Τετάρτη 20 Φεβρουαρίου 2019

Γ. ΜΑΝΙΑΤΗΣ ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ: «ΤΟ ΚΑΚΟΓΡΑΜΜΕΝΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΟΔΗΓΩΝ ΜΙΑΣ ΠΑΡΑΚΜΙΑΚΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ»


Σημεία ομιλίας, ως εισηγητής του ΚΙΝΑΛ, στην Ολομέλεια της Βουλής  για το νομοσχέδιο του ΥΠΟΜΕΔΙ «Δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς υποψηφίων οδηγών για την χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων» 1.    Θλιβερή κυβέρνηση, παρακμής, σήψης, χυδαιότητας. Κυβέρνηση δεξιοσυριζαίων και λοιπών γυρολόγων, της οποίας ο Πρωθυπουργός διορίζει ως υφυπουργό έναν άνθρωπο που πριν λίγες εβδομάδες τον χαρακτήριζε ως τυχοδιώκτη.
Κυβέρνηση, όπου η προσωπική αξιοπρέπεια ανταλλάσσεται με μια τριμηνίτικη θητεία υφυπουργού. Αυτή η κυβέρνηση δεν μας αξίζει και πρέπει γρήγορα να

λογοδοτήσει ενώπιον των Ελλήνων πολιτών, ώστε να αξιολογήσουν την πορεία της.
2.    Μετά από χρόνια απόλυτης ανυπαρξίας οποιασδήποτε κίνησης, η κυβέρνηση του μακροβιότερου πρωθυπουργού μνημονίων και του μακροβιότερου υπουργού μεταφορών της μεταπολίτευσης, μας ζητά να ψηφίσουμε ένα νομοσχέδιο, γραμμένο στο πόδι, και  ζητά την κατασκευή ειδικών πιστών εξέτασης υποψηφίων οδηγών σε όλη την Ελλάδα, χωρίς προηγούμενη μελέτη, χωρίς προηγούμενη διαμόρφωση τεχνικών προδιαγραφών και χωρίς να έχει εξασφαλίσει τα αντίστοιχα κονδύλια.
3.    Ο κεντρικός στόχος του νομοσχεδίου, όλα αυτά που θέλουν να ψηφιστούν, είναι για να εξετάζονται σε ειδικές πίστες οι υποψήφιοι οδηγοί. Πίστες που είναι ανύπαρκτες, γιατί δεν κατασκεύασαν καμία μέσα στα 4 χρόνια της κυβέρνησης τους. Και τώρα πετάνε το μπαλάκι στον επόμενο, μετά από αυτή την κυβέρνηση, υπουργό, να εφαρμόσει ένα απολύτως ανεφάρμοστο σύστημα εξέτασης υποψηφίων οδηγών.
4.    Είναι τεράστια η ανάγκη για πλήρη εκσυγχρονισμό όλου του συστήματος, που θα αποτρέψει την αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα μας, μέρος του οποίου είναι οι εξετάσεις υποψηφίων οδηγών. Ο υπ. Μεταφορών, όχι μόνο δεν πατάσσει τη διαφθορά και τη διαπλοκή, όχι μόνο δεν βελτιώνει τις συνθήκες οδήγησης για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, αλλά αντιθέτως, με πρόχειρο και αδιέξοδο τρόπο, στοχοποιεί κοινωνικές ομάδες και δεν λύνει κανένα απολύτως πρόβλημα.
5.    Το νομοσχέδιο δεν αντιμετωπίζει το ότι επί 20 χρόνια υπάρχει το ίδιο σύστημα εξέτασης στα θεωρητικά μαθήματα, με βιβλία που δεν έχουν δεχτεί όλα αυτά τα χρόνια οποιαδήποτε βελτίωση. Δεν κάνει τίποτα για τη βελτίωση της αξιοπιστίας  των εξετάσεων και βρίσκει την εύκολη  λύση στις αυστηρές εξοντωτικές ποινές τη στιγμή που δεν υπάρχει καν κάποιο σώμα, που θα τις επιβάλλει με δικαιοσύνη και διαφάνεια. Επιπλέον, ο Έλληνας πολίτης θα επιβαρυνθεί με 50% αύξηση παραβόλου, χωρίς να του επιστρέφουν με κάποιον ανταποδοτικό τρόπο. Από 20.000.000€ σε 30.000.000€ λοιπόν, τα κονδύλια που θα πηγαίνουν στη μαύρη τρύπα του Υπουργείου Οικονομικών.
6.    Το μόνο θετικό στοιχείο αυτού του κακού νομοσχεδίου, είναι ότι δίνει τη δυνατότητα να υπάρχει σε πραγματικό χρόνο, μετάδοση της εξέτασης  των υποψηφίων οδηγών, στο κεντρικό μηχανογραφικό σύστημα του Υπουργείου μεταφορών. Και τίθεται ένα τεράστιο ερώτημα:  Όταν ο αρμόδιος υπουργός Ψηφιακής Πολιτικής κ. Ν. Παππάς, επί 4 χρόνια δεν μπορεί να προχωρήσει το πρόγραμμα για την ψηφιακή υπογραφή στο Δημόσιο, όταν πρόσφατα ακυρώθηκε το project των 19 εκατ. € που επρόκειτο να φέρει μια πρώτη βελτίωση στη Δημόσια Διοίκηση, με ποιο θράσος κατατίθεται ένα νομοσχέδιο που λέει ότι οι ταυτόχρονες εκατοντάδες εξετάσεις υποψηφίων οδηγών που θα γίνονται σε όλη τη χώρα, θα παρακολουθούνται με ένα Οργουελιανό τρόπο, από κάποιο ανύπαρκτο κέντρο παρακολούθησης του Υπουργείου Μεταφορών, το οποίο θα επιβάλλει και τις ποινές;
7.    Επειδή πρόκειται για ένα ανέφικτο νομοσχέδιο,  η μόνη λύση είναι έστω και την τελευταία στιγμή, ο κ. υπουργός να ακούσει τις προτάσεις που καταθέσαμε, προκειμένου, στοιχειωδώς, να αποφύγουμε την παταγώδη αποτυχία και αυτού του νσχ.
8.    Δύο παρατηρήσεις: α) Ισχυρίζονται ότι η λύση του προβλήματος της διαφθοράς είναι η απουσία του εκπαιδευτή κατά τη διάρκεια της εξέτασης. Αν υποθέσουμε ότι εξετάζεται ένας υποψήφιος οδηγός νταλίκας επομένως, θα πρέπει να βγει στο δρόμο με το όχημα, μαζί με τα υπόλοιπα ΙΧ, παρουσία μόνο του εξεταστή, δηλ. ενός ανθρώπου που δεν έχει εκπαιδευτεί να προλαμβάνει την οποιαδήποτε άστοχη κίνηση του οδηγού. Στην περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος, θα υπάρχει ασφάλεια στο συγκεκριμένο όχημα;  Οι ασφαλιστικές εταιρίες, όταν τις καλέσαμε, αρνήθηκαν να προσέλθουν στη συζήτηση γιατί δεν υπάρχει ασφαλιστικό προϊόν, που να ασφαλίζει ένα όχημα μέσα στο οποίο ο ιδιοκτήτης του είναι απών και το οδηγεί ένας άνθρωπος που δεν έχει πάρει ακόμα δίπλωμα. Φαίνεται ότι πρέπει να εξυπηρετηθούν συγκεκριμένες πολιτικές σκοπιμότητες.
β) Τι θα συμβεί σε περίπτωση διακοπής για οποιονδήποτε λόγο της διαρκούς και αδιάλειπτης μετάδοσης ψηφιακών δεδομένων απευθείας στο Υπουργείο μέσω κάμερας στο όχημα, όπως προβλέπει το νομοσχέδιο; Ποιος θα τιμωρηθεί; Προτείναμε να υπάρχει η καταγραφή σε USB και κάποια στιγμή σε επόμενο χρόνο  να γίνεται η αξιολόγηση για το κατά πόσο η συγκεκριμένη εξέταση έγινε με διαφανή και ορθολογικό τρόπο.
9.    Η κυβέρνηση κρύβει κάτω από το χαλί το βασικό πρόβλημα της διαφθοράς, γιατί αρνείται να βάλει στοιχειώδη κατώτατα όρια στις αμοιβές των εκπαιδευτών. Αμοιβές για τις οποίες οι εκπαιδευτές θα φορολογούνται και οι εκπαιδευόμενοι θα απαλλάσσονται.
10.     Υπάρχουν πάνω από 70 χιλιάδες Έλληνες πολίτες που περιμένουν να δώσουν εξετάσεις, επειδή δεν γίνονται εξετάσεις και υπάρχουν πάνω από 15.000 συμπολίτες μας άνω των 74 ετών που περιμένουν να κάνουν ανανέωση του διπλώματος και που αυτή δεν γίνεται επειδή ακριβώς υπάρχει αυτό το μπάχαλο των τελευταίων μηνών.
11.    Τι θα γίνει με τους πολίτες άνω των 74 ετών που θέλουν να κάνουν ανανέωση; Αν πράγματι η παρουσία του εκπαιδευτή συνιστά το στοιχείο της διαφθοράς και της διαπλοκής, προφανώς υπάρχει πρόβλημα και με την ανυπαρξία καμερών στο ΙΧ αυτοκίνητο με το οποίο θα εξεταστεί ο υποψήφιος άνω των 74 ετών.  Μιλάμε λοιπόν για εξέταση ενός πολίτη χωρίς κάμερα, χωρίς καμία εποπτεία, χωρίς κανέναν έλεγχο μέσα στο αυτοκίνητο, όπου είναι ο άνω των 74 και ο εξεταστής. Με άλλα λόγια, το θερμοκήπιο της διαφθοράς, γιατί κανένας δεν θα ελέγξει κανέναν.
12.    Στη διάρκεια της συζήτησης στην επιτροπή, καταθέσαμε 24 προτάσεις. Ο Υπουργός δεσμεύτηκε να εντάξει αρκετές από αυτές στο νομοσχέδιο, αλλά δεν το έκανε. Έχει ακόμα το περιθώριο να εντάξει κάποιες από τις προτάσεις μας, ώστε οι Έλληνες πολίτες να αισθανθούν δικαιοσύνη, διαφάνεια και τιμή της αξιοπρέπειάς τους όταν εξετάζονται να πάρουν το δίπλωμα τους, αλλά και ταυτόχρονα να μην υπάρξει κανένα πρόβλημα ούτε στοχοποίηση είτε στην επαγγελματική ομάδα των εκπαιδευτών, είτε στο κοινωνικό σώμα των εξεταστών υποψηφίων οδηγών. 


Γιάννης Μανιάτης