Πολλά έχουν γραφτεί και ειπωθεί από τον Αύγουστο όταν ανακαλύφθηκε,
πολύ καθυστερημένα είναι η αλήθεια, από όλους ο σχεδιασμός ανάδειξης του
ΧΥΤΑ μας σε σημείο προορισμού και εναπόθεσης απορριμμάτων από διάφορα
μέρη της Πελοποννήσου. Αυτό που αντιληφθήκαμε όλοι με έκπληξη ήταν ότι ο
ΧΥΤΑ ο οποίος είχε κατασκευασθεί σε δημοτική έκταση, είχε πια
απαλλοτριωθεί από το κράτος και είχε παραχωρηθεί δωρεάν στον ΦΟΔΣΑ,
δηλαδή σε έναν φορέα που αποτελείται από όλους τους Δήμους της
Πελοποννήσου. Ο ΧΥΤΑ μας δηλαδή είχε γίνει πια ΧΥΤΑ όλων χωρίς καν να
ερωτηθούμε!
Η άποψή μας είναι ότι η περίοδος ενδοσκόπησης και στείρας αμυντικής τακτικής πρέπει να τελειώσει άμεσα. Ήρθε η ώρα να περάσουμε στην αντεπίθεση με ένα μελετημένο, ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό σχέδιο, το οποίο να λαμβάνει υπόψη όλα τα δεδομένα και να έχει σαν στόχο όχι τι θα μας άρεσε, αλλά τι μπορεί να γίνει μέσα στις υπάρχουσες και όχι στις ιδεατές συνθήκες. Παίρνουμε λοιπόν την ευθύνη να παρουσιάσουμε ένα τέτοιο σχέδιο, ώστε να βγούμε από την απομόνωση και να αποκτήσουμε επιτέλους μετά από καιρό την πρωτοβουλία των κινήσεων.
Το σχέδιο δράσης που προτείνουμε έχει 3 βασικούς άξονες-στόχους:
1. Απαίτηση άμεσης δημιουργίας μονάδας διαχείρισης στραγγιδίων στον ΧΥΤΑ μας.
2. Διεκδίκηση και επαναφορά του ΧΥΤΑ Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης στην πλήρη δικαιοδοσία του Δήμου.
3. Εξασφάλιση σεβασμού της μελέτης λειτουργίας με προβλεπόμενο ανώτατο όριο απόθεσης τους 12.500 τόνους το έτος.
Κατά την άποψή μας οποιαδήποτε λύση στο πρόβλημα που έχει προκύψει θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη 3 βασικά επίπεδα:
1. ΠΕΡΙΒΑΝΤΟΛΟΓΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
Ο ΧΥΤΑ Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης είναι μια μικρή μονάδα διαχείρισης με καθαρά τοπικό χαρακτήρα. Η μελέτη λειτουργίας του προβλέπει ρητά ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να δεχθεί πάνω από 12.500 τόνους απορριμμάτων ετησίως. Αν λάβουμε υπόψη ότι ο Δήμος Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης παράγει περίπου 10.000 τόνους ετησίως και ο πρώην Δήμος Φενεού ο οποίος έχει δικαιώματα στον ΧΥΤΑ περίπου 2.500 τόνους, είναι φανερό ότι η μέγιστη χωρητικότητα του ΧΥΤΑ έχει ήδη καλυφτεί και δεν υπάρχει η δυνατότητα για επιπλέον απόθεση. Τυχόν υπέρβαση των προβλεπόμενων ποσοτήτων και απόθεση πολλαπλάσιων τόνων, έστω και προσωρινά, θα αποτελούσε τον δούρειο ίππο μετατροπής του ΧΥΤΑ από τοπικής σε ευρύτερης εμβέλειας, με καταστροφικές συνέπειες για τον υδροφόρο ορίζοντα, την στεριά και τον Κορινθιακό μας. Εδώ δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι ο Δήμος μας έχει έναν καθαρά αγροτικό-τουριστικό χαρακτήρα και ευρύτερες συγκεντρώσεις απορριμμάτων απειλούν να αλλοιώσουν τα χαρακτηριστικά του με σοβαρές περιβαλλοντολογικές και οικονομικές συνέπειες.
Εκτός από τα παραπάνω ο ΧΥΤΑ παρουσιάζει ήδη σημαντικές τεχνικές ελλείψεις και προβλήματα με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η χρησιμοποίηση του σε ευρύτερη κλίμακα. Βασική αδυναμία του είναι η ανυπαρξία μονάδας επεξεργασίας στραγγιδίων, παρά το γεγονός ότι η δημιουργία της προβλέπεται στο σχέδιο κατασκευής του ΧΥΤΑ. Η προσωρινή και ημιτελής διαχείριση από τον υφιστάμενο βιολογικό των αστικών λυμάτων σε καμία περίπτωση δεν προσφέρει την απαιτούμενη προστασία από την προκαλούμενη ρύπανση. Η επιβάρυνση λοιπόν της υπάρχουσας εγκατάστασης με επιπλέον ποσότητες θα αποτελέσει την δημιουργία μιας περιβαλλοντολογικής βόμβας στην καρδιά του Δήμου μας. Ο σχεδιασμός μιας τέτοιας αναβάθμισης θα επιφέρει μια μη αναστρέψιμη αλλαγή της φυσιογνωμίας του Δήμου μας, με τεράστιο περιβαλλοντολογικό, οικονομικό και ψυχολογικό κόστος κάτι που ο ήδη δοκιμαζόμενος Δήμος μας δεν μπορεί να αντέξει.
Η άμεση έναρξη κατασκευής μονάδας επεξεργασίας στραγγιδίων αποτελεί προ-απαιτούμενο για την σωστή λειτουργία του ΧΥΤΑ άσχετα από την προέλευση των απορριμμάτων που αυτός θα φιλοξενήσει, την στιγμή μάλιστα που άλλοι κοντινοί μας Δήμοι πήραν πριν λίγο καιρό αρκετές χιλιάδες ευρώ για να διαχειριστούν μερικώς τα απορρίμματά τους. Από εκεί και πέρα η επαναφορά της πλήρους διαχείρισης της εγκατάστασης στον Δήμο μας, με την ταυτόχρονη εκτέλεση ενός αξιόπιστου τοπικού σχεδίου ανακύκλωσης θα έχει σαν αποτέλεσμα την σημαντική μείωση των απορριμμάτων που θα αποτίθενται και τον διπλασιασμό του χρόνου ζωής του ΧΥΤΑ από τα 20 στα 40 έτη. Η επιμήκυνση αυτή του χρόνου ζωής εκτός από το περιβαλλοντολογικό όφελος θα καθυστερήσει σημαντικά και το τεράστιο οικονομικό κόστος αποκατάστασης που θα πρέπει να δαπανηθεί μετά το τέλος λειτουργίας του.
2. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
Η επαναφορά του ΧΥΤΑ στην πλήρη δικαιοδοσία του Δήμου μας θα έχει σημαντικά κοινωνικά-οικονομικά οφέλη για την περιοχή. Η δημιουργία μιας δημοτικής επιχείρησης ειδικού σκοπού με κέντρο την λειτουργία του ΧΥΤΑ, θα μπορούσε να προσφέρει σημαντικές υπηρεσίες τονώνοντας την τοπική οικονομία. Μία τέτοια δημοτική επιχείρηση θα δημιουργούσε πολύτιμες θέσεις εργασίας σε τοπικό επίπεδο, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα με το τοπικό σχέδιο ανακύκλωσης, οικονομικούς πόρους τους οποίους θα διοχετεύει σε άλλες οικολογικές-πολιτιστικές κατευθύνσεις αλλάζοντας έτσι προς την θετική κατεύθυνση την μορφή του Δήμου μας.
Να τονιστεί επίσης ότι ο ΧΥΤΑ δεν βρίσκεται μέσα στον περιφερειακό σχεδιασμό Πελοποννήσου, συνεπώς την στιγμή που θα αρχίσει να εφαρμόζεται η ολοκληρωμένη λύση αυτός θα πρέπει να κλείσει. Είναι παράλογο λοιπόν πως ενώ η πολιτεία έχει δαπανήσει ένα σημαντικό χρηματικό ποσό από ευρωπαϊκούς πόρους για να κατασκευάσει τον ΧΥΤΑ σε δημοτικό χώρο, αυτός θα κλείσει παραμένοντας άδειος και ο Δήμος μας θα αναγκαστεί να μεταφέρει τα απορρίμματά του σε άλλο χώρο με την αντίστοιχη οικονομική επιβάρυνση.
3. ΗΘΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
Η προνοητικότητα και η αποφασιστικότητα των πρώην Δήμων Ξυλοκάστρου και Ευρωστίνης και Φενεού να διαχειριστούν τα απορρίμματα τους με υπευθυνότητα και αίσθημα περιβαλλοντολογικής συνείδησης και ευαισθησίας, κατασκευάζοντας τον μοναδικό ΧΥΤΑ αυτή τη στιγμή στην Πελοπόννησο θα πρέπει να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση στην Ελλάδα του 2015. Η πρωτοβουλία αυτή θα πρέπει να στηριχθεί και να ανταμειφθεί, ώστε να την ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι Δήμοι οι οποίοι για καιρό αδράνησαν, ώστε να δημιουργηθεί ένα δίκτυο αποκεντρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων. Αποδίδοντας τον ΧΥΤΑ στον Δήμο μας δημιουργείται ένα πρότυπο νοοτροπίας και συμβάλλουμε στην αποκατάσταση του αισθήματος δικαιοσύνης στην περιοχή μας.
Εμείς σαν μείζονα μειοψηφία έχουμε τονίσει στο παρελθόν ότι δεν είμαστε επαναστάτες χωρίς αιτία. Δεν αρεσκόμαστε σε ανούσια επαναστατική γυμναστική. Θεωρούμε όμως ότι η τιμωρία ενός Δήμου ο οποίος έχει εκτελέσει με τον καλύτερο τρόπο τις υποχρεώσεις του είναι άδικη και δίνει λάθος μηνύματα. Θέλουμε ο ΧΥΤΑ μετασχηματιζόμενος σε ΧΥΤΥ να αποτελέσει έναν πυρήνα ανάπτυξης και αναβάθμισης του Δήμου μας και όχι την ταφόπλακα του βιοτικού μας επιπέδου. Προς αυτή την κατεύθυνση παίρνουμε την πρωτοβουλία ανάδειξης μιας διαφορετικής λύσης και θα ενώσουμε τις δυνάμεις μας με όλους όσους μοιράζονται τις ίδιες επιδιώξεις.
ΑΝΑΝΕΩΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
ΜΕΙΖΟΝ ΜΕΙΟΨΗΦΙΑ ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟΥ-ΕΥΡΩΣΤΙΝΗΣ
Η άποψή μας είναι ότι η περίοδος ενδοσκόπησης και στείρας αμυντικής τακτικής πρέπει να τελειώσει άμεσα. Ήρθε η ώρα να περάσουμε στην αντεπίθεση με ένα μελετημένο, ολοκληρωμένο και ρεαλιστικό σχέδιο, το οποίο να λαμβάνει υπόψη όλα τα δεδομένα και να έχει σαν στόχο όχι τι θα μας άρεσε, αλλά τι μπορεί να γίνει μέσα στις υπάρχουσες και όχι στις ιδεατές συνθήκες. Παίρνουμε λοιπόν την ευθύνη να παρουσιάσουμε ένα τέτοιο σχέδιο, ώστε να βγούμε από την απομόνωση και να αποκτήσουμε επιτέλους μετά από καιρό την πρωτοβουλία των κινήσεων.
Το σχέδιο δράσης που προτείνουμε έχει 3 βασικούς άξονες-στόχους:
1. Απαίτηση άμεσης δημιουργίας μονάδας διαχείρισης στραγγιδίων στον ΧΥΤΑ μας.
2. Διεκδίκηση και επαναφορά του ΧΥΤΑ Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης στην πλήρη δικαιοδοσία του Δήμου.
3. Εξασφάλιση σεβασμού της μελέτης λειτουργίας με προβλεπόμενο ανώτατο όριο απόθεσης τους 12.500 τόνους το έτος.
Κατά την άποψή μας οποιαδήποτε λύση στο πρόβλημα που έχει προκύψει θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη 3 βασικά επίπεδα:
1. ΠΕΡΙΒΑΝΤΟΛΟΓΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
Ο ΧΥΤΑ Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης είναι μια μικρή μονάδα διαχείρισης με καθαρά τοπικό χαρακτήρα. Η μελέτη λειτουργίας του προβλέπει ρητά ότι σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να δεχθεί πάνω από 12.500 τόνους απορριμμάτων ετησίως. Αν λάβουμε υπόψη ότι ο Δήμος Ξυλοκάστρου-Ευρωστίνης παράγει περίπου 10.000 τόνους ετησίως και ο πρώην Δήμος Φενεού ο οποίος έχει δικαιώματα στον ΧΥΤΑ περίπου 2.500 τόνους, είναι φανερό ότι η μέγιστη χωρητικότητα του ΧΥΤΑ έχει ήδη καλυφτεί και δεν υπάρχει η δυνατότητα για επιπλέον απόθεση. Τυχόν υπέρβαση των προβλεπόμενων ποσοτήτων και απόθεση πολλαπλάσιων τόνων, έστω και προσωρινά, θα αποτελούσε τον δούρειο ίππο μετατροπής του ΧΥΤΑ από τοπικής σε ευρύτερης εμβέλειας, με καταστροφικές συνέπειες για τον υδροφόρο ορίζοντα, την στεριά και τον Κορινθιακό μας. Εδώ δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι ο Δήμος μας έχει έναν καθαρά αγροτικό-τουριστικό χαρακτήρα και ευρύτερες συγκεντρώσεις απορριμμάτων απειλούν να αλλοιώσουν τα χαρακτηριστικά του με σοβαρές περιβαλλοντολογικές και οικονομικές συνέπειες.
Εκτός από τα παραπάνω ο ΧΥΤΑ παρουσιάζει ήδη σημαντικές τεχνικές ελλείψεις και προβλήματα με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η χρησιμοποίηση του σε ευρύτερη κλίμακα. Βασική αδυναμία του είναι η ανυπαρξία μονάδας επεξεργασίας στραγγιδίων, παρά το γεγονός ότι η δημιουργία της προβλέπεται στο σχέδιο κατασκευής του ΧΥΤΑ. Η προσωρινή και ημιτελής διαχείριση από τον υφιστάμενο βιολογικό των αστικών λυμάτων σε καμία περίπτωση δεν προσφέρει την απαιτούμενη προστασία από την προκαλούμενη ρύπανση. Η επιβάρυνση λοιπόν της υπάρχουσας εγκατάστασης με επιπλέον ποσότητες θα αποτελέσει την δημιουργία μιας περιβαλλοντολογικής βόμβας στην καρδιά του Δήμου μας. Ο σχεδιασμός μιας τέτοιας αναβάθμισης θα επιφέρει μια μη αναστρέψιμη αλλαγή της φυσιογνωμίας του Δήμου μας, με τεράστιο περιβαλλοντολογικό, οικονομικό και ψυχολογικό κόστος κάτι που ο ήδη δοκιμαζόμενος Δήμος μας δεν μπορεί να αντέξει.
Η άμεση έναρξη κατασκευής μονάδας επεξεργασίας στραγγιδίων αποτελεί προ-απαιτούμενο για την σωστή λειτουργία του ΧΥΤΑ άσχετα από την προέλευση των απορριμμάτων που αυτός θα φιλοξενήσει, την στιγμή μάλιστα που άλλοι κοντινοί μας Δήμοι πήραν πριν λίγο καιρό αρκετές χιλιάδες ευρώ για να διαχειριστούν μερικώς τα απορρίμματά τους. Από εκεί και πέρα η επαναφορά της πλήρους διαχείρισης της εγκατάστασης στον Δήμο μας, με την ταυτόχρονη εκτέλεση ενός αξιόπιστου τοπικού σχεδίου ανακύκλωσης θα έχει σαν αποτέλεσμα την σημαντική μείωση των απορριμμάτων που θα αποτίθενται και τον διπλασιασμό του χρόνου ζωής του ΧΥΤΑ από τα 20 στα 40 έτη. Η επιμήκυνση αυτή του χρόνου ζωής εκτός από το περιβαλλοντολογικό όφελος θα καθυστερήσει σημαντικά και το τεράστιο οικονομικό κόστος αποκατάστασης που θα πρέπει να δαπανηθεί μετά το τέλος λειτουργίας του.
2. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
Η επαναφορά του ΧΥΤΑ στην πλήρη δικαιοδοσία του Δήμου μας θα έχει σημαντικά κοινωνικά-οικονομικά οφέλη για την περιοχή. Η δημιουργία μιας δημοτικής επιχείρησης ειδικού σκοπού με κέντρο την λειτουργία του ΧΥΤΑ, θα μπορούσε να προσφέρει σημαντικές υπηρεσίες τονώνοντας την τοπική οικονομία. Μία τέτοια δημοτική επιχείρηση θα δημιουργούσε πολύτιμες θέσεις εργασίας σε τοπικό επίπεδο, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα με το τοπικό σχέδιο ανακύκλωσης, οικονομικούς πόρους τους οποίους θα διοχετεύει σε άλλες οικολογικές-πολιτιστικές κατευθύνσεις αλλάζοντας έτσι προς την θετική κατεύθυνση την μορφή του Δήμου μας.
Να τονιστεί επίσης ότι ο ΧΥΤΑ δεν βρίσκεται μέσα στον περιφερειακό σχεδιασμό Πελοποννήσου, συνεπώς την στιγμή που θα αρχίσει να εφαρμόζεται η ολοκληρωμένη λύση αυτός θα πρέπει να κλείσει. Είναι παράλογο λοιπόν πως ενώ η πολιτεία έχει δαπανήσει ένα σημαντικό χρηματικό ποσό από ευρωπαϊκούς πόρους για να κατασκευάσει τον ΧΥΤΑ σε δημοτικό χώρο, αυτός θα κλείσει παραμένοντας άδειος και ο Δήμος μας θα αναγκαστεί να μεταφέρει τα απορρίμματά του σε άλλο χώρο με την αντίστοιχη οικονομική επιβάρυνση.
3. ΗΘΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ
Η προνοητικότητα και η αποφασιστικότητα των πρώην Δήμων Ξυλοκάστρου και Ευρωστίνης και Φενεού να διαχειριστούν τα απορρίμματα τους με υπευθυνότητα και αίσθημα περιβαλλοντολογικής συνείδησης και ευαισθησίας, κατασκευάζοντας τον μοναδικό ΧΥΤΑ αυτή τη στιγμή στην Πελοπόννησο θα πρέπει να αποτελέσει παράδειγμα προς μίμηση στην Ελλάδα του 2015. Η πρωτοβουλία αυτή θα πρέπει να στηριχθεί και να ανταμειφθεί, ώστε να την ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι Δήμοι οι οποίοι για καιρό αδράνησαν, ώστε να δημιουργηθεί ένα δίκτυο αποκεντρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων. Αποδίδοντας τον ΧΥΤΑ στον Δήμο μας δημιουργείται ένα πρότυπο νοοτροπίας και συμβάλλουμε στην αποκατάσταση του αισθήματος δικαιοσύνης στην περιοχή μας.
Εμείς σαν μείζονα μειοψηφία έχουμε τονίσει στο παρελθόν ότι δεν είμαστε επαναστάτες χωρίς αιτία. Δεν αρεσκόμαστε σε ανούσια επαναστατική γυμναστική. Θεωρούμε όμως ότι η τιμωρία ενός Δήμου ο οποίος έχει εκτελέσει με τον καλύτερο τρόπο τις υποχρεώσεις του είναι άδικη και δίνει λάθος μηνύματα. Θέλουμε ο ΧΥΤΑ μετασχηματιζόμενος σε ΧΥΤΥ να αποτελέσει έναν πυρήνα ανάπτυξης και αναβάθμισης του Δήμου μας και όχι την ταφόπλακα του βιοτικού μας επιπέδου. Προς αυτή την κατεύθυνση παίρνουμε την πρωτοβουλία ανάδειξης μιας διαφορετικής λύσης και θα ενώσουμε τις δυνάμεις μας με όλους όσους μοιράζονται τις ίδιες επιδιώξεις.
ΑΝΑΝΕΩΤΙΚΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ
ΜΕΙΖΟΝ ΜΕΙΟΨΗΦΙΑ ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟΥ-ΕΥΡΩΣΤΙΝΗΣ