Παρασκευή 13 Αυγούστου 2010
Γιορτάζει η Παναγία όλου του κόσμου
ΠΗΓΗ : KORINTHIAN NEWS
Μπορεί να είναι μέρες χαλάρωσης, αλλά ο Έλληνας πάνω απ΄ όλα αυτές τις μέρες σκέφτεται με κατάνυξη και σύνεση και αγάπη τη μεγάλη γιορτή της Χριστιανοσύνης, τη γιορτή της Παναγίας, της Μητέρας όλων μας.
Πολλοί είναι αυτοί, χιλιάδες, που ήδη έχουν πάει στο Άγιο νησί της Τήνου για να προσκυνήσουν τη Χάρη Της και να ζητήσουν την ευλογία και την ευχή Της. Αρκετοί όμως έχουν παραμείνει στην Κορινθία, η οποία έχει γεμίσει από επισκέπτες και παραθεριστές και οι οποίοι επισκέπτονται αυτές τις μέρες, τις δικές μας εκκλησιές και τα δικά μας μοναστήρια. Τα οποία δεν είναι και λίγα… Δεκάδες οι εκκλησίες και τα μοναστήρια της Παναγίας που τιμούν τη μνήμη της και τα οποία αυτές τις μέρες έχουν την τιμητική τους. Η Παναγία ΄Κοιμήσεως της Θεοτόκου΄ του Συνοικισμού που έχει στολιστεί σαν «κούκλα» αυτές τις μέρες από τους κατοίκους και τους πιστούς μέσα κι έξω, η Παναγία των Βράχων στη Νεμέα, η Παναγία Πάντων Χαρά στο Καλέντζι, η Παναγία των Καταφυγίων στη Ζάχολη , η Παναγία στο Ορεινό Χελυδόρι , η Παναγία στο Άνω Πιτσά , η Κορφιώτισσα στο Καμάρι, της Λέχωβας, η Μυρτιδιώτισσα, η Παναγία Στείρι Σοφικού, η Παναγία Φανερωμένη στο Χιλιομόδι, το μοναστήρι της Παναγίας των βράχων στο Φενεό , η Κοίμηση της Θεοτόκου στο Δερβένι όπου αύριο παραμονή θα γίνει λιτανεία της Εικόνας Της και άλλες πολλές –πολλές εκκλησιές και μοναστήρια, ανοίγουν αυτές τις μέρες τις πύλες τους να δεχτούν τους χιλιάδες προσκυνητές που θα έρθουν να τιμήσουν τη Μνήμη Της….
Πάνω από 500 τα ονόματα που έχουν δοθεί στην Παναγία
Τα ονόματα που έχουν δώσει ορθόδοξοι στην Παναγία ξεπερνούν τα πεντακόσια σε αριθμό και προέρχονται κυρίως από τον απλό λαό των πιστών και κατά δεύτερο λόγο από τους καλλιτέχνες δημιουργούς. Ακόμη κι αν η έρευνα για την πλήρωση του καταλόγου με τα ονόματα θεωρείται πιθανό να μην ολοκληρωθεί- οι μελετητές έχουν συμφωνήσει στο διαχωρισμό των Θεοτοκονυμίων σε έξι βασικές κατηγορίες. Η πρώτη αφορά στα ονόματα που δόθηκαν λόγω της παράστασης της Θεοτόκου στην εικόνα, όπως η Βρεφοκρατούσα, η Γλυκοφιλούσα, η Πλατυτέρα των Ουρανών και η Οδηγήτρια. Υπάρχουν παράλληλα και ονομασίες όπως η Μεγαλομάτα, και η Παναγία η… Δεξιά (σ.σ. κρατά τον Ιησού στο δεξί χέρι). Στην ίδια κατηγορία περιλαμβάνονται η εικόνα «Άξιον Εστίν», η Εσφαγμένη και η Τριχερούσα. Η δεύτερη κατηγορία περιέχει τα ονόματα που προέρχονται από τον τόπο όπου βρέθηκε ή και όπου διατηρείται η εικόνα. Τοιουτοτρόπως, υπάρχει η Παναγία η Αθηνιώτισσα, η Σπηλιανή, η Τουρλιανη, η Θαλασσινή, η Κάλαμου, η Καμινιώτισσα, η Βλαχερνίτισσα, η Ολυμπιώτισσα, η Καταπολιανή, η Χοζοβιωτισσα, η Παμμακάριστος, η Μαλεβή (σ.σ. Όρος Πάρνων, που καλείται και Μαλεβός), η Εγκειστριανή, η Πυργιανή, η Καστριώτισσα και η Κάμπου.
Στην τρίτη… θέση βρίσκονται τα εικονίσματα η ονομασία των οποίων σχετίζεται με τις θαυματουργές της ιδιότητες. Μεταξύ άλλων, σημειώνονται: Η Γοργοεπήκοος, η Ελεούσα, η Γιάτρισσα, η Γαιματούσα, η Υγεία, η Ψυχοσώστρα, Παραμυθία, Παρηγορήτρα, Παυσολύπη, Φανερωμένη και Μυροβλύτισσα. Η τέταρτη κατηγορία έχει να κάνει με το μήνα κατά τον οποίο εορτάζεται η Παναγία και περιλαμβάνει εικόνες όπως η Παναγία Βρεχούσα, Αυγουστιανή, Τριτιανη, Μεσοσπορίτισσα, Βρόντου και Σεπτεμβριανή, ενώ η έκτη ομάδα αφορά σε ονομασίες που προήλθαν από τα εγκωμιαστικά σχόλια αγά¬πης των πιστών: Χρυσοκελλαριά, Χρυσοσπηλιώτισσα, Χρυσοπηγή, Αγγελόκτιστη, Αερινή, Αναφωνήτρα, Επίσκεψις, Παντά¬νασσα, Τρανή, Χιλιαρμενίτισσα κ.ά. Τέλος, υπάρχουν τα ονόματα που έδωσαν στη Θεοτόκο οι υμνογράφοι της Εκκλησίας, όπως, μεταξύ άλλων, η Αμόλυντος, Επίσκεψις, Καθέδρα, Καταφυγή, Κεχαριτωμένη, Κλίμαξ, Παράκλησις, Σκέπη, Πόλη και Χώρα του Αχώρητου.