Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου 2012

Αλιφέρη: Κλείνω το δήμο και παραιτούμαι άμεσα

Δε μασάει τα λόγια της η δήμαρχος Τήλου Μαρία Αλιφέρη, μιλώντας στην aftodioikisi.gr, αναφορικά με την οικονομική κατάσταση του δήμου της. Δεν κρύβεται, και παραδέχεται πως οι υπάλληλοί της είναι τρεις μήνες απλήρωτοι, καθώς ειδικά τους δύο τελευταίους μήνες έχουν φτάσει μηδέν ευρώ στο ταμείο της από τους ΚΑΠ. Δηλώνει έξαλλη με την απαξίωση της Πολιτείας και πως μετά τις 15 Σεπτεμβρίου θα κλείσει το δήμο και θα παραιτηθεί.
«Είμαι έξαλλη. Από εδώ και πέρα είναι μονόδρομος για εμάς. Δεν μπορούμε να έχουμε ανοιχτό το δήμο κάτω από αυτές τις συνθήκες. Δεν μπορώ να οδηγήσω στην εξαθλίωση τους συμπολίτες μου και τους υπαλλήλους μου. Το ξέρετε ότι το κόστος διαβίωσης στην Τήλο είναι πιο υψηλό από ό,τι σε ένα ηπειρωτικό δήμο; Και για αυτό, για παράδειγμα, για να πάμε σε ένα γιατρό θα πρέπει να κάνουμε το γύρο του Αιγαίου...», επισημαίνει χαρακτηριστικά.

Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Κυρία δήμαρχε, ξέρω ότι ουσιαστικά στο δήμο σας έχει ξεκινήσει η στάση πληρωμών. Είναι αλήθεια; Πόσο καιρό έχετε να πληρώσετε το προσωπικό σας;
Αλήθεια είναι. Το Σεπτέμβριο, για τρίτο συνεχή μήνα, δεν πλήρωσα τους υπαλλήλους μου.
Και γιατί αυτό; Δεν έφτασαν χρήματα από τους ΚΑΠ στο ταμείο σας; Πόσο είναι το λειτουργικό σας κόστος;
Συνολικά, με τους μισθούς, το λειτουργικό κόστος είναι περίπου 30.000 ευρώ το μήνα. Πήραμε από τους ΚΑΠ περίπου 25.650 ευρώ, αλλά και τον Ιούλιο και τον Αύγουστο έφτασαν μηδέν ευρώ στο ταμείο μας. Διότι από αυτά, κρατιούνται χρήματα για το Παρακαταθηκών, το ΤΕΑΔΥ και για δάνειο σε ιδιωτική τράπεζα.
Δεν προσπαθήσατε, για παράδειγμα, με το Ταμείο Παρακαταθηκών & Δανείων ή με την ιδιωτική τράπεζα να κάνετε μια νέα συμφωνία για το δάνεια που έχετε, μια νέα ρύθμιση;
Ασφαλώς. Πήγα στο Παρακαταθηκών για να δω μάθω τη διαδικασία που υπάρχει για να κάνω τη μεταφορά των δανείων που έχουμε από την ιδιωτική τράπεζα εκεί, ζητώντας παράλληλα από το ίδιο το Ταμείο μια περίοδο χάριτος για τρία χρόνια, με χαμηλό επιτόκιο.
Η επικεφαλής της χορήγησης δανείων μού είπε ότι δεν προβλέπεται από κανένα νόμο η μεταφορά δανείων δήμων από ιδιωτική τράπεζα στο Ταμείο Παρακαταθηκών. Και όταν ρώτησα «Καλά, πώς μπορούμε δηλαδή να το κάνουμε;», μου απάντησε πως «Θα μπορούσατε μόνον εάν ο δήμος είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές». Αυτό μια δημιούργησε μια απορία την οποία και εξέφρασα: «Καλά, αφού ξέρετε πως από το Ταμείο σας παρακρατείται ένα ποσό για την εξυπηρέτηση των δανείων, και το υπόλοιπο πάει στους δήμους, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι μηδέν και δε φτάνει», της είπα. Για να μου ανταπαντήσει: «Έχετε δίκαιο, αλλά υπάρχει νομοθετικό κενό».
Τι να το κάνω εάν έχω δίκαιο; Βοήθεια θέλω για να μπορέσω να σώσω το δήμο και τους δημότες μου...
Με λίγα λόγια δεν μπορείτε να λειτουργήσετε. Θα «κρατήσετε» αυτήν την κατάσταση; Θα παραιτηθείτε; Θα κλείσετε το δήμο; Τι θα κάνετε; Και κυρίως πώς νιώθετε ως η επικεφαλής του νησιού, του δήμου;
Είμαι έξαλλη. Από εδώ και πέρα είναι μονόδρομος για εμάς. Δεν μπορούμε να έχουμε ανοιχτό το δήμο κάτω από αυτές τις συνθήκες. Δεν μπορώ να οδηγήσω στην εξαθλίωση τους συμπολίτες μου και τους υπαλλήλους μου. Το ξέρετε ότι το κόστος διαβίωσης στην Τήλο είναι πιο υψηλό από ό,τι σε ένα ηπειρωτικό δήμο; Και για αυτό, για παράδειγμα, για να πάμε σε ένα γιατρό θα πρέπει να κάνουμε το γύρο του Αιγαίου... Κάτι τα έξοδα μεταφοράς, κάτι η διαμονή, διότι δεν έρχεται καθημερινά καράβι εδώ, κάτι η διατροφή, κάτι το ένα, κάτι το άλλο...
Το ξαναλέω: δεν πάει άλλο. Μετά τις 15 Σεπτέμβρη, αφού θα έχω ενημερώσει σχετικά για την όλη κατάσταση τον υπουργό, θα ενημερώσω και την παράταξή μου και το δημοτικό συμβούλιο ότι θα κλείσω το δήμο.
Εσείς θα παραιτηθείτε;
Εννοείται.
Δεν μπορείτε με λίγα λόγια να λειτουργήσετε με τα έσοδα του δήμου από άλλους πόρους, όπως τα ανταποδοτικά, την ύδρευση, το φόρο παρεπιδημούντων κτλ;
Αστειεύεστε; Το χρόνο από όλα αυτά, στο ταμείο του δήμου μπαίνουν 60.000 ευρώ. Όποιος μπορεί να λειτουργήσει το δήμο και τις δομές που απαιτεί ο «Καλλικράτης» με τόσα χρήματα, τότε να έρθει να του δώσω ευχαρίστως τα κλειδιά.
Μιλήσατε για φόρο παρεπιδημούντων. Γνωρίζω πως η τουριστική κίνηση στο νησί σας ήταν αυξημένη εφέτος. Ισχύει;
Ναι, αλλά προσέξτε: τον Ιούνιο και τον Ιούλιο είχαμε αυξημένη κίνηση σε σχέση με τα άλλα νησιά του Αιγαίου. Αλλά τον Αύγουστο έπεσε αισθητά. Και ξέρετε γιατί;
Λόγω μειωμένων ακτοπλοϊκών δρομολογιών. Έκανα τρεις ημέρες για να φτάσω στο δήμο μου από την ώρα που τελείωσε το Έκτακτο Συνέδριο, και έχω κάνει και περισσότερο.
Ο δήμος σας είναι «στο κόκκινο», γιατί; Τις πταίει;
Κοιτάξτε ο προηγούμενος δήμαρχος, ο Τάσος, θυσιάστηκε για να βγάλει αυτό το νησί από την αφάνεια και πέθανε στην ψάθα. Χρεώθηκε για όλες εκείνες τις υποδομές που έπρεπε να κάνει η Πολιτεία και δεν έκανε τίποτε. Ποιος νομίζετε πως έφτιαξε τους δρόμους, το δίκτυο αποχέτευσης, ποιος αγόρασε καράβι για να μπορεί να έχει επικοινωνία με τον έξω κόσμο; Η Πολιτεία; Όχι βέβαια. Πλήρης αδιαφορία, απαξίωση.
Θεωρείται πως πρέπει οι δήμαρχοι να αντιδράσετε δυναμικά, όπως εσείς, με παραίτηση;
Ναι. Έχω το θάρρος και το είπα και στο Έκτακτο Συνέδριο της ΚΕΔΕ: έχω τρεις μήνες να πληρώσω το προσωπικό μου. Και να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Ξέρετε πόσοι άλλοι δήμοι είναι στη δική μου την κατάσταση και δεν το ομολογούν;
Τι θα πρέπει να γίνει για να υπάρξει δυναμικότατη αντίδραση; Να έρθουν οι μεγάλοι αστικοί δήμοι σε τέτοιο σημείο; Ξέρετε ένας μικρός δήμος, και δη νησιωτικός, δεν έχει καμιά σχέση με έναν κεντρικό, παρά το ότι του έχουν «φορτώσει», μέσω «Καλλικράτη», τις ίδιες υποχρεώσεις.
Πέραν τα αμιγώς δημοτικά, γνωρίζω πως θα κάνετε κινητοποιήσεις για το σχολείο. Έχετε δύο δάσκαλους και τώρα θέλουν να στείλουν έναν, ενοποιώντας τις δύο τάξεις που έχετε. Μιλήσατε με κάποιον υπεύθυνο; Του είπατε κάτι;
Μιλώντας, με τον διευθυντή της Πρωτοβάθμιας του είπα: «Τι περιμένετε; Να το καταπιούμε και αυτό;» «Τι εννοείται;», με ρωτά. Και του το ξαναλέω: «Τι περιμένετε εσείς που έχετε θέσεις-κλειδιά; Να το καταπιούμε και αυτό;» Και με ξαναρωτά: «Τι εννοείται;» Και του απαντώ: «Έχει να πατήσει γιατρός στο νησί έξι μήνες. Και τώρα θέλετε να πάρετε τον ένα δάσκαλο. Να το ξεχάσετε. Δεν πρόκειται να το καταπιούμε και αυτό. Τελεία και παύλα».