό Ξηράς και την Αστυνομία και συνταξιοδοτήθηκαν ως μερισματούχοι του ΜΤΣ. Ένα ΜΤΣ το οποίο στις 31-12-2009 χορηγούσε μέρισμα στρατηγού σε 18.269 άτομα, με σειρά παροχών δυσανάλογη με τα έσοδα και τις εισφορές, χωρίς καμία ανταποδοτική λογική και καμία μέριμνα για το μέλλον του.
Μπροστά σ’ αυτό το αδιέξοδο που παραλάβαμε, πήραμε όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αποφυγή της κατάρρευσης. Έχουμε συγκεκριμένο σχέδιο για όλα τα ταμεία των Ενόπλων Δυνάμεων για πλήρη εξυγίανση, σταθεροποίηση, εξορθολογισμό και συνέχιση της λειτουργίας τους και του σκοπού τους. Όλα τα υπόλοιπα αποτελούν παραφιλολογία και αοριστίες.
Για την αναθεώρηση του νόμου ιεραρχίας και προαγωγών, προφανώς ο κ. Σαμαράς δεν έχει αντιληφθεί ότι με το νέο νόμο που ψηφίσαμε το 2010, για πρώτη φορά καθιερώνουμε κριτήρια πλήρους αντικειμενικότητας, με εγγυήσεις τόσο σε διοικητικό όσο και σε δικαστικό επίπεδο. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι ο κ. Σαμαράς με την αναθεώρηση που ευαγγελίζεται δεν επιθυμεί την επιστροφή στην αδιαφάνεια και στα διαβλητά και υποκειμενικά κριτήρια, θεωρώντας ότι το προσωπικό των ενόπλων δυνάμεων ανήκει και αποτελεί φέουδο και προνομιακό χώρο του κόμματός του.
Είναι προφανές ότι οι σύμβουλοι του κ. Σαμαρά δεν τον ενημέρωσαν για το νέο νόμο περί προμηθειών του αμυντικού τομέα που έχουμε καταθέσει στη Βουλή. Ούτε οι βουλευτές του κόμματός του, που μετέχουν στην Ειδική Διαρκή Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων τον έχουν ενημερώσει ότι καθιερώσαμε από το 2009 την ενεργή συμμετοχή του Κοινοβουλίου στον έλεγχο όλων των συμβάσεων των αμυντικών υλικών. Επιπλέον, με το νέο νόμο καθιερώνουμε για πρώτη φορά την εκπόνηση εθνικής βιομηχανικής αμυντικής στρατηγικής, ολοκληρωμένα προγράμματα βιομηχανικής συνεργασίας για ανάπτυξη και έρευνα και θεσπίζουμε σημαντικές διατάξεις με ρήτρες διαφάνειας και ελέγχου.
Σε ότι αφορά την επανεξέταση οργάνωσης των Ενόπλων Δυνάμεων και τον προγραμματισμό των εξοπλιστικών αναγκών, αρκεί μια ματιά στην 5ετία της ΝΔ 2004-2009 για να εξαχθεί το συμπέρασμα, τι εννοεί η ΝΔ. Αφού ακύρωσε το 2004 κάθε προσπάθεια ορθολογικής αναδιοργάνωσης, επανίδρυσε μονάδες, μεραρχίες στην Πελοπόννησο και στρατηγεία που βρίσκονταν σε διαδικασία απενεργοποίησης, προκειμένου να εξυπηρετήσει αμφίβολα τοπικά συμφέροντα και αντίστοιχα στρατιωτικά συντεχνιακά. Δημιούργησε 35 κέντρα εκπαίδευσης νεοσυλλέκτων με τεράστιο οικονομικό κόστος και μηδαμινή εισφορά στις τοπικές οικονομίες, ενώ τα ποσοστά στελέχωσης των μονάδων κινούνταν σε δραματικά χαμηλά ποσοστά.
Έχουμε ξεκινήσει ένα ρεαλιστικό πρόγραμμα αναδιοργάνωσης των Ενόπλων Δυνάμεων που θα μας επιτρέψει οικονομίες κλίμακας, χωρίς επιπτώσεις στην άμυνα της χώρας, ενώ με τους νόμους που έχουμε ψηφίσει για τον προγραμματισμό και σχεδιασμό των αμυντικών αναγκών, εκμεταλλευόμαστε στο έπακρο τις δυνατότητες της εθνικής οικονομίας, με πλήρη διαφάνεια και πλήρη έλεγχο του Κοινοβουλίου.
Για την υγειονομική περίθαλψη και την αναβάθμισή της, θεωρούμε ότι ο κ. Σαμαράς δεν εννοεί την υποεκμετάλλευση των δυνατοτήτων των στρατιωτικών νοσοκομείων, ούτε τη χωρίς σχέδιο και πρόγραμμα λειτουργία τους. Ουδέποτε αμφισβητήθηκε με λόγια και κυρίως με έργα της κυβέρνησής μας, η διατήρηση και βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουν τα στρατιωτικά νοσοκομεία στα στελέχη και τις οικογένειες των μελών των Ενόπλων Δυνάμεων. Σε ότι αφορά το ΝΙΜΤΣ, με το νόμο 3943/10 ρυθμίσαμε ένα χρόνιο αίτημα του Νοσοκομείου, να μην επιβαρύνεται το ίδιο (αποτελούσε μοναδική εξαίρεση) με το κόστος μισθοδοσίας του προσωπικού του, γεγονός που το απαλλάσσει από συσσώρευση χρεών και δημιουργία ελλειμμάτων. Καμία αλλαγή στο ισχύον θεσμικό και νομικό καθεστώς του ΝΙΜΤΣ δεν έγινε, ούτε θα γίνει.
Ανέφερε ο κ. Σαμαράς ότι το συνταξιοδοτικό καθεστώς των στρατιωτικών άλλαξε προς το χειρότερο. Προφανώς δεν εννοεί ότι η ηλικία των 38 ή 43 ή 45 ετών, είναι η ενδεδειγμένη για τη συνταξιοδότηση των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων, ούτε εκτιμούμε πως θεωρεί ότι στην ηλικία των 53 ετών κάποιος θεωρείται γέρος.
Με το νόμο 3565/10 ρυθμίσαμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το θέμα αυτό. Χωρίς να θίγεται κανένα απολύτως ώριμο συνταξιοδοτικό δικαίωμα και καθιερώνοντας μεταβατικό στάδιο, καθιερώσαμε την 35ετία για τη συνταξιοδότηση των στελεχών (συνταξιοδότηση στα 53). Διατηρήσαμε βεβαίως το δικαίωμα της 25ετίας για ειδικές περιπτώσεις, όπως ιπτάμενοι ή ειδικές δυνάμεις κ.λ.π., αναγνωρίζοντας τις πολύ ιδιόμορφες συνθήκες εργασίας. Είναι αδιανόητο στη σημερινή κοινωνία να θεωρείται λάθος η κατάργηση ενός δικαιώματος να μπορεί ένα στέλεχος, στο οποίο επενδύθηκαν δεκάδες χιλιάδες ευρώ για την εκπαίδευσή του, να συνταξιοδοτείται σε ηλικία 38 ετών (ειδικές κατηγορίες) ή 43 ετών (λοιποί στρατιωτικοί).
Σε ότι αφορά στις περικοπές εισοδημάτων και δώρων, δεν ήταν δυνατόν να υπάρξει πλήρης εξαίρεση των στελεχών από την εφαρμογή των μέτρων που επιβλήθηκαν σε όλους τους εργαζόμενους της χώρας, τα οποία θίγονται όσο γίνεται λιγότερο. Η μέση μείωση ανά μήνα (χωρίς να υπολογίζονται τα δώρα), ανήλθε σε 3% περίπου για τους χαμηλόβαθμους και 5%-6% για τους υψηλόβαθμους. Για τις περικοπές των δώρων τηρήθηκε ακριβώς ό,τι και στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα, χωρίς καμία απολύτως δυσμενέστερη αντιμετώπιση.
Συμφωνούμε με την ανάγκη σοβαρής μελέτης ενός νέου τρόπου εισαγωγής στις στρατιωτικές σχολές, χωρίς να πληγεί βεβαίως το κύρος και το αδιάβλητο των εξετάσεων. Θέλουμε όμως να πιστεύουμε ότι ο κ. Σαμαράς δεν εννοεί και την επαναφορά των πιστοποιητικών κοινωνικών φρονημάτων ή την οριοθέτηση κριτηρίων για σκόπιμο αποκλεισμό των υποψηφίων γυναικών, εάν θυμηθούμε τα προηγούμενα έργα της ΝΔ στον τομέα αυτό.
Σε ότι αφορά τις ενώσεις αποστράτων, είναι αυτονόητο ότι έχουν σημασία και ρόλο στην κοινωνία. Ένα ρόλο όμως που να βασίζεται σε θεμελιώδεις δημοκρατικές αρχές όπως η ελεύθερη επιλογή συμμετοχής. Ο εξαναγκασμός Ελλήνων πολιτών να δημιουργούν ενώσεις και σωματεία παραπέμπει σε σκοτεινές για τη δημοκρατία εποχές, τις οποίες θέλουμε να πιστεύουμε ότι καταδικάζει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.