είναι το ακόλουθο:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ*
Οι εθνικές εκλογές του Ιανουαρίου 2015 πραγματοποιήθηκαν στην καρδιά του χειμώνα, σε συνθήκες κακοκαιρίας, με αποτέλεσμα πολλοί ετεροδημότες να σκεφτούν διπλά εάν θα πάνε να ψηφίσουν, ειδικά εάν το χωριό τους ήταν απομακρυσμένο, ορεινό ή σε νησί. Την ίδια στιγμή, αναλογιζόμενοι το υψηλό μεταφορικό κόστος, στις δύσκολες οικονομικά εποχές που ζούμε, πολλοί ψηφοφόροι αποφάσισαν να μη μεταβούν στην εκλογική τους περιφέρεια.
Οσον αφορά τους Ελληνες του εξωτερικού –που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους– είναι σαφές ότι τα παραπάνω εμπόδια ήταν ακόμη μεγαλύτερα. Διαφορετικοί, λοιπόν, λόγοι μ’ ένα κοινό αποτέλεσμα: τη μειωμένη συμμετοχή και τη δυσχέρεια χιλιάδων συμπολιτών μας να έχουν λόγο στο μέλλον της πατρίδας τους. Τα παραπάνω μπορούν ως ένα βαθμό να απαντηθούν με την υιοθέτηση της ηλεκτρονικής ψήφου, η οποία άλλωστε ήδη εφαρμόσθηκε επιτυχώς στην Εσθονία, όπου πλέον πάνω από το 25% των κατοίκων επιλέγει να ψηφίσει με αυτόν τον τρόπο στις εθνικές εκλογές.
Βεβαίως, η πρόβλεψη της ηλεκτρονικής ψήφου δεν θα έρθει να αντικαταστήσει, αλλά αντίθετα να συμπληρώσει την κύρια και παραδοσιακή μέθοδο της εκλογικής διαδικασίας που σήμερα ακολουθείται. Συγκεκριμένα, η ηλεκτρονική ψήφος είναι μια διαδικασία που επιτρέπει στον ψηφοφόρο να ασκήσει με ασφάλεια το δικαίωμά του από οποιονδήποτε συνδεδεμένο στο διαδίκτυο υπολογιστή, απ’ οπουδήποτε στον κόσμο.
Η εφαρμογή της είναι απλή. Στην προκαθορισμένη εκλογική περίοδο για την ηλεκτρονική ψηφοφορία –η οποία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί τουλάχιστον μια εβδομάδα πριν από την Κυριακή των εκλογών– ο κάθε πολίτης εγγράφεται στον επίσημο διαδικτυακό χώρο, χρησιμοποιώντας τα στοιχεία της ταυτότητάς του και τους προσωπικούς του κωδικούς. Εφόσον είναι εγγεγραμμένος στους εκλογικούς καταλόγους, λαμβάνει το δικαίωμα ηλεκτρονικής ψήφου. Συγχρόνως, αφαιρείται το όνομά του από τον εκλογικό κατάλογο, ώστε να αποφευχθεί η διπλή ψήφος, δηλαδή και με τη φυσική παρουσία του ψηφοφόρου στο εκλογικό κέντρο την ημέρα των εκλογών. Είναι αυτονόητο, βέβαια, ότι θα υπάρχει και το αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο, ώστε το εκλογικό αποτέλεσμα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας να μη γνωστοποιείται παρά μόνο αφού κλείσουν οι κάλπες την ημέρα των εκλογών. Εξάλλου, η δυνατότητα νόθευσης του εκλογικού αποτελέσματος μέσω της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας είναι ακόμη πιο δύσκολη, δεδομένου ότι ένα ασφαλές ηλεκτρονικό σύστημα είναι εξίσου ικανό να διασφαλίσει την εγκυρότητα του εκλογικού αποτελέσματος όσο η παραδοσιακή εκλογική διαδικασία.
Σχετικά με την κατοχύρωση του συνταγματικού δικαιώματος της ελεύθερης επιλογής που αποκλείει την ψήφο κάτω από οποιαδήποτε μορφή πίεσης ή απειλής, το ηλεκτρονικό σύστημα επιτρέπει στους ψηφοφόρους να συνδέονται με τον κωδικό τους και να ψηφίζουν όσες φορές θέλουν εντός της δεδομένης προεκλογικής περιόδου. Καθώς, όμως, η κάθε νέα ψήφος ακυρώνει την προηγούμενη, ο ψηφοφόρος μπορεί ελεύθερα, μέχρι τελευταία στιγμή, να αλλάζει την ψήφο του και να προσμετράται μόνο η τελευταία.
Η γεωγραφική ιδιομορφία της χώρας και ο μεγάλος αριθμός πολιτών που ζουν στο εξωτερικό αποτελούν πειστικούς λόγους, ώστε και η Ελλάδα να υιοθετήσει στο μέλλον την ηλεκτρονική ψήφο συμπληρωματικά στην παραδοσιακή διαδικασία ψηφοφορίας. Σημειώνεται ότι στις εθνικές εκλογές του 2011 η Εσθονία, μια χώρα με μόλις 1,3 εκατομμύριο κατοίκους, κατάφερε και εξοικονόμησε περίπου 500.000 ευρώ για μισθούς των δικαστικών αντιπροσώπων και των γραμματέων τους και 11.000 εργατοώρες ημερησίως. Μπορεί, λοιπόν, να υπάρξει εξοικονόμηση πόρων, ωστόσο το πραγματικό όφελος που κομίζει η ηλεκτρονική ψήφος είναι πολύ πιο σημαντικό.
Είναι η ενίσχυση της δημοκρατίας μέσα από την αύξηση της συμμετοχής και της κινητοποίησης περισσότερων πολιτών για να εκφραστούν και τελικά να αποφασίσουν για το μέλλον του τόπου και της πατρίδας τους.
* Ο κ. Χρίστος Δήμας είναι βουλευτής Κορινθίας Νέας Δημοκρατίας και διδάκτωρ Ευρωπαϊκής Πολιτικής.