Στο Συμβούλιο της Επικρατείας στράφηκε η Ένωση Αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΝΑΠ), ζητώντας την ακύρωση της 519/8.01.2013 Απόφασης του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης Αντώνη Μανιτάκη που αφορά στην κινητικότητα και τη διαθεσιμότητα των δημόσιων υπαλλήλων. Σύμφωνα με την ΕΝΑΠ, «η αίτηση ακύρωσης υποβλήθηκε λίγο πριν τη λήξη της προθεσμίας (σ.σ.: 8/3/13), σε εξάντληση της καλής πίστης απέναντι στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου, αναμένοντας την υλοποίηση της δέσμευσης του υπουργού από το βήμα της Βουλής σε απάντηση επίκαιρης ερώτησης του βουλευτή Κυριάκου Μητσοτάκη».
Επισημαίνεται ότι πρόκειται για την Απόφαση με την οποία εισάγεται ένα σύστημα μοριοδότησης για την κινητικότητα και τη διαθεσιμότητα των δημόσιων υπαλλήλων. Ωστόσο, όπως λέει χαρακτηριστικά η ΕΝΑΠ, αλλά και ο προεδρός της Τάσος Σαλτερής, σε παλαιότερη συνέντευξή του στην aftodioikisi.gr, το σύστημα αυτό είναι «εντελώς αυθαίρετο», στερείται «οποιασδήποτε επιστημονικής τεκμηρίωσης και στόχευσης προς την αποτελεσματικότερη λειτουργία του Δημοσίου» και οδηγεί «στην απομάκρυνση από τις κεντρικές υπηρεσίες του κράτους, ενδεχομένως και από το Δημόσιο, των στελεχών με υψηλά τυπικά προσόντα και των διορισμένων μέσω διαγωνισμών του ΑΣΕΠ».
Πάγια θέση της ΕΝΑΠ είναι ότι η κινητικότητα που διεξάγεται με όρους ορθολογικούς και με συγκεκριμένες στοχεύσεις, αποτελεί αναγκαία διαδικασία στο πλαίσιο μιας σύγχρονης Διοίκησης. «Η κινητικότητα όμως με τους όρους που τίθενται με το Ν. 4093/12 και τη συγκεκριμένη Υ.Α. αναμένεται να οδηγήσει σε πλήρη αποδιοργάνωση την Κρατική μηχανή».
Επιχειρηματολογία για την ακύρωση της Απόφασης
Ενδεικτικά επιχειρήματα του βάσιμου της αίτησης ακύρωσης αποτελούν, σύμφωνα με την ΕΝΑΠ:
- Ευθεία αντίθεση της βαρύτητας των κριτηρίων που προβλέπονται στην Υπουργική Απόφαση για την κινητικότητα του προσωπικού Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης προς τις συνταγματικές αρχές της ισότητας (άρθρο 4 παρ. 1 Συντ.), της αξιοκρατίας (άρθρα 4 παρ. 1 και 5 παρ. 1 Συντ.), της προστασίας της αξίας του ανθρώπου (άρθρο 2 παρ. 1 Συντ.), της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας (άρθρο 5 παρ. 1 Συντ.) και του κράτους δικαίου (άρθρο 25 Συντ.)
- Τα κριτήρια που καθορίζουν την κινητικότητα δεν άπτονται της προσωπικής αξίας, των ικανοτήτων, των προσόντων, της εμπειρίας και της υπηρεσιακής απόδοσης των υπαλλήλων αλλά ασαφών και ετερόκλητων, εν πολλοίς τυχαίων παραγόντων.
«Ήρθε η ώρα για το πολιτικό σύστημα που εδώ και δεκαετίες δημιουργούσε μια ανορθολογική Δημόσια Διοίκηση, με τα αποτελέσματα που βιώνουν οι πολίτες σήμερα, να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Η στιγμή αυτή έφτασε πρωτίστως για το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Η ΕΝΑΠ δηλώνει προς κάθε κατεύθυνση ότι θα υπερασπιστεί με αποφασιστικότητα και κάθε νόμιμο μέσο την επένδυση του Ελληνικού λαού στους αποφοίτους της ΕΣΔΔΑ, προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος», σημειώνει σε σχετική της ανακοίνωση.
«Ρυθμίσεις ειδικότερων θεμάτων διαδικασίας και κριτηρίων κινητικότητας υπαλλήλων κατά το άρθρο πρώτο, παρ. Ζ (υποπαρ. Ζ.1 και Ζ.2), του ν. 4093/2012»
Επισημαίνεται ότι πρόκειται για την Απόφαση με την οποία εισάγεται ένα σύστημα μοριοδότησης για την κινητικότητα και τη διαθεσιμότητα των δημόσιων υπαλλήλων. Ωστόσο, όπως λέει χαρακτηριστικά η ΕΝΑΠ, αλλά και ο προεδρός της Τάσος Σαλτερής, σε παλαιότερη συνέντευξή του στην aftodioikisi.gr, το σύστημα αυτό είναι «εντελώς αυθαίρετο», στερείται «οποιασδήποτε επιστημονικής τεκμηρίωσης και στόχευσης προς την αποτελεσματικότερη λειτουργία του Δημοσίου» και οδηγεί «στην απομάκρυνση από τις κεντρικές υπηρεσίες του κράτους, ενδεχομένως και από το Δημόσιο, των στελεχών με υψηλά τυπικά προσόντα και των διορισμένων μέσω διαγωνισμών του ΑΣΕΠ».
Πάγια θέση της ΕΝΑΠ είναι ότι η κινητικότητα που διεξάγεται με όρους ορθολογικούς και με συγκεκριμένες στοχεύσεις, αποτελεί αναγκαία διαδικασία στο πλαίσιο μιας σύγχρονης Διοίκησης. «Η κινητικότητα όμως με τους όρους που τίθενται με το Ν. 4093/12 και τη συγκεκριμένη Υ.Α. αναμένεται να οδηγήσει σε πλήρη αποδιοργάνωση την Κρατική μηχανή».
Επιχειρηματολογία για την ακύρωση της Απόφασης
Ενδεικτικά επιχειρήματα του βάσιμου της αίτησης ακύρωσης αποτελούν, σύμφωνα με την ΕΝΑΠ:
- Ευθεία αντίθεση της βαρύτητας των κριτηρίων που προβλέπονται στην Υπουργική Απόφαση για την κινητικότητα του προσωπικού Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης προς τις συνταγματικές αρχές της ισότητας (άρθρο 4 παρ. 1 Συντ.), της αξιοκρατίας (άρθρα 4 παρ. 1 και 5 παρ. 1 Συντ.), της προστασίας της αξίας του ανθρώπου (άρθρο 2 παρ. 1 Συντ.), της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας (άρθρο 5 παρ. 1 Συντ.) και του κράτους δικαίου (άρθρο 25 Συντ.)
- Τα κριτήρια που καθορίζουν την κινητικότητα δεν άπτονται της προσωπικής αξίας, των ικανοτήτων, των προσόντων, της εμπειρίας και της υπηρεσιακής απόδοσης των υπαλλήλων αλλά ασαφών και ετερόκλητων, εν πολλοίς τυχαίων παραγόντων.
«Ήρθε η ώρα για το πολιτικό σύστημα που εδώ και δεκαετίες δημιουργούσε μια ανορθολογική Δημόσια Διοίκηση, με τα αποτελέσματα που βιώνουν οι πολίτες σήμερα, να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Η στιγμή αυτή έφτασε πρωτίστως για το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης. Η ΕΝΑΠ δηλώνει προς κάθε κατεύθυνση ότι θα υπερασπιστεί με αποφασιστικότητα και κάθε νόμιμο μέσο την επένδυση του Ελληνικού λαού στους αποφοίτους της ΕΣΔΔΑ, προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος», σημειώνει σε σχετική της ανακοίνωση.
«Ρυθμίσεις ειδικότερων θεμάτων διαδικασίας και κριτηρίων κινητικότητας υπαλλήλων κατά το άρθρο πρώτο, παρ. Ζ (υποπαρ. Ζ.1 και Ζ.2), του ν. 4093/2012»