Ενέργειες και πρωτοβουλίες της κυβέρνησης για το πρόβλημα της διάβρωσης των ακτών ζητάνε με διακομματική ερώτηση (ΝΔ – ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ – ΠΑΣΟΚ) οκτώ βουλευτές νομών που βρέχονται από τον Κορινθιακό κόλπο (Αιτωλοακαρνανίας, Αττικής, Αχαΐας, Βοιωτίας, Κορινθίας).
Στην ερώτηση που κατατέθηκε στα αρμόδια υπουργεία (με πρώτο υπογράφοντα τον βουλευτή Κορινθίας Χρίστο Δήμα) γίνεται λόγος για επιτακτική ανάγκη ανάληψης δράσεων σε κεντρικό κυβερνητικό επίπεδο για την συντονισμένη διαπεριφερειακή συνεργασία (Περιφέρειες Αττικής, Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου, Στερεάς Ελλάδας) και με τη σύμπραξη των τοπικών αρχών προκειμένου η αντιμετώπιση του προβλήματος της διάβρωσης των ακτών να λάβει μια πιο συγκροτημένη και ολοκληρωμένη από τη σημερινή προσέγγιση.
Οι βουλευτές σημειώνουν παράλληλα πως το πρόβλημα εντείνεται με αποτέλεσμα να διαταράσσεται η ισορροπία ενάλιων και χερσαίων οικοσυστημάτων, τίθεται σε κίνδυνο η οικονομική ευημερία των παράκτιων οικισμών, τα σπίτια, οι περιουσίες, οι δρόμοι και οι υποδομές ενώ ταυτόχρονα υποβαθμίζεται η αισθητική αξία της φυσικής ακτογραμμής. Επιπρόσθετα, ζητάνε να πληροφορηθούν το χρηματοδοτικό πλαίσιο, εθνικό ή περιφερειακό στο οποίο μπορεί να ενταχθεί ο μηχανισμός προστασίας των ακτών του Κορινθιακού κόλπου καθώς και τον άμεσο και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό των εμπλεκόμενων Υπουργείων για την οριστική αντιμετώπιση του προβλήματος.
Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
Προς:
- Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης
- Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας
- Υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού
Θέμα: Εντεινόμενη παράκτια διάβρωση στον Κορινθιακό Κόλπο
Η σταδιακή διάβρωση των ακτών του Κορινθιακού Κόλπου και άλλων περιοχών της ελληνικής επικράτειας αποτελεί πρόβλημα που εξακολουθεί να ταλανίζει όλους τους νομούς του Κορινθιακού Κόλπου (Αιτωλοακαρνανίας, Αττικής, Αχαΐας, Βοιωτίας, Κορινθίας, Φωκίδας) και χρήζει άμεσης προσοχής και αντιμετώπισης.
Η προστασία της ακτής καθίσταται πλέον επιτακτική καθώς η διάβρωση της ακτογραμμής διαταράσσει την ισορροπία ενάλιων και χερσαίων οικοσυστημάτων, θέτει σε κίνδυνο την οικονομική ευημερία των παράκτιων οικισμών μέσω της βίαιης συρρίκνωσης της γεωγραφικής έκτασης της περιοχής διαβίωσής τους ενώ ταυτόχρονα υποβαθμίζει την αισθητική αξία της φυσικής ακτογραμμής.
Από την υποχώρηση των ακτών απειλούνται ζωτικές υποδομές, όπως σπίτια, δρόμοι, συστήματα αποχέτευσης και ύδρευσης και προσβάλλονται ανεπανόρθωτα εκτάσεις καλλιεργήσιμης γης.
Η δυναμική φύση του φαινομένου της διάβρωσης της ακτογραμμής διαφαίνεται πλήρως στην περίπτωση του θαλάσσιου συστήματος του Κορινθιακού Κόλπου, όπου η υπέρμετρη και λανθάνουσα αντιμετώπιση του φαινομένου σε μια εστία έχει εντείνει τις φυσικές διεργασίες και τις επιπτώσεις του σε άλλα σημεία.
Η γενική προσέγγιση του ζητήματος έχει μέχρι στιγμής αποκαταστατικό και διορθωτικό χαρακτήρα, ο οποίος ανακουφίζει προσωρινά τις πληγείσες περιοχές αλλά δεν διασφαλίζει την ακεραιότητα της ακτογραμμής και των παρακείμενων οικισμών από μελλοντική αποσύνθεση.
Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητη μια συνολική διαχείριση του φαινομένου μέσω ανάληψης κυβερνητικής πρωτοβουλίας για την συντονισμένη διαπεριφερειακή συνεργασία (Περιφέρειες Αττικής, Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου, Στερεάς Ελλάδας) με τη σύμπραξη των τοπικών αρχών προκειμένου η αντιμετώπιση του προβλήματος να λάβει μια πιο συγκροτημένη και ολοκληρωμένη, έστω περιφερειακά, προσέγγιση.
Στο πλαίσιο αυτό, πρέπει να επιδιωχθεί κοινή μεθοδολογία στην αντιμετώπιση του φαινομένου και να αποφευχθούν παρεμβατικές και σπασμωδικές μέθοδοι (προβόλοι, παράκτιοι τοίχοι) που έχουν χρησιμοποιηθεί εκτενώς στο παρελθόν και έχουν αποφέρει πολλές φορές τα αντίθετα αποτελέσματα εντείνοντας το φαινόμενο. Συγκεκριμένα, ενδείκνυται πλέον η σταδιακή εφαρμογή «ήπιων» μέτρων - soft engineering (τεχνητή ανάπλαση των ακτών, βυθισμένοι κυματοθραύστες) που έχουν αποδειχθεί αποτελεσματικότερα, περιβαλλοντικά πιο φιλικά και λιγότερο δαπανηρά.
Υπό το πρίσμα της εν λόγω προστασίας, σημαντικό είναι να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στη διατήρηση της ακεραιότητας των παράκτιων οικοσυστημάτων καθώς και στη διασφάλιση της τουριστικής ανάπτυξης που αποτελεί ζωτικό οικονομικό μέγεθος για τις παράκτιες περιοχές της Ελλάδας – ιδιαίτερα για τον Κορινθιακό Κόλπο– και εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ποιοτική αξία των ακτών.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτάστε:
Προτίθεται το Υπουργείο να αναλάβει πρωτοβουλία προς την επιτακτική κατεύθυνση της σύμπραξης των Αρμόδιων Περιφερειών (Αττικής, Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου, Στερεάς Ελλάδας) προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο συνολικά και πιο αποτελεσματικά;
Σε ποιο χρηματοδοτικό πλαίσιο, εθνικό ή περιφερειακό, μπορεί να ενταχθεί ο μηχανισμός προστασίας των ακτών του Κορινθιακού Κόλπου;
Ποιος είναι ο άμεσος και μακροπρόθεσμος σχεδιασμός του Υπουργείου για την αντιμετώπιση της διάβρωσης των ακτών του Κορινθιακού Κόλπου; Πως αρθρώνεται αποτελεσματικά ο μηχανισμός έκτακτης ανταπόκρισης και αποκατάστασης της Πολιτείας στις δυναμικά εξελισσόμενες επιπτώσεις της διαβρωτικής τάσης της θάλασσας;
Υφίσταται πλάνο και σε ποιο σημείο της υλοποίησής του βρίσκεται σήμερα όσον αφορά την εφαρμογή της Ολοκληρωμένης Διαχείρισης Προστασίας Ακτών (ΟΔΠΖ), όπως αυτή προκύπτει από το Πρωτόκολλο ICZM (2008) της Συνθήκης της Βαρκελώνης (1976) και η οποία καθίσταται πλέον απολύτως αναγκαία για την ανάσχεση της υποβάθμισης της φυσικής και πολιτιστικής μας κληρονομιάς;
Οι ερωτώντες βουλευτές:
Δήμας Χρίστος (Κορινθίας)
Βορίδης Μαυρουδής (Αττικής)
Κατσανιώτης Ανδρέας (Αχαΐας)
Μπούρας Αθανάσιος (Αττικής)
Κωνσταντόπουλος Δημήτριος (Αιτωλοακαρνανίας)
Μπασιάκος Ευάγγελος (Βοιωτίας)
Μαυρωτάς Γεώργιος (Αττικής)
Φωτήλας Ιάσων (Αχαΐας)