Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου 2015

ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ



Ο Υπεύθυνος του Τομέα Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων της Νέας Δημοκρατίας, υποψήφιος βουλευτής Ηρακλείου, κ. Λευτέρης Αυγενάκης παρουσίασε σήμερα το κόστος της 7μηνης διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ στον Τομέα Υποδομών, Μεταφορών, Δικτύων.
Ειδικότερα, ανέφερε, μεταξύ άλλων, τα εξής:             


          Το 2015 βιώσαμε τη «δημιουργική ασάφεια» και την «ευγενική απραξία» της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ σε όλα τα επίπεδα. Η πολιτική που ακολούθησαν χαρακτηρίζεται από σημαντικές καθυστερήσεις, αναβολές και ακυρώσεις σε μεγάλα έργα υποδομών. Δυστυχώς, γίναμε μάρτυρες και αποδέκτες μιας πολιτικής που ακύρωσε ότι με κόπο και σκληρή δουλειά είχε κτισθεί μέχρι σήμερα: συνεχείς δράσεις ακύρωσης ή αναβολής δημοσίων διαγωνισμών που αφορούν σε επενδύσεις για δημόσια έργα. Η πολιτική αυτή επιφέρει καταστροφικές συνέπειες, οι οποίες θα γίνουν εντονότερες στο άμεσο μέλλον, στην ελληνική οικονομία και την κοινωνία. Τα στοιχεία είναι αδυσώπητα:
·         Το τρίμηνο Δεκέμβριος 2014 – Φεβρουάριος 2015 είχαν προγραμματιστεί 40 μεγάλοι διαγωνισμοί, συνολικού ύψους 747 εκ. ευρώ, οι περισσότεροι εκ των οποίων έχουν πάρει αναβολή, ενώ έχει γίνει ακύρωση της δημοπράτησης των διαγωνισμών για πολλά έργα, όπως Πάτρα-Πύργος, το Ωδείο Αθηνών, τα έργα αποκατάστασης παράνομων χωματερών, καθώς και οι διαγωνισμοί των έργων του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου, του οδικού άξονα Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη και της υποθαλάσσιας ζεύξης Σαλαμίνας – Περάματος.
·         Περαιτέρω, η επιβολή κεφαλαιακών ελέγχων, το κλείσιμο των τραπεζών και η πολιτική της «άγνοιας κινδύνου» της κυβέρνησης οδήγησαν σε αναστολή εργασιών στα δημόσια έργα και εν συνεχεία στο πάγωμά τους, το κλείσιμο των εργοταξίων, τη διακοπή της χρηματοδότησης και τον κίνδυνο απένταξης πολλών έργων. Ακόμη και με εξασφαλισμένο το 100% της χρηματοδότησης των έργων ΕΣΠΑ από την ΕΕ, η κυβέρνηση απέτυχε να υλοποιήσει έστω και ένα έργο υποδομής.
·         Επίσης, 1214 έργα στο σύνολο της επικράτειας έχουν μπλοκαριστεί δημιουργώντας σημαντικό πρόβλημα στους ΟΤΑ, μειώνοντας τον κύκλο εργασιών στις υποδομές και δυσχεραίνοντας την ποιότητα ζωής των πολιτών.
·         Οι πιστοποιημένες και ανεξόφλητες οφειλές του Δημοσίου για δεδουλευμένα στα 800 περίπου έργα που εκτελούνται μέσω ΕΣΠΑ ξεπερνούν πλέον το 1 δις ευρώ. Τα ποσά των 60-90 εκατομμυρίων ευρώ περίπου που καταβάλλονται το μήνα για πληρωμή έργων ΕΣΠΑ πρακτικά σημαίνει ότι τα ανεξόφλητα χρέη του δημοσίου για τα έργα αυτά, τα οποία καλύπτονται κατά 100% πλέον από την ΕΕ, δεν θα έχουν εξοφληθεί ούτε σε ενάμιση χρόνο από τώρα. Βεβαίως, οι οφειλές αυτές αυξάνονται από τα ελάχιστα έργα που εξακολουθούν να υλοποιούνται. Είναι ορατός πλέον ο κίνδυνος απώλειας πόρων από το ΕΣΠΑ, καθώς και απένταξης έργων.
·         Απώλεια του πακέτου Γιούνκερ που προσέφερε άμεση πρόσθετη ρευστότητα 500 εκατ. ευρώ από τα κοινοτικά ταμεία και 2 δισ. ευρώ περίπου με τη μορφή εξοικονόμησης για τον ελληνικό προϋπολογισμό, μέσω της αναδρομικής κάλυψης 100% της συγχρηματοδότησης από την ΕΕ του υπολοίπου του προγράμματος 2007-2013. Κινδυνεύει να χαθεί αφού είναι απαραίτητη η χρησιμοποίησή του για την ολοκλήρωση των έργων εντός του 2015.
·         Σημαντικό πρόβλημα προκύπτει και από τη μεταφορά έργων της παρούσας προγραμματικής περιόδου (2007-2013) στην επόμενη προγραμματική περίοδο (2014-2020), αφού θα επιβαρυνθεί το νέο πρόγραμμα με έργα που θα έπρεπε να έχουν υλοποιηθεί ή να βρίσκονται στο τελικό στάδιο υλοποίησής τους. Ήδη, το Υπουργείο Οικονομίας προωθεί στο νέο ΕΣΠΑ (2014-2020) 360 συμβασιοποιημένα έργα και 310 έργα που υλοποιούνται στο πλαίσιο του τρέχοντος προγράμματος (2007-2013).
·         Οι παρατάσεις στα χρονοδιαγράμματα των έργων συνιστούν ένα ακόμη σημείο επιδείνωσης στον τομέα των υποδομών, αφού το επόμενο διάστημα θα ζήσουμε πολλές ακόμα παρατάσεις έργων με κυρίαρχες τις επικείμενες παρατάσεις για τα έργα επέκτασης του Μετρό στον Πειραιά, την επέκταση του Τραμ στον Πειραιά, τα έργα αναβάθμισης στο Αεροδρόμιο Χανίων, την ολοκλήρωση των οδικών έργων στο τμήμα Μουδανιά-Ποτίδαια-Κασσάνδρα, τα έργα στον άξονα Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας και πολλά ακόμα, καθώς και εδώ τα περίφημα "χρονοδιαγράμματα" αποτελούν μία ένδειξη και όχι μία απόδειξη για το πότε περιμένουμε να ολοκληρωθεί ένα έργο.
·         Απογοητευτικά τα στοιχεία και όσον αφορά τη δημοπράτηση νέων έργων, αφού το 2015 έχουμε μηδενική δημοπράτηση νέων έργων από το Υπουργείο. Τα προηγούμενα χρόνια δημοπρατούνταν τουλάχιστον δέκα με δεκαπέντε μεγάλα έργα υποδομών αναπτύσσοντας ένα σημαντικό κύκλο εργασιών (νέες θέσεις εργασίας, στήριξη τοπικής οικονομίας, απορρόφηση κονδυλίων, κλπ). Δυστυχώς, για το 2015  δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει κάποια δημοπράτηση, αφού η διαδικασία προκήρυξης απαιτεί προεργασία τουλάχιστον δύο μηνών καθιστώντας ανέφικτη τη δημοπράτηση έργου ακόμη και μετά τις εκλογές.
·         Η αναστολή εργασιών σε δημόσια έργα και το κλείσιμο των εργοταξίων οδήγησε στην αύξηση της ανεργίας και στον κίνδυνο απώλειας και άλλων θέσεων εργασίας, αφού εκατοντάδες εργαζόμενοι έχουν τεθεί σε καθεστώς υποχρεωτικής άδειας ή σε καθεστώς ημι-απασχόλησης. 


ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ

1) Αστικές Συγκοινωνίες:
Το 2014 η κερδοφορία της «Σταθερές Συγκοινωνίες» (ΣΤΑΣΥ) ήταν 5 εκατ. ευρώ, ενώ και για τα έτη 2012 και 2013 είχε πλεονασματικούς ισολογισμούς. Σημαντικές ενέργειες είχαν γίνει και για τη μείωση των ελλειμμάτων της «Οδικές Συγκοινωνίες» (ΟΣΥ) προκειμένου να καταστεί βιώσιμη και κερδοφόρα. Αυτό ήταν το έργο που κληροδότησε η κυβέρνηση Σαμαρά.
Μετά από 7 μήνες διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ το έλλειμμα που δημιουργήθηκε ξεπερνά τα 94 εκατ. ευρώ: 
·         10 εκατ. ευρώ από την αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 23% στα εισιτήρια (υπολογίζεται για το 5μηνο Αυγούστου – Δεκεμβρίου 2015),
·         10 εκατ. ευρώ, τουλάχιστον, από τη δωρεάν μεταφορά των επιβατών για 2 εβδομάδες (που συμπεριλάμβανε άτομα που δεν είχαν πρόβλημα καταβολής του αντιτίμου του εισιτηρίου, ακόμη και τους τουρίστες, οι οποίοι δεν επηρεάζονταν από τα capital controls),
·         30 εκατ. ευρώ από τη δωρεάν μετακίνηση των ανέργων, δίχως καμία πρόβλεψη αξιοποίησης πόρων του ΕΚΤ ή άλλων κοινοτικών πόρων για την χρηματοδότηση δράσεων στήριξης των ανέργων ή των οικονομικά ασθενέστερων,
·         20 εκατ. ευρώ από τα χρέη των υπουργείων προς τους συγκοινωνιακούς φορείς (ιδίως των Υπουργείων Εθνικής Άμυνας και  Παιδείας),
·         24 εκατ. ευρώ από τη μείωση των εισιτηρίων, που μείωσε συνολικά 10% τα έσοδα των δύο εταιρειών. Η μείωση του κόστους μετακίνησης για τον επιβάτη τον Σεπτέμβριο του 2014 στηρίχθηκε στην πολιτική ότι αυτή θα ακολουθούνταν από αύξηση της επιβατικής κίνησης και συνεπώς ενίσχυση των εσόδων. Ωστόσο, η πολιτική αστάθεια, η καταστροφική οικονομική πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης και η αύξηση της ανεργίας οδήγησαν στη μείωση του επιβατικού κοινού, με αποτέλεσμα τη σημαντική επιβάρυνση των εταιρειών. Βεβαίως, παρά τις διαβεβαιώσεις του πρώην αναπληρωτή υπουργού Υποδομών για αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης των εισιτηρίων, προκειμένου να καλυφθεί το έλλειμμα, καμία απόφαση δεν ελήφθη.

2) Μεταφορές:
  • Η άνευ σχεδιασμού ρύθμιση για την παράταση ενός μηνός που έγινε για τα ΚΤΕΟ είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια δημοσίων εσόδων τόσο από τα πρόστιμα, όσο και από το κόστος των παραβόλων αν και ήξερε ότι το θέμα των ΚΤΕΟ περιλαμβανόταν στο μνημόνιο.
  • Δεν εκδόθηκαν οι εφαρμοστικές διατάξεις και οι αποφάσεις που προβλεπόταν από το νόμο 4313/2014 για αναπροσαρμογή και επέκταση των διοικητικών προστίμων που αφορούν σε παραβάσεις των βαρέων οχημάτων (ημεδαπών και αλλοδαπών φορτηγών και λεωφορείων) με αποτέλεσμα να υπάρχουν απώλειες δημοσίων εσόδων της τάξεως των 500.000.000 περίπου για το τελευταίο οκτάμηνο.
  • Ανύπαρκτη πολιτική και στο θέμα των διοδίων: παρά τις διαβεβαιώσεις της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών περί ύπαρξης συμφωνίας με παραχωρησιούχους για μειώσεις σε τιμές των διοδίων, τελικά, δεν έχει υπάρξει κείμενο συμφωνίας και συνεπώς ούτε δέσμευση υπάρχει ούτε μείωση των διοδίων πρόκειται να δουν οι πολίτες.

3) Περιφερειακά αεροδρόμια:
  • Στον «αυτόματο πιλότο» αφέθηκε η λειτουργία των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας δημιουργώντας σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία τους και στην εξυπηρέτηση των πολιτών, αλλά και των τουριστών, ιδίως σε περιοχές με αυξημένη τουριστική κίνηση (π.χ. Ηράκλειο, Ρόδος, Κέρκυρα).  
  • Διαγωνισμός αξιοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, που θα συνέβαλε σημαντικά στην ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών, αλλά και στην εθνική οικονομία, βρίσκεται στον αέρα. Ακόμη και σήμερα αφορίζεται από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ, παρά το γεγονός ότι κατά την 7μηνη διακυβέρνηση δεν έγινε καμία ενέργεια βελτίωσης των όρων αξιοποίησης ή διαμόρφωσης καλύτερης πρότασης.

ΔΙΚΤΥΑ

Μηδενικό το έργο που έχει να επιδείξει η προηγούμενη κυβέρνηση και στον τομέα των δικτύων. Σε ένα χώρο που οι τεχνολογικές εξελίξεις τρέχουν με ραγδαίους ρυθμούς, υπάρχει μηδενικό έργο. Η μόνη πολιτική που ασκήθηκε ήταν αυτή της κατασυκοφάντησης της ανεξάρτητης αρχής αρμόδιας για θέματα τηλεπικοινωνιών, Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (Ε.Ε.Τ.Τ.), και η προσπάθεια  χειραγώγησής της.
Μοναδικό δείγμα γραφής το Σχέδιο Νόμου για την «αδειοδότηση παρόχων περιεχομένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκπομπής ελεύθερης λήψης ...» που δόθηκε στη διαβούλευση, και ευτυχώς δεν προχώρησε, αφού  εισάγει μια σειρά διατάξεων, οι οποίες: 
·         καταστρατηγούν την πολυφωνία και τον πλουραλισμό (με την επιβολή περιορισμένου αριθμού καναλιών που θα λάβουν άδεια),
·         λειτουργούν αναχρονιστικά (η τεχνολογία επιτρέπει το τηλεοπτικό πρόγραμμα να μεταφέρεται και με άλλους τρόπους),
·         δημιουργούν αναρχία και σύγχυση στο ραδιοτηλεοπτικό πεδίο (δημοπράτηση τηλεοπτικών αδειών με εξωπραγματικές προϋποθέσεις),
·         στηρίζουν το κρατικό μονοπώλιο, ιδίως στον τομέα της ενημέρωσης, (εξωφρενικό όριο εργαζομένων για ενημερωτικά κανάλια πανελλαδικής εμβέλειας) και
·         ενισχύουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό (μεταξύ επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης και εναλλακτικών πλατφορμών διανομής, όπως δικτυακή τηλεόραση (IPTV) και διαδικτυακή τηλεόραση).  


ΧΩΡΟΤΑΞΙΑ

Ανύπαρκτο το έργο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και στον επιμέρους τομέα της χωροταξίας, αφού δεν υπήρξε καμία εξέλιξη στα θέματα:
  • προώθησης των εφαρμοστικών διατάξεων που δεν έχουν θεσπιστεί, όπως η ΚΥΑ ηλεκτρονικής έκδοσης αδειών δόμησης και το ΠΔ ηλεκτρονικής ταυτότητας των κτιρίων,
  • ολοκλήρωσης του θεσμικού πλαισίου για την Τράπεζα Γης ώστε να καταστούν εφαρμοστέες οι σχετικές διατάξεις του νομικού πλαισίου των αυθαιρέτων και των οικοδομικών συνεταιρισμών,
  • έκδοσης των εφαρμοστικών διατάξεων του νόμου της χωροταξικής και πολεοδομικής μεταρρύθμισης, όπως η ΥΑ για τις προδιαγραφές κατάρτισης του Τοπικού Χωρικού Σχεδίου που χωρίς αυτή σταματά ουσιαστικά ο σχεδιασμός του χώρου, η ΚΥΑ αντιστοίχισης των Κωδικών Αριθμών Δραστηριοτήτων του ΥΠΟΙΚ με τις χρήσεις γης που θα επιλύσει χρόνια προβλήματα παρερμηνείας και θα επιταχύνει την διαδικασία αδειοδότησης επιχειρήσεων και την ΚΥΑ για την ψηφιοποίηση και ηλεκτρονική καταγραφή των θεσμικών γραμμών, πληροφοριών, όρων και χρήσεων γης που θα ξεκαθαρίσει το τοπίο στις αλληλοσυγκρουόμενες ρυθμίσεις του χώρου,
  • ενσωμάτωσης της ευρωπαϊκής οδηγίας για τη θαλάσσια χωροταξία και την ολοκληρωμένη διαχείριση του παράκτιου χώρου στο θεσμικό πλαίσιο της χώρας μας, 
  • παρακολούθησης των μελετών των περιφερειακών χωροταξικών  πλαισίων, ώστε οι κατευθύνσεις τους να καταδεικνύουν την ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα των περιφερειών μέσα από έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό του χώρου.
  • Το θέμα του Κτηματολογίου: η απόφαση της κυβέρνησης να πάρει τα αποθεματικά των ΔΕΚΟ και των ΟΤΑ για να καλύψει τις τρέχουσες οικονομικές της υποχρεώσεις, απέσπασε, μεταξύ άλλων, και τα αποθεματικά της ΕΚΧΑ ΑΕ, τα οποία είχαν συγκεντρωθεί από τέλη ιδιοκτητών ακινήτων με αποκλειστικό σκοπό την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου. Η πολιτική αυτή, σε συνδυασμό με την καθυστέρηση ορισμού νέου Διοικητικού Συμβουλίου (λόγω παραίτησης όλων των μελών σχετικά με την απόσπαση των αποθεματικών) είχε ως αποτέλεσμα: α) την μη λήψη πολιτικών αποφάσεων για τη χρηματοδότηση του μεγάλου έργου κτηματογράφησης για το υπόλοιπο της χώρας και β) την αδυναμία έγκρισης πρακτικών διαγωνισμών αρκετών έργων κτηματογράφησης που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ 2007-2013 με απώτερο κίνδυνο να μείνουν ανεκτέλεστα και να χαθεί η χρηματοδότηση τους.

Η απραξία της προηγούμενης κυβέρνησης στον τομέα των υποδομών, των μεταφορών και της χωροταξίας δεν έχει μόνο άμεσα μετρήσιμες οικονομικές συνέπειες, αλλά επιφέρει σημαντικά αρνητικές και δυσχερείς επιπτώσεις στη δυνατότητα εφαρμογής μίας βιώσιμης ισορροπημένης ανάπτυξης με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος, καθώς και στη λειτουργία αυτής ως μοχλού εκκίνησης της οικονομίας, της ανταγωνιστικότητας, της αειφόρου ανάπτυξης και της βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών.