Το έγγραφο ΣΟΚ!
Για πρώτη φορά σε ευρωπαϊκό κείμενο υπάρχει αναφορά σε ένα Grexit, έστω κι αν είναι σε αγκύλη που σημαίνει ότι δεν συμφωνούν όλοι. Είναι ένα κείμενο σοκ αφού όσα ζητούν οι Ευρωπαίοι πρέπει να γίνουν μέχρι τις 15 Ιουλίου, δηλαδή μέχρι την Τετάρτη και μετά να συζητηθεί ΑΝ θα ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις για την ένταξη της Ελλάδας σε νέο πακέτο στήριξης, από τον ESM
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ ΤΟΥ EUROGROUP ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕ Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Για πρώτη φορά σε ευρωπαϊκό κείμενο υπάρχει αναφορά σε ένα Grexit, έστω κι αν είναι σε αγκύλη που σημαίνει ότι δεν συμφωνούν όλοι. Είναι ένα κείμενο σοκ αφού όσα ζητούν οι Ευρωπαίοι πρέπει να γίνουν μέχρι τις 15 Ιουλίου, δηλαδή μέχρι την Τετάρτη και μετά να συζητηθεί ΑΝ θα ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις για την ένταξη της Ελλάδας σε νέο πακέτο στήριξης, από τον ESM
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΕΓΓΡΑΦΟ ΤΟΥ EUROGROUP ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕ Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ - ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ. Ολόκληρο
το σημείωμα του Eurogroup φέρνει στο φως η «Κ», στο οποίο φαίνονται
τόσο οι ελληνικές δεσμεύσεις όσο και τα σημεία απόκλισης με τους
δανειστές. Τα σημεία διαφωνίας βρίσκονται σε παρενθέσεις, ενώ τα
υπόλοιπα από όσα σημειώνονται έχουν ήδη γίνει αποδεκτά. Το σημείωμα
θέτει αυτή την ώρα ο Γερούν Ντάισελμπλουμ υπόψη των ηγετών της Ευρωζώνης
στην Σύνοδο Κορυφής.
Η μεγάλη ανάγκη να γίνουν κινήσεις από τις ελληνικές αρχές που θα ανακτούν την εμπιστοσύνη των εταίρων είναι το πρώτο και κυριότερο σημείο που περιγράφεται στο σημείωμα Ντάισελμπλουμ, καθώς θεωρείται «προαπαιτούμενο» για την σύναψη δανείου με τον ESM.
Στο σημείωμα Ντάισελμπλουμ φαίνεται ότι ένα ακόμη σημείο, στο οποίο δεν υπάρχει απόλυτη σύγκλιση, είναι η συμμετοχή ή μη στο πρόγραμμα του ΔΝΤ. Οι εταίροι από την πλευρά τους το θεωρούν και αυτό προαπαιτούμενο.
Στο σημείωμα φαίνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη δεσμευτεί να νομοθετήσει «χωρίς καθυστέρηση» μέχρι τις 15 Ιουλίου τα παρακάτω:
- μεταρρυθμίσεις στο ΦΠΑ και διεύρυνση της φορολογικής βάσης
- μέτρα για την βιωσιμότητα του ασφαλιστικού/συνταξιοδοτικού συστήματος
- μεταρρυθμίσεις που θα συμβάλουν στην επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης
- την ενίσχυση της απόλυτης ανεξαρτησία της Ελληνικής στατιστικής αρχής
- μεταρρυθμίσεις που θα οδηγούν σε ημι-αυτόματες περικοπές δημόσιων δαπανών σε περίπτωση μη επίτευξης δημοσιονομικών πλεονασμάτων
- υιοθέτηση της οδηγίας για Ανάκαμψη των τραπεζών (BRRD) μέσα σε μία εβδομάδα με υποστήριξη της Κομισιόν.
Μόνο μετά την εφαρμογή όλων των παραπάνω θα μπορέσουν οι θεσμοί, σύμφωνα με το σημείωμα, να προχωρήσουν στην διαπραγμάτευση του νέου Μνημονίου.
Για να αποτελέσουν τα παραπάνω βάση για την επιτυχή ολοκλήρωση ενός Μνημονίου, σημειώνεται στο έγγραφο, η ελληνική πλευρά θα πρέπει να ενισχύσει την πρόταση με χρονοδιαγράμματα και ενδιάμεσους σταθμούς εφαρμογής αλλά και συγκεκριμένους αριθμητικούς στόχους.
Σύμφωνα με το προσχέδιο ζητείται ακόμη από την Ελλάδα να εφαρμόσει τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος, συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση ως αντιστάθμισμα των δημοσιονομικών επιπτώσεων προέκυψαν από την απόφαση του ΣτΕ για τις συντάξεις το 2012, υλοποίηση φιλόδοξων μεταρρυθμίσεων στο συνταξιοδοτικό, πλήρη υιοθέτηση της «εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ», άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, μέτρα για τις περιόδους των εκπτώσεων, απελευθέρωση ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ, ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, εκτός αν βρεθούν ισοδύναμα.
Ακόμη, οι ελληνικές αρχές καλούνται να δημιουργήσουν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Εδώ στο έγγραφο φαίνεται ότι εταίροι και ελληνική πλευρά δεν έχουν καταλήξει αν αυτή η διαδικασία θα γίνει μέσω μιας ανεξάρτητης αρχής με την εμπλοκή της Κομισιόν ή αν θα ακολουθηθεί η ιδέα του εγγράφου Σόιμπλε δημιουργίας ενός Ταμείου με δημόσια περιουσία ύψους πενήντα δις.
Στο έγγραφο αναφέρεται ακόμη ότι η ελληνική πλευρά θα λάβει μέτρα για την από-πολιτικοποίηση των κρατικών υπηρεσιών. Μία πρώτη πρόταση θα παραδοθεί στις 20 Ιουλίου στους θεσμούς, ενώ η ελληνική κυβέρνηση καλείται να μειώσει περαιτέρω το κόστος του δημοσίου, σε χρονοδιάγραμμα που θα συμφωνηθεί με τους θεσμούς.
Όπως σημειώνεται είναι σημαντικό η ελληνική πλευρά να συμβουλευτεί για τη νομοθέτηση και το τελικό κείμενο τους θεσμούς και την Κομισιόν, από την οποία προβλέπεται να παρασχεθεί τεχνική βοήθεια, ενώ σημείω διαφωνίας μέχρι στιγμή φαίνεται η απόσυρση νομοθετημάτων που ψηφίστηκαν το τελευταίο πεντάμηνο και αποτελούν «πισωγύρισμα» της παρούσας κυβέρνησης σε σχέση με τα προηγούμενα προγράμματα μεταρρυθμίσεων.
«Το Eurogroup αντιλαμβάνεται ότι οι χρηματοδοτικές ανάγκες ενός πιθανού προγράμματος θα είναι μεταξύ 82-86 δις Ευρώ, σύμφωνα με τους θεσμούς», σημειώνεται στο έγγραφο.
Η μεγάλη ανάγκη να γίνουν κινήσεις από τις ελληνικές αρχές που θα ανακτούν την εμπιστοσύνη των εταίρων είναι το πρώτο και κυριότερο σημείο που περιγράφεται στο σημείωμα Ντάισελμπλουμ, καθώς θεωρείται «προαπαιτούμενο» για την σύναψη δανείου με τον ESM.
Στο σημείωμα Ντάισελμπλουμ φαίνεται ότι ένα ακόμη σημείο, στο οποίο δεν υπάρχει απόλυτη σύγκλιση, είναι η συμμετοχή ή μη στο πρόγραμμα του ΔΝΤ. Οι εταίροι από την πλευρά τους το θεωρούν και αυτό προαπαιτούμενο.
Στο σημείωμα φαίνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει ήδη δεσμευτεί να νομοθετήσει «χωρίς καθυστέρηση» μέχρι τις 15 Ιουλίου τα παρακάτω:
- μεταρρυθμίσεις στο ΦΠΑ και διεύρυνση της φορολογικής βάσης
- μέτρα για την βιωσιμότητα του ασφαλιστικού/συνταξιοδοτικού συστήματος
- μεταρρυθμίσεις που θα συμβάλουν στην επιτάχυνση της απονομής δικαιοσύνης
- την ενίσχυση της απόλυτης ανεξαρτησία της Ελληνικής στατιστικής αρχής
- μεταρρυθμίσεις που θα οδηγούν σε ημι-αυτόματες περικοπές δημόσιων δαπανών σε περίπτωση μη επίτευξης δημοσιονομικών πλεονασμάτων
- υιοθέτηση της οδηγίας για Ανάκαμψη των τραπεζών (BRRD) μέσα σε μία εβδομάδα με υποστήριξη της Κομισιόν.
Μόνο μετά την εφαρμογή όλων των παραπάνω θα μπορέσουν οι θεσμοί, σύμφωνα με το σημείωμα, να προχωρήσουν στην διαπραγμάτευση του νέου Μνημονίου.
Για να αποτελέσουν τα παραπάνω βάση για την επιτυχή ολοκλήρωση ενός Μνημονίου, σημειώνεται στο έγγραφο, η ελληνική πλευρά θα πρέπει να ενισχύσει την πρόταση με χρονοδιαγράμματα και ενδιάμεσους σταθμούς εφαρμογής αλλά και συγκεκριμένους αριθμητικούς στόχους.
Σύμφωνα με το προσχέδιο ζητείται ακόμη από την Ελλάδα να εφαρμόσει τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος, συνταξιοδοτική μεταρρύθμιση ως αντιστάθμισμα των δημοσιονομικών επιπτώσεων προέκυψαν από την απόφαση του ΣτΕ για τις συντάξεις το 2012, υλοποίηση φιλόδοξων μεταρρυθμίσεων στο συνταξιοδοτικό, πλήρη υιοθέτηση της «εργαλειοθήκης του ΟΟΣΑ», άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, μέτρα για τις περιόδους των εκπτώσεων, απελευθέρωση ΜΗ.ΣΥ.ΦΑ, ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, εκτός αν βρεθούν ισοδύναμα.
Ακόμη, οι ελληνικές αρχές καλούνται να δημιουργήσουν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων. Εδώ στο έγγραφο φαίνεται ότι εταίροι και ελληνική πλευρά δεν έχουν καταλήξει αν αυτή η διαδικασία θα γίνει μέσω μιας ανεξάρτητης αρχής με την εμπλοκή της Κομισιόν ή αν θα ακολουθηθεί η ιδέα του εγγράφου Σόιμπλε δημιουργίας ενός Ταμείου με δημόσια περιουσία ύψους πενήντα δις.
Στο έγγραφο αναφέρεται ακόμη ότι η ελληνική πλευρά θα λάβει μέτρα για την από-πολιτικοποίηση των κρατικών υπηρεσιών. Μία πρώτη πρόταση θα παραδοθεί στις 20 Ιουλίου στους θεσμούς, ενώ η ελληνική κυβέρνηση καλείται να μειώσει περαιτέρω το κόστος του δημοσίου, σε χρονοδιάγραμμα που θα συμφωνηθεί με τους θεσμούς.
Όπως σημειώνεται είναι σημαντικό η ελληνική πλευρά να συμβουλευτεί για τη νομοθέτηση και το τελικό κείμενο τους θεσμούς και την Κομισιόν, από την οποία προβλέπεται να παρασχεθεί τεχνική βοήθεια, ενώ σημείω διαφωνίας μέχρι στιγμή φαίνεται η απόσυρση νομοθετημάτων που ψηφίστηκαν το τελευταίο πεντάμηνο και αποτελούν «πισωγύρισμα» της παρούσας κυβέρνησης σε σχέση με τα προηγούμενα προγράμματα μεταρρυθμίσεων.
«Το Eurogroup αντιλαμβάνεται ότι οι χρηματοδοτικές ανάγκες ενός πιθανού προγράμματος θα είναι μεταξύ 82-86 δις Ευρώ, σύμφωνα με τους θεσμούς», σημειώνεται στο έγγραφο.